Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjejer som fotar sig själva

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Att påstå att det skulle vara narcissism i botten för självporträtt är att simplifiera och underskatta självporträttet.

Som jag skrev ovan: "Min syn på självporträtten är att de sammantaget blir ett slags dagbok över humör, dagsform, hur jag mår under längre skeenden. Sedan jag regelbundet började ta självporträtt har jag fått en helt annan medvetenhet om mig själv".

Såg Du inte mina frågetecken?
Jag bara undrade om det kan betecknas så.
Men Du har rätt så allvarligt är det ju inte.
Är "självupptagen" ett bättre ord? :<)

Senast ändrad:
Liax skrev:
Måste nog erkänna att jag heller tittar på tjejers destruktiva och suicidiala självporträtt än alla dessa Café och Slitz inspirerade tuttbilder som de flesta killar tar när de ska avbilda kvinnan. Det känns på något sätt som man kan gödsla med alla dessa nakenbilder. Ytterst få är intressanta, de flesta lämnar en mest med en likgiltig tomhet. Jag förstår att många unga tjejer mår dåligt av skiten.

På något sätt känns det som ännu ett sätt för mannen att styra kvinnan. Vi kontrollerar hennes kropp, tvingar in henne i mallar som vi finner upphetsande. Hon blir ett objekt, likt en snygg bil, som vi kan sitta och dregla över.

Därför är det bara bra att tjejer tar egna bilder och visar upp en annan sida av hur det är att vara tjej/kvinna.

/Joakim
Jag sätter också en kråka under detta. Jag tar förövrigt ganska mycket självporträtt, både när jag mår bra och när jag mår sämre. Ibland för att testa kamerafunktioner och ibland för att uttycka en känsla.Kanske är det ett generationsskifte på gång med yngre killar som också gillar att göra självporträtt..Ja, jag vet inte, nu säger jag godnatt iaf(eller ja, tillbaka till hemtentan som ska vara inne imorrn..)

Wolfgang skrev:
Såg Du inte mina frågetecken?
Jag bara undrade om det kan betecknas så.
Men Du har rätt så allvarligt är det ju inte.
Är "självupptagen" ett bättre ord?

Jag vet inte om självupptagenhet nödvändigtvis heller är ett rättvisande begrepp eller benämning. Diskussionen har ju visat att självporträtten fyller många olika funktioner och då känns det fel med derogativa benämningar såsom narcissism eller självupptagenhet..

Johan Okker skrev:
Och varför tycker du inte om att se dig själv på bild? Vilka komplex är det som lägger hinder för dig?

Jag är varken blyg eller har komplex utan jag kan helt inte se att jag har behov att hävda mig genom att beskåda mig själv.
Det är mycket roligare att koncentrera porträttfotografin på mera intressanta personer och på sina sina nära och kära.
De sistnämnda är dock "portförbjudna" på fotosidan.
Det är kanske därför man borde ställa sin egen person i centrum, att vara en aning egocentrisk helt enkelt?

egentligen så är ordet "självporträtt"lite missvisande tycker jag, i många fall så är det så att man använder sig själv som modell eller skådis eller hur man ska kalla det som inte behöver ha så mkt med dena egna personen att göra, mer än att det man själv som är modell rent fysiskt. kanske utgår man från den egna personen men ett porträtt av personen man är måste det ju inte vara

Wolfgang skrev:
Jag är varken blyg eller har komplex utan jag kan helt inte se att jag har behov att hävda mig genom att beskåda mig själv.
Det är mycket roligare att koncentrera porträttfotografin på mera intressanta personer och på sina sina nära och kära.
De sistnämnda är dock "portförbjudna" på fotosidan.
Det är kanske därför man borde ställa sin egen person i centrum, att vara en aning egocentrisk helt enkelt?

det är väl ändå inte nödvändigtvis egocentriskt eller självupptaget att plåta sig själv, eller måste ha med några komplex (eller avsaknaden av detsamma) att göra...
när jag plåtar mig själv har jag dessutom varken behov av att "hävda" mig eller "beskåda" mig.
visst kan jag ibland vara blyg och visst har jag ett och annat komplex, men det går bra att fota självporträtt ändå.
och det utan för att den sakens skull vara en självupptagen person.
men för mig är mina självporträtt till för att få ur mig saker och ting jag tänker på, och så har jag ingen annan modell till hands. kanske brist på tid, eller så handlar det jag tänker på om mig själv och det bara skulle kännas konstigt att använda nån annan som modell.

vissa skriver dikter när dom funderar över något. andra kanske målar, skulptrerar osv osv.
jag plåtar självporträtt. och råkar dessutom vara tjej.

måste man egentligen lägga på åsikter/uttryck/värderingar på en person, bara för att denne någon plåtar bilder på ett visst motiv som man inte själv skulle välja (sina egna självporträtt)?
inte går jag och automatiskt tror att de som absolut inte vill ta sina självporträtt därför måste lida av jante, dåligt självförtroende, konstig självbild eller är allmänt blyga.

omständigheterna och smaken är olika helt enkelt.
det någon tycker är roligt tycker kanske inte den andra är kul. så måste det ju oxå få vara.
utan bojor eller fördomar.

//christel blajar sent på natten utan att ha fått sova på två och ett halvt dygn.. *zzZZzz*

Senast ändrad:
ariadne skrev:
det där känns så....uråldrigt. förlåt att jag säger det, man borde väl bli glad att man uppfattas som "det vackra könet" men vi är väl inte mer eller mindre vackra än män?

Jag tror inte riktigt på uttrycket "det vackra könet" utan att det är en följd av att män mycket oftare sätter kvinnan på pediestal.

Varför tar jag inga självporträtt?
Jo, då. Jag har försökt men till saken hör att jag själv är min egen bittraste kritiker.

Jag är skoningslös mot de bilder jag själv tagit.

Jag tycker egentligen att mina ega alster håller alldeles för låg kvalitet för att platsa här på fotosidan.

Bilder på mig själv faller mycket sällan mig själv i smaken så att jag vill visa upp dem.

Om samma bild innehåller bägge dessa komponenter så kommer den ofelbart att skickas till den lilla ikonen uppe i vänstra hörnet som säger "slurp" när man lägger nå't där.

That's why!

Liza skrev:
Jag upplever det som att killar vill fånga "myten om kvinnan" (modern, hustrun, älskarinnan, ängeln och djävulen dvs sina egna önskningar, fantasier och frustrationer när de plåtar tjejjer.
Ett kvinnligt självporträtt innehåller så mycket mer ironi och självbetraktelse att det helt plötsligt blir levande bilder.
Detta låter helt troligt.

Och killar - jag plåtar er när som helst bara ni vågar.
Just detta är också lustigt, inte att Du söker modeller men att när en tjej gör det så verkar det som att många killar tror att de ska få klä av sig och så har man plötsligt mailen full av skamliga förslag från okända herrar. Här kan man kanske återkomma till frågan om hmofobi? Varför vill män så gärna fotas av kvinnor? Homofobi?
Eva, lycka till i ditt sökande och hoppas du fåt trevligare svar än vad jag fick. Som tjej vågar jag inte fota främmande karlar, det kan också vara en orsak till att färre män avbildas kanske, för förmodligen är det fler med mig som känner så..

Personligen Lotta så har jag svårare att se mig själv naken framför en manlig fotograf än en kvinnlig. Det känns nog mindre hierarkiskt med en kvinnlig fotograf.
(Fan! nu får man väl på pälsen för att jag helt plötsligt ser mig själv som att jag står över kvinnan. Men det betackar jag mig från.)

Här har det hänt en massa ser jag! Man skall icke lämna datorn en kväll när diskussionerna går heta! :)

Jag tror att man som man ofta är mer bekväm tillsammans med kvinnor. Personligen skulle jag känna så. Jag har en gammal god killkompis, men även att dirigera honom på olika sätt för foto skulle kännas konstigt på nåt sätt. Jag skulle få känslan att det jag sa upplevdes som "se så här ut, då ser du snyggare ut". Det känns knepigt, även om jag inte på något sätt anser mig ha bögnojja. Kan det vara en anledning till att färre män fotograferar män?

Att fota en kvinna känns mycket naturligare för mig, sett ut alla aspekter. Och även att fotograferas av en kvinna jämfört med en man. Men det beror nog lite på vad det är för typ av bilder/porträtt också. Är jag ute å cyklar?

Jag var med i trådens början, tycker nog att jag tappat greppet en aning om vad allt handlar om, det har vart "många vändor i olika ändor"...

Janne Arleklint, har du ett förflutet som moderator ?? Om inte tycker jag du skall överväga detta som ett potentiellt yrkesval. Du är full med frågor :)

Jag tycker att denna tråd är lite väl uppblandad av generaliseringar och personliga vinklingar. Det började väl med att vi män generaliserade grovt om kvinnor i allmänhet, sedan svarade kvinnorna personligt och generaliserade tillbaka om männen. Konsekvensen blir att alla hela tiden tvingas försvara sin egen person och sedan ofta (verkar vilja) hämnas med en egen generalisering om det motsatta könet....

(Inte alla förstås, jag bara generaliserar lite...)

Blir lite hetsstämmning över det hela men kanske är det bra, kanske fungerar det som en katalysator för att föra samtalet vidare ?

lotelo skrev:
... så har man plötsligt mailen full av skamliga förslag från okända herrar. ..

Det du säger här Lotta drabbar inte bara er kvinnor, jag har själv sökt manliga modeller till nakenbilder av liknande typ dem jag tagit på kvinnor. Ofta svarar medelålders män som antingen vill att jag ska plåta dem med ståndet i näven eller, och detta förvånar mig lika mycket varje gång, så vill de att jag ska fixa ihop dem med en kvinna för erotiska parbilder ??!!

Kanske har jag sökt på fel forum, sannolikt har jag det men det ger helt klart en viss avsmak...

Jag har förövrigt ingen homofobi, någon undrade väl över det för några sidor sedan, jag kan mycket väl tänka mig att bli fotograferad naken av en man eller fotografera nakna män själv. Jag vet att jag kommer göra det då jag burit på planer under lång tid som involverar män....

Självporträtt för mig är mer av ett ställningstagande än vad en vanlig porträttbild är. Jag tycker också att man generellt (nu gör jag det igen) kan tolka de befintliga självporträtten här efter denna tes!?
Att man vill säga något om sitt eget tillstånd eller sammhället i allmänhet.....medan ett porträtt eller en bild av en poserande tjej bara ska förmedla linjernas spel, den vackra världen eller ett par toppiga bröst ?!
Annars blir det väl en dokumentär bild ?

Däremot tror jag inte att tjejer är modigare än män, möjligen kan de vara så, och nu ser jag till mig själv igen, att vi män har lättare att "låta skiten rinna av"....Att vi inte tar så illa vid av samhällets förfall, att vi inte låter våra bilder färgas av detta. Detta har inte med lättja eller lathet/dumhet att göra utan är snarare ett slags försvar, "see no evil, hear no evil...."

Men återigen, som jag skrev inledningsvis i denna tråd, kvinnor utsätts i allt högra grad för samhällets prövningar medan vi män ofta hamnar i gräddfilen och klara oss med jobb, lön och mindre arbete i hemmet....

Denna disskution skulle ha först runt ett par bord på en pub, då hade det blivit livligt vill jag lova, särskilt om den där "Jonas84" figuren hade vart med.....:)

//Axel

Estethia skrev:

när jag plåtar mig själv har jag dessutom varken behov av att "hävda" mig eller "beskåda" mig.
måste man egentligen lägga på åsikter/uttryck/värderingar på en person, bara för att denne någon plåtar bilder på ett visst motiv som man inte själv skulle välja (sina egna självporträtt)?

Christel, såg Du inte mina frågatecken heller?
Jag bara undrade eftersom det är så helt främmande för mig.
Man kan ändra ett gammalt ordspråk enl följande:
"Visa mig vad/vem Du plåtar, så talar jag om vem Du är."

Inget påstående av mig utan bara en tanke att fundera över.

Wolfgang skrev:
Christel, såg Du inte mina frågatecken heller?
Jag bara undrade eftersom det är så helt främmande för mig.
Man kan ändra ett gammalt ordspråk enl följande:
"Visa mig vad/vem Du plåtar, så talar jag om vem Du är."
Inget påstående av mig utan bara en tanke att fundera över.

frågetecknen såg jag, men kanske ska du isf formulera om frågorna tydligare, för trots frågetecknen kändes det lite som ett påstående. ungefär som: "eller hur?"
ser att fler uppfattar det lite så...
kanske för att självporträtt inte alltid tycks tas så väl emot och man blir lite känslig? jag bara gissar.

jag har mycket svårt att tänka mig att någon kan säga vem jag är utifrån vad jag plåtar.
kanske möjligtvis utifrån hur jag plåtar, utifrån vilken stil jag har. men knappast utifrån mina motivval.
om man som jag plåtar människor, självporträtt, dokumentärt, studio, barn, bröllop, natur, djur, städer, abstrakt, macro, produkt osv osv... vem är då jag, enligt ett sådant ordspråk? ;o)
nej, lyckligtvis är det inget påstående, men det är heller inget jag tänker fundera över.
jag inser att människan är mycket mer komplex än så, och tycker att det skulle vara ett dumdristigt sätt att förenkla sin människosyn på. ;o)

Hur ser det ut..?

Blev lite nyfiken på om våra uppfattningar om självporträtt verkligen stämde eller om det var våra värderingar som låg bakom.

Jag gjorde en högst ovetenskaplig undersökning och det verkar vara ungefär lika många killar som flickor som fotograferar sig själva och kallar det för "självportätt"-nånting.

Självporträtt på fotosidan

Vari grundar sig uppfattning att det är som det är? :)

hehe, jag tror mer det är en ovetenskaplig undersökning om hur många som kallar sina självporträtt för just självporträtt.
jag själv tex. nämner ordet självporträtt bara i förbigående på en enda av mina.
titlarna är nåt helt annat.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar