Makten
Aktiv medlem
Aaaah, nu är jag med. Detta betyder i praktiken att våra resonemang egentligen är precis lika. Att negativet/sensorn är större innebär ju i så fall att den totala upplösningen per bildhöjd kan vara större med ett större format. Är du med på vad jag menar? Det är alltså upplösning per bildhöjd som är intressant, och detta kan ökas om formatet är större.photodo skrev:
Därför att du inte behöver förstora negativet och därmed brister i negativet lika mycket. Du har ingen vinst med diffraktionen eftersom du tvingas blända ner mycket mer för att få samma skärpedjup. En effekt av detta är att storformatsobjektiv inte behöver vara lika bra som småbildsdito eftersom man ändå bländar ner så mycket med storformat så att de blir diffraktionsbegränsade. Om du läser hela min artikel om formaten så ser du att det delvis är en myt. Man kan säga så här: När man fotograferar med litet skärpedjup(=stora bländare) så är det större formatet att föredra. Om man däremot väljer att blända ner kraftigt för ett större skärpedjup så sätter diffraktionen in sina begränsningar framförallt för större format eftersom de måste bländas ner till högre bländartal för att få samma skärpedjup.
Tillägg: Skillnaden måste väl i så fall bero på att upplösningen är en kvadratisk funktion eftersom arean mer än fördubblas vid 1,5 gånger större sensorbredd.
Nu blev jag lite förvirrad igen, för annars går det inte ihop med din förklaring att antalet linjer är konstant (teoretiskt max) för alla format.
Tillägg 2: Eller menar du att dessa "defekter" är exempelvis kornstorleken?
Ja, det låter vettigt. Dock är det ju ändå mycket intressant att använda objektiv för FF på båda kameror, med tanke på att det saknas DX-objektiv på en rad områden, exempelvis fasta gluggar av alla de slag. Man är helt enkelt nödgad att använda FF-objektiv vare sig man vill eller ej, och där torde D3 ge en relativt stor fördel.macrobild skrev:
Därför menar jag att om nu en test skall göras mellan d3 och d300 så skall det göras med först ett objektiv exv nikons nya som kommer med d3 samt även med exv 17-55 eller annat objektiv som är framtaget för den mindre sensorns yta.
Präxis, som 87:an hade sagt:-D Eller var det Kronblom?photodo skrev:
Nu är vi överens Martin! Eller om vi formulerar om slutsatsen: Den större sensorn ställer inte lika höga krav på objektivets linjeupplösning som den mindre sensorn.
Senast ändrad: