Hej
Vet att det finns ett särskilt forum för köpråd men eftersom jag vill inrikta mig just på Nikon produkter startar jag tråden här.
Min situation:
Har levt under en sten de senaste sju åren med min D600 som jag är rätt nöjd med. Har börjat fundera på att uppgradera mitt kitobjektiv 24-85/3,4-4,5 med det nya Tamron 24-70/2,8. Och kanske slå till och byta mitt gamla 50/1,8 till Sigma 50/1,4 Art eller något.
I samma veva har jag kollat vilka nya kameror som kommit till (i fall även min kamera behöver uppgraderas). Till min stora förvåning är Nikons D780 inte så mycket förbättring jämfört med sex års gamla D750. Och på två nyckelpunkter är den faktiskt försämring - tyngre och ingen blixt. För att inte tala om priset!
Jag började kolla runt varför det är så och upptäckte att Nikon lägger allt krut på sitt nya spegellösa system och att D780 är något slags övergång mellan D och Z. Och igen blev jag förvånad över att ett spegellöst system minsann kan vara bra! Har aldrig tittat åt detta håll och har betraktat de spegellösa systemen som nymodighet som aldrig kan utgöra konkurrens mot en riktig DSLR. Det verkar vara att jag haft fel.
Mina funderingar:
Med tanke på ovanstående undrar jag om mina val. Jag kan se följande alternativ:
- Fortsätta med mina ursprungliga planer och köpa ett eller två riktigt bra objektiv. Risken finns dock att om ett, två eller tre år behöver jag byta kameran och Z kommer att regera då. Då sitter jag kvar med mina nygamla objektiv som jag måste ha adapter till och får inte full nyttja med det nya systemet (tyngre, större och långsammare AF).
- Gå över till Z redan nu. Men tyvärr är objektivutbudet till det är ganska magert än så länge och oftast ligger utanför min budget.
- Göra ingenting och vänta på andra generation av Z och bredare objektivutbud, framför allt från tredjepartstillverkare. Nackdelen med denna lösning att den är tråkig. Ville verkligen spendera 10-20k på fotoutrustning nu.
Jag förstår att ni inte kan säga för mig vad jag ska göra. Alla vi har olika prioriteringar. Men det finns kanske något fel i mina resonemang? Eller har jag missat något väsentligt? Finns det andra alternativ?
Tackar er som svarar!