ANNONS
Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael,

gällande din fråga om strategier och framtiden så gjorde representanter från Pentax uttalanden i japansk media tidigt i våras där de lade fram sina produktstrategier och tankar om produktutveckling.

Dessvärre har jag inte länken kvar till artikeln, jag brukar inte spara länkar som är flera månader gamla, den här frågan om tätare produktcykler även för systemkamerorna diskuterade vi i Pentax forumet för flera månader sedan så det är "Old news", men om du är seriöst intresserad så ska jag se om jag hittar länken igen. Självfallet kan jag inte garantera att inforamtionen fortfarande finns kvar över Internet, men jag kan göra ett försök att leta fram den om du har ett seriöst och ärligt intresse av informationen.

Du har lärt mig att jag ska spara länkar även när de är flera år gamla, för annars kallar du mig för "pajas". Tack! :) Lika bra att jag gör en CD där jag regelbundet sparar länkar utifall att du skulle fråga mig om tio år eller så. :)

Jag har samlat information om Pentax aktivt sedan 1988, visst är det så att mycket är andrahandsinformation - vilket jag aldrig har gjort en hemlighet av. Var och en väljer ju själv vad de vill tro på. Gällande Pentax framtid så har jag genom åren varit rätt bra på att få rätt om kommande modeller och produkter, för att jag har varit bra på att lägga ihop information, jag erkänner utan omsvep att det var mycket lättare när man körde film därför att den digitala utvecklingen sker mycket snabbare och också är svårare att förutse just därför. Trots detta prickade jag in rätt många rätt i en lista på K10D's specifikationer som jag skrev på Photozone några veckor innan det officiella pressmeddelandet. Visst har jag också fel, självfallet, men jag har också rätt ofta rätt. När man följer ett företag nära, så börjar man till slut lära sig lite om hur företaget "tänker". Pentax gör produkter på ett visst sätt, helt enkelt. De har en viss "profil". (det har alla tillverkare, detta är inget unikt för Pentax). Vi får se om denna profil kvarstår eller om den förändras under Hoya.

Hälsar
R

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Något tänkvärt

Mytomani (myt + mani) innebär att en person, en mytoman, ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.
Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, ibland självdestruktiva eller depressiva beteenden.
Jag vill veta vad detta utlägg har i denna tråd att göra? Är det ett rent personangrepp som skall anmälas tro? Det är iallafall det grövsta påhopp jag sett hittils i en debatt. Men den här tråden verkar ju mestadels handla om att smutskasta och idiotförkla Roland på alla möjliga sätt och det redan innan han ens gav sig in i diskutionen! Bedrövligt!

John, jag håller med dig om dina tankar om Pentax och Samsung. Ungdomar idag känner till Samsung, det är ett stort varumärke. De är stora på mobiler och annan hemelektronik som många ungdomar har omkring sig. Pentax, betyder inget för dem.

Jag tror att det är många äldre som fångas av Pentax, som började med Pentax en gång i tiden, eller ungdomar som hittar en gammal kamera bland farfars grejjer och blir intresserad.

Visst har Pentax fått mycket "cred" senaste tiden på grund av K10D, k100D och skakreducering, alla goda omdömen som tidningar har skrivit och så vidare. Jag ser ofta inlägg från människor som blir intresserad av Pentax, men har ingen relation till det. Frågor om optiken är bra, om Pentax är bra och så vidare. Rätt sanslösa frågor egentligen med tanke på Pentax ärorika historia, men de frågar för de känner inte till märket. De köpte sin K10D eller K100D för kameran, inte för märket.

Det gäller att fortsätta lansera produkter som konsumenter gillar, så att varumärket stärks och åter blir ett märke att känna igen.

Jag tror definitivt att Pentax har förutsättningarna för att lyckas, inte minst med "coola" Samsung med sig.

Pentax är stora i Japan, de borde kunna få en betydande position även på andra marknader.

Hälsar
R

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Det vore en bra ide
Godnatt
Hälsar Mikael

Sov gott du, själv sitter jag uppe ett tag till och pysslar med mina bilder från dagens Pride Parad. Jag ångrar att jag laddade in dem i iPhoto för en snabb "quick'n dirty" grej, Apple - precis som Adobe - gör dem för kalla. Vitbalansen tolkas fel. Jag får sitta och värma upp bilderna, jag tog nästan 150 stycken i dag. :)

Borde kört in dem i LightZone istället, men det är så långsamt... tänkte jag. Genvägen blev senväg.
Nåja, jag ska inte klaga egentligen.
Jag hade en fin eftermiddag!

Nästa år kanske jag går med i tåget själv haha.

Hälsar
R

P-E Claesson skrev:
Jag vill veta vad detta utlägg har i denna tråd att göra? Är det ett rent personangrepp som skall anmälas tro? Det är iallafall det grövsta påhopp jag sett hittils i en debatt. Men den här tråden verkar ju mestadels handla om att smutskasta och idiotförkla Roland på alla möjliga sätt och det redan innan han ens gav sig in i diskutionen! Bedrövligt!

Du har gjort en egen tolkning,
Du nämner en person vid namn.
Skall du anmäla mig. eller dig själv?
Klockan är 2:09 och jag kan inte sova.
Spännande natt
Mikael

fjalstal skrev:
Hur länge håller Pentax gamla "cred" liv i Pentax-märket, oavsett hur bra kamerorna eller dess bildstabilisering nu är?

Det är väl rätt oväsentligt hur länge ett gammalt cred håller i sig, det viktiga för Pentax nu är att skaffa sig ett nytt cred - vi har säkert olika åsikter om deras potential att lyckas med det, men jag menar att den är god.

Hälsar
R

Mikael,

här är en översättning av intervjun i japanska Watch Impress med Koe D Torigoe, VD Pentax Imaging Business och Koshi Tatamiya, chefsdesigner och ansvarig för produktutveckling

http://www.pentaxforums.com/forums/...view-new-dslr-body-year-company-strategy.html

Läs gärna hela tråden, Benjamin Kanarek har en del intressanta kommentarer (han pratar om en ny F1-style pro kamera).

Här är originalrtikeln, med bilder.
På översta bilden är Koe till vänster och Koshi till höger. Koshi har snyggare skärning på sin kostym, men Koes slips matchar ögonen bättre.
Artikeln är från 12 mars 2007.
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2007/03/12/5799.html

Kan jag få en ursäkt nu? *ler*

Hälsar
R

Senast ändrad:
fhe skrev:

Att trumpeta ut vilken framgång leverantörens satsning på dSLR är baserat på att en enskild glugg inte produceras snabbt nog (vilket inte alls behöver bero på att efterfrågan är större än väntat, om det är en ny produkt är chansen större att man inte fått upp tillverkningstakten till de nivåer man hoppats) känns lite överdrivet.

Det gäller inte bara *ett* objektiv, se själv i artikeln från 12 mars i år, intervju med K D Torigoe och K Tatamiya, Pentax.

"K100D, K10D are both selling above our expectations worldwide, becoming hot products, thus caused shortage in lens supply. Thing is, we had already made somewhat more than planned, and the ability to manufacture extras at any time if necessary. but customer orders ever out striped thas scale. In order to supply the demand, we had to strengthen our production ability, we are currently working on solving this issue."

Originalartikeln:
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2007/03/12/5799.html

Översättning:
http://www.pentaxforums.com/forums/...view-new-dslr-body-year-company-strategy.html

Hälsar
R

Senast ändrad:
Förutom att herrarna från Pentax talar om efterföljare till K100D och K10D redan denna höst (ute i tid till christmas), ingen "no trivial updates", så är det intressanta även att de mot årets slut planerar ha totalt 21 olika objektiv ute på marknaden, men att de erkänner det finns fortfarande hål att fylla så de kommer annonsera fler objektiv än som finns i den visade planen (roadmap) - (finns på Pentax hemsida, under lenses för den som är intresserad).

Sen tycker jag att deras information om produktcykler för systemkameror på 1 år istället för 1 1/2 år, tyder på rätt ambitiösa planer. :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Mikael,

Jag har inte pratat specifika siffror om marknadsandelar för Europa marknaden och USA eller ens östländerna, var har jag gjort det?

Jag har pratat om mitt intryck jag ser från deltagare i olika Pentax forum världen över, det är en skillnad jämfört med hur det var bara för ett år sedan. Många nya användare, många från forna östländer som precis har skaffat en Pentax. Något har hänt, det är en påtaglig skillnad mot förr.

Och nej, jag har inte räknat, jag har inga siffror och jag har heller aldrig någonstans påstått i något av mina inlägg att jag har siffror på detta. (De enda faktiska siffror som jag har gett ut har varit från Pentax och jag har också talat om var de kan hittas).

Om du inte gillar min tolkning av detta, vänligen då ge din egen tolkning.

(förrestens skrev jag inte Canonavhoppare från öststatländerna, det är din tolkning och missförstånd, det är två skilda saker, jag förde aldrig ihop dem som en grupp, det är du som har gjort det).

Vad jag ser från din sida är missförstånd. Visst kan jag vara självkritisk och se att jag har varit otydlig, jag skulle ha varit tydligare och det är givetvis fel av mig att jag har varit otydlig så att du har missförstått mig. Ok, jag tar emot kritiken och ber om ursäkt.

När jag har missförstått dig så har jag bett om ursäkt för det, jag har aldrig sett dig be mig om ursäkt när du har missförstått mig.

Nu har jag visat min självkritk och ödmjukhet mot dig.

Var är din självkritik och ödmjukhet, klarar du av att visa den mot mig?

Vi kan ju börja med dina personangrepp och dömanden, detta med Pajas exempelvis.

Hälsar
R

alltså... du har inga siffror, ingen tyngd i dina argument och ändå...

alltså den här tråden måste få ett slut för allas bästa.

papi skrev:
Ja det verkar så.

"Oavsett brännvidd" sist i Lennarts inlägg nedan kan väl knappast tolkas som 3-400 mm?

"Om vi däremot nöjer oss med att försöka ”vinna” lika många steg oavsett brännvidd (det är ju så systemen oftast marknadsförs i reklam o d) samt utgår från det rätt rimliga antagandet att genomsnittlig skakningsoskärpa ökar i stort sett linjärt med slutartiden så kommer ”skaklängderna” att bli desamma oavsett brännvidd. För att vinna t ex fyra steg räcker det i teorin med att sensorn kan förflytta 16 ggr så långt som den minsta acceptabla ”oskärpehetslinjen”, d v s +/- några få procent av sensordiagonalen räcker mycket långt oavsett brännvidd."

Ja visst! Skaklängderna vid i det ögonblick slutaren är öppen ja! Men var i kameran befinner sej sensorn då? Eller hur mycket utrymme har den att röra sej på för att försöka vara på rätt plats vid exponeringstillfället och den sista justeringen då den behöver sina 2 mm oavsett brännvidd.?

På en FF kamera med en FF-glugg så finns inget utrymme alls innanför bildcirkeln. En ny Pentax glugg har t.o.m. mindre bildcirkel än en FF-glugg och sätter därmed snävare gränser.

Bilden nedan visar Pentax lösning på bildstabilisering. Ramen, ~lika stor som en FF-sensor, i plattan framför sensorn visar det maximala utrymme som finns. Uppskatar utrymmet till max 6 mm, kanske mindre med DA-objektiv? Dra bort 2 mm, behovet för 4 steg skakredusering oavsett brännvidd, från 6 mm och du har 4 mm kvar...motsvarande 400 mm glugg med 0,5 grader skakamplitud. Jag tror att 6 mm är generöst tilltaget i min uppskattning. Hur stor bildcirkel har Pentax nya objektiv?

Bilagor

• sensorplatta.jpg
    sensorplatta.jpg
    70.6 KB · Visningar: 161
P-E Claesson skrev:

Narcissistisk mytomani "lider" alla människor mer eller mindre av så vi får nog ta åt oss allihop av Risedals inlägg. Jag ser det mer som en uppmaning till oss alla att hålla argumentationen på en verklighetssbaserad nivå.

Roland Mabo skrev:
Det gäller inte bara *ett* objektiv, se själv i artikeln från 12 mars i år
Länken (med ursäkten) du bifogade i inlägget jag kommenterade handlade om exakt ett och endast ett objektiv. Den var förvisso på japanska men översättningen var inte speciellt komplicerad.
Det är möjligt att det gäller andra objektiv också men faktum kvarstår, de har uppenbart inga problem att hysta fram kameror på den europeiska marknaden i den takt som de efterfrågas och det var kameror och inte objektiv min kommentar gällde.

Du får grunda din uppfattning om Pentax på vad som helst men jag tror du gör ett misstag om du ser officiell kommunikation från Pentax som den enda trovärdiga källan. Marknadskommunikation handlar till stor del om att ge marknaden rätt budskap.

elbe skrev:
Ja visst! Skaklängderna vid i det ögonblick slutaren är öppen ja! Men var i kameran befinner sej sensorn då? Eller hur mycket utrymme har den att röra sej på för att försöka vara på rätt plats vid exponeringstillfället och den sista justeringen då den behöver sina 2 mm oavsett brännvidd.?

På en FF kamera med en FF-glugg så finns inget utrymme alls innanför bildcirkeln. En ny Pentax glugg har t.o.m. mindre bildcirkel än en FF-glugg och sätter därmed snävare gränser.

Bilden nedan visar Pentax lösning på bildstabilisering. Ramen, ~lika stor som en FF-sensor, i plattan framför sensorn visar det maximala utrymme som finns. Uppskatar utrymmet till max 6 mm, kanske mindre med DA-objektiv? Dra bort 2 mm, behovet för 4 steg skakredusering oavsett brännvidd, från 6 mm och du har 4 mm kvar...motsvarande 400 mm glugg med 0,5 grader skakamplitud. Jag tror att 6 mm är generöst tilltaget i min uppskattning. Hur stor bildcirkel har Pentax nya objektiv?

Om det behövs 4 mm rörelse för att häva en skaning
vid 400 mm 4 steg under normal exponeringstid så behövs det även 4 mm vid tex 800mm och 4 steg under normal exponering. Det är vad vi vet och fysiskt finns alltså ingen begränsningen beroende på brännvidd.

Hur sedan Pentax eller andra löser stabiliseringen teknisk och hur det fungerar i praktiken vet väl inte mer om än vad olika tester utvisar?

papi skrev:
Om det behövs 4 mm rörelse för att häva en skaning
vid 400 mm 4 steg under normal exponeringstid så behövs det även 4 mm vid tex 800mm och 4 steg under normal exponering. Det är vad vi vet och fysiskt finns alltså ingen begränsningen beroende på brännvidd.

Hur sedan Pentax eller andra löser stabiliseringen teknisk och hur det fungerar i praktiken vet väl inte mer om än vad olika tester utvisar?

Tror du missuppfattat mej lite här. Dom fyra millimetarana är alltså den förflyttning sensorn utför under fokuseringen innan bildexponeringen. Vid 800 mm blir skakamplituden i mm 16*0,5 mm = 8 mm, med de förutsättningar vi resonerade kring i den andra tråden, under fokuseringen lägg sedan till +/- 2 mm på dessa 8 under själva exponeringen.

Den test jag sett ligger på brännvidder kring 35 mm och där fungerar de olika tekninkerna AS/IS/SR/VR lika bra.

Hur sen AS/SR-tekniken fungerar vet jag inte. Är sensorn stilla till exponering sker så ska den ha möjlighet att flytta sej 6 +/- 2 mm för att fånga motivet som fotografen "vill" vid 600 mm, eller 8 +/- 2 mm vid 800 mm, eller 4 +/- 2 mm vid 400 mm. (Det är alltså 2 mm slutjustering vid exponeringstillfället som är konstant, enligt Pupillen, vid 4 stegs bildstabilisering - bör sjunka till 1 mm vid 2 steg)

Sen för att inte dribbla bort oss alldeles med olika crop-faktorer så använder jag objektivens verkliga brännvidd.

Bränvidd - motsvarande 1,5 crop
400 - 265
600 - 400
800 - 530

Var nog lite otydlig i mitt förra inlägg ser jag. Hoppas detta är tydligare...

Senast ändrad:
Här kan jag komma med lite info som borde vara användbart. Kör rätt ofta 700mm på en sugkopp sittandes på bilrutan. Det är inte som ett stadigt stativ, bara lite stöd. Om jag kör riktigt långa tider, säg 1/2s (ja vad sjutton, man måste ju prova ibland!) så känns det som kameran håller på att skaka sönder under exponeringen! SR känns med andra ord. Men det är bara under själva exponeringen, alltså borde sensorn endast röra sig under just exponeringen, däremellan hålls den still.

P-E Claesson skrev:
Här kan jag komma med lite info som borde vara användbart. Kör rätt ofta 700mm på en sugkopp sittandes på bilrutan. Det är inte som ett stadigt stativ, bara lite stöd. Om jag kör riktigt långa tider, säg 1/2s (ja vad sjutton, man måste ju prova ibland!) så känns det som kameran håller på att skaka sönder under exponeringen! SR känns med andra ord. Men det är bara under själva exponeringen, alltså borde sensorn endast röra sig under just exponeringen, däremellan hålls den still.

J, det verkar ju knasigt att ha den hoppande kring i kameran i onödan för sensorplattans vikt kommer ju i så fall att vibrera kameran hela tiden.

En fråga... Har du bilmotorn igång när du fotar?

PS. Du kanske ska vara försiktig med dina tester så inte "sensorn hoppar ut genom minnseluckan" ;-) DS

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto