Kalle_B skrev:
Jag är övertygad om att priserna inte kommer sjunka så värst mycket mera... snarare komemr vi får mer för pengarna om man ser till dagens kameror.
...
Ang optiken så tror jag inte heller vi kommer få så mkt bättre optik om 3,10 eller 100 år. Inte om vi använder av oss glas/ljusbrytning. Optiken idag är inte ett dugg bättre egentligen än bästa optiken på 30-talet. Visst med dagens datorer kan man slipa glasen lite bättre, kanske komponera fram lite finare rå glas... men jag tror utvecklingen kommer ske på den tekniska biten, och där kommer vi aldrig se något slut!
Mina ev barn kanske fotograferar om 30 år med 100 terra pixlar på sin kamera, who knows?
Priserna kommer som för alla elektronikprodukter att sjunka när tekniken etablerats på marknaden. Titta på vad en DVD kostade för 10 år sedan emot idag. Målet är att varje medborgare har en strax innan teknikskiftet. Idag finns det DVD för 500kr, imorgon har de ersats med HDTV, blue-ray eller vad det nu blir.
100 är en ganska lång tid. Jag tror inte att optik som vi upplever den idag kommer att finnas kvar i kunsument led. Nya ideer och tillverknings metoder kommer att slå ut glas och plast linser.
De senaste 100 åren så har det faktiskt hänt ganska mycket. Nya material tillåter att man kan bygga med bättre optisk kvalite, nya metoder tack vare datorerna tillåter att man man bygga kompaktare.
Fanns det ens 70-200/2.8 för 30 år sedan? Hur mycket vägde de och vad var priset när de var etablerade? Jag var inte med på den tiden man kan tänka mig att det som idag anses vara överkommlig optik till prestanda och pris inte ens fanns på önskelistan för 30 år sedan.
Nu har jag sågat många, kanske dags att hitta på egna:
Realtids kameran: Inom loppet av exponeringen finns din bild publiserad på lämligt sätt. Vorre det inte guld värt om du kunde ta en kanon bild på semestern för att sedan ringa polarna och tala om hur bra du har det? Mobil kamerna är ett steg på väg, men det är för begränsad distruburtion. Det skall ske per automatik och vara lätttilgängligt världen över.
Hologram kameran Eftersom meningen med megapixel rejset snart tappar reel mening, då kvaliten på en konsumt D-slr överstiger ett mellanformat kan vi sluta. Vi kommer ialla fall inte att printa våra bilder i större format än 100x70cm, våra vägger i hemmer tillåter inte meter stora bilder. Vad skal man då hitta på för att sälja fler hus?
Hur ballt vårre det inte att ha en projesering av Tai Majahal(stavning) hemma, som sedan kan i en handvändning bytas till en av pyramiderna.
Det är lite besväligt ioch med att man måste samla data från flera positioner nogorlund samtidigt, men realtidskameran och ett vettigt trådlöst infomationsutbyte så är lösningen nära. Man komunisera med andra fotografer i omgivningen.
- Hallå grabbar i Paris, skall vi fixa ett just hologam av triumbågen? Alla tar en bild från sin plats om 5, 4, 3, 2, 1, nu data sammlas och bearberas centralt till ett hologram. Vem som äger upphovsrätten blir ett kepigt fall för juristerna...