Annons

Vad är en bra fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Vad är det som avgör om man är en bra fotograf. Jag tänker då på den legendiska fotografen NN eller den kritikerrosade osv..

Vad är det som gör att vissa proffsfotografer blir mera hyllade?

Det finns en mängd med bra fotografer men bara ett fåtal som får denna ros.

Jag menar alltså proffsfotografer då.

Hoppas ni har någon åsikt om detta.

//
Peter

Oerhört svår fråga, det är ju samma inom alla konstformer, stora genier blir många gånger uppskattade först efter sin död och många, en gång hyllade, glöms bort efter sin död.

Det har dock helt klart med tidsandan och modet att göra, vad som anses bra just då.

Men de riktigt stora konstnärerna fortsätter att uppskattas i många generationer.

En bra men väldigt svår fråga. Jag tror dock mycket på att det hänger på Bildseendet, förmågan att hitta, se och komponera bilder. Mer det än teknik. Att bilden talar till och fångar en.

Sedan tycker jag att man lär sig att smak är Väldigt, Subjektivt. Så, vad är en bra fotograf??? Bra fråga!!

" Talent hits a target no-one else can hit; genius hits targets no-one else can see."

En bra fotograf brukar ofta vara bra på att dokumentera något fotografen är bra på. Natur, nästla sig in i krigshärdar, fotboll, ofödda foster, vackra damer, skrotbilar, snacka sig till social samvaro med samhällets lägre stånd, osv...

Sen får man inte glömma fotografens egen förmåga att marknadföra sig själv, fotografen kan göra mycket förutom att ta bilder, för att uppfattas som duktig.

En bra fotograf behöver ju inte vara den som tar bäst bilder som "konstform". Det är ytterst få fotografer som kan livnära sig på den typen av bilder. För det stora flertalet yrkesfotografer är vardagen mindre konstnärlig. Vid reklam/produktfoto är det dessutom oftast AD:n som "komponerar" bilden och fotografen sköter det tekniska. Visst, alla fotografer sätter sin prägel på allt ändå, medvetet eller ej.

Så en bra fotograf kan vara den som lyckas tjäna bra pengar.

Money Talks..

Jag är nog också inne på att den fotograf som drar in mest cash, det måste ju uppenbarligen vara den bäste fotografen, eftersom nu marknaden är beredd att använda dennes tjänster.

Cash är en bra referens, allt annat är ju rent subjektivt.

Men det är ju väldigt skönt att de finns de fotografer som inte bryr sig om pengar, så man får se sköna okomersiella bilder.

En definition på en bra fotograf, riktigt bra, kan vara en fotograf vars bilder diskuteras och visas långt efter den aktiva tiden är över.

Det är tur att det är lättare att knäcka definitioner än att komma på dem.

Kanske är det en kombination av att tjäna pengar och att bli ompratad.

Det är ytterst få dokumentärfotografer som tjänar nån större mängd pengar. Däremot pratas det ju ofta om dem... gärna efter att de har coolat.

Det omvända gäller för reklamare i stora drag. Det finns väl kanske en handfull som det pratas om tio år efter det att de grävts ner.

De flesta konstfotografer tjänar varken pengar eller pratas om...

Min egen definition är ungefär att den fotograf som uppnår det han/hon föresatt sig är en bra fotograf. Subjektivt så in i helsike, men det är ju fotografi också så vem bryr sig. Har man bara lite självinsikt så funkar det rätt bra.

Vad jag själv letar efter så är det fotografer som varken ger avkall på estetiken eller berättandet.

/Maverick

Hårt arbete och ett personligt uttryck. Oavsett genre, oavsett kommersiell/reklam/dokumentär/konstnärlig så är detta det viktigaste för att bli duktig och uppskattad. Vad som sedan gör att bilderna gillas kan vara olika, men det personliga uttrycket tycker jag är kännetecknande för alla fotografer som jag för egen del tycker är bra.

Intressant fråga, tycker jag (inte bara om foto, utan om alla kreativa yrke).

Först så är ju bra eller dålig extremt subjektivt, det finns inget att ta på som är det ena eller det andra. Jag menar, vad är ”bra” (förutom för en själv och ens egen smak).
Så med det sagt så finns det egentligen inget som avgör om man är bra eller dålig fotograf.

Att sen somliga slår och andra inte har, tror jag, noll och inget alls med att den ena är bättre än den andra på någon ”bättre skala” som skulle kunna tänkas finnas.
Det är som Kim är inne på, mode, trender, rätt läge för just det osv. Och framförallt, förmågan att sälja sig på rätt sätt. Jag tror rent av det som verkligen är bäst sällan slår överhuvudtaget (speciellt om man pratar konstfoto). Vill man slå skall man vara lättillgänglig, det är sällan riktigt bra konst (fast egentligen finns det inte bra eller dålig konst in någon allmängällande bedömningsskala).

Att få ros handlar på det stora hela om att ha turen att vara på rätt plats vid rätt tid med rätt sak.
Inte menat som att förta något från de som lyckats, men bättre eller sämre har nog väldigt lite med det att göra (det är ju bara att titta på film, bok och musikindustrin för att se att det inte är de bästa som slår mest, det som är riktigt bra och verkligen har något att säga är oftast för ”svåra” för en oinsatt för att kunna slå).

Att vara proffsfotograf är inte heller ett ”bevis” på att man är duktig, tycker jag.
Oftast mer ett bevis på att man kan sälja sig och sina grejer.
Duktig och framgång går ju långt ifrån alltid hand i hand.

/magnus

Fotografen som fotograferade Kung Carl-Gustaf och Drottning Silvia i en Porsche Targa på 70-talet - är det en bra fotograf? Bilden lär ju ha sålt som fan alldeles oavsett.

Jag tycker han är en bra fotograf, eftersom han gjorde den bilden innan begreppet paparazzi ens var uppfunnet. Jag har försökt hitta fotografens namn, men det är inte helt lätt att söka när både knugen och drottningen är inblandade ...

Bilden då? Ja, den är inte så jättespännande, men den visar vår nuvarande kung med den bystiga valkyrian från OS - Silvia, och det räcker långt.

Hur som helst är det en bra bild, som nog påverkat mer än en del tror ...

Som alltid gäller att vara på rätt plats, vid rätt tillfälle ...

Hårt arbete och ett personligt uttryck. Oavsett genre, oavsett kommersiell/reklam/dokumentär/konstnärlig så är detta det viktigaste för att bli duktig och uppskattad. Vad som sedan gör att bilderna gillas kan vara olika, men det personliga uttrycket tycker jag är kännetecknande för alla fotografer som jag för egen del tycker är bra.
Men alla som jobbar hårt blir inte berömda och tvärtom.

Det MÅSTE inte heller till ett personligt uttryck.
Titta på våra duktiga svenska landskapsfotografer.

Men visst ökar det chanserna betydligt.

Kontuinitet är ledordet. Att gång efter gång leverera bra bilder. Även om man byter ämne. Det finns riktigt duktiga fotografer i sverige, tex dawid, som har svårt att leva på fotografin. Men han är hyllad.

Sen finns det pressfotografer som dag efter dag sliter med bilder på kommunalråd, hockey i mörka ishallar, div 6 fotboll och helatiden lyckas fixa bilder som fångar läsaren. De är ofta helt okända utanför kommungränsen...

Det är stor skillnad på snygga bilder och bra bilder.

Som jag ser det skulle du lika gärna kunna fråga "Vem är proffsmusiker?" och "Vad är bra musik?".
I mina ögon är man proffs när man har en inkomst från det frågan gäller, vad det än handlar om. Och gränsen för en inkomst är inte glasklar - 100:- för att fota en polare som skatar räcker inte riktigt för MIN definition...men jag klarar inte av att kvantifiera det bättre...jag tycker heller inte begreppet "proffs" är särskilt viktigt...jag är intresserad av bra fotografi...
Vad är då bra fotografi - tja, jag tycker inte det är svårare än att det är fotografi som jag tycker berör mig...och som jag gillar...
Populär fotografi eller ansedd fotografi handlar mer om trender och flockbeteende. Det finns säkert de som tycker Micke Berg och Christer Strömholms bilder är dynga, men få vågar stå för det för de är ju bland de största vi har enligt "förståsigpåarna"...

Jag tycker att man skall stå för sin smak och sen kan man försöka förstå vad det är som gjort dem stora - men tolkningen blir nog alltid individuell...annars måste man ju förstå precis hur fotografen tänkte...och det är inte lätt...

/ Magnus

ps. Jag gillar verkligen Mickes bilder - speciellt i "Små människor"

En definition på en bra fotograf, riktigt bra, kan vara en fotograf vars bilder diskuteras och visas långt efter den aktiva tiden är över.

Jo, jag är inne på samma linje. En bra fotograf är en som påverkar andra, skapar en personlig stil samt bilder som står för sig själva långt efter att fotografen själv gått ur tiden.
Brassai är väl en sådan fotograf. Tänker också på danske Riis i New York. Robert Capa med sin närgångna fotografi, för att nämna några som jag stött på i mina konststudier...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar