Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det så många dåliga bilder i poolen - Hård kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
behövs verkligen en pool med inröstning?
har fotografen inte redan med bild som inröstad fått värsta bekräftelsen på bilden då?
"din bild är minsann så bra att den platsar i cool-poolen"
vad mer kan kritiseras?

kan vi inte bara lika gärna göra en pool med bäst-bilder då?
såna som inte behöver kritik för dom är redan så bra att man röstar på dom...

eller menar ni att vi ska rösta på bilder som är nästan-perfekta? som behöver lite mer kritik.

Jag håller med dej. Istället för att göra om inriktningen på "Hård kritik" kan det kanske skapas en elitpool, "cool-pool" som du säger, dit en jury eller "uttagningskommité" kan föra bilder som håller mycket hög klass. Det blir i så fall ingen kritikpool i egentlig mening utan mera en pool där andra kan hämta ideér och kanske få inspiration.
 
bildsten skrev:
"cool-pool" som du säger, dit en jury eller "uttagningskommité" kan föra bilder som håller mycket hög klass.

Ja, varför inte. Ingen dum idé. Fotosidans senaste bildinitiativ "Veckans bild" tycks ju så här långt fungera.

Men uttagningskommittén till Cool-poolen måste vara hemlig, anser jag.
 
Ulf skrev:
<Men uttagningskommittén till Cool-poolen måste vara hemlig, anser jag.>

Det kan den mycket väl vara tycker jag. I efterhand kan det offentliggöras vilka som var med under en viss period.

Jag menar som du, med flera, att det finns behov av en pool där samtida fotografi av hög klass eller foton med intressanta infallsvinklar och stor originalitet kan lyftas fram och vara en inspirationskälla för oss andra. Förhoppningsvis får den poolen, om den kommer till stånd, en vid inriktning.

Hur den här eventuella cool-poolen ska se ut kanske ska diskuteras i en ny tråd där diskussionen om dess inriktning kopplas bort från den nuvarande som väl mest ska handla om inriktningen på poolen "Hård kritik". Jag önskar där se mycket mera av konstruktiv dialog mellan fotografen och de som tycker att bilden på något sätt kan göras bättre. Det vore intressant om det fanns möjlighet att lägga upp en bild i minst två versioner för att se hur en bild förändras genom t.ex beskärning eller förändring av ton mm. Den ska, tycker jag, utvecklas mot att bli ett pedagogiskt verktyg.
 
bildsten skrev:
Jag håller med dej. Istället för att göra om inriktningen på "Hård kritik" kan det kanske skapas en elitpool, "cool-pool" som du säger, dit en jury eller "uttagningskommité" kan föra bilder som håller mycket hög klass. Det blir i så fall ingen kritikpool i egentlig mening utan mera en pool där andra kan hämta ideér och kanske få inspiration.
det blir en "best of"-pool där alla bilder kommer få ett mycket högt besöksantal.
förmodligen oxå till förlust för alla bilder som inte hamnar där eftersom dom allra flesta helst bara vill se "best of".
så det gäller att bli inröstad.
 
Ett konstruktivt försag till genomförande:

Ok - nu har vi ett namn: "Cool Poolen". ;-)

Min ursprungliga tanke med denna tråd och ideén om det som nu är "Cool Poolen" var inte bara verks höjden på bilderna utan även attityden hos dem som bidrar med bilder och kritik. Om det bara blir en elit pool med redan "färdiga" bilder så finns det ju ingen meningen med den... annat som en sorts utställning.

Jag tycker att man skall få ansöka om medlemskap, och att uttagningen bygger på tre saker:

1. Man har generellt bra bilder på sin sida.
2. Man har bevisat att man kan ge och ta kritik i andra pooler.
3. Man uttrycker en vilja att utvecklas - inte bar visa upp hur duktig man är!

En moderator eller jury får sedan ta ställning till ansökan samt bevaka att poolens regler följs.

Om man inte blir antagen så bör moderatorn/juryn motivera varför så att personen kan "göra sin hemläxa" och ansöka om medlemskap igen.

Skulle detta fungera?

Och för enkelhetens skull - kan vi inte hålla "Cool Pools" diskussionen kvar på denna tråd tills vidare?
 
Senast ändrad:
Ta bort poolerna istället

Pooler med kritikgradering fungerar ju med stor tydlighet inte och lär aldrig göra det heller.

Problemen är väl dels att de som väljer att lägga sin bild i den "hårda" poolen ofta överskattar sin förmåga - a la "Idol". Men de som sitter inne med gedigna kunskaper att kunna kritisera konstruktivt orkar för att bilden är alldeles för dålig.

Sen har vi problemet att det inte går att "kommendera" medlemmar att gratis ge kritik av olika slag på "befallning".

Ta bort dessa tre pooler och uppmana istället fotografen att i beskrivningen till den uppladdade bilden berätta vilken typ av kritik han/hon helst vill ha. Med lite tur så blir det så så.

Ett annat alternativ är att medlemmar som gång på gång visar upp sina talanger kvalificeras till nån form av "pool för erkänt duktiga fotografer" - om nu någon känner att det finns ett behov av en sån pool.


Detta kan ske per automatik om det införs någon form av system där man kan premiera bilder man gillar som jag har önskat de senaste åren..
 
Re: Ta bort poolerna istället

Mattsen skrev:
Pooler med kritikgradering fungerar ju med stor tydlighet inte och lär aldrig göra det heller.

Nej, grundfelet är att fokus läggs på Kritiken inte på Bilden. Kanske kan det fungera om man har t.ex endast två pooler; Mjukstart och Bildkritik. Det borde räcka.

Sedan finns nu ett förslag om en Coolpool. Rätt kaxigt, men varför inte? Jag tror många på fotosidan söker just inspiration från andra. Men det är svårt att hitta de inspirerande bilderna i bruset. Åtminstone för mig.

Formerna för hur Coolpoolen ska fungera kan väl ni andra vettiga som skrivit här fundera lite på.

Men som jag har varit inne på i andra sammanhang. Det kanske inte är så lätt att finna dem som tar sig den tiden och den ansträngningen det innebär att ge In Depth Critic.
 
Cool Pool eller motsvarande är en ganska cool idé. Däremot tycker jag det blir lite fel som föreslagits att det blir någon form av elitklubb för vissa fotografer. Alla fotografer på Fotosidan - även ultranybörjare - kan med lite tur få till en bild som är riktigt riktigt bra. Det vore synd att exkludera de bilderna bara för att fotografen i vanliga fall inte tar bilder som är riktigt lika bra.

Nej, det ska inte avgöras på person om man får sina bilder i Cool Pool eller inte. Bättre i så fall att varje enskild bild bedöms för sig. Låt säga att ett antal (hemligt vilka de är eller inte) personer på Fotosidan har rätt att välja 1 bild / dag (eller så beroende på hur många som får välja) till Cool Pool.

De kan då välja vilken som helst av bilderna i vilken pool som helst till Cool Pool.

Tillsammans med att de väljer ut bilden skriver de en kommentar om varför just denna bilden valts som blir poolbeskrivning för bilden.

I övrigt tycker jag att vi ska behålla poolerna som de är med mjuk, vanlig och hård kritik, men de som lägger bilder i hård kritik får baskemej skärpa sig och se till att tåla även den suraste, ickekonstruktiva kritiken så länge den håller sig inom reglerna.
 
Jag tror att "Cool Pool" måste vara en frivillig kritik-pool som man ansöker till.

Om alla möjliga bilder "röstas" in där så blir den ju bara ett galleri, vi har ju redan "bildväljaren" som fyller lite av det behovet.

Syftet måste fortfarande vara att utvecklas, att få ta emot och att få ge kritik. Detta blir bara meningsfullt om jag som fotograf väljer ut en speciell bild och laddar upp den i poolen. Förhoppningsvis får jag den input som ville ha eller så kanske jag för höra det jag inte vill (men ändå anade :)

Men om jag skall ta mig tid att bedöma andras bilder så måste det vara mödan värt, dvs tillföra något som uvecklar alla som läser och tittar i poolen.

Alltså: en "galleri Cool Pool" med perfekta bilder fyller för mig ingen funktion, den blir bara ett forum för inbördes ryggdunkande!

Tanken är alltså att skapa en pool med verks höjd och saklig kritik med konstruktiva genmälen, där ALLA kan ansöka om medlemskap.
 
Christel skrev:
< det blir en "best of"-pool där alla bilder kommer få ett mycket högt besöksantal.
förmodligen oxå till förlust för alla bilder som inte hamnar där eftersom dom allra flesta helst bara vill se "best of".
så det gäller att bli inröstad.>

Kanske den hemliga juryn skulle få välja bland bilder som de medlemmar som avgett ett omdöme om, tipsat juryn om, och som de tycker skulle platsa i "cool pool". För att få tipsa om en bra bild skulle man alltså varit tvungen att lämna ett omdöme.
--------

Johan skrev:
<Min ursprungliga tanke med denna tråd och ideén om det som nu är "Cool Poolen" var inte bara verks höjden på bilderna utan även attityden hos dem som bidrar med bilder och kritik. Om det bara blir en elit pool med redan "färdiga" bilder så finns det ju ingen meningen med den... annat som en sorts utställning.>

Det har efterlysts en pool där FS skulle visa upp det bästa av vad medlemmarna skapat.


Mats skrev:

<Pooler med kritikgradering fungerar ju med stor tydlighet inte och lär aldrig göra det heller.>

Nej, det kanske bara skulle vara två poler som Ulf föreslår i inlägget under ditt.

Mats:
<Problemen är väl dels att de som väljer att lägga sin bild i den "hårda" poolen ofta överskattar sin förmåga - a la "Idol". Men de som sitter inne med gedigna kunskaper att kunna kritisera konstruktivt orkar för att bilden är alldeles för dålig.

Sen har vi problemet att det inte går att "kommendera" medlemmar att gratis ge kritik av olika slag på "befallning".<

Det är sant. Att kommentera bilder är en tidskrävande syssla om det ska bli bra och konstruktiv kritik. Ulf har liknande funderingar i sitt inlägg under ditt.


Mats.:
<Ta bort dessa tre pooler och uppmana istället fotografen att i beskrivningen till den uppladdade bilden berätta vilken typ av kritik han/hon helst vill ha. Med lite tur så blir det så så.>

Problemet, som jag ser det, är att i varje fall en del inte vet vad för slags kritik de vill ha eller behöver.

Mats:
<Ett annat alternativ är att medlemmar som gång på gång visar upp sina talanger kvalificeras till nån form av "pool för erkänt duktiga fotografer" - om nu någon känner att det finns ett behov av en sån pool.>

Se ovan. Det har efterlysts. Frågan är vilken form den ska och hur urvalet i så fall ska ske.

Mats:
<Detta kan ske per automatik om det införs någon form av system där man kan premiera bilder man gillar som jag har önskat de senaste åren..>

Liknar den idé som jag för fram i mitt svar på Christels fundering högst upp i det här inlägget.

Oskar skrev:
<Alla fotografer på Fotosidan - även ultranybörjare - kan med lite tur få till en bild som är riktigt riktigt bra. Det vore synd att exkludera de bilderna bara för att fotografen i vanliga fall inte tar bilder som är riktigt lika bra.>

Jag håller med, det handlar om att bilden ska visas upp som en bild med kvaliteter av något slag.

Oscar:
I övrigt tycker jag att vi ska behålla poolerna som de är med mjuk, vanlig och hård kritik, men de som lägger bilder i hård kritik får baskemej skärpa sig och se till att tåla även den suraste, ickekonstruktiva kritiken så länge den håller sig inom reglerna.>

Jag kan hålla med om det sista i meningen, men skulle vilja se just poolen "Hård kritik" utvecklas till att bli mera pedagogisk.

Men där ska också finnas risken att fotografen blir upplyst på ett hyfsat sätt att just den bilden inte platsar där. Skälet till det skulle kunna vara så vitt skilda orsaker att bilden kan anses vara så "bra" att det inte är meningsfullt att kommentera den vidare eller att bilden inte riktigt når upp till en nivå där det varken är meningsfullt vare sig för kommentatorer, övriga betraktare eller fotografen att bilden kommenteras i forumet "Hård kritik". De som lägger upp sina bilder i en sådan pool kan dessutom förväntas ha nått så långt i sitt fotograferande att hon eller han kan specificera vad vederbörande vill ha kritiserat och därmed ha hjälp med.

En utopi och verklighetsfrämmande vision kanske

Som Johan skriver i inlägget ovanför det här så finns redan "bildväljaren". Den liknar ju "Cool pool" -idén, men bygger på ett personligt urval. "Cool pool" skulle vara mera personneutralt i urvalet och skulle kunna bli ett skyltfönster för FS och medlemmarna.
Jag är medveten om risken för ryggdunkande, men den finns ju alltid i den här typen av verksamhet och blir synlig efter en tid. Om medlemskapet i juryn roterar så borde risken minimeras.
 
clindh skrev:
Det är iofs OK att lägga dåliga bilder i poolen - fotografen tycker uppenbarligen inte att den är dålig och måste ju få höra det och "få upp ögonen" lite. Det utvecklar förhoppningsvis fotografens självkritik.
Om det vore så väl. Men i nittionio fall av hundra så lämnas i stort sett inga kommentarer alls på bilder som varken väcker aptit eller känslor. Så de undermåliga bilderna (utan artistisk höjd) i "Hård kritik" förblir oftast oemotsagda. Konsekvenserna behöver jag väl inte gå in på?
 
Jag gillar idéen med en cool pool, däremot tycker jag att namnet är enfaldigt (med alltför glättig attityd).

Vad sägs om:
Brilliant pool
Gifted pool
Dazzling pool
eller något i den stilen?

U
 
Jag måste vidhålla åsikten om att deltagandet i "Cool pool" (eller vad den nu skall heta) måste vara frivilligt. Vi har redan "Bildväljaren" som plockar bilder subjektivt ur andra pooler.

Det måste tex vara frusterande om juryn har en dålig dag (elller en ledig dag) så att "bästa" bilden inte kommer med - men att några dagar senare "sämsta" bilden slinker igenom - och ingen förklaring kan ges. Förvirring och frustration samt utebliven pedagogisk-poäng!

Det är bättre om deltagandet är frivilligt och att ev. refusering kan få ha en pedagogisk effekt.
 
CreativeMind skrev:
Det måste tex vara frusterande om juryn har en dålig dag (elller en ledig dag) så att "bästa" bilden inte kommer med - men att några dagar senare "sämsta" bilden slinker igenom - och ingen förklaring kan ges. Förvirring och frustration samt utebliven pedagogisk-poäng!
Kontentan av det här förslaget skulle således landa i att den hemliga juryn får representera fotosidans artistiska nivå såväl nationellt som internationellt. Intressant. Då börjar man helt plötsligt undra vilka som utgör juryn (även om man inte vill veta). Förstår du hur jag tänker? Samtidigt kan jag tänka att det är fotosidans val, inte medlemmarnas.
 
Artificiell skrev:
Kontentan av det här förslaget skulle således landa i att den hemliga juryn får representera fotosidans artistiska nivå såväl nationellt som internationellt. Intressant. Då börjar man helt plötsligt undra vilka som utgör juryn (även om man inte vill veta). Förstår du hur jag tänker? Samtidigt kan jag tänka att det är fotosidans val, inte medlemmarnas.

Ja, det skulle bli så kanske. Det beror ju också lite på hur juryn handskas med uppdraget.

Jag skrev lite högre upp:<Kanske den hemliga juryn skulle få välja bland bilder som de medlemmar som avgett ett omdöme om, tipsat juryn om, och som de tycker skulle platsa i "cool pool". För att få tipsa om en bra bild skulle man alltså varit tvungen att lämna ett omdöme.>

Urvalet skulle då ske i två steg. Även äldre bilder skulle komma i fråga. Juryn skulle kanske kunna ha en bedömningsrunda i veckan eller var fjortonde dag eller...
En ide med förslaget är ju att det eventuellt skulle uppmuntra till mera kommenterande. Men säkert är det ju inte.
 
Artificiell skrev:
Kontentan av det här förslaget skulle således landa i att den hemliga juryn får representera fotosidans artistiska nivå såväl nationellt som internationellt.

Viktigt att det inte blir en statisk "utställningspool". Det måste finnas en diskussion som är livaktig och inspirerande kring bilderna.

"Ansiktet utåt" blir kanske snarare då "Våra favoriter", "Bildväljaren", "Veckans Bild" och "Portofoliobilderna".
 
första klassär väl ett bra namn?
Där finns ju självkritiken, humorn med automatiskt, beroende på hur du tolkar ordet.
 
urbano skrev:
Viktigt att det inte blir en statisk "utställningspool". Det måste finnas en diskussion som är livaktig och inspirerande kring bilderna.

"Ansiktet utåt" blir kanske snarare då "Våra favoriter", "Bildväljaren", "Veckans Bild" och "Portofoliobilderna".
Helt enig. Och bilderna bör förstås hamna i topp på FS:s förstasida.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.