Makten skrev:
Nu har jag ju ingen aning om vilka objektiv du refererar till som "billigare", men jag antar att du syftar på DX-gluggar som är billigare av den anledningen? Dessa har antagligen högre upplösningsförmåga, så det var inte direkt vad jag menade med "billiga objektiv";-)
Hej hej. Själv ska jag ut och utvärdera ett par gamla manuella gluggar
Hej Igen
Nu kommer en lite längre förklaring hur jag ser på det vi diskutetar
Frågan som jag besvarade från en medlem var, kommer d3 vara "skarpare"än d300. Med skarpare menar jag i så fall upplösning, med upplösning menar jag exv då ett vedertaget mått i sammanhanget LP/mm. Jag svarar nej här.Och det utifrån egna erfarenheter med d2x och 5d samt andras liknande erfarenheter, exv Björn Rörsletts med långa telen och där han jämförde d2x och 1dmk2 med 16 miljoner pixlar.
Summan till upplösning är sensorns förmåga till att lösa LP/mm + objektivets LP/mm. I detta fall kan den mindre APS stora sensorn lösa fler LP/mm än den större sensorn som sitter i D3 pga sin pixeldensitet = mindre enskilda pixlar på en APS stor yta istället för samma mängd pixlar = större enskilda pixlar och på en större sensor.
Har du då en kombination av d300+ ett objektiv som klarar sensorns upplösning dvs 90LP/mm så har denna kombinationen förutsättningar för vad frågeställaren frågade = högre upplösning än D3.
Det beror på bla objektivets kontrast och upplösning samt hur bra denna är över hela bildytan
En aspekt som spelar in är då objektivens förmåga till kontrast och upplösning: Och då först på en stor sensor. I mitten är det inga problem om inte objektivet är uselt, men beroende på vilket objektiv som väljs så kan upplösningsfallet ut mot kanter och hörn oftast ses tydligare hos en kamera med stor sensor jämfört med en APS stor sensor.
Nu till egna erfarenheter.
Flertal objektiv, även billiga sådana som exv Nikons 18-35 har betydligt lättare att jämt återge en hög upplösning och kontrast på en ARS stor sensor. Dels för att man använder objektivets förmåga till upplösning som är betydligt bättre i mitten, eller nya objektiv som är framräknade och optimerade för den APS stora sensorns yta. Exempel: Nikon 18-35 på 35mm tecknar hela ytan skarpare på en APS stor sensor än en dyr zoom exv Canon 24-70. 24-105mm zoom och inställd på 50mm pga upplösningsfall ut mot kanter och hörn är större i dessa objektiv.
Någon talar också om skilnad i bildkvalitet, jag har inte sett någon skilnad i bildkvalitet från en APS stor sensor D2x och en större sensor exv 5d och 24 x36mm om man håller sig till lägsta iso och de objektiv jag har använt. Upplösningen och bildkvaliteten blir sämre hos D2x om man frångår kamerans bästa S/B och använder ett högre isotal. Detta pga att signalnivån är mindre hos d2x än hos 5d och pga av de mindre pixlarna i D2x, dvs säga bruset ökar
Ev skilnader som eventuellt kan ses i D3 och d300 skulle vara i så fall att D3 har förutsättningar till bättre upplösning vara skarpare än d300 i högre iso tal vilket den säkert är om man få tro förhandsspekulationerna.
Diskutera gärna ovan men då i sak. Det finns alltså inget enkelt svar
Mikael