Att bilder upplevs olika är inget konstigt. Känslorna inför en bild säger en del om betraktaren och är aldrig samma som i förhållande till fakta eller händelsen i sig. Detta blir speciellt tydligt i bilder utan titel eller text, som t.ex i den här med bara ett nummer som titel. Textmedelanden verkar över det personliga, som om betydelsen mera gäller för alla som betraktar bilden. Men en bild utan text, som Alexander Bergströms, blir istället helt och hållet betraktarens privata angelägenhet. Strömholm/Sundberg har skrivit om det här och menar att männiksor i bland kan bli "rädda" för vissa bilder, då de lockar fram betydelser som bara åskådaren själv kan ta ansvar för. Och diskussionen kring den här aktuella bilden kanske kan vara ett exempel på det? Vissa ser pornografi och äckel, medan andra ser ömhet och äkta känslor. En del kanske känner skam för att könet visas medan andra inte alls tycker det är konstigt med en snopp i bild. Att en kvinnohand omsluter snoppen kan verka porrigt för någon medan en annan enbart ser kärlek i det. Betydelsen är här rent personlig.
Två citat från Strömholm/Sundberg:
"En enda bild kan betyda hur mycket som helst, och den avslöjar betraktaren. När Millet (1814-75) ställde ut målningen Såningsmannen, en karl kastar med en svängande rörelse ut sin säd på åkern, så tyckte sig borgerligheten se en revolutionär som just slängt en bomb."
"Det konstnärliga fotografiet kan spridas i massor och samtidigt vara en kommunikation mellan två personer; fotografen vänder sig till den åskådare som har en privat uppfattning om bilden.