Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
...Agiteringen påverkar kontrasten mindre, främst så blir kornskärpan sämre med ökad agitering, framför allt med framkallare som innehåller mycket natriumsulfit, t.ex D76. Minskas agiteringen så ökar kornskärpan (eller accutansen som man ibland brukar kalla det). Samma resultat (ökad accutans) kan fås med ökad koncentration av framkallaren, men en ändring av t.ex D76 från 1+1 till stock tror jag inte märks så mycket. Det ska nog mera förändring till för det. D76 mer utspädd än 1+1 rekommenderas fö. inte, i så fall måste totala mängden framkallare per film ökas som jag förstått (framkallningsämnet räcker annars inte)...

Blev visst fel där. Ska vara: Samma resultat (ökad accutans) kan fås med minskad koncentration av framkallaren, men en ändring av D76 stock till 1+1 tror jag inte märks så mycket.
 
Gårdagens experiment var att använda ett förstoringsglas som objektiv.

Det gick att ta kort med ett sådant också. :)
 

Bilagor

  • pb003_trees4_small.jpg
    pb003_trees4_small.jpg
    115.1 KB · Visningar: 59
Med risk för att bli betraktad som bessewissernisse vill jag göra några kommentarer. Hoppas dock att det inte ska betraktas så utan som välmenande tips från en "erfaren" man:

När parametrarna i övrigt är desamma så styrs negativkontrasten främst med framkallningstiden. Man kan även reglera med temperaturförändring. Ökar man temperaturen och samtidigt kortar ner framkallningstiden i lämplig grad, så blir resultatet lika, och vise versa. Agiteringen påverkar kontrasten mindre, främst så blir kornskärpan sämre med ökad agitering, framför allt med framkallare som innehåller mycket natriumsulfit, t.ex D76. Minskas agiteringen så ökar kornskärpan (eller accutansen som man ibland brukar kalla det). Samma resultat (ökad accutans) kan fås med ökad koncentration av framkallaren, men en ändring av t.ex D76 från 1+1 till stock tror jag inte märks så mycket. Det ska nog mera förändring till för det. D76 mer utspädd än 1+1 rekommenderas fö. inte, i så fall måste totala mängden framkallare per film ökas som jag förstått (framkallningsämnet räcker annars inte).

Vid normalkontrastmotiv (halvklart - mulet) kör man den intestade normalframkallningstid som man har för en viss film. Vid lågontrastmotiv (mulet och grått/disigt) kör man plusframkallningstid, och vid högkontrastmotiv (solsken med djupa skuggor) kör man minusframkallning.

Det finns en gammal devis som förtäljer:
Exponera efter skuggorna och framkalla efter högdagrarna.
Exponeringsvariationer påverkar nämligen resultatet mest i skuggorna, medan framkallningsvariationer mest påverkar resultatet i högdagrarna.

Exponerar du för lite så kan du aldrig få fram detaljer i skuggorna, de är för evigt borta och ingen pressframkallning i världen kan ta fram det du då förlorat. Bara göra det mera omärkbart, som t.ex genom att använda de numera utgågna pressframkallarna Scanfors High Sensitive, Negatol High Speed (Ryssoppan) och originalet Promicrol. Den ingrediens som gav ett mera utjämnande och normalt resultat (trots detaljförluster) går inte att köpa idag (förmodligen förbjuden) men annars finns receptet att tillgå.

Vad gäller framkallningen så påverkar variationer i den (tid eller temp) mest högdagerdelen, då det är de mörkare delarna på negativet. Där finns mest exponerat silver och där händer det saker om tid eller temp ändras. I skuggorna framkallas det mesta ut ganska snabbt då där finns mindre exponerat silver och varierar man tid/temp så påverkas detta mycket mindre.

Om jag då är ute efter hög kornskärpa; hur ska jag agitera D76 1+1 (Tri-X, i en liten dosa)? Om agiteringen blir för låg så riskerar man ojämn framkallning, om jag förstått saken rätt.
 
Testade köra en rulle Ilford PAN 100 genom kameran fast uppdraget till iso 1600. Framkallade i stock D76 i 14 min, kemin va 24 grader. Väldigt härligt resultat! Långt bättre än Kentmere 400 draget till 800. Nu har jag bara scannat negativen så kan inte säga hur det blir om jag skulle förstorat upp dem i mörkerrum men in scannat ser det mycket behagligt ut. Starka fina kontraster utan att tappa för mycket detaljer. Rekommenderas!
 
Testade köra en rulle Ilford PAN 100 genom kameran fast uppdraget till iso 1600. Framkallade i stock D76 i 14 min, kemin va 24 grader. Väldigt härligt resultat! Långt bättre än Kentmere 400 draget till 800. Nu har jag bara scannat negativen så kan inte säga hur det blir om jag skulle förstorat upp dem i mörkerrum men in scannat ser det mycket behagligt ut. Starka fina kontraster utan att tappa för mycket detaljer. Rekommenderas!

Att pressa en 100-film till 1600 är extremt! Lägg upp något, vore kul att se.
 
Om jag då är ute efter hög kornskärpa; hur ska jag agitera D76 1+1 (Tri-X, i en liten dosa)? Om agiteringen blir för låg så riskerar man ojämn framkallning, om jag förstått saken rätt.

Skulle i så fall rekommendera byte av framkallare till exempelvis Rodinal eller FX39 som ger ett skarpare korn än D76, vilken ju är en framkallare som ger relativt fint och mjukt korn generellt då den innehåller mycket natriumsulfit.

Alternativt kan du prova att späda D76 1+3 och agitera mindre men då använda minst 6dl per film, samt givetvis kompensera med förlängd framkallningstid och använda större dosa (om mer än en film ska framkallas).
 
Tips till er som köpt eller tänker köpa äldre film från forna sovjet. Rullarna kommer utan kassett, alltså måste ni själva tejpa och rulla upp på pinnen och sedan få in allt i kassetten.

Nu till tipset, rullen är förpackad så att slutet av filmen är längst ut och alltså direkt klar att tejpa fast på pinnen. Gäller märkena Tasma och Svema. Jag gjorde misstaget att rulla upp den och sen heltenkelt tejpa fast den fast från fel håll så nu kanske jag blåst några bilder på att bara fästa den i kameran. Well well.

Återkommer med resultat. Filmen gick ut -92.
 
Skulle i så fall rekommendera byte av framkallare till exempelvis Rodinal eller FX39 som ger ett skarpare korn än D76, vilken ju är en framkallare som ger relativt fint och mjukt korn generellt då den innehåller mycket natriumsulfit.

Alternativt kan du prova att späda D76 1+3 och agitera mindre men då använda minst 6dl per film, samt givetvis kompensera med förlängd framkallningstid och använda större dosa (om mer än en film ska framkallas).

Det får bli ett byte till Rodinal. Den var slut i butiken och handlaren insisterade på att den var till för långsammare film och att det passar mycket bättre med D76 -Tri-X och D76 har varit praxis för svenska fotografer vad jag förstått.
 
Det får bli ett byte till Rodinal. Den var slut i butiken och handlaren insisterade på att den var till för långsammare film och att det passar mycket bättre med D76 -Tri-X och D76 har varit praxis för svenska fotografer vad jag förstått.

Hen ville väl bra gärna sälja lite framkallare? ;)
 
Hen ville väl bra gärna sälja lite framkallare? ;)

Haha

Nej han verkar vara en riktigt reko kille, pratsam, hjälpsam, kom med tips och så. Nu låter kanske det som vilken försäljare som helst när jag beskriver det, men det var en riktigt skön kille :) Rekommenderas varmt om du besöker Malmö (bergsgatan 9). En analog utpost; massor med begagnat, kameror, framkallningsutrustning -allt.
 
Vill visa hur Svema-filmen blev, riktigt härlig enligt mig. Rå som bara den.
 

Bilagor

  • 14504602607_316fb88b58_z.jpg
    14504602607_316fb88b58_z.jpg
    102.4 KB · Visningar: 59
  • 14504590417_059e072954_z.jpg
    14504590417_059e072954_z.jpg
    85.1 KB · Visningar: 66
  • 14504371750_b72b16eee0_z.jpg
    14504371750_b72b16eee0_z.jpg
    97.9 KB · Visningar: 58
Sådär, har nu, efter mycket om och men, slutligen beställt en bunt billig färgfilm, c41-kit och annat som behövs... Så till sensommaren/hösten ska jag försöka hålla mig borta från det svartvita ett tag ;D
 
Pappersframkallare

Hej,

Slog till på lite mörkrumsutrustning förra helgen. Tänkte därför fråga om någon har ett bra tips på en bra pappersframkallare att börja med?

Fick med en drös papper som jag inte vet skicket på förutom att säljaren garanterade att de inte skulle vara utsatta för ljus men har knappast förvarats i frys. En kort sammanfattning av papperna är:

Agfa-Gevaert Portriga-Rapid 7,4 x 10,5
Agfa MCP 310 RC, Glossy 17,8 x 24
Agfa MCP 310 RC, glossy 24 x 30,5

Kodak Bromide paper Wsemi-M.2D 2 normal öppnad låda

2 st Ilford MGIV RC De luxe 12,7 x 17,8
Ilford Ilfospeed 4,1M / 3,1M / 2,1M 8,9 x 12,7

Varycon PE g 12,7 x 17,8

Forte FN8 18 x 24

Och sist en gigantisk låda med Kodak röntgen film (Vad för roligt kan man göra med dem?).
Så tips på framkallare och fix mottages varmt!
 
Rollei digibase framkallning från Brunos och Tudor 200 (Fuji Superia egentligen gissar internet) från tyskland...

Har kört lite Tudor-film innan, men lämnat in för framkallning då, så vet ungefär hur den funkar iaf :)

Fräsigt! Jag är taggad på att testa färg också. Verkar finnas många roliga rullar att testa. Men först blir det till att få i ordning förstoringsapparaten och göra några bilder, se hur det funkar.
 
Hej,

Slog till på lite mörkrumsutrustning förra helgen. Tänkte därför fråga om någon har ett bra tips på en bra pappersframkallare att börja med?

Fick med en drös papper som jag inte vet skicket på förutom att säljaren garanterade att de inte skulle vara utsatta för ljus men har knappast förvarats i frys. En kort sammanfattning av papperna är:

Agfa-Gevaert Portriga-Rapid 7,4 x 10,5
Agfa MCP 310 RC, Glossy 17,8 x 24
Agfa MCP 310 RC, glossy 24 x 30,5

Kodak Bromide paper Wsemi-M.2D 2 normal öppnad låda

2 st Ilford MGIV RC De luxe 12,7 x 17,8
Ilford Ilfospeed 4,1M / 3,1M / 2,1M 8,9 x 12,7

Varycon PE g 12,7 x 17,8

Forte FN8 18 x 24

Och sist en gigantisk låda med Kodak röntgen film (Vad för roligt kan man göra med dem?).
Så tips på framkallare och fix mottages varmt!

Agfa MCP-pappret kommer nog inte vara särskilt användbart, tyvärr. Jag hade några gamla lådor motsvarande papper men de slöjades (blev gråa) efter ett par år. Dock tillverkas samma papper av Adox och det är inget annat än fantastiskt!

Jag har själv bara arbetat med Kodak Dektol och det är nog vad de flesta använder som pappersframkallare. Kräver dock att du kan blanda upp 3,8 l koncentrat, jag använder en saftdunk.

Ett användningsområde med röntgenfilm är att fotografera med, beroende på vilket färgspektra den är känslig mot så får du olika typer av bilder. Ett annat område är att använda i mörkrummet och göra oskarpa masker. Det är dock rätt bökigt. Filmen går säkert att sälja vidare också, men räkna inte med supermycket pengar för det hela.
 
Så, två rullar från mitt första C41-försök hänger nu på tork. Än så länge ser det ut att ha funkat någorlunda iaf, får se hur det blir när de är torra :)
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar