ANNONS
Annons

Världens bästa foton visas på Aftonbladet

Produkter
(logga in för att koppla)
thegerstrom skrev:
Janne, eftersom det var detta du störde dig på från början så kunde du sagt det på en gång.

Vi har aldrig snackat om kritik här. Vi har snackat om Kalle som sa att bilderna var skit. vilket han nu tagit tillbaka. (så nu börjar diskussionen bli långdragen på riktigt)

Jag tycker det är extremt viktigt att hitta inspiration hos andra. att se andras bra bilder och sträva uppåt. Därför blir jag irriterad när någon bara avfärdar det och säger att det är dåligt. jag tror knappast det är bra för någons utveckling. tvärtom! Och jag är säker på att du håller med.

Jag tror det skulle vara utvecklande för dig och mig att påpeka brister i varandras foton. Tyvärr har du inga upplagda, men kritisera gärna mina och påpeka bristerna.

Det bör väl anses som ohyfsat att skriva "skit" om någon annans verk, men åsikten är ju fri..

Med vänlig hälsning: Benny

Arleklint skrev:
Jag tror det skulle vara utvecklande för dig och mig att påpeka brister i varandras foton. Tyvärr har du inga upplagda, men kritisera gärna mina och påpeka bristerna.
Är du inte lite långt från diskussionen nu? Eller tycker du det är utvecklande om jag går in i dina album och skriver "skit.", "skit.", "skit." under alla bilder?

Jag tycker för övrigt att många av bilderna var riktigt, riktigt bra. Speciellt som de presenterades av DN. Jag gick inte igång på riktigt alla, men det kan man inte räkna med.

jimh skrev:
Är du inte lite långt från diskussionen nu? Eller tycker du det är utvecklande om jag går in i dina album och skriver "skit.", "skit.", "skit." under alla bilder?

Nej, men det är utvecklande för mig om du påpekar bristerna. Det var så jag sa.

Att påpeka bristerna är svårare än att säga "skit skit skit" och det innehåller betydligt mer.

Detta konstruktiva påpekande av brister tror jag är givande även för etablerade pressfotografer. Det var där vi var i diskussionen.

Senast ändrad:
en annan sak jag är trött på är att höra: jag skulle kunna gjort det där.

på moderna museet: Jag skulle kunna gjort den där tavlan.

men nu gjorde du det inte. Det är liksom inte ett hållbart argument till att nånting inte är bra. Det är inte så enkelt!

thegerstrom skrev:
en annan sak jag är trött på är att höra: jag skulle kunna gjort det där.

på moderna museet: Jag skulle kunna gjort den där tavlan.

men nu gjorde du det inte. Det är liksom inte ett hållbart argument till att nånting inte är bra. Det är inte så enkelt!

ja... men har någon använt det uttrycket här?

Kalle_B skrev:

Vad jag förstår är det fotografer som dom flesta är knutna till en bildbyrå och har varit på rätt plats vir dätt tillfälle... men skulle jag åka dit och ta en bild och varit utsedd till världens bästa bild, skulle jag då vara en av dessa "världens bästa fotografer"?

det var kanske mer ett svar på din fråga här. det är nog inte så lätt.

haha.... ge dig för fan... nu orkar jag inte bry mig mer i tråden.. vissrt jag sa "skit" det ber ajg om ursäkt för... men nu går det för långt med denna tråden...

Ta o läs mitt inlägg där igen Nicklas...

Skriver jag där NÅGONSTANS att jag skulle kunna ta bättre kort?

Du ser inte at det en liknelse? inget påstående...

Snacka om urspårning!

Jag har kikat på bilderna och jag tycker att de är klart värdiga segrare. Tittar man på worldpressphoto's sajt får man en mycket bättre känsla för bilderna och vilket sammanhang de är från. Pressbilder blir mycket starkare ifall man vet från vilken händelse de från.

Lite ont om sådana bilder här på FS.

Alla har rätt

Jag skulle förmodligen var överlycklig om jag tagit vilken som helst av bilderna i tävlingen...men för att vara världens bästa pressbilder var en del inte så bra tycker jag.
Och i de sammanhangen kanske man kan raljera lite mer än när det blir mer personligt...hur många av oss har inte sågat någon vid fotknölarna under match med landslaget när man missat det tredje friläget i rad "...som min morsa skulle klarat"

Hoppas ni missförstår mig rätt.

Sen är det bra om man i en argumentation söker andemeningen i den andres argument och inte nidbilden av det...annars kallas det vist politik;)

Kalle_B skrev:
haha.... ge dig för fan... nu orkar jag inte bry mig mer i tråden.. vissrt jag sa "skit" det ber ajg om ursäkt för... men nu går det för långt med denna tråden...

Ta o läs mitt inlägg där igen Nicklas...

Skriver jag där NÅGONSTANS att jag skulle kunna ta bättre kort?

Du ser inte at det en liknelse? inget påstående...

hela den där meningen är ganska luddig om jag ska vara ärlig!

jag tolkade den som att du skulle kunna varit en av dem om du bara var på plats. inte som att du skulle varit bättre.
men skitsamma!
vi avslutar våran lilla fejd nu då.

jag ser dessa bilder och inspireras. om några år får ni förhoppningsvis se mig där. och då är ni välkommna att kritisera hur mycket ni vill!

puss och kram

jao.. vi lägger ner detta nu... och föratt förtydliga så menade jag aldrig att ajg skulle kunna åka dit och fotta sådana bilder...Jag syftade mer på påståendet att alla som var med i bildspelet var utomatiskt världensbästa fotografer som någon tyckte.. då menade jag att OM jag skulle ha åkt dit och fotograferat och fått med en bild, skulle jag då ha varit en av världens bästa fotografer? knappast..

Men som sagt.. många bilder var riktigt bra.. men vissa föll mig inte i smaken. thats it.. Nu är det OS :)

När jag ser bra bilder, som jag känner för, så tänker jag inte att "den där kunde jag har gjort"..
Jag antar att jag inte är "tillräckligt självsäker" för det, eftersom jag är glad att någon mer kunnig person har fått fram något så njutbart och hanterat allt "perfekt", enligt mitt tycke..
Jag känner däremot att jag skulle vilja vara med och lära mig, ta till mig mer av det jag gillar och därmed lära känna mig själv och utveckla mig.
Det är fantastiskt att vara i närheten av en bra fotograf, bara det är lärorikt.
Känner jag ingenting för någons verk så är det ju inte "skit" för det och vem är jag till att avgöra det? Jag känner heller inte i första hand att jag skulle kunna göra det bättre,
men annorlunda!
Så även om bilderna inte tilltalar mig så kan de ändå sätta igång kreativiteten att göra något själv, på sitt eget sätt.

/Benny

Senast ändrad:
Tycker det var övervägande bra bilder...men jag undrar över bild 19. Under bilden står det 2 namn..och det är lite "knepigt" för mig att förstå förutom delad ära för dem. Händer detta ofta??

Det här är ju en toppentråd! Här sågas och förgylls det om vartannat som aldrig förr, kanske för att bildernas upphovsmän troligtvis aldrig kommer att gå i svaromål här på FS, då vågar folk säga vad de tycker. Det är skitbra (får man skriva så:) eftersom det blir mer äkta då, ingen behöver smyga med vad man egentligen tycker för stunden. Det är helt OK att tycka skit om någonting, och lika OK att ändra sig senare. Hur viktiga saker är det vi diskuterar egentligen? Jag tycker att det är diskussionen som är viktig, och den får gärna ta ut svängarna -även när de berörda är FS-medlemmar. Det är dock få som skrivit *varför* de tycker si eller så. Som Arleklint skriver är det berikande att diskutera bilder, och med motiverande av sina åsikter ökar man effekten av det.

"Det är helt OK att tycka skit om någonting, och lika OK att ändra sig senare."

Jo, men att säga "skit" om något känns ohyfsat, obildat och ger oftast "inte ett skit".. :)

Tillexempel så tilltalar inte dansbandsmusik mig ett skit (!), men att kalla det "skit"???
Det finns "ganska många" andra människor som gillar det och som det ger massor för dem, precis som med bilder och annat.
Antingen så bryr man sig inte om någon kallar något för "skit" eller blir man upprörd eftersom man själv känner så mycket för det någon kallar "skit".

/Benny

Årets bilder väl? Och då förstår man att inte alla höll toppklass. Dessutom var det pressbilder och inte alla fotokategorier. Men dåliga och skit är väl att ta i. Visst var de bra, men inte superbra.

Hade Kalle från början skrivit som han gjorde i sitt senaste inlägg "många bilder var riktigt bra.. men vissa föll mig inte i smaken",
så hade tråden nog blivit "lugnare"..
Säger eller skriver man "skit" om något, ja då får man räkna med att några höjer rösten eller "trycker lite hårdare" på tangentbordet.. :)
Om det är "fel" eller "rätt" får väl var och en avgöra och några kanske undrar varför det nödvändigtvis måste vara "lugnare" i en tråd..
En av anledningarna jag kan komma på är ju att det blir trevligare och dessutom håller man väl sig mer till vad tråden egentligen handlar om, o.s.v.

Mitt tycke om bilderna i Aftonbladet är exakt som Kalle skrev: "många bilder var riktigt bra.. men vissa föll mig inte i smaken".

Kalle_B skrev:
Jag syftade mer på påståendet att alla som var med i bildspelet var utomatiskt världensbästa fotografer som någon tyckte..

Jag tycker också att vi lägger ner skiten nu. Vill bara påpeka att ingen ens varit i närheten av att hävda att någon automatiskt skulle vara världens bästa pressfotograf om man kommer på plats 1-3 i nån kategori i World Press Photo. Det där med "världens bästa" är något som fastnat hos dej på grund av Aftonbladets (som vanligt till oigenkänlighet friserade) rubrik.

Att en del av de prisbelönta i min mening är några av världens bästa pressfotografer är en annan sak. Och de är inte det i mina ögon på grund av bilderna i WPP 2006 utan för att de i många fall under en lång karriär presterat mängder med bra bilder. En bra fotograf präglas inte av en bra bild eller några bra bilder, jag tycker det handlar om att visa på en jämnhet och en konstant hög kvalitet.

EDIT: tyrkfel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar