Annons

Tjejer som fotar sig själva

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Svar till Anna

Wolfgang skrev:
Det kan vara så som Du säger. Man kan bara gissa.
Däremot tycker jag verkligen att tjejer är vackrare än män. Varför får man inte tycka så?

för att jag säger det.

nej, men det är klart att du får tycka det.
jag tycker dock inte att män är vackrare än kvinnor eller vice verca.

arleklint skrev:
Samma här! Jag är man och skäms inte över min eller andra mäns kroppar trots att jag är hetrosexuell. Hur är det med er andra?

Det är andra gången du påpekar att du är heterosexuell Janne. Det verkar spela stor roll för dig... ;-)

Ta inte detta som ett påhopp om att du är homofobisk, för det tror jag verkligen inte. Men det är lite intressant att reflektera över vad man säger. "Jag har inget emot bögar, men jag är inte bög själv!" Jag betraktar mig själv som ganska ofobisk och liberal, men det är få av oss som inte har ett uns av homofobi. Annars vore det inget problem att fotografera sig i klänning, även i nyktert tillstånd (oj, nu försa jag mig!). Jag upptäcker homofobiska tankar och reaktioner hos mig själv ibland. Ingen är perfekt. Det viktigaste är att vara medveten om sitt beteende och sina reaktioner, så att man kan undvika att såra sina medmänniskor.

Ska nog låna en digitalkamera och ta lite nakenbilder av mig själv! Blev inspirerad av den här tråden!

/Pontus

lotelo skrev:
En liten observation angående nåt som uppkommit i tråden titt som tätt....
Vi killar, Vi damer. Varför detta behovet av att identifiera? sig med kön/läger/grupper?

Ni killar, Vi damer?
Jag är banne mig totalt utanför, (fast lika glad för det;))
Lotta*lite mobbad*

du är kvinna så du är med bland de vi talar om. sedan kanske du inte är som den bilden av kvinnan som beskrivs, men det är ju ändå bara en generalisering och en förenkling. känner du inte igen dig nåt? :)

ariadne skrev:
ibland får jag uppfattningen om att en tjej fotar sig själv naken och visar det så tycker killarna man är skitmodig! inget ont mot de tjejer gör detta, men jag tycker reaktionen är underlig. om det är detta som är mod så vet jag inte riktigt ...
Lustigt om det uppfattas så.. (vilket jag också innerst inne tror)
Just om det gör det så tror jag iaf att det oftast är väldigt feluppfattat.
Vad gör att en del har så stort behov av att tala om vem motivet är? Handlar det ofta om bekräftelse? Kanske just att få höra att man är vacker, snygg och Modig?

PS. Och jag pratar i detta fallet om de som talar om att det är självporträtt, oavsett de är män eller kvinnor.. DS.

.... och, ni har inte att göra med vilka nakenbilder på nätet som föreställer mig;) (om de alls finns några)

Jag tycker verkligen att det är modigt, tänker ta några bilder själv bara för att se exakt HUR modig man måste vara!

/Pontus

Wolfgang skrev:
Svar till Roger:
Inte? Tar man inte självporträtt för att beundra sig själv? Finns en annan anledning?
I så fall vilken?
Jag tror det är få som tar självporträtt för att dom beundrar sig själva. Som andra sagt tidigare här, främsta orsaken är säkert att det är den tillgängligaste modellen. Men det intressantaste är kanske när det är för att lära känna sig själv, försöka visualisera sina egna känslor, eftersom modell och upphovsman/kvinna är samma person, det blir mer som att gå till källan, istället för att spegla sig i någon annan som modell.

lotelo skrev:

Vad gör att en del har så stort behov av att tala om vem motivet är? Handlar det ofta om bekräftelse? Kanske just att få höra att man är vacker, snygg och Modig?

ja, kanske. men jag tror inte att det är behovet egentligen. att få höra att man är snygg tex. menar det finns massor som får hela tiden att de är vrålsnygga och jag tror inte att de gillar sig själv mer för det. eller ja, så enkelt är det kanske inte, visst kan de betydelse, men inte bara.

det är väl ett sätt att säga hej till världen typ. hej, här är jag. fast sen tror jag också att det handlar om att man vill berätta om bilden, hur man jobbar osv. precis som man skriver andra saker, tex att man använt sig av den och den beslysningen, eller att man väntade 10 timmar på just det ljuset osv osv

om jag tänker på mig själv så har jag skrivit det för att jag vill att man ska veta hur jag jobbat, under vilka omständigheter typ. men jag har nog nedvärderat det jag gjort och trott att jag liksom måste försvara med med att "ja men tänk på att jag använt mig själv som modell och det är inte så lätt" osv.

sen så om man väldigt ofta använder sig själv som modell, jag gör det tex, så blir det liksom rätt så uppenbart och inget att hymla med tycker jag själv. måste inte vara ett behov att understryka att det är en själv, utan bara en helt vanlig info som inte känns dramatisk eller konstig för en själv.

till lotta igen :

om jag skulle fråga dig det omvända; vad är det som gör att man Inte talar om det? nu håller jag med dig om att detta inte är det viktigaste, precis som ingen bildinformation är egentligen, bilden är ju det viktigaste, men menar du att du är rädd för att det blir för fixerat vid dig som person och att man liksom tappar lite fokus på själva bilden?

samtidigt så är väl det rätt så mkt upp till betraktaren också. kan man inte se bortom den infon så är man kanske inte så intresserad av bilder?

mina egna självporträtt beror mest på tidsbrist. jag hinner aldrig ringa eller bestämma tid med någon modell. oftast har jag bara nån timme på mig.

ofta så gör jag även självporträtt istället för att skriva dikter eller måla tavlor om jag känner mig lite nere.
jag behöver helt enkelt "fota av mig" lite deppiga känslor och har inte förmågan att skriva eller måla känslor. det skulle dessutom kännas lite konstigt att låta nån annan gestalta mina egna känslor.
samtidigt så kommer tidsbristen in där oxå. jag hinner helt enkelt inte fixa modell för det jag vill plåta. jag måste passa på när lillan sover helt enkelt.

ariadne skrev:
om jag skulle fråga dig det omvända; vad är det som gör att man Inte talar om det?
.....menar du att du är rädd för att det blir för fixerat vid dig som person och att man liksom tappar lite fokus på själva bilden?
Framförallt är det nog bilden jag vill ha kommentarer på och inte på mig själv. Om jag laddar upp t e x här så bedömer jag risken att få motivet också kommenterat större om det anges att det är ett självporträtt, (kanske inbillning?) Har iof bara laddat upp ett enda här genom åren (och det angav jag inte.) trots det är faktiskt modellen (jag) kommenterad flera gånger. Det gör ju inget, jag blev nog t o m glad för det (vem vill inte få komplimanger ibland?) Fast många gånger tror jag att betraktaren ser på självporträtt annorlunda än andra porträtt och att de kanske glömmer bilden lite. Sen tror jag inte det krävs en snygg modell heller för att få kommentarer om utseendet. Vad nu snygg är. Väldigt subjektivt skulle jag tro..

Jag upplever det som att killar vill fånga "myten om kvinnan" (modern, hustrun, älskarinnan, ängeln och djävulen dvs sina egna önskningar, fantasier och frustrationer när de plåtar tjejjer.
Ett kvinnligt självporträtt innehåller så mycket mer ironi och självbetraktelse att det helt plötsligt blir levande bilder.

Och killar - jag plåtar er när som helst bara ni vågar.

Eva - som söker manliga modeller

Min slutsats bli då sammanfattningsvis att fotograferande är som sex - fast tvärtom.

Que????

Låt mig förklara:
(De flesta) tjejer vill inte ha sex när de mår dåligt. De har helt enkelt ingen lust.

Av den här tråden har fått lära oss att tjejer fotar som terapi. De skjuter en serie mörka självporträtt så mår de bättre.

Jag (och jag tror inte att jag är ensam bland killarna här) fotar mest och bäst när jag mår bra.
När jag mår dåligt har jag helt enkelt ingen lust.

(De flesta) killar kan använda sex som terapi för att må bättre. Ett par skjut och man är i prima form igen.

Fan, man borde bli filosof eller nå't.

lynxx skrev:
Min slutsats bli då sammanfattningsvis att fotograferande är som sex - fast tvärtom.

Que????

Låt mig förklara:
(De flesta) tjejer vill inte ha sex när de mår dåligt. De har helt enkelt ingen lust.

Av den här tråden har fått lära oss att tjejer fotar som terapi. De skjuter en serie mörka självporträtt så mår de bättre.

Jag (och jag tror inte att jag är ensam bland killarna här) fotar mest och bäst när jag mår bra.
När jag mår dåligt har jag helt enkelt ingen lust.

(De flesta) killar kan använda sex som terapi för att må bättre. Ett par skjut och man är i prima form igen.

Fan, man borde bli filosof eller nå't.
Vilka skillnader du hittade. En mycket bra sammanfattning tror jag, särskilt som du har paranteser med, de är faktiskt jäkla viktiga då jag läser inlägget. Utan paranteserna hade jag uppfattat det väldigt annorlunda. Kanon!

Jag tror att du spikade ganska rätt där Roger!

men... jag undrar fortfarande varför killar inte gör fler självporträtt.... kan ni inte göra det när ni (vi) mår bra?

Måste nog erkänna att jag heller tittar på tjejers destruktiva och suicidiala självporträtt än alla dessa Café och Slitz inspirerade tuttbilder som de flesta killar tar när de ska avbilda kvinnan. Det känns på något sätt som man kan gödsla med alla dessa nakenbilder. Ytterst få är intressanta, de flesta lämnar en mest med en likgiltig tomhet. Jag förstår att många unga tjejer mår dåligt av skiten.

På något sätt känns det som ännu ett sätt för mannen att styra kvinnan. Vi kontrollerar hennes kropp, tvingar in henne i mallar som vi finner upphetsande. Hon blir ett objekt, likt en snygg bil, som vi kan sitta och dregla över.

Därför är det bara bra att tjejer tar egna bilder och visar upp en annan sida av hur det är att vara tjej/kvinna.

/Joakim

Liax skrev:
Måste nog erkänna att jag heller tittar på tjejers destruktiva och suicidiala självporträtt än alla dessa Café och Slitz inspirerade tuttbilder som de flesta killar tar när de ska avbilda kvinnan. Det känns på något sätt som man kan gödsla med alla dessa nakenbilder. Ytterst få är intressanta, de flesta lämnar en mest med en likgiltig tomhet. Jag förstår att många unga tjejer mår dåligt av skiten.

På något sätt känns det som ännu ett sätt för mannen att styra kvinnan. Vi kontrollerar hennes kropp, tvingar in henne i mallar som vi finner upphetsande. Hon blir ett objekt, likt en snygg bil, som vi kan sitta och dregla över.

Därför är det bara bra att tjejer tar egna bilder och visar upp en annan sida av hur det är att vara tjej/kvinna.

/Joakim

Vackert Joakim!!!
Vackert!

Skriver under på ditt inlägg!!

Liax skrev:
......På något sätt känns det som ännu ett sätt för mannen att styra kvinnan. Vi kontrollerar hennes kropp, tvingar in henne i mallar som vi finner upphetsande.
Kanske det är ännu en orsak till att många tjejer tar fler självporträtt också? Vi vill gestaltas rättvist och en stor del av de manliga fotograferna fixar inte att gestalta kvinnan på det sättet. Några män fixar det såklart fast det är inte de som publiceras mest..

Hoppsan, detta blev nästan ett "Vi damer", "Ni män"-inlägg:)

Anna, svar på ditt gamla inlägg: Visst känner jag igen mig men jag gillar bara inte generalisering i hög skala, det finns alltid undantag. Ibland få, ibland många..

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto