Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
fredriklindstrom skrev:

Och din referens till DA Star.. En kille har fatt besked att han kan hamta det IMORGON!

Det där stämmer inte Fredrik.
Detta är vad han skrev:
"min K10D med DA* 16-50 F2,8 finns för leverans i butiken. Jag ska betala och hämta ut kameran och objektivet imorgon."

"finns för leverans i butiken" innebär att han kan hämta det närsomhelst, han skulle alltså kunnat hämtat det idag.

Hälsar
R

fredriklindstrom skrev:
Sen angende 135 och 2.8, sa behover du bara ha ett 200 3.2 med FF, 2.8 sa far du ett helt annat objektiv.

Vilket 200 f/3,2 menar du? Var finns det att köpa och hur mycket kostar det? Jag har letat i Canons produktlistor och jag hittar det inte.

Nog tycker jag det är "värdelöst och utan innehåll" att skriva om ett objektiv som inte finns.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Fredrik och Roland, lägg ner nu. Du kommer inte övverens med Roland och ni bör kanske inte diskutera saker om ni inte kan acceptera varandras åsikter.

Mvh
Jesper - Forumvärd.

Tester

I tester har bildstabilisering provats på en kamera utan att resultaten direkt jämförts med andra...och resultaten blir lite olika, beroende på fotograf eller metod.
Colorfoto:s test är nog det första, åtminstone med maskinell skakning. Om den är rättvis eller om det kommer bättre tester får vi se...
Antagligen anser många att ett test bör göras praktiskt med fotografer, i så fall bör det nog vara minst 10st fotografer och tex 35mm och 135mm brännvidd på kamerorna. Det bör nog tas åtskilliga bilder med olika slutartider för att resultatet ska bli något så när riktigt.

Kanske resultatet bör redovisas i % av antal lyckade bilder. Som är ganska enkelt att avgöra.
Även skärpeförlusten jämfört med stativ tagna bilder bör redovisas.
Men med skärpeförlusten i % kan det diskuteras om Jpeg eller råfiler ska användas samt RAW konverteringsprogram...

Om testet ska utföras inomhus eller kanske utomhus i kraftig blåst, om panorering ska ingå, om nybörjare ska fotografera eller 10st nybörjare och 10st proffs osv.

Roland Mabo skrev:
I fallet med Pentax så listar Cyberphoto alla Pentax objektiv, de har inte alla i lager självfallet just för att de vill undvika "hyllvärmare", men de går att beställa.

Om Pentax Sverige har det i lager, så tar det några dagar upp till en vecka att få det, om det istället finns i lager hos Pentax Europe i Tyskland, så tar det 10-14 dagar. Om det inte finns där, så får man beställa hem det direkt från Japan och då beror det på två faktorer - om det är ett objektiv som tillverkas endast på beställning, som exempelvis FA Star 600 f/5.6, så kan det ta två månader. Om det är ett objektiv i reguljär produktion så kommer det med nästa skeppning, då är det exakta leveransdatumet beroende av när skeppningen går och hur många andra beställningar som finns. Pentax skickar inte objektiv ett och ett, för det är för dyrt. De skickar containers med objektiv, kameror och annat. Förutom objektiven som specialbeställts, där har det förekommit att de skickat objektivet enskilt med flyg. (kurirpost? Objektivet fastkedjad till Pentax representant, personligen levererat till kundens dörr? :) ).

Skälet till att det finns vissa Pentax användare i Sverige som köper av B&H, beror mer på priset än på tillgängligheten. USA har lägre priser än Sverige därför att de har ett lägre kostnadsläge.

Hälsar
R

Canon och Nikon har de i större utsträckning på lager för de vet att de har en efterfrågan. Andra märken inklusive Pentax lägger de inte lika gärna på hyllan, speciellt om det avviker från "main stream" och är dyrt. Att lista produkter som orginalobjektiv i en prislista kostar inget men har man det inte på hyllan så går många vidare till de internationella näthandlarna. CyberPhoto och andra svenska butikers enda konkurrensfördel är tillgänglighet och service. Utan tillgänglighet så faller båda.

Många köper också tredjepartobjektiv. En del av dessa står inte orginalen mycket efter i kvalitet och är ett bra alternativ för många. Men tredjepartstillverkarna gör sina objektiv bara med fattningar till de märken som säljer bäst. Gå in på CyberPhoto och kolla på deras Tamron-utbud t.ex. De flesta objektiven finns till Canon, Nikon och faktiskt till KonicaMinolta/Sony men en del av de dyrare eller nya lanseringarna är inte upplagda för Pentax. Så är det faktiskt än idag. Detsamma gäller i viss grad även för Sigma, för att inte tala om Tokina. Tokina är nästan helt exklusivt för Canon/Nikon på CyberPhotos webb.

Men sen är det väl så att om bara Tamron tillverkar objektiven ifråga även för Pentax så är det väl upp till konsumenterna att be dem lägga upp dessa objektiv även för Pentax. Det har i alla fall blivit betydligt bättre med Tamron-objektiv med Pentax-fattning än för bara nåt år sen och det avspeglar just att Pentax fått en starkare ställning på marknaden än tidigare.

För mig personligen är valet lätt om det står mellan att tjäna några hundralappar eller nån tusenlapp (efter att frakt, moms och tull är betalda) genom ett köp från B&H eller att köpa från exv. CyberPhoto (även om det också är en näthandel. Jag vet att jag tar en betydligt större risk när jag köper från B&H än från CF. Jag vet också av erfarenhet att det kan vara ett rent helvete om nånting går fel i den internationela näthandeln. Många näthandlare har långt till den retur och felhantering som de i mångas ögon mossiga postorderföretagen klarat av sen ett sekel tillbaka. Dret är faktiskt ofta patetiskt!

Jag har råkat ut för strul både med kameragrejor och betalning av kurser i USA när pengarna bara försvunnit i svarta hålet. Då tycker åtminstone jag att den vinsten varit banal man gjort på ett lägre pris. I det senare fallet fanns inget alternativ och det tog nästan 1/2 år att få tillbaka pengarna (12.000 SEK) från en felaktig debitering som hade sin rot i nåt så banalt 2004 att en betalsite inte kunde hantera svenska tecken i ett namn. Utan hjälp från MasterCard hade jag aldrig lyckats brotta ner ett företag som varken svarade på mail eller telefonsamtal!

Jag och många andra tvingas utomlands främst av ett enda skäl och det är att grejorna faktiskt inte finns att få när vi vill ha dem. De stora pengarna vid köp i USA ligger inte i handel över nån nätsite utan vid köp över disk och fusk med skatter och tullar. Det är där man kan tjäna de riktigt stora pengarna och som vanligt är det så att de stora pengarna kan man ofta bara tjäna om man bryter mot regler, lagar och bestämmelser och det kan man ju inte ha som norm även om det alltid är en möjlighet många lockas av och väger in.

Det enda som garanterar oss en bra tillgång på tillbehör är att det märke man valt också valts av många andra. Därför förstår jag varför många väljer både Canon och Nikon även om de får betala dyrt för det valet. Du jobbar hårt för Pentax Roland och andra Pentax-ägare är skyldiga dig ett stort tack för det. Även Canon-, Nikon-och Sony-folket är det (fast det fattar många inte i sin blinda fanatism). Ökad konkurrens kommer att ta död på överpriser (vem som än säter dem) och ge de flesta både billigare och bättre produkter (och vem vet kanske t.o.m. bildstabilisering i kamerahusen på både Canon- och Nikon-kameror).

Ha mobilen på Roland, Pentax kanske ringer dig och erbjuder dig ett bra jobb på marknadsavdelningen. Det är väl få som förtjänat det bättre. :) Deras marknadsdirektör måste blivit tårögd om han följt den här tråden. Banzai! Fantastiskt! Folk är bildligt talat beredda att dö för Pentax! Andra kanske blir uppringda av Canon!

Senast ändrad:
Pentax?
Finns dom kvar när nästa Photokina drar igång?
En gång i tiden hade jag MX, ME och LX, , glömde min första Pentax spotmatic 1972. En viss charm fanns på 80talet att fotografera med Pentax 6 x 7 som sedan byttes mot den modell som man kunde fälla upp spegeln på. Senare byttes Pentax ut mot Hasselblad.Inte för att bilderna blev bättre men för att Hasseblad är och förblir Hasselblad.
Är Pentax kvar om något/några år? Pentax har levt ett liv i bakvattnet av Nikon och Canon de senaste 20 åren.

LX var en fantastisk bra byggd kamera som aldrig slog igenom.
Är det likadant nu med Pentax digitala kameror?
De verkar vara fantastiskt bra men vem köper Pentax?
Föruton i Japan där verkar märket vara starkt fortfarande?
Mikael

Du behöver inte ducka, se exempelvis statistiken på dpreview, vilka kameror som ligger högst i besöksstatistiken.
Click share Clicks
(of 397,829)
1. Canon EOS 400D 2.6% 10,150
2. Canon PowerShot SD850 IS 2.1% 8,170
3. Panasonic Lumix DMC-FZ18 2.0% 7,927
4. Canon PowerShot S5 IS 2.0% 7,873
5. Canon EOS-1D Mark III 1.7% 6,790
6. Nikon D80 1.6% 6,253
7. Nikon D40X 1.4% 5,582
8. Canon PowerShot G7 1.4% 5,437
9. Canon EOS 30D 1.3% 5,243
10. Fujifilm FinePix S8000 fd 1.2% 4,673
11. Canon PowerShot SD1000 1.2% 4,616
12. Canon PowerShot SD800 IS 1.1% 4,335
13. Nikon D200 1.0% 4,121
14. Olympus E-510 1.0% 4,057
15. Canon EOS 350D 1.0% 4,030
16. Canon PowerShot SD750 1.0% 3,989
17. Canon EOS 5D 1.0% 3,943
18. Panasonic Lumix DMC-TZ3 0.9% 3,622
19. Canon PowerShot A570 IS 0.9% 3,539
20. Canon PowerShot S3 IS

macrobild skrev:
Du behöver inte ducka, se exempelvis statistiken på dpreview, vilka kameror som ligger högst i besöksstatistiken.
Click share Clicks
(of 397,829)
1. Canon EOS 400D 2.6% 10,150
2. Canon PowerShot SD850 IS 2.1% 8,170
3. Panasonic Lumix DMC-FZ18 2.0% 7,927
4. Canon PowerShot S5 IS 2.0% 7,873
5. Canon EOS-1D Mark III 1.7% 6,790
6. Nikon D80 1.6% 6,253
7. Nikon D40X 1.4% 5,582
8. Canon PowerShot G7 1.4% 5,437
9. Canon EOS 30D 1.3% 5,243
10. Fujifilm FinePix S8000 fd 1.2% 4,673
11. Canon PowerShot SD1000 1.2% 4,616
12. Canon PowerShot SD800 IS 1.1% 4,335
13. Nikon D200 1.0% 4,121
14. Olympus E-510 1.0% 4,057
15. Canon EOS 350D 1.0% 4,030
16. Canon PowerShot SD750 1.0% 3,989
17. Canon EOS 5D 1.0% 3,943
18. Panasonic Lumix DMC-TZ3 0.9% 3,622
19. Canon PowerShot A570 IS 0.9% 3,539
20. Canon PowerShot S3 IS

Ja, på den här listan finns dom ju inte. Kanske inte så konstigt med deras skrala utbud. Tre systemkameror vara två på 6 MP...

Canon har sex systemkameror varav fem på den här listan. Bara 1Ds som fattas tror jag.

Sen har ju Hoya köpt Pentax. Unrar vad dom har i tankarna med Pentax kameror? Tycker dom att det är lönt att satsa? Lägger dom ner eller säljer dom kameraavdelningen? Är nuvarande satsning? dödsrycket???

Dess bättre är det inte klick på dpr som säljer kameror och att det går bra för Pentax är väl rätt uppenbart från många andra källor, något som alla borde kunna glädja sig åt. En världsomspännande marknad med bara två stora aktörer lär knappast vara bra för vare sig utveckling eller kostnadsläge.

elbe skrev:
Sen har ju Hoya köpt Pentax. Unrar vad dom har i tankarna med Pentax kameror? Tycker dom att det är lönt att satsa? Lägger dom ner eller säljer dom kameraavdelningen? Är nuvarande satsning? dödsrycket???

"With respect to the Imaging System Business, mainly the sales of digital single-lens reflex
cameras, interchangeable lenses and camera accessories remained steady both in the domestic
and the European market. As a result, the sales of the Imaging System Business increased
from the previous business year to 21,093 million yen (21.2% up from the previous business
year). As a result of the increased sales and the efforts to reduce manufacturing costs, the
operating income thereof amounted to 1,251 million yen (317.4% up from the previous
business year).
"
http://www.pentax.co.jp/english/company/ir/semi/2008.html

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
"With respect to the Imaging System Business, mainly the sales of digital single-lens reflex
cameras, interchangeable lenses and camera accessories remained steady both in the domestic
and the European market. As a result, the sales of the Imaging System Business increased
from the previous business year to 21,093 million yen (21.2% up from the previous business
year). As a result of the increased sales and the efforts to reduce manufacturing costs, the
operating income thereof amounted to 1,251 million yen (317.4% up from the previous
business year).
"
http://www.pentax.co.jp/english/company/ir/semi/2008.html

Hälsar
R

Jag tycker ju att det är tråkigt när märken försvinner men Pentax verkar ha haft det kämpigt några år och mycket av deras vinstökningar verkar komma från minskade produktionskostnader.

Om man ser till Hoyas och Pentax gemensamma målsättning med Hoyas övertagande, ska tydligen bli klart snart, så hittar jag följande i samma dokument som du hämtat ovanstående från...

Första paragrafen i avtalet.

"1. Purpose of TOB

PENTAX and Takeover Bidder will establish a firm business base by making the most of the management resources possessed by the two companies in a mutually complementary manner, and create corporate values by developing attractive products with the optical and precision processing technologies that the two companies are good at, and by providing such products to a wider range of customers. After the management integration, the two companies will promote the optimization of their business portfolios, and aim to realize further reinforcement of competitiveness."

Inte mycket om "Imaging System Business" där desto mer om den optiska och precision sidan som vad jag förstår är två separata avdelningar i vilka "Imaging System Business" ej ingår.

Så vad är Hoyas "Purpose"?

Risedal kanske har rätt?

Senast ändrad:
papi skrev:
Dess bättre är det inte klick på dpr som säljer kameror och att det går bra för Pentax är väl rätt uppenbart från många andra källor, något som alla borde kunna glädja sig åt. En världsomspännande marknad med bara två stora aktörer lär knappast vara bra för vare sig utveckling eller kostnadsläge.

Håller med dej! Det behövs fler starka aktörer för utvecklingens bästa. Har Pentax kameradivision dom krafterna är väl frågan som ska besvaras. Inte minst nu när kameratillverkningen verkar blir en liten del i Hoya...

Naivt

En sak är säker, med Sony, Panasonic och Samsung i leken kommer det att hända saker dom kommande 5 åren.
Canon och Sony lever farligt med sina sensor fabriker, om Canon eller Sony blir frånåkta med en mycket bättre sensor vad gäller tex dynamik kanske Canon eller Sony drar sig ur kamera marknaden.
Men det kanske är tveksamt(mycket bättre sensor).

Sony satsar - det kan väl ingen förneka?
Och med kommande modeller äter Sony av Canon/Nikons kaka.
Olympus verkar nu ha kommit tillrätta med bruset och med Panasonic i ryggen och leica i tåget kommer Canon/Nikons kaka att minska...
Hoya/pentax satsar men med mindre resurser, men med Samsung som partner och med bidrag som elektronik och kanske sensorer för systemare blir Canon/Nikons kaka än mindre.

Jag tror att man kan likna utvecklingen med hur BMW motorcyklar blev "små" och Triumph försvann från marknaden (Triumph återuppstod senare som en Engelsk/Japansk fabrik).
Eller när Tysk kamera tillverkning tynade in när japsarna kom...

Trots Sony, Panasonic och Samsungs intåg tror inte att Canon eller Nikon försvinner men att tro på att dom kommer att dominera i framtiden är naivt.

Det tråkiga är att många amatör fotografer väljer ofta "mainstream", vad andra fotografer anser vara bästa märke, speciellt noviserna!
Ett stort märke, i försäljningsframgång, innebär inte alltid bästa märke, i kvalite/hanterbarhet.
Men stora försäljningsframgångar leder till ännu populärare kameramärke, stor blir ännu större!
Canon är ett typexempel, ett gigantiskt företag, har allt inom fotografin, för alla fotografer.
Men bäst?

Hur många sökningar olika kameramärken har fått på t.ex. dpreview, visar väl tydligt hur insnöade många är, att bara titta på de märken som alla andra tittar på, det säger en hel del om, att bara följa vad andra tycker och tänker ...

Inte för det har med tråden att göra men hur många Sony SLR säljs det?
Vem köper Sony?
Vid förra Photokina antydde flera investerare och experter att det möjligen skulle finnas 4 SLR tillverkare kvar år 2010

Vilka?
Mikael

Antagligen är de enda som köper A100:an de som har Konica Minolta-prylar liggandes hemma. Det är ju inte precis dålig men den faller hårt på bruset och andra detaljer.

Men Sony har ett gigantiskt kapital i ryggen, och de ska lansera nya DSLR:er. Det är inte så att de kommer dö och försvinna från DSLR-marknaden, utan jag tror att de lyckas om de ger sig fan på det.

Läste på en sida att de ev tänker på Alpha 500 som FF.

http://photoclubalpha.com/2007/07/05/new-alpha-and-lens-range-launch-imminent/

"Sony has a habit of introducing radical and unexpected technology in new products. We may therefore expect surprises, not always the predictable ones. I do not think for example that this will be the first DSLR to have an HD video recording function for the new generation of stock and press shooters required to create video clip footage! That camera is still two years in the future and it may not resemble a DSLR. It’s more likely to be a video camera with a 10+ megapixel professional quality still capture option."

Vad som sedan blir är en annan fråga som alltid, med Sony har kapital om man vill satsa.
Man satsade på Betamax också en gång i tiden....

macrobild skrev:
Inte för det har med tråden att göra men hur många Sony SLR säljs det?
Vem köper Sony?
Vid förra Photokina antydde flera investerare och experter att det möjligen skulle finnas 4 SLR tillverkare kvar år 2010

Vilka?
Mikael

Ja det är nog på väg dit.

Idag har vi kanske fem:

Canon
Nikon
Sony
Olympus/Panasonic
Pentax/Samsung (Hoya)

En bildjämförelse mellan Pentax K10D och Samsung GX10 (Se nästa inlägg)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar