Den förklaring som förmedlades till mig via min vän i Japan, som kom direkt från Pentax öppna forum i Japan där Pentax egna anställda av och till medverkar, var att de inte kunde kompensera den höga brusnivån i sensorn, en kompensation som görs i mjukvara så du har delvis rätt när du säger att Pentax var dåliga på att skriva mjukvara då, men det var också sensorn som hade en speciell karaktäristik som gjorde den svårbemästrad och det var ett starkt skäl till att Pentax droppade projektet. Ett annat starkt skäl var kostnaden ja, det var den officiella förklaringen och det är en förklaring som jag aldrig har förnekat, tvärtom så har jag tagit upp kostnaden många gånger sedan 2001 när detta har debatterats. Det förväntade priset på kameran skulle hamna på över 50 000 SEK, vissa källor har talat om motsvarande 80 000 SEK, och Pentax upplevde det som att det inte fanns en marknad för dem där. Det är klart att om de verkligen hade velat, så hade de säkert kunnat bemästra sensorn till slut, men projektet skenade redan iväg kostnadsmässigt och det ansågs inte värt att lägga ner ännu mer pengar i det.
Sedan så bad Contax om Pentax hjälp för att bemästra sensorn, men Pentax hade ingen lust att dela med sig av sitt tidigare utvecklingsarbete. Källan till denna information är samma som den om brusnivån på Philipssensorn.
Vad exakt är det nu som jag har fel om Mikael?
Hälsar
R