P-E Claesson
Aktiv medlem
Hehhe. Ja man vet ju aldrig....elbe skrev:
PS. Du kanske ska vara försiktig med dina tester så inte "sensorn hoppar ut genom minnseluckan" ;-) DS
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hehhe. Ja man vet ju aldrig....elbe skrev:
PS. Du kanske ska vara försiktig med dina tester så inte "sensorn hoppar ut genom minnseluckan" ;-) DS
fhe skrev:
Länken (med ursäkten) du bifogade i inlägget jag kommenterade handlade om exakt ett och endast ett objektiv. Den var förvisso på japanska men översättningen var inte speciellt komplicerad.
Det är möjligt att det gäller andra objektiv också men faktum kvarstår, de har uppenbart inga problem att hysta fram kameror på den europeiska marknaden i den takt som de efterfrågas och det var kameror och inte objektiv min kommentar gällde.
Du får grunda din uppfattning om Pentax på vad som helst men jag tror du gör ett misstag om du ser officiell kommunikation från Pentax som den enda trovärdiga källan. Marknadskommunikation handlar till stor del om att ge marknaden rätt budskap.
P-E Claesson skrev:
Hehhe. Ja man vet ju aldrig....
elbe skrev:
På en FF kamera med en FF-glugg så finns inget utrymme alls innanför bildcirkeln. En ny Pentax glugg har t.o.m. mindre bildcirkel än en FF-glugg och sätter därmed snävare gränser.
fhe skrev:
Du får grunda din uppfattning om Pentax på vad som helst men jag tror du gör ett misstag om du ser officiell kommunikation från Pentax som den enda trovärdiga källan. Marknadskommunikation handlar till stor del om att ge marknaden rätt budskap.
J.Paul skrev:
Till skillnad från dig tror jag inte att Pentax flyter på cred från tid som förflutit, det är inte något statusmärke.
Roland Mabo skrev:
Pentax har specificerat sin SR lösning till 4,5 EV stegs effektivitet. När Pentax släpper längre objektiv än 300 (motsvarar samma bildvinkel som 450 på 24x36) så får du se hur systemet fungerar på längre brännvidder då. Självfallet är jag övertygad om att Pentax släpper objektiv som fungerar med SR systemet, det vore ju rätt märkligt annars om de vore inkompatibla. Jag tror inte de är så dumma.
...
Din diskussion är teoretisk och inte byggd på praktiska erfarenheter, varken dina egna eller andras.
Hälsar
R
fjalstal skrev:
Inte marknadsförs Pentax så där väldigt mycket heller.
elbe skrev:
Vet inte om du såg min fråga i mitt redigerade inlägg... Men hade du bilmotorn igång vid fotograferingen?
Är lite nyfigen för det verkar som om frekvensen på skaket varit högt...onormalt högt?
Roland Mabo skrev:
En väldigt viktig fråga, essentiell i sammanhanget, är hur många cylindrar motorn hade och om motorn var upphängd i balansaxlar (vibrationsdämpande) eller inte. En 6:a vibrerar mindre än en 3-cylindrig tvåtaktare.
Hälsar
R
Roland Mabo skrev:
En väldigt viktig fråga, essentiell i sammanhanget, är hur många cylindrar motorn hade och om motorn var upphängd i balansaxlar (vibrationsdämpande) eller inte. En 6:a vibrerar mindre än en 3-cylindrig tvåtaktare.
Hälsar
R
Roland Mabo skrev:
Nu är detta några exempel ur högen, men visst gör Pentax reklam för sina produkter.
elbe skrev:
Jag vet inte om du försöker vara ironisk här Roland?
Nej, det är sant. Men ser man på prestanda/pris-förhållande så ligger Pentax's DSLR-modeller antagligen bäst till på marknaden, och det är därför jag tror att folk köper dem.fjalstal skrev:
Status behöver ju inte vara baserat på teknik eller värdemässig status. Förr verkade Pentax leva på smidighet och funktioner som lockade vissa användare. Idag är Pentax kameror inte så där små och smidiga imho. Inte marknadsförs Pentax så där väldigt mycket heller. Varför överlever dom ändå? Finns det kanske en buffert av begagnade objektiv som håller kameratillverkningen igång? Jag tror nog ändå att gamla meriter och ett inarbetat varumärke bidrar. Att vissa ser Pentax som ett vettigt val är dock fullt begripligt fotografiskt sett. Inte är en Pentax generellt sett ett sämre val än något annat, fast inte är det heller så överlägset som vissa här gärna vill ha det till.
Roland Mabo skrev:
Nej, inte ironisk - bara rolig.
Jag tyckte jag var rolig iaf... haha.
Vadå, solen skiner, det är varmt och jag är glad.
Spåniga söndag!
Nu ska jag ut med kameran tjing.
Hälsar
R
fjalstal skrev:
Vem som helst är välkommen att testa på min trimmade Piaggio Ciao.
elbe skrev:
Tjing!
Här blir det F1 nu och en kvällstur med kamran in i dom djupa vildmarkerna...
Detta är lite intressant, för Nikons första VR-objektiv hade möjligheten att välja om man ville ha VR aktivt hela tiden, eller bara under själva exponeringen. På alla efterföljande VR-objektiv skippade man dock detta val, eftersom det egentligen "inte fanns någon anledning att fotografen inte skulle kunna dra nytta av de fördelar en stabiliserad sökarbild ger för AF, ljusmätning och komposition" (Kazutoshi Usui, VR-utvecklare, Nikon).P-E Claesson skrev:
SR känns med andra ord. Men det är bara under själva exponeringen, alltså borde sensorn endast röra sig under just exponeringen, däremellan hålls den still.