ANNONS
Annons

Test på olika objektivs bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

finarfin

Aktiv medlem
Jag undrar var man kan kolla upp olika objektivs bokeh. Använder Canon systemet så det är mest intressant med deras objektiv. Vill ha ett bra porträttobjektiv som är skarpt enligt www.photodo.se (över 4 i betyg) i brännviddsområdet 85-150 mm, men vill också veta deras bokeh. Var kan jag få reda på detta? Finns det någon sammanställning? Finns det någon som har skalat in bokeh:n i någon slags betygsskala eller +/- likt man gör med distortion...

Undrande...

Lite knepigt att kvantifiera oskärpans utseende eftersom det är en smaksak. Häromdagen såg jag t ex en som ville köpa ett spegeltele för att han tyckte att oskärpan avbildas vackert med dem.

Är det så svårt att kvantifiera bokeh:n i vanliga lins objektiv. Skalan skulle kunna gå ifrån ifrån hård till mjuk oskärpa. Spegeltelen ger ju lite annorlunda oskärpa i o f sig. Men jag håller med spegeltelen ger riktigt fin oskärpa. Finns det några spegeltelen i brännviddsområdet 100-400 till Canon?

Det var ett bra test på photo.net, men finns det något test som verkligen visar skillnaden mellan ett objektiv med bra resp. dålig bokeh?

Bokeh och oskärpa är väl olika saker. Ett perfekt bokeh innebär väl att ett objekt i oskärpa avbildas oskarpt men som EN bild på rätt plats. Ett dåligt bokeh kan innebära att ett objektet i oskärpa avbildas på flera ställen och kanske inte alls på rätt ställe.
Att bokehn ofta är olika vid olika bländare gör ju att det är svårt att betygsätta.
Se t ex här: http://www.pathcom.com/~vhchan/bokeh.html
/Harald

Antalet blad (heter det så på svenska) och även bladens form (gärna rundade) i bländaren påverkar ju utseendet på oskärpan. Fler blad ger rundare mjukare oskärpa.

Även skillnaden mellan linsens upplösning i sagitalplanet och tangentialplanet påverkar. Samma upplösning ger rundare oskärpa.

Kanske inte har med din fundering att göra men ett sätt att 'mäta' bokeh är ju i så fall att titta på slutarens utseende. Man kan ju i så fall i alla fall göra en kvalificerad gissning om hur oskärpan kommer se ut.

oloan skrev:

Kanske inte har med din fundering att göra men ett sätt att 'mäta' bokeh är ju i så fall att titta på slutarens utseende. Man kan ju i så fall i alla fall göra en kvalificerad gissning om hur oskärpan kommer se ut.

Du menar bländarens utseende va? :D

finarfin skrev:
Jag undrar var man kan kolla upp olika objektivs bokeh. Använder Canon systemet så det är mest intressant med deras objektiv. Vill ha ett bra porträttobjektiv som är skarpt enligt www.photodo.se (över 4 i betyg) i brännviddsområdet 85-150 mm, men vill också veta deras bokeh. Var kan jag få reda på detta? Finns det någon sammanställning? Finns det någon som har skalat in bokeh:n i någon slags betygsskala eller +/- likt man gör med distortion...

Undrande...
Jag kan inte mycket om begreppet bokeh, förutom att just bländaren bör vara belagd med nio lameller. Det skall enligt expertisen ge en vackrare o mjukare bakgrundsoskärpa med runda reflexer. Något jag tror man bör beakta dock är naturligtvis objektivets skärpa på stora bländaröppningar. Ett oskarpt objektiv ger ju knappast bilder man höjer på ögonbrynen över oavsett hur fin bokehn är. Objektivet bör i min mening prestera från minst bländare 2,8 då gör den så att säga bokehn rättvisa.

Det enklaste sättet är väl att placera en maglight (utan "toppen") i ett mörkt rum och ta en bild där ljuspunkten är ur fokus. Kanske något ni med digitala systemkameror kan bidra med?

/M

Jag skulle en gång fotografera en "installation" av ett konstverk, där en stor spegel i 45 graders vinkel reflekterade två neonljusrör. Neonljuset var helt tvunget att komma med på samma bild, men eftersom det låg 4-5 meter ifrån spegeln kunde jag omöjligt få båda skarpa samtidigt. Betänk att detta var i början av 90-talet innan datorernas intåg (även om det fanns dem som utnyttjade datorer för kvalitativ bildbehandling).

Jag tog bilden med storformat och med ett objektiv med en helt rund bländare. Det kom det mycket väl till pass då neonljuset nu blev mjukt oskarpt, nästan så det blev bättre än om det varit i fokus. Utan en rund bländare hade jag fått flera "oskarpa ringar" av neonljuset.

Nu är det ju inte många objektiv som har helt rund bländare, och även då påverkar det var bländaren är placerad i objektivet.

Antalet och formen av bländarlamellerna påverkar bara formen på "high lights" ur fokus, mycket viktigare för en lins allmänna bokeh är hur väl optiken är korrigerad i tangential/sagitalplanet samt om linsen är över eller underkorrigerad för sfärisk aberation. Dessa faktorer kan mycket väl variera över tex zoomområdet, fokusområdet eller inställd bländare (speciellt på optik med asfäriska linser). Enklaste sättet att bedömma en lins bokeh om man inte vill studera MTF-grafer och köra ray-tracing-beräkningar på linskonstruktionen är nog att helt enkelt fråga användare. Lyckligtvis är bokeh en av få linskvaliteter som hyfsat väl går att bedömma även på jpg-bilder på nätet.

Den algoritm som en ledande objektivtillverkare använder anger att god bokeh är en jämn ljushet på alla områden i oskärpa. På denna site:
http://www.kenrockwell.com/tech/bokeh.htm
anser skribenten att god bokeh är när den oskarpa punkten är ljusast i centrum och blurrar ut mot punktens kanter. Sådan bokeh kan ej finnas både hitom och bortom inställd skärpa. Är den oskarpa punkten bortom den inställda skärpan ljusast i mitten och blurrar mot punktens kanter så är den tvärt om hitom.
Men det kan bli andra fenomen även på objektiv som har en extremt hög upplösning och kontrastöverföring. Exempel på detta finns här:
http://www.luminous-landscape.com/essays/bokeh.shtml
där ett Rodenstock-objektiv tillför små prickar och annat elände i oskarpa områden.
Andra ganska skapliga objektiv kan dubblera vertikala och/eller horisontella linjer. Se här:
http://www.pathcom.com/~vhchan/bokeh.html
där ett Canon- och ett Zeiss-objektiv i vissa lägen ger dessa effekter.
/Harald

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar