Annons

The Full-Frame Advantage

Produkter
(logga in för att koppla)
wsaar skrev:
Problemet med beräkningen är att om vi nu har samma utsnitt som du skriver, då kommer detaljer som projiceras på en viss yta på en D2X-sensor att projiceras på en större yta på en FF sensor, och då spelar det inte lika stor roll om FF-sensorn har lägre pixelantal/ytenhet.

Om denna yta har större enskild pixelyta hur får du då ihop upplösningen dvs lp/mm dvs att 5d har förmåga att lösa 61 lp/mm och Nikon har 90 lp/mm

Mikael
 
macrobild skrev:
En kamera med en sensor som löser 90 lp/mm i kombination av en ett objektiv som har samma upplösning dvs 90 lp/mm .
Återger denna kombination mer detaljer/upplösning/linjepar finare detaljer än en kamera med med en sensor som klarar 61 lp/mm och ett objektiv som också klarar 61 lp/mm eller mer?

Hänger inte rktigt med vad du menar
Mikael

Då är det jag som är otydlig. Ska försöka förklara min tanke. I systemet med 90 lp/mm kommer varje pixel att representera en mindre del av det man fotograferar, än för systemet med 61 lp/mm. Givet att man har samma totala antal pixlar att tillgå kommer systemet med 90 lp/mm att teckna en mindre del av objektet man fotograferar än systemet med 61 lp/mm. Tar man nu ett utsnitt ur varje bild, som är bestämt så att det rymmer en viss del av det fotograferade objektet, kommer man att se fler detaljer i bilden från systemet med 90 lp/mm. Å andra sidan, tittar man på hela bilden kommer systemet med 61 lp/mm ha en betydligt vidare bildvinkel (fortfarande förutsatt att de har ungefär samma antal pixlar, beroende på att systemet med låg upplösning får en större sensor). Å andra sidan, båda bilderna kommer att upplevas som lika skarpa, eftersom objektivet klarar att projecera så fint att en linje inte blir oskarp och flyter ut mellan pixlar, men det kommer vara två icke jämförbara bilder eftersom de har olika utsnitt av det fotograferade objektet (bildvinkeln).

Hoppas jag var lite tydligare så. Annars får jag göra ett nytt försök i morgon. Länken på diax.nl va intressant (jag hade även läst den innan förra inläggets tillägg). Den visar ju väldigt bra på problemen med minskade pixel-storlekar, framförallt då hur skakningskänliga systemen blir. Ett system med större pixlar, men samma antal, får ju samma informationsmängd i bilden. Resultatet blir ju att vid konstant bildvinkel (obs, olika brännvidd) blir en FX på N megapixel mindre skak-känslig än en DX på N megapixel.
 
Jag fortsätter, hur förklaras att d2x har högre upplösning än 5d i Askeys test ? Pixelantalet är ungefär detsamma.och utsnittet, dvs hans testobjekt
Jag börjar bli trött
vi hörs i morgon
Mikael

PS Mikael, det är objektivet som styr utsnittet, och har objektivet 90 lp/mm och sensorn 90 lp/mm så vad jag förstår har d2x bättre förutsättningar att teckna detaljer än en sensor med 61 lp/mm
Godnatt
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Om denna yta har större enskild pixelyta hur får du då ihop upplösningen dvs lp/mm dvs att 5d har förmåga att lösa 61 lp/mm och Nikon har 90 lp/mm

Mikael
Jag vet inte riktigt vad du menar med "om denna yta har större enskild pixelyta", att varje pixel är större på FF sensorn? Ja, då är det väl inte orimligt att det går in färre pixlar per ytenhet (men tillsammans täcker de ju också en större yta eftersom sensorn är större).

Den idealiska upplösningsförmågan har jag, liksom Lonestar, fått genom att dela antalet pixlar med ytenheten, och sen dela med 2 för att få till linjepar/ytenhet istället för pixlar/ytenhet.

Dvs för långsidan på 5D: 4368px / 36mm / 2 = 60,6, vilket avrundas till 61 lp/mm
 
macrobild skrev:
Jag fortsätter, hur förklaras att d2x har högre upplösning än 5d i Askeys test ? Pixelantalet är ungefär detsamma.och utsnittet, dvs hans testobjekt
Har svarat på det, pga att Phils värden är uppmätta värden och att Canon 5D inte har sina idealiska 61 lp/mm som en sån sensor i teorin skulle kunna ha... Nikon har gjort bättre ifrån sig med steppers, microlinser och allt annat praktiskt som påverkar, men det är ju ingen garanti för framtida kameror (speciellt om Nikon själva bygger dem och maximerar skärpan).
 
macrobild skrev:

PS Mikael, det är objektivet som styr utsnittet, och har objektivet 90 lp/mm och sensorn 90 lp/mm så vad jag förstår har d2x bättre förutsättningar att teckna detaljer än en sensor med 61 lp/mm
Godnatt

Nja, man kan styra utsnittet genom att välja storlek på sensor, eller filmformat för den delen med. Ett 80mm objektiv ger helt olika utnsitt på DX, FX, 645 och 4x5. (Fast håller du film/sensor-formatet konstant styr objektivet utsnittet.) Ja, d2x har bättre förutsättning att teckna detaljer, eftersom bildutsnittet blir mindre med samma antal pixlar. Man får en bildförstoring på 1,5x mot FF-sensorer, och därmed fler detaljer. Helt enkelt möjligheten att urskilja fler linjer.

God natt!
 
Kanske herrarna skulle ta en titt på den faktaartikel som finns påPhotax hemsida? Gå in på Faktasidor i menyn till vänster och sedan "Vilket negativformat". Där förs samma resonemang fast med film och med olika typer av negativformat i kombination med olika typer av kameror/optik/film. Intressant läsning men om jag begriper så mycket vet i tusan....?
 
Om man ska måla en tavla så behöver man en tunnare pensel om duken är mindre för att erhålla samma detaljrikedom i förhållande till storleken på duken. Detta motsvaras av att objektivet måste återge finare detaljer om sensorn är mindre för att man ska få en skarp bild.

Att D2X enligt Askey ger något högre LPH beror antagligen på sensorns teknik; mikrolinser, avstånd mellan pixlar och deras mönster.

Tillägg: Här är en direktlänk till artikeln Nils syftar på ovan: http://www.photax.se/kmrr/storformat/negformat/negformat.htm
Denna text beskriver för övrigt exakt det jag hävdat hela tiden;-)
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Ja, frågan är om nu D3 blir en succé kommer Nikons nästa steg då att bli en satsning uppåt (tex 24 MP D3X) eller nedåt (D? FX enligt mitt tidigare inlägg ovan). Ur företagsekonomisk synvinkel (volym och lönsamhet) borde väl det senare ligga närmast till hands men det förra alternativet kan ju vara mer strategiskt viktigt för att säkra proffssegmentet.

En annan fråga är om och hur i så fall Nikon kommer att informera om "The Full-Frame Advantage" (inte Ken Rockwells artikel utan begreppet som sådant!) då ju företaget länge haft DX-formatets överlägsenhet (tex mindre risk för vinjettering, bättre kantskärpa) som mantra. Antagligen kommer man att trycka på prestanda och inte formatet i sig.

lite DX-mantra från Nikon kanske, men jag har nog uppfattat det mer som att man ansett att DX-formatet givit bäst bildkvalitet relativt pris för tillfället, och det kan dom nog lungnt fortsätta att hävda,

D3 lär dom nog inte ha några problem att sälja ändå, inte minst pga bättre prestanda som du säger,
 
wsaar skrev:
Har svarat på det, pga att Phils värden är uppmätta värden och att Canon 5D inte har sina idealiska 61 lp/mm som en sån sensor i teorin skulle kunna ha... Nikon har gjort bättre ifrån sig med steppers, microlinser och allt annat praktiskt som påverkar, men det är ju ingen garanti för framtida kameror (speciellt om Nikon själva bygger dem och maximerar skärpan).

Kan vi vara överens om att d2x har förutsättningar att lösa fler lp/mm pga sin pixeldensitet? Nyttan av detta kan diskuteras.

De skilnader som ses i Askeys mätresultat mellan 5d och d2x beror nog snarare på objektivens förmåga att lösa ett antal lp/mm över hela ytan.

Att troligen inga skilnader kommer att ses mellan en d3 och en d300 vad det gäller upplösning, om inte Nikon har ett annat aa-filter som skiljer de två och att bilderna räknas upp med en extern programvara exv Camera Raw .

Själv baserar jag detta på egna jämförelser med existerande kameror som d2x och 5d.
Där jag inte kan se någon skilnad på bildfiler från de två vad det gäller bildkvalitet och upplösning så länge jag håller mig till lägre (lägsta) iso vad det gäller d2x.
Jag kan däremot se skilnader i upplösning, där d2x har lättare att hålla hög och jämn upplösning över hela bildytan jämfört med 5d där skilnader ses mellan mitt och kant, hur mycket beror på valt objektiv
Mikael
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
Kanske herrarna skulle ta en titt på den faktaartikel som finns påPhotax hemsida? Gå in på Faktasidor i menyn till vänster och sedan "Vilket negativformat". Där förs samma resonemang fast med film och med olika typer av negativformat i kombination med olika typer av kameror/optik/film. Intressant läsning men om jag begriper så mycket vet i tusan....?

Klart intressant, och förklarar det jag försökte säga. Däremot kunde de varit tydligare och sagt att det på varje kamera satt en fast normal som det skriver i slutet. Vad en normal är beror på filmformatet.


mikael risedal skrev: Kan vi vara överens om att d2x har förutsättningar att lösa fler lp/mm pga sin pixeldensitet? Nyttan av detta kan diskuteras.

Det håller i alla fall jag med om. Och givet ett objektiv som är skarpt på D300 kommer man inte se någon skillnad mellan den och D3 och D300. (Intressant blir dock ett obejektiv som är just lite oskarpt på D300 förmodligen kommer upplevas skarpare på D3, åtminstone i mitten. Men förmodligen har man värre problem med kantskärpan då, så att man inte vinner något.)
 
Johan Ahlbom skrev:
till mikael risedal, har Proffsfoto tidningen kommit ut, eller när kommer den?

mvh johan

Jag vet inte, Lars har skrivit texten och jag hjälpte till med några bilder för att illustrera det han skriver.Men läsvärt blir det.
Mikael
 
Graal skrev:
Kanske herrarna skulle ta en titt på den faktaartikel som finns påPhotax hemsida? Gå in på Faktasidor i menyn till vänster och sedan "Vilket negativformat". Där förs samma resonemang fast med film och med olika typer av negativformat i kombination med olika typer av kameror/optik/film. Intressant läsning men om jag begriper så mycket vet i tusan....?

Läs vad vad Lars Kjellberg skriver här
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=76
 
macrobild skrev:
Att troligen inga skilnader kommer att ses mellan en d3 och en d300 vad det gäller upplösning, om inte Nikon har ett annat aa-filter som skiljer de två och att bilderna räknas upp med en extern programvara exv Camera Raw
Det beror på vilket objektiv som används. Om D3 kan ge X linjer per millimeter och D300 kan ge X*1,5 linjer per millimeter så kräver D300 också ett objektiv som ger 1,5 gånger högre upplösning än vad D3 kräver för att få en "fullständigt" skarp bild, det vill säga som utnyttjar antalex pixlar till max. Kjellberg skriver ju precis samma sak egentligen.
 
macrobild skrev:
Läs vad vad Lars Kjellberg skriver här
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=76

Intressant länk och mycket bättre förklarat än photax-sidan! Fast samma resultat som photax-sidan, eftersom även Lars Kjellberg skriver att storformatskameran ger en högre upplösning om man använder den bländare där objektivet är skarpast. I Lars Kjellbergs jämförelse är bländaren kompenserad så att man har samma skärpedjup i alla tre kameror, i photax-sidan är alla fem kameror ställda med en bländare som är skarpast för den aktuella optiken (så tolkar jag "Alla använde riktig, skarp, fast optik på "rätt" bländare (se faktablad om Diffraktion),").

Länken till Norman Koren var också intressant, framförallt tabellen i slutet där han räknar fram ett jämförelsetal för skärpan.
 
Makten skrev:
Det beror på vilket objektiv som används. Om D3 kan ge X linjer per millimeter och D300 kan ge X*1,5 linjer per millimeter så kräver D300 också ett objektiv som ger 1,5 gånger högre upplösning än vad D3 kräver för att få en "fullständigt" skarp bild, det vill säga som utnyttjar antalex pixlar till max. Kjellberg skriver ju precis samma sak egentligen.

Erfarenhetsmässigt så klarar Nikonobjektiven detta på en APS d2x sensor , det visar iaf mina egna tester och jämförelser med 1dsmk2 och 5d. Samt ett antal andra tester, bla av Rörslett, Askey mfl

Mikael
 
macrobild skrev:
Erfarenhetsmässigt så klarar Nikonobjektiven detta på en APS d2x sensor , det visar iaf mina egna tester och jämförelser med 1dsmk2 och 5d. Samt ett antal andra tester, bla av Rörslett, Askey mfl
Vad fint, men det finns förstås en fördel i att kunna utnyttja enklare objektiv. Problemet är att man då måste väga in den sämre kantskärpan i stället.
Jag har nog inte testat ett enda objektiv vars upplösning överstigit D200:ans sensorupplösning, men då har jag heller inte råd med särskilt dyra gluggar. Jag hade tveklöst tjänat på en större sensor med samma antal pixlar i det avseendet eftersom även enkla objektiv klarar av att överstiga sensorns upplösningsförmåga om sensorn är relativt stor.

Tillägg: Det jag vill komma fram till är att det knappast blir skarpare med en mindre sensor; tvärtom.
 
bstrom skrev:
Intressant länk och mycket bättre förklarat än photax-sidan! Fast samma resultat som photax-sidan, eftersom även Lars Kjellberg skriver att storformatskameran ger en högre upplösning om man använder den bländare där objektivet är skarpast. I Lars Kjellbergs jämförelse är bländaren kompenserad så att man har samma skärpedjup i alla tre kameror, i photax-sidan är alla fem kameror ställda med en bländare som är skarpast för den aktuella optiken (så tolkar jag "Alla använde riktig, skarp, fast optik på "rätt" bländare (se faktablad om Diffraktion),").

Länken till Norman Koren var också intressant, framförallt tabellen i slutet där han räknar fram ett jämförelsetal för skärpan.
Ja allt är inte så självklart, det finns variabler angående pixelstorlek/upplösning/objektiv mm mm
Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.