ANNONS
Annons

Vad är konst? Var går gränsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

luke_s

Medlem
Jag antar att diskussionen tagits upp tidigare, men jag är relativt ny här på Fotosidan och hoppas det inte gör så mycket om jag tar upp ämnet igen.

Ett tag tillbaka så har jag funderat på vad syftet är med FS. Att sidan inte är till att använda som ett digitalt familjealbum förstod jag redan från första början.

Men konstnärliga bilder då?

Vad hamnar under den kategorin egentligen? Räcker det med att man säger att det är konst för att det ska vara så?
En retorisk fråga. Det räcker inte med att syftet med en bild är tydligt för fotografen, det måste vara någorlunda tydligt även för de som tittar på bilden eller åtminstone göras så genom bildbeskrivningen.

Journalistiska bilder? "Naturbilder"?

Precis som med alla bilder som läggs upp på fotosidan så har fotograferna ett ansvar. Bara för att man KAN lägga upp en bild på en förkolnad människa så betyder inte det att man ska göra det. Detsamma gäller tveksamma naturbilder. Bara för att något är naturligt betyder inte det att det automatiskt borde läggas upp här.

Man måste väga upp det man vill förmedla samt möjligheten att växa som fotograf, mot det anstöt och ilska som kan väckas hos de som tittar på bilderna.

Nu tycker jag att Fotosidan lyckats leva upp till detta fenomenalt och att det är ett relativt självsanerande forum, men som alltid finns det undantag och jag är intresserad av andras åsikter runt dessa undantag.

Här är förresten bilden som fick mig att skriva detta inlägg: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=214992

Hej Andreas,
ja du, intressanta frågor du väcker.
Jag tror att de är omöjliga att ge ett klart och konsist svar på.
Bilden du refererar till är ju närmast dokumentär, och inget jag personligen tar anstöt av - det är väl helt enkelt så det ser ut?

Konstnärligt eller inte, det ligger ju mycket både hos avsändaren och hos mottagaren. Fast en definitiv fiende tror jag att den "goda smaken" kan utses till, den försöker oftast döda konsten så snart som möjligt. Så visst, så länge som kategorin konst finns på fotosidan riskerar du att bli "utsatt"... :)
-Christian

luke_s skrev:
Jag antar att diskussionen tagits upp tidigare, men jag är relativt ny här på Fotosidan och hoppas det inte gör så mycket om jag tar upp ämnet igen.

Ett tag tillbaka så har jag funderat på vad syftet är med FS. Att sidan inte är till att använda som ett digitalt familjealbum förstod jag redan från första början.

Men konstnärliga bilder då?

Vad hamnar under den kategorin egentligen? Räcker det med att man säger att det är konst för att det ska vara så?
En retorisk fråga. Det räcker inte med att syftet med en bild är tydligt för fotografen, det måste vara någorlunda tydligt även för de som tittar på bilden eller åtminstone göras så genom bildbeskrivningen.

Journalistiska bilder? "Naturbilder"?

Precis som med alla bilder som läggs upp på fotosidan så har fotograferna ett ansvar. Bara för att man KAN lägga upp en bild på en förkolnad människa så betyder inte det att man ska göra det. Detsamma gäller tveksamma naturbilder. Bara för att något är naturligt betyder inte det att det automatiskt borde läggas upp här.

Man måste väga upp det man vill förmedla samt möjligheten att växa som fotograf, mot det anstöt och ilska som kan väckas hos de som tittar på bilderna.

Nu tycker jag att Fotosidan lyckats leva upp till detta fenomenalt och att det är ett relativt självsanerande forum, men som alltid finns det undantag och jag är intresserad av andras åsikter runt dessa undantag.

Här är förresten bilden som fick mig att skriva detta inlägg: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=214992

det finns väl gränser, men att sedan tillämpa dom praktiskt är väl inte alltid lika lätt. det är inte så lätt alltid att sortera ut vad som egentligen är vad. men gränserna finns nog.

bilden du länkar till reagerar jag inte alls (negativt) på.

cwe skrev:
Hej Andreas,
ja du, intressanta frågor du väcker.
Jag tror att de är omöjliga att ge ett klart och konsist svar på.
Bilden du refererar till är ju närmast dokumentär, och inget jag personligen tar anstöt av - det är väl helt enkelt så det ser ut?

Konstnärligt eller inte, det ligger ju mycket både hos avsändaren och hos mottagaren. Fast en definitiv fiende tror jag att den "goda smaken" kan utses till, den försöker oftast döda konsten så snart som möjligt. Så visst, så länge som kategorin konst finns på fotosidan riskerar du att bli "utsatt"... :)
-Christian

Om jag fotar en motorcyklist som krockat med en lastbil i 110km/h och ser ut ungefär som bilden jag refererar till, lägger upp den här på FS som en dokumentärbild med förklaringen att "så här ser det ut" skulle inte det väcka anstöt? Då är det visserligen en människa det är frågan om, men för argumentets skull. Vad sägs som ett flått djur? Eller varför inte en hög med inälvor och då börjar vi ju faktiskt närma oss.

Vad är den "goda smaken" fiende till egentligen? Konsten? Jag tycker man kommer undan med mycket genom att bara kalla det konst, mer än vad som förhindras av den goda smaken.

Ibland vill jag gärna kunna ta en kopp the och en macka när jag surfar in på fs. Råkar man på en sån där bild då hinner både theet kallna och mackan torka innan man får nånting i sig. (C;

Sensmoralen; "Surfa aldrig på fastande mage!"

Visst är det en fin sak när en ny människa kommer till Världen osv. Dock, för min del så får såna bilder gärna stanna kvar i respektive familjealbum.

Har själv sett den där proceduren IRL två gånger -när mina egna barn såg dagens ljus - En helt annan sak. Men tror inte att jag hade lust att plåta moderkakor ens då än mindre komma på tanken att publicera bilderna på typ fotosidan.

"Alla är vi olika" som tidigare sagts så många gånger... Kanske nåt för red att tänka på som en egen "blockad" motivkategori; "Blod, slakt, självstympning & liknande färgglada företeelser"?

Nu kommer nog någon dragande med argumentet "-Det där får man ju se varenda dag - på TV!" Gillar inte blod o snask där heller. Har även svårt med det sk. underhållningsvåldet, tror INGET gott kommer ur sånt - Snarare motsatsen men den debatten tar vi vid nästa jubileum. JANNE

Hej,
jodå, jag kan förstå era reaktioner, jag har själv fört liknande resonemang i fråga om andra bilder här på fs. Jag antar att det helt enkelt är svårt att veta hur olika personer reagerar på olika bilder.

>Om jag fotar en motorcyklist som krockat med en
>lastbil i 110km/h och ser ut ungefär som bilden
>jag refererar till, lägger upp den här på FS
>som en dokumentärbild med förklaringen att "så
>här ser det ut" skulle inte det väcka anstöt?

Jo det skulle det. Men då handlar det ju också om att man kränker en (död) persons integritet - en annan situation.

Fast jag tycker att de exempel du tar inte
är typiska fall då man brukar hänvisa till "konstens" rätt att uttrycka sig, utan snarare till "yttrandefriheten".

Jag är övertygad om att redaktionen skulle kunna hantera dessa få fall.

Men jag vill inte ha en sajt som är certifierad "mack- och te-säker", då kan jag ju surfa in på en disney-sajt likaväl. :-< Nej, hellre en sajt som har bilder jag emellanåt triggar på - positivt som negativt.

-Christian

luke_s skrev:
Vad är den "goda smaken" fiende till egentligen? Konsten? Jag tycker man kommer undan med mycket genom att bara kalla det konst, mer än vad som förhindras av den goda smaken.

Personligen väljer jag heller själv bort vad jag vill se än att låter nån annan göra det åt mig. Där ligger den stora skillnaden som jag ser det. Men vilken "god smak" pratar vi om egentligen? Om vi snackar om den "goda smak" som övre medelklass och överklass föredrar så är jag mer kritisk till det än något annat. Vilken grupp man än tillhör så försöker man bara bekräfta sitt val av stil och tyckande. Jag vill inte lalla runt i en orgie av äkta mattor och Bruno Liljefors-tavlor. Jag har inte heller nån som helst lust att tvingas ha gråtande barn på väggarna hemma som förbluffande många ur "arbetarklassen" gillar och anser vara riktig konst. Varför ska vissa människor få styra vad andra vill se om det är lagligt att visa? Är nästa steg efter att den "goda smaken" har vunnit att vi bara får ha "goda åsikter"? Det luktar lite tyskt 30-tal om den "goda smaken".

Om just den goda smaken hade fått styra hade Olle Baertlings målning i första Hötorgsskrapan varit övermålad sen länge. Listers tingshus hade aldrig byggts. Den "goda smaken" symboliseras för mig den lille f-n med mustasch i Bingolotto som vid det första, och sista, tillfället jag tänkte ge programmet en chans står och pekar på en pristavla och meddelar att det är en riktig tavla och inte bara ett öga här och ett mun där och obegripligt enligt honom. Den "goda smaken" har ingen smak. Den har bara skaffat sig vanor...

jag sitter faktiskt med macka och kaffe just nu. jag vill ha en censurfunktion, en man själv styr över.
då kan de som vill välja bort "risk för anstötande"-kategorin samt den existerande naket-kategorin.

Graffitti må fin den än må vara, utställd utan markägarens tillstånd är inte konst, utan skadegörelse. Resonemanget kan överföras på andra typer av verk.

RolandM skrev:
Graffitti må fin den än må vara, utställd utan markägarens tillstånd är inte konst, utan skadegörelse. Resonemanget kan överföras på andra typer av verk.

Visst, men ska då markägaren få förbjuda grafitti utanför sin egen mark?

fjalstal skrev:
Visst, men ska då markägaren få förbjuda grafitti utanför sin egen mark?

Men vänta lite nu?

Det kan finnas olika ägare till olika fastigheter (markplättar). Vad en fastighetsägare tycker innebär inte att en annan fastighetsägare tycker lika. Det kan finns fastighetsägare som tycker det okej att fastigheten utsmyckas med installationer eller att byggnader på fastigheteten klottras ned med graffitti. De må se ut hur som helst, men är den beställd i någon form så är det konst och i annat fall skadegörelse.

Det ovanmstående definierar skillnaden på konst och skadegörelse. Sedan finns det synpunkter vad som är god konst och vad är dålig konst, vuilket helt ligger i betraktarens ögon och sammanhanget den pressenteras på. Jag antar att god konst är något som kan få ett ekonomiskt värde i ochmed att det kan finnas köpare av den. JU högre pris ju bättre konst eftersom fler är intresserad av den.Ett bra sätt att se vad som är god konst är att dels gå på auktioner, men även besöka Gallerix och Ikea, samt hötorget för att se utbudet och vad som faktiskt köps. Natuligtvis kan det som idag anses vara god konst växla över tiden.

Roland,
utan att starta en ändlös diskussion om reclaim-rörelsens ideologisk bakgrund, så vill jag bara påpeka att grafitti idag absolut ses som en etablerad konstform.

Sedan är givetvis inte alla grafittiverk lagliga.

Off-topic: Min favorit-streetart just nu är alla "fågelholkar" som har börjat sättas upp ovanpå gatskyltarna i innerstan: många röda med vita knutar, andra som stora fågel-fågelholkar, någon cowboys-formad fågelholk. Ta en titt, så kommer ni se dem också! :)
-Christian

RolandM skrev:

om tillstånd inte finns så tas automatiskt det eventuella konstnärliga värdet bort?

varför förvann det iochmed detta?

Frågeställaren undrade vad som syftet med Fotosidan. Det är inte min sak att avgöra utan FS redaktions, och syftet framgår väl ganska tydligt när man blir medlem.

Däremot kan jag tycka att det vore både trist och omöjligt att bara ha fina bilder som inte väcker ilska och anstöt.

Stora "fotokonstnärer" brukar ju hävda att deras bilder bara är bra om de berör. Det kan vara positivt eller negativt, bara de berör. En bild som inte berör, utan bara passerar som fin kanske skulle passa som vykort och då kan den väl få vara det.

Att ha en fotosida där bara "tillräcklig" beröring ska få existera är omöjligt, särskilt eftersom olika medlemmar har olika acceptans för hur mycket som är OK.

En sista tanke; för att fotografer ska kunna utvecklas, måste de väl få möjlighet att gå över gränsen ibland för att där få en påminnelse om att det var lite väl bra. Ibland ser man ju skumma bilder som "försvinner" från fotosidan. Jag antar att redaktionen sköter denna rensning på ett smidigt sätt utan att göra för stor sak av det. Fotosidan är ju trots allt en guldgruva när det gäller inspiration, och jag antar att det gäller oavsett vilken genre man är intresserad av.

PN

ariadne skrev:
om tillstånd inte finns så tas automatiskt det eventuella konstnärliga värdet bort?

varför förvann det iochmed detta?

Ta det ett par grova steg längre. Att sticka ned människor på stadens gator torg kan i så fall vara konst och betraktas som en installation. Jag betraktar denna typ av "konst" som mord även om konstnären anser att det är en konstverk.

Den som visar ett verk avgör om det är konst!Betraktaren avgör om det är bra eller dålig konst!

Så resonerar jag.

Få bilder på fotosidan utger sig tydligt för att vara konst utan presenteras ( som jag har förstått det ) därför att fotografen vill ha någon form av respons på det bildmässiga innehållet och/eller det tekniska utförandet. Detta för att kunna utvecklas som fotograf och/eller att få bekräftelse som fotograf/människa.

Bilden du refererar till är på intet sätt simpel. Att fotografera i den miljön ger upphov till problem som man vanligtvis inte stöter på som fotograf. Bland annat kan ljuset vara osedvanligt kontrastrikt. Personligen tycker jag att bilden är ok att ladda upp - det är ju inte så att man hänger ut någon person eller kränker någon.

Själv har jag en gruppbild på en samling män intill en styckad manskropp. Att jag inte laddar upp den beror på följande:

1. Bilden kan kränka personerna på bilden eftersom fotosidans medlemmar inte käner till omständigheterna runt den.
2. jag vet att bildens tekniska lösning inte kunnat vara annorlunda.
3. bilden kan väcka onödigt starka känslor hos en betraktare.

Således. Var och en måste göra en bedömning från bild till bild vad som är lämpligt att ladda upp och jag tycker att det fungerar. Varje fotograf avgör vad som är konst.

mvh
Peter

RolandM skrev:
Ta det ett par grova steg längre. Att sticka ned människor på stadens gator torg kan i så fall vara konst och betraktas som en installation. Jag betraktar denna typ av "konst" som mord även om konstnären anser att det är en konstverk.

jag hade hellre stannat där vi var.

du tog nog det längsta steget man kunde ta nu:)

Roland,
till att börja med - särskilt vanligt förekommande är det ju inte, så något verkligt gränsdragningsproblem finns ju inte här väl?

Jag har för mig att det blev skandal för några år sedan då en rysk performance-konstnär "lekte hund" på en utställning på Kulturhuset, och bet besökarna i benet, och ganska illa dessutom.
Den utställningen stängdes, har jag för mig?

Men en "konstnär" har ju (nästan) inga undantag från gällande lagar och regler, så jag ser inte problemet. (Det undantag som finns, är ju i PUL och i en del copyright-lagstiftning osv...finns kanske fler?)

Sedan att man utnämner en viss yttring till konst eller inte, är ju en annan sak.

Du kan ju se det som en varningsetikett? "Parental explicit varning"? :)

-Christian

Människor som vill begränsa utöver lagen ser bara sin egen värld utan hänsyn till vad andra tycker. Själv är jag inte helt säker på att jag har rätt i alla lägen vilket är bra då man inte fastnar i nåt inkört spår och stagnerar i utvecklingen. För det är väl ändå utveckling vi vill ha? Att bara fördöma och förbjuda skapar tabun och gråzoner vilka man sen måste lägga en massa energi på att bevaka. En del människor gör gärna av med massor av energi på att försöka styra andra genom tvång. Såna tycker jag inte om oavsett om dom är anarkister, fascister, terrorister eller religiösa mm på alla nivåer.

cwe skrev:
Roland,
utan att starta en ändlös diskussion om reclaim-rörelsens ideologisk bakgrund, så vill jag bara påpeka att grafitti idag absolut ses som en etablerad konstform.
Kommer du att vara lika generös den dagen de har bombat din bil?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar