Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
fhe skrev:
Länken (med ursäkten) du bifogade i inlägget jag kommenterade handlade om exakt ett och endast ett objektiv. Den var förvisso på japanska men översättningen var inte speciellt komplicerad.
Det är möjligt att det gäller andra objektiv också men faktum kvarstår, de har uppenbart inga problem att hysta fram kameror på den europeiska marknaden i den takt som de efterfrågas och det var kameror och inte objektiv min kommentar gällde.

Du får grunda din uppfattning om Pentax på vad som helst men jag tror du gör ett misstag om du ser officiell kommunikation från Pentax som den enda trovärdiga källan. Marknadskommunikation handlar till stor del om att ge marknaden rätt budskap.

Fredrik,

Jag har hela tiden talat om "produkter", jag skrev inte specifikt att produktionsproblemen gällde "kameror". Vi talar uppenbarligen om olika saker här.

Som du själv ser så är det officiell information från Pentax att K10D och K100D har sålt så bra att att deras produktionskapacitet för objektiv har nått taket, att de har problem med att leverera och att de försöker hitta lösningar för detta. Detta sa de den 12 mars, den 12 mars i år så fanns inte ens DA Star 50-135 f/2.8 i produktion så de talar inte om det enskilda objektivet, de talar om sin hela produktionskapacitet för objektiv.

Deras uttalanden har bekräftats av många användare på depreview.com, pdml.net, pentaxforums.com m fl användarforum för Pentax, där användare har klagat på långa väntetider, att objektiv tar slut så fort de hamnar i lager och så vidare.

Och nu med DA Star serien så händer det att de måste be kunderna om ursäkt för att de inte hinner tillverka objektivet i den omfattning som krävs för att möta efterfrågan.

Jag ser inget som tyder på något annat än att Pentax har för låg produktionskapacitet. De byggde en ny fabrik i Vietnam för att råda bot på denna, den är igång sedan Oktober förra året (finns pressmeddelanden om detta på deras hemsida, kolla på hösten 2005 då de annonserade att de skulle bygga den, det tog ett år). Trots den nya objektivfabriken, som ligger precis bredvid den gamla, så har Pentax för låg produktionskapacitet.

Nya fabriken tillkom därför att Pentax blev tagen på sängen, "caught by surprise", av att Pentax användare plötsligt efterfrågade objektiv och då helst fasta brännvidder. Detta sa Pentax i intervjuer och pressmeddelanden våren-sommaren 2005. Och nu med den stora försäljningen för K10D och K100D så har efterfrågan ökat ännu mer. Pentax tillverkar allt de kan.

Hälsar
R

P-E Claesson skrev:
Hehhe. Ja man vet ju aldrig....

Vet inte om du såg min fråga i mitt redigerade inlägg... Men hade du bilmotorn igång vid fotograferingen?

Är lite nyfigen för det verkar som om frekvensen på skaket varit högt...onormalt högt?

elbe skrev:
På en FF kamera med en FF-glugg så finns inget utrymme alls innanför bildcirkeln. En ny Pentax glugg har t.o.m. mindre bildcirkel än en FF-glugg och sätter därmed snävare gränser.

Bildcirkeln för Pentax objektiv för FF APS-C varierar med brännvidden, de kortare brännvidderna har en mindre bildcirkel och de längre har en större. Om vi tar DA 16-45 f/4 som ett exempel ur högen så är den oanvändbar på en 24x36 kamera på 16mm, däremot så finns det flera som har provat den på 45mm på en 24x36 och fått användbara bilder.

Nu är detta inget unikt fenomen, vi hade ju en användare från Nikon lägret här som beskrev att Nikons DX 12-24 gick att använda på 24x36 i längre ändläget medan 12-läget inte gick.

Pentax DA objektiv, precis som Nikons DX, har en större bildcirkel än APS-C. Detta gäller även för tredjepartstillverkarnas objektiv, som Sigma och Tamron. Tamron 18-250 är gjord för APS-C formatet och det finns rapporter postade på dpreview.com från användare med objektivet som har upplevt en god funktion med Pentax SR.

Pentax har specificerat sin SR lösning till 4,5 EV stegs effektivitet. När Pentax släpper längre objektiv än 300 (motsvarar samma bildvinkel som 450 på 24x36) så får du se hur systemet fungerar på längre brännvidder då. Självfallet är jag övertygad om att Pentax släpper objektiv som fungerar med SR systemet, det vore ju rätt märkligt annars om de vore inkompatibla. Jag tror inte de är så dumma.

Det finns användare på dpreview som har testat SR systemet på Sigma 170-500, jag har länkat till ett sådant SR prov tidigare i tråden här.

Din diskussion är teoretisk och inte byggd på praktiska erfarenheter, varken dina egna eller andras.

Hälsar
R

fhe skrev:
Du får grunda din uppfattning om Pentax på vad som helst men jag tror du gör ett misstag om du ser officiell kommunikation från Pentax som den enda trovärdiga källan. Marknadskommunikation handlar till stor del om att ge marknaden rätt budskap.

Pentax ger marknaden budskapet att de har produktionsproblem, det är ett negativt budskap. Varför skulle de kommunicera ut ett negativt budskap till marknaden om det inte är sant?

Du kritiserar mig för att jag hänvisar till Pentax egna officiella uttalanden, men vilka andra officiella källor än Pentax finns det gällande Pentax produktionskapacitet - vilka andra källor ska jag hänvisa till? Jag hittar inga andra, har du hittat dem? Eller ska jag hänvisa till källor som inte finns? Det vore att ljuga, att sprida myter och sådant gör inte jag.

I intervjun med herrarna från Pentax, som jag har länkat till tidigare, så visar de på en stor öppenhet om sina tankar, om det som hänt och deras planer för framtiden. De erkänner misstag och uttrycker sig rätt personligt. Jag får iaf intrycket att de är ärliga, de visar en ödmjukhet som är ovanlig bland företagsledare. Kanske för att de är ett väldigt japanskt företag, inte precis ett amerikanskt företag.

Visst alla får tolka som de vill, men personligen anser jag att Pentax egna officiella uttalanden har viss tyngd.

Hälsar
R

Senast ändrad:
J.Paul skrev:
Till skillnad från dig tror jag inte att Pentax flyter på cred från tid som förflutit, det är inte något statusmärke.

Status behöver ju inte vara baserat på teknik eller värdemässig status. Förr verkade Pentax leva på smidighet och funktioner som lockade vissa användare. Idag är Pentax kameror inte så där små och smidiga imho. Inte marknadsförs Pentax så där väldigt mycket heller. Varför överlever dom ändå? Finns det kanske en buffert av begagnade objektiv som håller kameratillverkningen igång? Jag tror nog ändå att gamla meriter och ett inarbetat varumärke bidrar. Att vissa ser Pentax som ett vettigt val är dock fullt begripligt fotografiskt sett. Inte är en Pentax generellt sett ett sämre val än något annat, fast inte är det heller så överlägset som vissa här gärna vill ha det till.

Roland Mabo skrev:
Pentax har specificerat sin SR lösning till 4,5 EV stegs effektivitet. När Pentax släpper längre objektiv än 300 (motsvarar samma bildvinkel som 450 på 24x36) så får du se hur systemet fungerar på längre brännvidder då. Självfallet är jag övertygad om att Pentax släpper objektiv som fungerar med SR systemet, det vore ju rätt märkligt annars om de vore inkompatibla. Jag tror inte de är så dumma.

...

Din diskussion är teoretisk och inte byggd på praktiska erfarenheter, varken dina egna eller andras.

Hälsar
R

Tror inte att Pentax är inkompatibla eller dumma.

Jag är bara så förb... nyfiken på hur SR/IS fungerar...om 4 steg är bara en reklamgrej som gäller vid vissa optimerade fall? Sjunker t.ex. bildstabiliseringen med ökande bränvidd, 4-3-2-1 steg? Nyfikenheten gäller både SR/AS/VR och i mitt fall IS. AS/SR verkar iaf gå väldigt dåligt ihop med FF-format.

Det finns inte mycket om tekniken mer än ett test som visar att de olika teknikerna fungerar lika bra med brännvidder runt 35 mm FF.

Det är därför jag hänger här, eller hamnade här i Pentax-forumet...testet tråden började med det du vet. Jag vill veta mer och söker svar. Patrik Phil startade en annan tråd om bildstabilisering som tyvärr dog ut...p.g.a. att...ingen vet?

Det som finns är resp märkes hemsidor, men den informationen ger jag inte mycke för i det här fallet. Varje fabrikant pratar bara om fördelar naturligt nog men man behöver ju inte tro allt som skrivs.

Senast ändrad:
fjalstal skrev:
Inte marknadsförs Pentax så där väldigt mycket heller.

Tja, Pentax Sverige annonserar ju i stora svenska fototidningar rätt regelbundet, både K100D och K10D. Främst i FOTO och Kamera & Bild, men även i andra tidningar. Helsidesannonser.

Pentax USA hade en stor kampanj i våras som hette "Being a Pentaxian", och Ned Bunnel (marknadschef) har en förtitt på nästa stora kampanj på sin hemsida. Det är A4 annonser i stora amerikanska morgontidningar, bl a New York Times.
http://nedbunnell.blogspot.com/

Kampanjen har titeln "The most advanced SLR under 1000 and the awards to prove it". (TIPA bl a).

Benjamin Kanarek har i flera inlägg på Pentaxforums.com pratat om en stor kommande annonskampanj där han har varit konsult åt Pentax France, den kommer ha premiär på PMA mässan i Paris och Benjamin har designat montern åt Pentax.
(enligt honom själv).
Tyvärr har jag ingen aning om denna kampanj är endast för Franrkike, eller kommer att vara världsomspännande - Ben har inte skrivit det.

Nu är detta några exempel ur högen, men visst gör Pentax reklam för sina produkter.

Till detta kommer ju den reklam som det innebär att få goda omdömen och vitsord i tidningar och på Internetsidor, där har Pentax fått mycket gratis reklam för både K10D och K100D.

Hälsar
R

Senast ändrad:
elbe skrev:
Vet inte om du såg min fråga i mitt redigerade inlägg... Men hade du bilmotorn igång vid fotograferingen?

Är lite nyfigen för det verkar som om frekvensen på skaket varit högt...onormalt högt?

En väldigt viktig fråga, essentiell i sammanhanget, är hur många cylindrar motorn hade och om motorn var upphängd i balansaxlar (vibrationsdämpande) eller inte. En 6:a vibrerar mindre än en 3-cylindrig tvåtaktare. :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
En väldigt viktig fråga, essentiell i sammanhanget, är hur många cylindrar motorn hade och om motorn var upphängd i balansaxlar (vibrationsdämpande) eller inte. En 6:a vibrerar mindre än en 3-cylindrig tvåtaktare. :)

Hälsar
R

Vem som helst är välkommen att testa på min trimmade Piaggio Ciao. Den vibrerar som något från en välsorterad sexbutik och hade garanterat skakat ihjäl den mest välkonstruerade IS/VR/eller-vad-det-nu-kan-heta-för-nåt-fräckt.

Fast fort går den, och håller min machostatus vid liv mer än vilken kamera som helst.

Och det där med 6:a jämfört med 3:a är förresten monumentalt generaliserande...

:D

Roland Mabo skrev:

Hälsar
R

Jag vet inte om du försöker vara ironisk här Roland?

Oavsett motor så skiljer sej skakfrekvensen betydligt mot en människas skak på 2- ca 10 Hz... Därför frågan...

fjalstal skrev:
Status behöver ju inte vara baserat på teknik eller värdemässig status. Förr verkade Pentax leva på smidighet och funktioner som lockade vissa användare. Idag är Pentax kameror inte så där små och smidiga imho. Inte marknadsförs Pentax så där väldigt mycket heller. Varför överlever dom ändå? Finns det kanske en buffert av begagnade objektiv som håller kameratillverkningen igång? Jag tror nog ändå att gamla meriter och ett inarbetat varumärke bidrar. Att vissa ser Pentax som ett vettigt val är dock fullt begripligt fotografiskt sett. Inte är en Pentax generellt sett ett sämre val än något annat, fast inte är det heller så överlägset som vissa här gärna vill ha det till.
Nej, det är sant. Men ser man på prestanda/pris-förhållande så ligger Pentax's DSLR-modeller antagligen bäst till på marknaden, och det är därför jag tror att folk köper dem.
Detta leder också till att det knappas utveckas till något statusmärke heller, för sedan när är vettighet någonting häftigt?

Roland Mabo skrev:
Nej, inte ironisk - bara rolig.
Jag tyckte jag var rolig iaf... haha. :)
Vadå, solen skiner, det är varmt och jag är glad.
Spåniga söndag!

Nu ska jag ut med kameran tjing.

Hälsar
R

Tjing!

Här blir det F1 nu och en kvällstur med kamran in i dom djupa vildmarkerna...

P-E Claesson skrev:
SR känns med andra ord. Men det är bara under själva exponeringen, alltså borde sensorn endast röra sig under just exponeringen, däremellan hålls den still.
Detta är lite intressant, för Nikons första VR-objektiv hade möjligheten att välja om man ville ha VR aktivt hela tiden, eller bara under själva exponeringen. På alla efterföljande VR-objektiv skippade man dock detta val, eftersom det egentligen "inte fanns någon anledning att fotografen inte skulle kunna dra nytta av de fördelar en stabiliserad sökarbild ger för AF, ljusmätning och komposition" (Kazutoshi Usui, VR-utvecklare, Nikon).

Nej, men med objektivförlagd bildstabilisering får man ju stabiliserad sökarbild eftersom man ser genom objektivet, men på en sensorstabiliserad kamera stabiliseras bara sensorn och den har ju ingenting att göra med vad man ser i sökaren. Även om sensorn var stabiliserad hela tiden skulle det varken göra till eller från eftersom den bara jobbar när man tar bilden.

Jo, men då måste du ha VR också och fortfarande är det så att de flesta Nikon objektiv saknar VR. Med Nikon objektiv som saknar VR får du inte de fördelar som VR tekniken kan ge. Dessutom har Nikon VR huvudsakligen på teleobjektiv, de har varken systemet på vidvinklar eller standardzoomar - förutom 18-200 zoomen som har VR genom hela zoomomfånget. Det är det enda de erbjuder med vidvinkel. För användaren som föredrar zoomar som inte är lika långa, eller som kör med fasta brännvidder i området vidvinkel upp till tele - så erbjuder Nikon ingenting med VR.

Pentax erbjuder sitt system för alla objektiv, så med SR är man aldrig utan oavsett vilket objektiv man har.

Jag fotade Pride Paraden igår med mitt FA 135 f/2,8 och skakreducering. Nikon har ingen fast 135 med VR i sitt utbud. Om jag hade haft en Nikon, så hade jag inte kunnat fota på det sättet som jag gjorde. Visst har de f/2,8 telezoomar, men när man fotar i en folksamling som rör sig och massor som händer, så är det smidigare med ett litet objektiv när man ständigt flyttar kameran, byter ställning, växlar stående-liggande, står på tårna och försöker fota över folks huvuden etc. I den situationen hade en tung och stor f/2,8 telezoom varit helt värdelös. (och ja, jag ville ha f/2,8 för det korta skärpedjupets skull, bra när man isolerar enskilda personer från omgivningen).
För mitt praktiska fotograferande så innebär Nikons VR system inga som helst fördelar, jag skulle känna mig begränsad som fotograf med Nikon.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar