Fredrik, alla dina felaktigheter och falska påståenden har redan gåtts igenom och blivit bemött. Som ditt påstående att Pentax inte hade en digital systemkamera att köpa när Canon lanserade 20D. (*ist D hade funnits på marknaden i flera månader då).
Jag erkänner öppet att K10D är den perfekta kameran för mig, men självfallet behöver den inte vara det för alla andra bara för den är det för mig. Detta är ingen hemlighet och vi har redan pratat om det här. Jag kan inte rå för att du missförstår.
Jag har ingenstans skrivit att Canon ligger efter därför att de inte har en mellanformat. Jag tog upp mellanformataren som ett exempel på olika bildstorlekar och format, det fanns ingenstans i det ett påstående om att någon skulle ligga efter eller före.
Omräkningsfaktorn 1.5 används för APS-C formatet som både Nikon och Pentax använder. Canon använder en sensor med omräkningstalet 1.6x. Det är bara ett faktum att konstatera och inget att bråka om tycker jag.
Jag har varken hävdat att Popular Photography är en grymt bra tidning eller att den är skitdålig, jag har hela tiden sagt att det är en bra tidning, varken mer eller mindre och jag fortsätter att hävda det. Varifrån du har fått det ifrån att jag skulle ha hävdat att den är skitdålig förstår jag inte. Jag har inte skrivit olika åsikter om den tidningen, jag har hela tiden följt en och samma linje. Jag pratade om en artikel i tidningen, om du inte förstår skillnaden mellan en enskild artikel och hela tidningen i stort så kan jag inte hjälpa dig.
Ja, 5D och K10D tillhör olika klasser av kameror därför att de använder olika format - bildstorlekar. Det hävdar jag och fortsätter att hävda. Däremot så hävdar du att de tillhör samma klass, vilket jag inte håller med dig om. För att förtydliga vad jag menar med skillnaden i mellanformat så tog jag in mellanformat som ett exempel, vilket du tolkade som att jag påstod att Canon låg efter. Fast jag bara helt neutralt jämförde storlekar, det fanns inget "ligga före" eller "ligga efter" i det!
Du hittar på och muckar gräl.
Det finns inget intresse för det här, Fredrik.
Hälsar
R