Jag var med i trådens början, tycker nog att jag tappat greppet en aning om vad allt handlar om, det har vart "många vändor i olika ändor"...
Janne Arleklint, har du ett förflutet som moderator ?? Om inte tycker jag du skall överväga detta som ett potentiellt yrkesval. Du är full med frågor
Jag tycker att denna tråd är lite väl uppblandad av generaliseringar och personliga vinklingar. Det började väl med att vi män generaliserade grovt om kvinnor i allmänhet, sedan svarade kvinnorna personligt och generaliserade tillbaka om männen. Konsekvensen blir att alla hela tiden tvingas försvara sin egen person och sedan ofta (verkar vilja) hämnas med en egen generalisering om det motsatta könet....
(Inte alla förstås, jag bara generaliserar lite...)
Blir lite hetsstämmning över det hela men kanske är det bra, kanske fungerar det som en katalysator för att föra samtalet vidare ?
lotelo skrev:
... så har man plötsligt mailen full av skamliga förslag från okända herrar. ..
Det du säger här Lotta drabbar inte bara er kvinnor, jag har själv sökt manliga modeller till nakenbilder av liknande typ dem jag tagit på kvinnor. Ofta svarar medelålders män som antingen vill att jag ska plåta dem med ståndet i näven eller, och detta förvånar mig lika mycket varje gång, så vill de att jag ska fixa ihop dem med en kvinna för erotiska parbilder ??!!
Kanske har jag sökt på fel forum, sannolikt har jag det men det ger helt klart en viss avsmak...
Jag har förövrigt ingen homofobi, någon undrade väl över det för några sidor sedan, jag kan mycket väl tänka mig att bli fotograferad naken av en man eller fotografera nakna män själv. Jag vet att jag kommer göra det då jag burit på planer under lång tid som involverar män....
Självporträtt för mig är mer av ett ställningstagande än vad en vanlig porträttbild är. Jag tycker också att man generellt (nu gör jag det igen) kan tolka de befintliga självporträtten här efter denna tes!?
Att man vill säga något om sitt eget tillstånd eller sammhället i allmänhet.....medan ett porträtt eller en bild av en poserande tjej bara ska förmedla linjernas spel, den vackra världen eller ett par toppiga bröst ?!
Annars blir det väl en dokumentär bild ?
Däremot tror jag inte att tjejer är modigare än män, möjligen kan de vara så, och nu ser jag till mig själv igen, att vi män har lättare att "låta skiten rinna av"....Att vi inte tar så illa vid av samhällets förfall, att vi inte låter våra bilder färgas av detta. Detta har inte med lättja eller lathet/dumhet att göra utan är snarare ett slags försvar, "see no evil, hear no evil...."
Men återigen, som jag skrev inledningsvis i denna tråd, kvinnor utsätts i allt högra grad för samhällets prövningar medan vi män ofta hamnar i gräddfilen och klara oss med jobb, lön och mindre arbete i hemmet....
Denna disskution skulle ha först runt ett par bord på en pub, då hade det blivit livligt vill jag lova, särskilt om den där "Jonas84" figuren hade vart med.....
//Axel