Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjejer som fotar sig själva

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
I de senaste tre inläggen tror jag avv "vi" killar tappade fokus ;)

Tack Janne.
Nu återför vi tråden till ämnet:
Skulle ni andra män våga fotografera er i klänning och lägga ut bilden på fotosidan, utan något bortförklarande bildtext?

/Pontus

Pongu skrev:
Tack Janne.
Nu återför vi tråden till ämnet:
Skulle ni andra män våga fotografera er i klänning och lägga ut bilden på fotosidan, utan något bortförklarande bildtext?

/Pontus

hehe.. ingen!
Börja med att fråga vem som skulle våga fotografera sig påklädd i jeans och skjorta!

För nån månad sen läste jag kommentarerna på ett självporträtt, döpt till just "självporträtt". Bara killar och givetvis nån kommentar i stil med söt modell, snygg modell och så. Skrattade lite och så kollade jag fotografens profil. Där kunde man läsa att denne opererat om sig till kvinna. Denne f d mannen fotade sig säkert i klänning iaf.

Förresten, hur många av er kommenterade bilden/motivet?

Senast ändrad:
Homofobin är extremt utbredd i sverige...och det lyser genom även i denna diskussion.

Varför skulle det vara homosexuellt att plåta nakna män? Varför skulle kvinnokroppen vara den enda objektifierbara skapelsen som män kan plåta utan att stämplas som homo?

Det är märkligt...

Min syn på självporträtten är att de sammantaget blir ett slags dagbok över humör, dagsform, hur jag mår under längre skeenden. Sedan jag regelbundet började ta självporträtt har jag fått en helt annan medvetenhet om mig själv.

Samma här! Jag är man och skäms inte över min eller andra mäns kroppar trots att jag är hetrosexuell. Hur är det med er andra?

Tjejer dras kanske mera till narcissism än killar?
Bara en fråga, inget påstående.
Å andra sidan så ser vi ju bara de tjejer som har självporträtt på fotosidan, och vi vet ju inte hur många som har valt att avstå.
Och vi vet ju inte heller hur många killar som har självporträtt hemma i lådan.

Frågan är intressant, jag har själv undrat ibland.

Tjejer står nog i allmänhet längre tid framför en spegel än killar, men så är de ju också vackrare än killar.

Senast ändrad:
Svar till Roger:
Inte? Tar man inte självporträtt för att beundra sig själv? Finns en annan anledning?
I så fall vilken?

Klart man tar självporträtt för att man gillar sig själv ;) *Jag provocerar*

Men iallafall för att man vågar stå för sig själv. Hur är det med er andra killar?

Wolfgang skrev:
Tjejer dras kanske mera till narcissism än killar?

det kan nog ligga lite sanning i det att tjejer i höre utsträckning är självupptagna. åandrasidan så flyr killar ofta från sig själv och sina känslor...och sin spegelbild:)

men självupptagenhet måste ju inte vara ngt negativt. det behöver inte handla om att man beundrar sig själv är helt fixerad vid sig själv hela tiden, uatn att man bejakar sig själv helt enkelt. är nyfiken.

Wolfgang skrev:
Tjejer står nog i allmänhet längre tid framför en spegel än killar, men så är de ju också vackrare än killar.

det där känns så....uråldrigt. förlåt att jag säger det, man borde väl bli glad att man uppfattas som "det vackra könet" men vi är väl inte mer eller mindre vackra än män?

Jag tycker inte om att se mig själv på bild, har väldigt få bilder där jag är med.
Och ingen har klagat på det.

Svar till Anna

Det kan vara så som Du säger. Man kan bara gissa.
Däremot tycker jag verkligen att tjejer är vackrare än män. Varför får man inte tycka så?

En liten observation angående nåt som uppkommit i tråden titt som tätt....
Vi killar, Vi damer. Varför detta behovet av att identifiera? sig med kön/läger/grupper?

Ni killar, Vi damer?
Jag är banne mig totalt utanför, (fast lika glad för det;))
Lotta*lite mobbad*

måste bara säga nåt om om att fotografera sig själv naken. eller iallafall med lite kläder.
det har för mig ingenting med blyghet att göra. iallafall inte bara. att jag inte har gjort det nångång beror tex inte på att inte vågar göra det. jag har bara inte sett någon anledning. har inte funnits med som "krav" till mina bildideer.
plus att det skulle isåfall bara väldigt motiverat för att jag skulle lämna ut mig så. det skulle verkligen tillföra något och vara viktigt i sammanhanget.

skriver detta bara för att ibland får jag uppfattningen om att en tjej fotar sig själv naken och visar det så tycker killarna man är skitmodig! inget ont mot de tjejer gör detta, men jag tycker reaktionen är underlig. om det är detta som är mod så vet jag inte riktigt ...

Wolfgang skrev:
Svar till Roger:
Inte? Tar man inte självporträtt för att beundra sig själv? Finns en annan anledning?
I så fall vilken?

Att påstå att det skulle vara narcissism i botten för självporträtt är att simplifiera och underskatta självporträttet.

Som jag skrev ovan: "Min syn på självporträtten är att de sammantaget blir ett slags dagbok över humör, dagsform, hur jag mår under längre skeenden. Sedan jag regelbundet började ta självporträtt har jag fått en helt annan medvetenhet om mig själv".

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar