ANNONS
Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Den blev officiellt nedlagd för flera år sedan pga att Philipssensorn brusade för mycket och det kostade för mycket att få i ordning på den. Pentax släppte projektet och utvecklade *ist D istället. Contax övertog sensorn och deras lösning floppade rejält. Kuriosa i sammanhanget är att Contax kontaktade Philips och sa "Ni har ju redan jobbat med denna sensor, och eftersom den har problem så kanske ni vill dela med er av ert utvecklingsarbete? Givetvis betalar vi er för ert besvär". Pentax hade ingen lust.

Felskrivning där, det var Pentax som Contax kontaktade om problemen med sensorn. Inte Philips.

Hälsar
R

Du har lite fel Roland.

Philips CCD som användes av Pentax 2001 var en 6 miljoner pixlar sensor.
Även Contax använde samma ccd.

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-3484-3520 har bild på prototypen och Photokina
Jag var själv där och såg skapelsen med bla Stefan Ohlsson och Lars Kjellberg.
Problemet var inte sensorn i sig själv utan att både Pentax och Contax var dåliga på att skriva mjukvara.Sensorn var dyr att tillverka ca 20000:-
Lars Kjellberg har ett exemplar som minne.
Sensorn kunde samla fotoner likväl som alla andra sensorer , tom bättre pga sin stora enskilla pixelyta.
Dalsa tog senare över Philips som tillverkar cmos och ccd

Mikael

Den förklaring som förmedlades till mig via min vän i Japan, som kom direkt från Pentax öppna forum i Japan där Pentax egna anställda av och till medverkar, var att de inte kunde kompensera den höga brusnivån i sensorn, en kompensation som görs i mjukvara så du har delvis rätt när du säger att Pentax var dåliga på att skriva mjukvara då, men det var också sensorn som hade en speciell karaktäristik som gjorde den svårbemästrad och det var ett starkt skäl till att Pentax droppade projektet. Ett annat starkt skäl var kostnaden ja, det var den officiella förklaringen och det är en förklaring som jag aldrig har förnekat, tvärtom så har jag tagit upp kostnaden många gånger sedan 2001 när detta har debatterats. Det förväntade priset på kameran skulle hamna på över 50 000 SEK, vissa källor har talat om motsvarande 80 000 SEK, och Pentax upplevde det som att det inte fanns en marknad för dem där. Det är klart att om de verkligen hade velat, så hade de säkert kunnat bemästra sensorn till slut, men projektet skenade redan iväg kostnadsmässigt och det ansågs inte värt att lägga ner ännu mer pengar i det.

Sedan så bad Contax om Pentax hjälp för att bemästra sensorn, men Pentax hade ingen lust att dela med sig av sitt tidigare utvecklingsarbete. Källan till denna information är samma som den om brusnivån på Philipssensorn.

Vad exakt är det nu som jag har fel om Mikael?

Hälsar
R

Senast ändrad:
Vi hade senare en Contax för test, pris runt ca 80000:-
Problemet var inte sensorn i sig själv, den uppträdde som ccd sensorer gjorde vid den tidpunkten.

Problemet var att varken Contax eller Pentax hade tillräcklig erfarenhet av att skriva programvara/mjukvara.
Contax försökte en tid men det blev för dyrt och resultatet för dåligt speciellt nu när Canon visade upp vad dom kunde göra med cmos och d30.

Idag har du samma problem med Mamiya MF, kameran är inte dålig, ej heller den ccd som sitter i kameran, de kan inte skriva mjukvaran.
Mikael

Jag har redovisat den information som kom från Pentax egna tekniker och nu säger du till mig att deras information är fel. Jag hoppas du ursäktar mig när jag väljer att lita på dessa tekniker som aktivt arbetade med sensorn.

Hälsar
R

Att prata eller läsa vad en Pentaxtekniker kan eller inte säger inte mer än vad just Pentaxteknikern kan.

TROR du att en begåvad Pentaxtekniker skulle informera dig om sin kunskapsnivå vad det gäller kameran och mjukvara 2001.
Philips ccd sensorer har använts i många andra sammanhang exv astro och medicin .

HÄLSAR Mikael

Det var teknikerna i ett forum, eller mer rätt - mailinglista - för Pentax i Japan som yttrade sig om varför Pentax beslutade att upphöra med utvecklingen. Jag fick informationen från min vän i Japan. Han översatte från japanska till engelska och skickade detta till mig i privat e-post. Det var inte teknikern eller teknikerna som vände sig direkt till mig. Och nej, jag har ingen länk till detta eftersom detta var privat via e-post. Jag har inte e-posten kvar eftersom jag inte brukar spara brev som är flera år gamla.

Om teknikers från Pentax yttrar sig om problem med sensorn på en japansk mailinglista ser jag inget skäl till att betvivla deras information. Varför skulle de sprida desinformation? De vill ju bara hjälpa till och ge de övriga deltagarna på listan information om vad som händer och sker, utifrån det som de känner att de kan bidra med utan att avslöja allt för mycket hemligheter.

Jag väljer att fästa större tilltro till de som arbetar inom Pentax och vad de säger än dina skriverier om fallet, eftersom jag är av den åsikten att jag tror att de vet vad de pratar om eftersom de själva jobbade med projektet.

Hälsar
R

NÄHÄ- JAHA
Jag kan alltså inte läsa det du nu påstår?????
Du menar att jag skall förlita mig på dig och vad du har en gång läst?På ett forum?
Eftersom Pentax aldrig kom ut med en kamera vilket Contax gjorde så var det stora felet att det såg ursäkta utrycket för djävligt ut, inte med tanke på brus så mycket vid den tidpunkten utan intern färguppräkning/interpolation.
Kameran i sig själv var enastående byggd med finesser som vitbalansering genom knapp mm.
Hela projektet Contax och Pentax föll på två saker 1. för dyrt. 2. ingen av dom var bra på att skriva mjukvara vid den tidpunkten. Knappast något som har med själva ccd sensor att göra.(förutom att den var för dyr kostade ca 20000:).
Nikon. Canon och även Fuji låg långt före både Pentax och Contax vad det gällde mjukvara och program.
En liknande situation som Mamiya går igenom idag.
Bra kamera, för sen, för dyr, ingen som är tillräckligt duktig på mjukvara.

Skillnaden idag är att det går att plocka ut Mamiya bildfiler och använda extern rawfilsprogram.
Mikael

Nej, jag har inte läst det på ett forum.
Jag tyckte jag tydligt och klart skrev att jag fick meddelandet från Pentax egna tekniker översatt till mig från japanska till engelska i ett privat brev. Så var har du fått det ifrån att jag har läst det i ett forum? Det är min japanske vän som prenumererar på det, inte jag eftersom jag inte kan japanska. Kan du japanska?

Och ja, jag fäster mer tilltro till vad Pentax egna tekniker säger om projektet som de själva arbetade med än din egen personliga bedömning utifrån Contax kamera.

Jag beklagar att jag gör dig besviken härvidlag.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Du missar min poäng totalt.
Jag påstår/spekulerar precis som du nämligen att Pentax vid det tillfället inte hade samma erfarenhet/kompetens 2001 som exv Nikon eller Canon att göra något av projektet.
Sent inser de att det är för dyrt-lätt att då klanka på ccd tillverkaren.Var det inte så du inledde det hela? Citat : Den blev officiellt nedlagd för flera år sedan pga att Philipssensorn brusade för mycket//

Jag menar att Pentax vid det tillfället hade sämre förutsättningar än om Nikon skulle införliva sensorn i en kamera.

Och Roland-hur skall du nu bemöta detta?
Du hänvisar till e-mail eller gud vet vad som inte kan kontolleras. Om så vore fallet vad vet du eller jag om Pentax kompetens att göra en mjukvara/program internt 2001?? Det enda vi vet var att det inte funkade-eller hur
Ha det bra
Hälsar
Mikael

Senast ändrad:
Re: Re: Test av bildstabilisering

Göran Larsson skrev:
En stor skillnad är att IS i huset alltid använder en korrekt ihopsatt optik, medan IS i objektivet använder en felaktig optik i så fort en skakning kompenseras genom att ett linselement flyttas från sin korrekta position.

Javisst men Pentax lösning borde ge ett felaktigt fokalplan, för i Pentax fall flyttas ju sensorn inte bara i x och y utan även i z för att kompensera alltför hårdhänt avtryckarteknik, och det kommer ju att medföra att avståndet mellan bakre linsen och sensorn -fokalplanet- faktiskt varierar. Kom inte och påstå att AF kompenserar för detta för det tror jag bara inte på.

Senast ändrad:
papi skrev:
Jag kunde inte heller låta bli att testa, en lärdom att SR inte jobbar alls om man inte inväntar symbolen i sökaren!

Vill minnas att jag också först kom fram till denna chockartade slutsats, men sedan upptäckte att det inte var så illa. Fast nu blir jag osäker....

Re: Re: Re: Test av bildstabilisering

Bryggarn skrev:
Javisst men Pentax lösning borde ge ett felaktigt fokalplan, för i Pentax fall flyttas ju sensorn inte bara i x och y utan även i z för att kompensera alltför hårdhänt avtryckarteknik, och det kommer ju att medföra att avståndet mellan bakre linsen och sensorn -fokalplanet- faktiskt varierar. Kom inte och påstå att AF kompenserar för detta för det tror jag bara inte på.

Nej, sensorn rör sig inte i z-led. Däremot kan den vrida sig något lite runt z-axeln, vilket ska kunna kompensera vridningen som KAN bli vid avtryck.

Re: Re: Re: Re: Test av bildstabilisering

Gimbal skrev:
Nej, sensorn rör sig inte i z-led. Däremot kan den vrida sig något lite runt z-axeln, vilket ska kunna kompensera vridningen som KAN bli vid avtryck.

Aha, det var ju en annan sak. Då ska jag genast somna om.

Mikael, du påstår att jag har fel och du baserar detta på ditt eget personliga tyckande. Huruvida Nikon hade lyckats eller inte lyckats med sensorn är ren spekulation som jag inte förstår nyttan av i sammanhanget. Varför drog du in Nikon i detta?

Det är fortfarande så att jag har redogjort för information som kommer direkt från Pentax egna tekniker och jag väljer att lita på den informationen som de som arbetade i projektet har delat med sig av. Jag förstår inte varför du kritiserar mig för det. Vem ska jag annars lita på? Dig som inte ens hade med projektet att göra?

Snälla du, jag har inte ens kvar samma dator idag som jag hade när jag fick informationen skickad till mig privat. Jag gick över till Mac för snart ett år sedan. (om 10 dagar har jag 1 års jubileum som Mac användare *ler*). Du kan inte kritisera mig för att jag inte längre har möjlighet att visa upp detta privatbrev offentligt.

Hälsar
R

Gimbal skrev:
Vill minnas att jag också först kom fram till denna chockartade slutsats, men sedan upptäckte att det inte var så illa. Fast nu blir jag osäker....

Säkert är det så, vill man ha SR måste man invänta symbolen. Vad jag skulle önska på kommande modeller är en kortare ledtid innan den aktiveras. Kanske är det så att elektromagneterna behöver lite tid för att "komma igång"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar