ANNONS
Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här är vad jag har lärt mig, kan ha fel, då är det bara att läsa på igen!

AS/IS i huset eller optiken, spelar ingen roll egentligen, från vidvinkel till tele ca. max. 300mm brännvidd!
Över 300mm brännvidd, då är det bättre med AS/IS i optiken, där hänger antiskaken bättre med i skakningarna, mindre pendling än vid kamerahusets bildsensor.
Med en FF bildsensor är pendlingen vid bildsensorn måttlig, vid 50mm brännvidd, - men vid 300mm brännvidd hela 6 ggr kraftigare (300/50=6).
Samma person skall hålla i kameran, vid de två exemplen!
Om fotografen dricker några glas, whisky, kan skakningarna även bli något mindre, med 300mm brännvidden, handhållen!
- Men, de flesta amatörfotografer använder ofta brännvidder upp till 300mm, varför AS/IS i huset lär bli billigast.
 
larsborg skrev:
- Men, de flesta amatörfotografer använder ofta brännvidder upp till 300mm, varför AS/IS i huset lär bli billigast.
Och där har du förmodligen också anledningen till varför de olika märkena valt de tekniker de valt. I alla fall så länge ingen av dem blir banbrytande och lyckas kombinera de två.
 
larsborg skrev:
AS/IS i huset eller optiken, spelar ingen roll egentligen, från vidvinkel till tele ca. max. 300mm brännvidd!
En stor skillnad är att IS i huset alltid använder en korrekt ihopsatt optik, medan IS i objektivet använder en felaktig optik i så fort en skakning kompenseras genom att ett linselement flyttas från sin korrekta position.
 
__________________________________________________
Göran Larsson skrev:

En stor skillnad är att IS i huset alltid använder en korrekt ihopsatt optik, medan IS i objektivet använder en felaktig optik i så fort en skakning kompenseras genom att ett linselement flyttas från sin korrekta position.
__________________________________________________

Känner ägarna till optik från Canon och Nikon till denna glasklara defekt?
Troligen inte!
Javisst, så är det, AS/IS i optiken blir likt
en kraschad konstruktion, där allt ligger och kastar hit och dit, ha-ha!
 
ok, i'll feed the troll.

Så det du insinuerar är alltså att konstruktörerna inte kan skapa optik med en variabel lins i ljusets väg. Rent optiskt är det inte så himla krångligt faktiskt.

Geez, titta dig omkring och kolla på alla de objektiv Canon, Nikon och Sigma har som använder den och kom tillbaka och säg att dessa är felaktigt konstruerade. Faktum är att rent optiskt så är det inte speciellt svårt.

Och vill man vara riktigt elak så kan man ju nu faktiskt passa på att säga att objektivet faktiskt är skapade för att lysa ut en viss yta, som är väl definierad, och flyttar du runt denna yta så har du ju konstuerat optiken felaktigt. Speciellt de som är konstruerade för en mindre bildvinkel.

Så jag gissar helt enkelt på att de flesta av dagens objektiv bryter mot fysikens lagar och fungerar iaf. :p Annars får vi nog skippa både variabel fokus och brännvidd, för dessa kan ju aldrig konstrueras för att vara korrekta rakt över. Sedan får vi nog börja plåta svart-vitt, för vi vet ju alla att olika våglängder bryts olika mycket i dagens objektiv, men vi får fortfarande aldrig perfekt fokus, så vi kan nog lika gärna lägga ner plåtningen helt istället och börja forska fram gravitationslinser istället, sen kan vi börja plåta igen.
 
Det hade ju varit smart om man kombinerade det på sättet att långa telen, där det behövs stora rörelser, var stabiliserade i objektiven. Samtidigt kan vidvinkel- till normalobjektiv använda sensorstabilisering. Eftersom stora telen brukar vara dyra gör nog inte merkostnaden för objektivstabilisering så hemskt mycket i sammanhanget.
 
Schweiz

larsborg skrev:
.........
Om fotografen dricker några glas, whisky, kan skakningarna även bli något mindre, med 300mm brännvidden, handhållen!........
Då kanske vi får en rabatt kupong på en Sankt Bernhard hund med stål termos i framtiden när vi köper ett teleobjektiv.
Rabatt kupong på Systemet tror jag däremot inte på.
 
Roland Mabo skrev:
Frågan är om en sensor vars storlek innebär en omräkningsfaktor 1.1 för motsvarande perspektiv i 35mm format, är tillräckligt liten för att ge sensorn utrymme för kompensering även av längre brännvidder. I huset för kortare brännvidder, i objektivet för supertelen, skulle komma runt problemet med bildcirkeln men om det är tekniskt möjligt... jaja, vi får se. :)

Hälsar
R

Pentax jobbar ju redan för fullt med sin första
digitala FF-kamera:

http://www.imaging-resource.com/EVENTS/PMAS01/982079635.html

ha tålamod, den kommer..

;)
 
Den kom aldrig ut, de´bidde APS format istället.
Dé här e´fullformataren Pentax 645D:
 

Bilagor

  • pentax 645d 31mpixel prototyp bak liten.jpg
    pentax 645d 31mpixel prototyp bak liten.jpg
    25.7 KB · Visningar: 648
Men det är riktigt förståligt. Det finns ju redan objektiv för 645-formatet ute, så de satsar på det. Och så kan de mangla ut de andra objektiven för 1.5x.
Teoretiskt borde de ju kunna göra ett full-frame 36x24-sensorskamerahus med 645-mount, fast brännvidderna blir lite... funky. Långa. Och så kanske 645-mountet är väldigt otympligt? Jag vet inte, jag har aldrig kollat närmare på det.
 
Bofoto2 skrev:
Den kom aldrig ut, de´bidde APS format istället.
Dé här e´fullformataren Pentax 645D:

jo den har ju visats under några år på mässor den också,

är det cropat MF som gäller för den eller är det FF?
 
Senaste jag läste var att den skulle ha samma 31MP-sensor som Phase One P30 och Hasselblads H3D-31, dvs 44x33 mm. Alltså 1.3 i cropfaktor mot "mellanformats-FF".

Har för mig att det är Kodak som tagit fram den sensorn i grunden.
 
Re: Re: Test av bildstabilisering

Göran Larsson skrev:
En stor skillnad är att IS i huset alltid använder en korrekt ihopsatt optik, medan IS i objektivet använder en felaktig optik i så fort en skakning kompenseras genom att ett linselement flyttas från sin korrekta position.

Javisst, så är det - kan man tycka.
I och med att IS objektiv flyttar linselement så förstörs den perfekta centreringen av ljuset, vilket ger sämre bildkvalitet jämfört med samma objektiv utan IS - ju mer linselementen flyttas desto sämre bildkvalitet. IS objektiv har alltså alltid en centrerings-defekt, som märks mest vid stora bländaröppningar. Dock, eftersom de samtidigt minskar rörelseoskärpan i bilden så blir summan ändå bättre bildkvalitet än motsvarande objektiv utan IS men med rörelseoskärpa. Hellre ingen rörelseoskärpa och något sämre absolut skärpa, än rörelseoskärpa som förstör den skärpa som finns. Så är tanken.

Med sensorrörelse i husen så har man ett annat problem. I och med att sensorn flyttas från "sweet spot" så kan kan kantoskärpa förekomma. Dock så är den av mindre betydelse eftersom man ju får bilder utan eller med väldigt liten rörelseoskärpa. När sensorn är låst i position så är bildkvaliteten optimal mot objektivet och det finns ingen optisk försämring av bilden alls pga av skakreduceringssystemet.

Hälsar
R
 
cmyk skrev:
Pentax jobbar ju redan för fullt med sin första
digitala FF-kamera:

http://www.imaging-resource.com/EVENTS/PMAS01/982079635.html

ha tålamod, den kommer..

;)

Den blev officiellt nedlagd för flera år sedan pga att Philipssensorn brusade för mycket och det kostade för mycket att få i ordning på den. Pentax släppte projektet och utvecklade *ist D istället. Contax övertog sensorn och deras lösning floppade rejält. Kuriosa i sammanhanget är att Contax kontaktade Philips och sa "Ni har ju redan jobbat med denna sensor, och eftersom den har problem så kanske ni vill dela med er av ert utvecklingsarbete? Givetvis betalar vi er för ert besvär". Pentax hade ingen lust.

Hälsar
R
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar