Teodorian
Aktiv medlem
Så frågan kvarstår ännu obevisad att det skulle finnas någon "The Full-Frame Sharpness Advantage". Vi får se om och när Phil Askey jämför D3 och D300 på baskänsligheten ISO 200 om några meningsfulla (synliga vid utskrift) skillnader finns i upplösning till den ena eller andra kamerans fördel.
Å andra sidan lär det inte vara någon som köper en D3:a för att få bättre skärpa jämfört med sin gamla D2X eller som alternativ till D300. Helheten, för D3:an hastigheten (bps), att objektiven har de brännvidder de nominellt har utan cropfaktor, bättre brus, tonalitet och DR, bättre AF (dock samma i D300), större sökare, möjlighet till kortare skärpedjup är de viktiga faktorerna för FX.
Är det värt att betala 47.000 kr för en D3:a för att få några FX-fördelar jämfört med 15.000 Kr för en D300 om skärpan är den samma och bildkvaliteten kanske upp till säg ISO 800 är i stort sett densamma? Jag antar att det bara är de som vill betala (dyrt!) för att få antingen högsta möjliga hastighet i bps eller bästa tänkbara bildkvalitet vid höga ISO-tal, eller bådadera, som lägger ut den högre summan för sin nya kamera dvs D3.
Å andra sidan lär det inte vara någon som köper en D3:a för att få bättre skärpa jämfört med sin gamla D2X eller som alternativ till D300. Helheten, för D3:an hastigheten (bps), att objektiven har de brännvidder de nominellt har utan cropfaktor, bättre brus, tonalitet och DR, bättre AF (dock samma i D300), större sökare, möjlighet till kortare skärpedjup är de viktiga faktorerna för FX.
Är det värt att betala 47.000 kr för en D3:a för att få några FX-fördelar jämfört med 15.000 Kr för en D300 om skärpan är den samma och bildkvaliteten kanske upp till säg ISO 800 är i stort sett densamma? Jag antar att det bara är de som vill betala (dyrt!) för att få antingen högsta möjliga hastighet i bps eller bästa tänkbara bildkvalitet vid höga ISO-tal, eller bådadera, som lägger ut den högre summan för sin nya kamera dvs D3.
Senast ändrad: