Christel skrev:
< det blir en "best of"-pool där alla bilder kommer få ett mycket högt besöksantal.
förmodligen oxå till förlust för alla bilder som inte hamnar där eftersom dom allra flesta helst bara vill se "best of".
så det gäller att bli inröstad.>
Kanske den hemliga juryn skulle få välja bland bilder som de medlemmar som avgett ett omdöme om, tipsat juryn om, och som de tycker skulle platsa i "cool pool". För att få tipsa om en bra bild skulle man alltså varit tvungen att lämna ett omdöme.
--------
Johan skrev:
<Min ursprungliga tanke med denna tråd och ideén om det som nu är "Cool Poolen" var inte bara verks höjden på bilderna utan även attityden hos dem som bidrar med bilder och kritik. Om det bara blir en elit pool med redan "färdiga" bilder så finns det ju ingen meningen med den... annat som en sorts utställning.>
Det har efterlysts en pool där FS skulle visa upp det bästa av vad medlemmarna skapat.
Mats skrev:
<Pooler med kritikgradering fungerar ju med stor tydlighet inte och lär aldrig göra det heller.>
Nej, det kanske bara skulle vara två poler som Ulf föreslår i inlägget under ditt.
Mats:
<Problemen är väl dels att de som väljer att lägga sin bild i den "hårda" poolen ofta överskattar sin förmåga - a la "Idol". Men de som sitter inne med gedigna kunskaper att kunna kritisera konstruktivt orkar för att bilden är alldeles för dålig.
Sen har vi problemet att det inte går att "kommendera" medlemmar att gratis ge kritik av olika slag på "befallning".<
Det är sant. Att kommentera bilder är en tidskrävande syssla om det ska bli bra och konstruktiv kritik. Ulf har liknande funderingar i sitt inlägg under ditt.
Mats.:
<Ta bort dessa tre pooler och uppmana istället fotografen att i beskrivningen till den uppladdade bilden berätta vilken typ av kritik han/hon helst vill ha. Med lite tur så blir det så så.>
Problemet, som jag ser det, är att i varje fall en del inte vet vad för slags kritik de vill ha eller behöver.
Mats:
<Ett annat alternativ är att medlemmar som gång på gång visar upp sina talanger kvalificeras till nån form av "pool för erkänt duktiga fotografer" - om nu någon känner att det finns ett behov av en sån pool.>
Se ovan. Det har efterlysts. Frågan är vilken form den ska och hur urvalet i så fall ska ske.
Mats:
<Detta kan ske per automatik om det införs någon form av system där man kan premiera bilder man gillar som jag har önskat de senaste åren..>
Liknar den idé som jag för fram i mitt svar på Christels fundering högst upp i det här inlägget.
Oskar skrev:
<Alla fotografer på Fotosidan - även ultranybörjare - kan med lite tur få till en bild som är riktigt riktigt bra. Det vore synd att exkludera de bilderna bara för att fotografen i vanliga fall inte tar bilder som är riktigt lika bra.>
Jag håller med, det handlar om att bilden ska visas upp som en bild med kvaliteter av något slag.
Oscar:
I övrigt tycker jag att vi ska behålla poolerna som de är med mjuk, vanlig och hård kritik, men de som lägger bilder i hård kritik får baskemej skärpa sig och se till att tåla även den suraste, ickekonstruktiva kritiken så länge den håller sig inom reglerna.>
Jag kan hålla med om det sista i meningen, men skulle vilja se just poolen "Hård kritik" utvecklas till att bli mera pedagogisk.
Men där ska också finnas risken att fotografen blir upplyst på ett hyfsat sätt att just den bilden inte platsar där. Skälet till det skulle kunna vara så vitt skilda orsaker att bilden kan anses vara så "bra" att det inte är meningsfullt att kommentera den vidare eller att bilden inte riktigt når upp till en nivå där det varken är meningsfullt vare sig för kommentatorer, övriga betraktare eller fotografen att bilden kommenteras i forumet "Hård kritik". De som lägger upp sina bilder i en sådan pool kan dessutom förväntas ha nått så långt i sitt fotograferande att hon eller han kan specificera vad vederbörande vill ha kritiserat och därmed ha hjälp med.
En utopi och verklighetsfrämmande vision kanske
Som Johan skriver i inlägget ovanför det här så finns redan "bildväljaren". Den liknar ju "Cool pool" -idén, men bygger på ett personligt urval. "Cool pool" skulle vara mera personneutralt i urvalet och skulle kunna bli ett skyltfönster för FS och medlemmarna.
Jag är medveten om risken för ryggdunkande, men den finns ju alltid i den här typen av verksamhet och blir synlig efter en tid. Om medlemskapet i juryn roterar så borde risken minimeras.