Advertisement
ANNONS
Annons

Världens bästa foton visas på Aftonbladet

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha läst Kalle B's inlägg och svar får jag en påtaglig känsla av en dryg, arrogant, besserwisser och cynisk människoprofil...

"har man en person som Dig som vän behöver man inga andra fiender...

tror att uttrycker "grow up and get a life" passar bra här

/

Mats G S skrev:
Efter att ha läst Kalle B's inlägg och svar får jag en påtaglig känsla av en dryg, arrogant, besserwisser och cynisk människoprofil...

"har man en person som Dig som vän behöver man inga andra fiender...

tror att uttrycker "grow up and get a life" passar bra här

/

Ja inte kan man passa alla människotyper... men jag tror iof att du ahr fel.. ajg är nog inget du beskrev.. men det kan ju enbart personer som känenr mig svara på... Dock kan jag säga att:

Ja, jag struntar oftast i vad folk anser om mig... ska man bry sig i sådant så hinenr man inte annat än ändra på sig...

Dock tror jag problemet här ligger i att några inte riktigt kan acceptera att bilder ni tycker är enormt bra och känsloladdade kanske andra tycker är mindre bra... att jag kanske uttrycker mig med ord som skit är väl kanske starkt, men man får nog lov att acceptera att barar för att bilder vinner priser som "världens bästa" osv så behöver inte alla tycka samma sak. Är man en dryg och barnslig människa utan liv för att man har olika åsikter så fine.. men jag lär nog inte ändra mig...

och rena personliga påhopp känns väldigt onödigt också efterso mdu inte känner mig... och tillför inte mkt helelr till tråden...

Kalle_B skrev:
Ja inte kan man passa alla människotyper... men jag tror iof att du ahr fel.. ajg är nog inget du beskrev.. men det kan ju enbart personer som känenr mig svara på... Dock kan jag säga att:

Ja, jag struntar oftast i vad folk anser om mig... ska man bry sig i sådant så hinenr man inte annat än ändra på sig...

Dock tror jag problemet här ligger i att några inte riktigt kan acceptera att bilder ni tycker är enormt bra och känsloladdade kanske andra tycker är mindre bra... att jag kanske uttrycker mig med ord som skit är väl kanske starkt, men man får nog lov att acceptera att barar för att bilder vinner priser som "världens bästa" osv så behöver inte alla tycka samma sak. Är man en dryg och barnslig människa utan liv för att man har olika åsikter så fine.. men jag lär nog inte ändra mig...

och rena personliga påhopp känns väldigt onödigt också efterso mdu inte känner mig... och tillför inte mkt helelr till tråden...

Jag kan i alla fall säga att jag bryr mig inte om du tycker att vissa av dom är dåliga, jag reagerade bara på att du skrev att dom va skit, jag tror att många kan ta illa upp av det, speciellt när man är nybörjare och jämför sig med bland annat sånna bilder och tycker att dom är jätte bra.

Sen är det ju en självklarhet att alla inte kan ha samma åsikt, fyfan va tråkigt allt skulle vara då. Men sen att uttrycka sig som du gjorde passar sig nog inte riktigt.

Jag tycker att bilderna var bra, men många andra verkar inte tycka det. Den här tråden visar i alla fall att de lockar till kommentarer, mycket mer än vad bilder på FS gör.
Mina bilder är i vilket fall bättre än alla de där, titta på dem och försök sedan låta bli att kommentera...

Kalle_B skrev:
När jag tittar på en bild tittar jag inte bara på motivet utan även mkt mer runt om.
Att fotografera en person som blir uttdragen av 2 militärer är kanske en stark bild, men inte fan är den bäst i världen. Man får allt ha lite perspektiv på saker o ting.

För mig är en skitbild nåt helt annat än någon av dessa bilder. Men alla lägger vi ju lägstanivån olika på olika nivåer, vilket väl är tur det.

Kalle Bexelius skrev
"med rena skiten"

HAHAHA respekt, javisst e många shite. Gött att folk kan få säga sitt o respekteras för sin åsikt . . . Nice Mr. Bexelius. Respekt. . .

Dave

Senast ändrad:
kalle, snacka om att kasta sten i glashus.

fantastiska bilder förövrigt.
skulle vara intressant att få veta vad du tycker är en bra bild i jämförelse. de bilder du laddat upp här?

att utnämnas till årets bästa bild gör automatisktatt mna har hyfsat höga förväntingar och även krav... att jag inte ens är i närheten av nomineringar behöver väl inte betyda att man inte får ha en åsikt? eller menar du att alla bilder som ligger över din egen nivå får man inte kritisera?

Jag är ganska övertyfgad aom att många tycker mina bilder är rena "skiten" och finns säkert någon på jorden som anser att dom är riktigt bra.

I denna tråden har jag fått minst 2 peronliga påhopp... börjar bli tragiskt att behöva försvara sina egna åsikter på ett mer personligt plan.

Kalle_B skrev:
När jag tittar på en bild tittar jag inte bara på motivet utan även mkt mer runt om.
Att fotografera en person som blir uttdragen av 2 militärer är kanske en stark bild, men inte fan är den bäst i världen.

Förlåt Kalle, jag kunde inte låta bli!

Det är 3 militärer =)

Kalle_B skrev:
I denna tråden har jag fått minst 2 peronliga påhopp... börjar bli tragiskt att behöva försvara sina egna åsikter på ett mer personligt plan.

Du tror inte att det kan ha något med din attityd att göra? Försök vara lite mer nyanserad i dina inlägg och en liten gnutta mer ödmjukhet så ska du se att de "personliga påhoppen" minskar i antal.

Kalle_B skrev:
www.aftonbladet.se för er som inte visste adressen... ;)

Men jag kan ju säga att jag är måttligt imponerad...
många är naturligtvis bra.. men några var ju rena skiten.. i mina ögon...

Om bilderna bedöms som pressbilder är dom bra. Ser man dom ur annan synvinkel kan man se dom på annat sätt. Fotar man under andra omständigheter har man andra möjligheter.

Jag tycker Aftonbladet sammaställt en väldigt bra samling pressbilder

Alla och även jag skall och kan kritisera bilder och fotografer som är bättre än egna bilder och en själv.

Inget snack om detta. All kritik är bra åt alla håll.

Dock är det viktigt att man tar hänsyn till under vilka förhållanden bilden är gjord. Det känns t.ex fel att kritisera en bild skjuten under brinnande krig som felkomponerad.

Det känns lika fel att bedöma en bild som bra bara för att den innehåller elände.
Blir en pressbild bättre för att eländet på platsen är större?
Knappast! Det krävs mer.

ok att man inte är så intresserad av pressfotografi. men när du säger att många av bilderna är ren skit, då är det klart man reagerar.
om jag förstod dig rätt nu, så säger du att du inte är bättre än dem. att dom är i en "klass" över dig. då måste ju alltså du vara enormt dålig enligt dig själv. sämre än ren skit liksom.
förstå ironin.

jag tycker bara det är så jävla töntigt att gå ut och gnälla på duktiga fotografer. jag stör mig fantastiskt mycket på sånt. OK man kan inte gilla allt, men att påstå att det är dåliga bilder..... gaaah!!! pressfotografi är jävligt svårt, och att avfärda de där bilderna som skit, är skit.

jag anser bara att det är fel att säga att dessa bilder var bäst i världen.Några bilder var riktigt bra och känslomässigt starka, men vissa tyckte jag inte alls var särskilt bra. För att vara världens bästa bilder så har man höga förväntingar, och ser man då bilder som JAG anser brädas av "vanliga" medlemamr på ff då tycker jag inte dom är bra.

Vi har alla olika åsikter och personliga påhopp om hur jag är som person, att jag bör "skaffa" ett liv, eller att mina bilder inte är bra osv kan nog lämnas åt sidan. Inledningen av tråden var inte särskilt negativ utan snarare en reflektion av min spontana åsikt efter att snabbt ha bläddrat igenom bilderna på aftonbladet.
Att sedan några aftonbladet väktare kommer instormande med nyrakade sablar gör ju att man själv drar upp sina sköldar och hugger tillbaka.

En person la ut en länk med andra bilder som jag fann mkt mkt bättre!

Näe ta o skärp till er så ska nog jag kunna byta ordval också i framtiden.

thegerstrom skrev:
ok att man inte är så intresserad av pressfotografi. men när du säger att många av bilderna är ren skit, då är det klart man reagerar.
om jag förstod dig rätt nu, så säger du att du inte är bättre än dem. att dom är i en "klass" över dig. då måste ju alltså du vara enormt dålig enligt dig själv. sämre än ren skit liksom.
förstå ironin.

jag tycker bara det är så jävla töntigt att gå ut och gnälla på duktiga fotografer. jag stör mig fantastiskt mycket på sånt. OK man kan inte gilla allt, men att påstå att det är dåliga bilder..... gaaah!!! pressfotografi är jävligt svårt, och att avfärda de där bilderna som skit, är skit.

Berätta först vem du talar till. Vem är "du"?

När Bengt 65 går på stan och plåtar en uteliggare med sin fula lilla kompaktkamera så blir det förmodligen inte en bra bild bara för att den innehåller elände, nej.
men det har inget med saken att göra här! Dessa pressfotografer är proffs, de är duktiga och har säkerligen kämpat ganska hårt för att ta dessa bilder. Det är inte BARA elände, även om det är elände.

thegerstrom skrev:
förstå ironin.

men niklas... jag erkänner att ajg ska aldrig mer säga "skit" när jag menar "inte tycka om" men att säga som du gör att pressfoto är ju så svårt.. därför så ska man inte säga si o så.. vad är det för snack? avfärda bilder får jag väl göra om ajg vill? hur mkt pressfoto det än är.. och hur svårt det än är?

Jag tror alla duktiga fotografer tål kritik från alla håll. Jag tror inte vi behöver bekymra oss över att proffesionella pressfotografer får kritik från amatörer.

Jag tror faktiskt dom uppskattar det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar