Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke,

Jag har även tittat på Canons svenska hemsida:
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Fixed_Focal_Length/index.asp

Och Canon UK
http://www.canon.co.uk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Fixed_Focal_Length/index.asp
http://www.canon.co.uk/For_Home/Pro...F_Lenses/Image_Stabilization_Lenses/index.asp

Jag ser inte EF 200 f/3.2 listad där, därför hävdar jag återigen att objektivet inte finns. Det kanske har funnits en gång i tiden, men det finns inte i Canons egna produktlistor.

Så därför tycker jag det är fel att skriva att jag kan ha ett 200 f/3.2 på FF, eftersom objektivet, vad jag kan se utifrån officiella produktlistor, inte finns. Att därför rekommendera ett 200 f/3,2 till mig som lösning på FF för det är mindre och kompaktare än 200 f/2,8 - är fejk eftersom objektivet inte finns i praktiken. Det som finns är 200 f/2,8 och det är mycket större än mitt 135 f/2,8 - så jag fortsätter med APS-C och 135 f/2,8.
Vilket jag givetvis gör mer än gärna.

Det är möjligt att Canon har planer på ett EF 200 f/3,2 - ni får gärna hänvisa till en officiell rodmap med det objektivet.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
fjalstal skrev:
Det är väl sak samma vilken kamera man väljer, men Pentax gröna linje på objektiven är inget vidare snygg. DET tycker jag är klart allvarligare än minimala skillnader i prestanda, som troligen ingen vettig fotograf ens märker utan Tüska tester :D

Ett flertal Pentax objektiv säljs även under namnet Samsung, där den fula gröna linjen är utbytt mot en snygg blå.

Sedan så har vi DA Star serien av objektiv med text och linjer i guld istället för grönt.

Så om du ser den gröna linjen som ett skäl till att inte välja Pentax, upplyser jag dig härmed i all vänlighet att det finns andra färgsättningar.

:)

Hälsar
R
 
Sten-Åke Sändh skrev:
NJag och många med mig med icke Canon/Nikon-kameror gör ofta erfarenheten att bl.a. CyberPhoto inte har nåt för oss men väl för både Canon och Nikon.

I fallet med Pentax så listar Cyberphoto alla Pentax objektiv, de har inte alla i lager självfallet just för att de vill undvika "hyllvärmare", men de går att beställa.

Om Pentax Sverige har det i lager, så tar det några dagar upp till en vecka att få det, om det istället finns i lager hos Pentax Europe i Tyskland, så tar det 10-14 dagar. Om det inte finns där, så får man beställa hem det direkt från Japan och då beror det på två faktorer - om det är ett objektiv som tillverkas endast på beställning, som exempelvis FA Star 600 f/5.6, så kan det ta två månader. Om det är ett objektiv i reguljär produktion så kommer det med nästa skeppning, då är det exakta leveransdatumet beroende av när skeppningen går och hur många andra beställningar som finns. Pentax skickar inte objektiv ett och ett, för det är för dyrt. De skickar containers med objektiv, kameror och annat. Förutom objektiven som specialbeställts, där har det förekommit att de skickat objektivet enskilt med flyg. (kurirpost? Objektivet fastkedjad till Pentax representant, personligen levererat till kundens dörr? :) ).

Skälet till att det finns vissa Pentax användare i Sverige som köper av B&H, beror mer på priset än på tillgängligheten. USA har lägre priser än Sverige därför att de har ett lägre kostnadsläge.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Angaende dina langa och meningslosa inlagg;
Du skrev 6 (SEX) SVAR pa mitt enda inlagg!!!!!!

Det ar ju helt sanslost!

Angaende en fotograf som har gjort ett fashionjobb med Pentax K10D, kom igen nu.

Jag har inget att erkanna, jag har redan sagt det hundra ganger, K10D ar likstalld med 400D, och ingen av dessa kameror ar for mig.

Daremot har jag fragat dig om du kan ta fram en pentax losning for vad jag behover, men det har du inte lyckats gora an.

Jösses... alltså, jag har följt den här intressanta tråden och det är på det stora hela positivt att folk övar sin argumentationsteknik. Jag är en väldigt nöjd K10D-ägare, som på intet sätt föraktar C, N, O eller S, även om P är märket för mig. Jag har också under lång tid följt Raphael/Rolands inlägg på både detta forum såväl som dpr och han må vara en pentaxfanatiker, men inte utan vare sig självkritik eller kunskap. Jag har stort förtroende för honom och jag är själv inget blåbär. Dessutom är det också mycket intressant att läsa sakliga inlägg från användare av andra märken än P eftersom alla märken har sina styrkor och svagheter. MEN, att påstå att K10D är likställd med 400D, som Fredrik Lindström gör, det tyder enbart på okunskap. Då har man inte gjort sin hemläxa, än mindre hållit i en K10D. Gör om, gör rätt. Jag har använt en 400D, liksom en 350D och visst, det blir bra bilder från de kamerorna. Men man kan köra i 160 km/h med både en Jaguar och en KIA och båda bilarna tar dig från a till b.
//e
 
Hepatic skrev:
Jösses... alltså, jag har följt den här intressanta tråden och det är på det stora hela positivt att folk övar sin argumentationsteknik. Jag är en väldigt nöjd K10D-ägare, som på intet sätt föraktar C, N, O eller S, även om P är märket för mig. Jag har också under lång tid följt Raphael/Rolands inlägg på både detta forum såväl som dpr och han må vara en pentaxfanatiker, men inte utan vare sig självkritik eller kunskap. Jag har stort förtroende för honom och jag är själv inget blåbär. Dessutom är det också mycket intressant att läsa sakliga inlägg från användare av andra märken än P eftersom alla märken har sina styrkor och svagheter. MEN, att påstå att K10D är likställd med 400D, som Fredrik Lindström gör, det tyder enbart på okunskap. Då har man inte gjort sin hemläxa, än mindre hållit i en K10D. Gör om, gör rätt. Jag har använt en 400D, liksom en 350D och visst, det blir bra bilder från de kamerorna. Men man kan köra i 160 km/h med både en Jaguar och en KIA och båda bilarna tar dig från a till b.
//e

Jag har testat bade kamerorna, och jag tycker att de ar likvardig i allt vasentligt. Det ar min asikt.
PopPhoto, som utsag K10D till arets kamera anser att 400D ar en battre kamera an K10D.

Herr Mabo har vid ett flertal tillfallen hittat pa saker och angett detta som saker kalla och sagt att t.ex. jag har sagt det.. Det fortjanar i alla fall inte min respekt.
 
Det skulle inte förvåna mig, om nu agenturen för Pentax i Sverige, kallar alla i tråden till anställningsintervjuer!
Marknadsavdelningen nästa .....
 
Fredrik,

Vi har sett mängder av inlägg från dig i den här tråden där du hittar på saker och ting och kommer med personangrepp, redan i ditt första inlägg i den här tråden så angrep du mig direkt, detta innan jag ens hade besökt tråden och skrivit i den.

Du har också visat att du inte kan erkänna att Pentax kan vara bättre än Canon, trots att jag kan erkänna att Canon kan vara bättre än Pentax.

Du anklagar mig för att inte kunna acceptera att Pentax inte är bäst, vilket givetvis är ett lögnaktigt påstående eftersom jag absolut kan erkänna att Canon kan vara bättre. Däremot så kan du inte erkänna att Pentax kan vara bättre, för du kan inte acceptera att Canon inte är bäst.

Eftersom du inte kan erkänna att Pentax kan vara bättre än Canon, så förstår jag inte vad du har i Pentax forumet att göra. Dina inlägg går ut på att Canon är bättre än Pentax och så klagar du på Pentax användare som gillar Pentax. Du är bara i Pentax forumet för att hylla Canon och dissa Pentax. Har du sett mig i Canon forumet? Nej, för jag skriver inte där.

Om du har uppfattat det som att jag har spridit lögner om dig Fredrik, så ber jag uppriktigt och ärligt om ursäkt. Jag tycker jag har bett dig om ursäkt flera dagar i rad nu i mängder med inlägg. Trots detta så fortsätter du att klaga på mig.

Jag har inte sett dig en enda gång be mig om ursäkt för dina ständiga anklagelser, påhopp och rena personangrepp.

Jag kan iallafall erkänna när jag har gjort fel och jag kan be om ursäkt för det. Det kan inte du!

Och jag kan erkänna att Canon kan vara bättre än Pentax trots att Canon inte är för mig, men du kan inte erkänna att Pentax kan vara bättre än Canon trots att Pentax inte är för dig.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Japp, jag vet att Roland Mabo eller vad han nu heter kommer hoppa pa mig med falska pastaenden och saga att jag har sagt saker som jag har aldrig sagt, m

Fredrik,

jag beklagar att du tror det om mig. Om jag på något vis har gjort dig ledsen, så ber jag självfallet om ursäkt för det.

Du skrev felaktigheter om Pentax, vilket jag korrigerade. Det var inte dig som person som jag korrigerade, det var dina faktafel i en tidigare tråd. Jag tycker det är tråkigt att du inte kan skilja på sak och person, att du inte klarar av kritik utan svarar med att bli sur och komma med sanslösa påståenden om mig.

Hälsar
R
 
fredriklindstrom skrev:
Jag skrev ett inlagg som hade nagot med vad denna trad hade att gora, dock sa har du inte gjort det. Vem ar det som bara muckar gral?
Blev det for jobbigt nar du var tvungen bemota alla felaktigheter?

Fredrik,

eftersom du inledde den här tråden med att direkt anklaga mig utan att jag ens hade skrivit något så muckar du gräl. Det är dessutom ett falskt påstående från din sida att ditt inlägg hade i tråden att göra, därför att anklagelser mot mig var inte temat för den här tråden. Temat för den här tråden är skakreducering. Istället för att hålla dig till ämnet så angrep du mig. Det tycker inte jag är att skriva något som har med tråden att göra.

Hälsar
R
 
fredriklindstrom skrev:
Du vet ju inte vad du talar om igen. Las pa lite.
Sa din teori har ar som vanligt fel.

Fredrik,

Ovanstående insinuationer ger en väldigt tråkig stämning i en diskussion.

Jag har visat för dig att jag kan be dig om ursäkt,
är du tillräckligt vuxen och mogen att be mig om ursäkt för dina insinuationer?

Hälsar
R
 
fredriklindstrom skrev:
Anledning till att du ska lasa om andra personer ar for att du konstant kommer med felaktiga pastaenden, och visar lika ofta att du inte forstar hur saker och ting fungerar.

Du har inte alla svar, faktum ar att du inte har haft ratt pa nagot an sa lange, anda sa argumenterar du.

Fredrik,

självfallet är jag inte ofelbar och själfallet har jag inte alla svar. Jag har aldrig påstått någonsin att jag har alla svar, självfallet vet jag inte allt. Det finns ingen människa som vet allt.

Vad jag kan se så skriver du i den här tråden bara för att klaga på mig.

Du är självfallet välkommen att döma ut mig fullständigt, men jag kan iallafall erkänna att Canon kan vara bättre än Pentax, men du kan inte erkänna att Pentax kan vara bättre än Canon.

Hälsar
R
 
fredriklindstrom skrev:
Men da.. Jag haller med om att objektivens bildyta ar och maste vara storre and t.ex. Nikon's DX och Canon's EF-S. Sa dar har du ju argumentent att mindre och lattare objektiv for APS-C bortgjort.

Varför måste objektivens bildyta för Pentax SR vara större än Nikons DX och Canons EF-S? Om du tittar på Pentax utbud av objektiv för APS-C så är de mindre, lättare och billigare än objektiven för EF-S och DX. De kan vara det därför att objektiven för APS-C har en större bildcirkel än APS-C sensorn, ja även Nikons och Canons. SR systemet ryms inom denna bildcirkel.

På vilket sätt är argumentet för mindre och lättare objektiv på APS-C "bortgjort"? På vilket sätt är Pentax DA objektiv inte mindre och lättare? Kan du ge exempel från Pentax DA objektiv som visar att de inte är mindre och lättare?

Hälsar
R
 
Fredrik Lindström (fredriklindstrom) skrev:
Pentax ar inte universallosningen for alla. Canons sensor kompenserar for en del av vad SR loser, sa adderar du IS pa det och t.ex. 6400 ISO sa kan du inte ens jamfora de tva systemen.[/B]


Fredrik,

det är helt korrekt att Pentax inte är universalllösning för alla, eftersom alla redan känner till detta så är det onödigt att du påpekar det.

Canons sensor med ISO 6400 finns i kameror som kostar 28 000 kr mer än de 8 000 kr som Pentax dyraste modell kostar. Det finns faktiskt billigare Canon alternativ, som bara är 10 000 kr dyrare än Pentax billigaste lösning. Varför jämför du inte dem istället för att dra in Canons tunga artilleri som ligger i helt andra prisklasser än de som Pentax ligger?

Hälsar
R
 
fredriklindstrom skrev:
1)Du saknar igen verklighetsforankring.
Att du vill ha ett macroobjektiv som portratt foto visar mer pa att Pentax inte kan skapa skarpa porttratt objektiv, nar Canon t.ex. har 85 1.2, 85 1.8, 135 2.0, sjukt skarpa.

Fredrik,

som vanligt visar du dig från din trevliga sida när du anklagar mig för att sakna verklighetsförankring.

På vilket sätt visar mitt önskemål om macroobjektiv med SR, som även fungerar för porträtt, på att Pentax inte kan skapa skarpa porträttobjektiv? Jag förstår inte den tolkningen, kan du förklara för mig tack?

Pentax har många fina porträttobjektiv, men jag har inte råd med dem och ett macro. Det är därför jag vill ha i samma objektiv. Och för att jag inte har råd, så får du av detta det till att Pentax inte kan skapa skarpa porträtt objektiv.

Du visar här okunskap om Pentax systemet. Du är bra på att anklaga mig för okunskap, det gör du i nästan varje inlägg du skriver, men hur är det med dina egna kunskaper egentligen?

Vilka objektiv från Pentax är det som du åsyftar med ditt påstående om att Pentax inte kan skapa skarpa porträttobjektiv? Vilka är det som är oskarpa?

Jag vet ett som är oskarpt, nämligen FA 85 f/2.8 Soft. Det är gjort för att vara oskarpt, det är ett soft fokus objektiv. :)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Sen angende 135 och 2.8, sa behover du bara ha ett 200 3.2 med FF, 2.8 sa far du ett helt annat objektiv.

Fredrik,

var finns då detta 200 f/3,2 objektiv?
Jag har tittat i Canons egna produktlistor, både i Sverige och i England. Jag hittar inget 200 f/3,2.
Kan du visa mig var det objektivet finns, tack.

Hälsar
R
 
Mabo,

Du har helt sanslos. Du skrev 10 svar pa mitt enda inlagg.

Jag har inget att be om ursakt for, allt ar fakta och aterfinns i traden K100D Super visad och denna trad.

Jag vidhaller allt jag har sagt, framfor allt att dina meningslosa inlagg ar helt vardelosa och tillfor ingenting till nagot alls.

10 svar!!!!!!!!!!

Och din referens till DA Star.. En kille har fatt besked att han kan hamta det IMORGON!
 
Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Mabo,

Du har helt sanslos. Du skrev 10 svar pa mitt enda inlagg.

Jag har inget att be om ursakt for, allt ar fakta och aterfinns i traden K100D Super visad och denna trad.

Jag vidhaller allt jag har sagt, framfor allt att dina meningslosa inlagg ar helt vardelosa och tillfor ingenting till nagot alls.

10 svar!!!!!!!!!!

Det stämmer inte att jag gav dig 10 svar på ett inlägg, jag skrev 10 svar på 10 inlägg från dig, alltså ett svar per inlägg. Det är något helt annat än 10 svar på ett inlägg. Återigen anklagar du mig för något som inte är sant.

Du klagar på mig i varje inlägg och påstår både det ena och det andra om mig personligen. Alla kan se att ditt enda skäl för att hänga i forumet för Pentax, är att klaga på mig.

Du har skrivit många felaktigheter om Pentax system, och du kan inte ta till dig rättelserna utan du tar det personligt för du kan inte skilja på sak och person, så blir du sur och angriper mig. Jag beklagar att du inte litar på styrkan i din egen argumentation som gör att du måste angripa mig. Ditt ständiga mantra om att mina inlägg är helt värdelösa bidrar knappast med något värdefullt till diskussionen.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.