ANNONS
Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Jamen absolut, istället för att hålla sig till ämnet skakreducering så har de tagit in andra faktorer, som seriebildstagning 5 bps på kameror för flera tiotusentals kr och annat "off topic", i syfte att "bevisa" att deras system är bäst. Tja, de har iaf inte lyckats bevisa att deras skakreduceringssystem var bäst och det var ju skakreducering som tråden egentligen var menad att handla om.

Hälsar
R

Men eftersom du jämförde en setup från Pentax och en från Canon (utifrån ett antiskakperspektiv, visst) och sen raljerade om hur mycket dyrare Canon var så tycker jag att det är fair att faktiskt poängtera att man får mer för pengarna i Canon-fallet och kan använda utrustningen för andra typer av fotografering än med Pentaxen.

Annars kan vi ju jämföra Pentax Optio M40 med Hasselblad H3D-39. Då får man 176 stycken Pentax-kameror för samma pris som en Hasselbladare. Fast då ingår iofs inget objektiv till den senare... :)

Edit: Råkade svara på fel inlägg...

Senast ändrad:
Fredrik,

jag förklarade att Pentax SR system fungerar även vid seriebildstagning därför att av det inlägg som jag svarade på kunde man få för sig att systemet enbart fungerar i enbildsläge, och det är ju felaktigt att det enbart fungerar där.

Ingenstans i mitt inlägg står det att SR systemet fungerar lika bra i seriebildstagning som i enbildstagning, och mitt syfte var heller inte att skriva det. Mitt syfte var enbart att förklara att systemet fungerar, jag skrev ingenstans HUR det fungerar, bara ATT det fungerar, just för att undvika missförstånd.

Och på grund av detta så anklagar du mig för att inte kunna hantera att Pentax inte är bäst på allt.

Självfallet är Pentax inte bäst på allt, och jag har heller aldrig någonsin påstått att Pentax är bäst på allt.

Det är självfallet dåligt av Pentax att inte kunna erbjuda 5bps i en kamera för 8 000 kr.

Det är även dåligt av Pentax att inte kunna erbjuda ett fungerande ISO 6400 läge i en kamera för 8 000 kr.

Det är dessutom rent skräp av Pentax att de inte erbjuder 24x36 sensor i en kamera för 8 000 kr.

Så totalt sett så är Pentax ett riktigt dåligt märke, ett uselt system.

Och vill man ha ovanstående, så är givetvis Canon det bästa valet. Det är ingen hemlighet att Canon erbjuder otroligt fina kameror för 28 000 kr mer än Pentax. Söker man en kamera i 36 000 kr klassen så är Canon bäst, absolut. Inte Pentax.

Fast för 8 000 kr, som dyraste Pentax kameran kostar, så får man rätt mycket för pengarna även om den kameran självfallet inte på något vis kan mäta sig med en Canon för 28 000 kr mer, men det är inget jag någonsin har påstått heller. Det är ju ni som tar in kameror för tiotusentals kr mer för att dissa Pentax, och kameran för 36 000 kr tog du in i diskussionen för att dissa Pentax och säga att Canon är bäst. Betalar man 28 000 kr mer, så borde man få bästa kameran. Något annat vore ju helt orimligt.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Jämfört med vem då?
Pentax objektiv kostar ju mindre än konkurrenternas.
Så jag förstår inte hur du kan säga att Pentax konsumenten betalar något för SR när de köper ett objektiv.

Hälsar
R

Sant eller falskt, du behover ha storre bildcirkel for SR?

Detta kostar mer att producera.

AndersGbg skrev:
En snabb koll på siffrorna för DSLR-världsmarknaden 2006 visar dock en annan bild:
Pentax + Sony + Olympus: 17,5 %
Canon + Nikon: 79,7 %

Källa: http://www.globeauto.com/servlet/story/RTGAM.20070403.gtcamera0403/GAStory/Technology/?tag=sales
Jag bryter mig in med lite andra frågeställningar här, som dock kanske kan kopplas till bildstabilisering om man har lite fantasi...

Intressant statistik (följ länken). Undrar hur stor Konica Minoltas andel var innan man sålde sig till Sony, som raskt intog tredjeplatsen på systemkameramarknaden. Kan det månne visa på hur trogna f.d. Minoltaägare är sina gamla objektiv och kameror, man hänger kvar med Sony av bara farten?

Undrar vidare hur marknaden sett ut om Sony, Olympus och Pentax marknadsfört sig lika aggressivt som Nikon och Canon? Då kanske någon av dessa varit det "bästa" märket (d.v.s. det största). Jag är mest impad av Olympus, som med fanan högt kör med 4:3-systemet, inte utan framgång... kanske man skulle byta till Olympus, nu när de kör IS i huset.

Nikons och Canons marknadsförsprång är dock ingen naturlag, som många tycks tro.

AndersGbg skrev:
Och trots det är Nikon det överlägset populäraste DSLR-märket i Japan under första halvåret med 49 % av marknaden:

http://ranking.computernews.com/marketview/newsimages/2007_05_23.pdf

Pentax har den mest sålda systemkameran på den japanska marknaden, men Pentax är inte det mest sålda systemet totalt.

Hur kan det nu komma sig? Jo, både Nikon och Canon har fler kameror ute på marknaden, och om du räknar ihop försäljningen för alla kameror inom ett system, så säljer både Nikon och Canon bättre.

Eftersom Pentax har färre modeller än vad Nikon har, och dessutom i färre prisklasser, så vore det rätt anmärkningsvärt om Pentax som system sålde mer än Nikon som system.

Till hösten kommer Pentax system att byggas ut me d fler modeller, vilken effekt det har på försäljningssiffrorna får vi se då.

Hälsar
R

fredriklindstrom skrev:
Sant eller falskt, du behover ha storre bildcirkel for SR?

Detta kostar mer att producera.

Det är sant att du behöver ha en större bildcirkel för SR systemet, trots detta faktum är DA optiken både mindre, lättare och billigare än EF-S från Canon och DX från Nikon. De har också större bildcirkel än sensorn, uppenbarligen så ryms SR systemet inom den bildcirkeln. Tredjepartsobjektiv från Sigma och Tamron fungerar utmärkt med Pentax SR system, och de har inte konstruerats med hänsyn tagen till SR systemet eftersom de kom ut på marknaden innan Pentax släppte sitt system. Så tillverkarna använder sig alltså av en marginal för APS-C systemet, de har större bildcirkel än sensorn, och SR systemet rymgs inom denna bildcirkel utan några som helst problem och fungerar oerhört väl.

Jag har ingen som helst aning om vad DA optiken kostar att producera och det har du ingen som helst aning om heller, det finns inga sådana officiella siffror från Pentax. Vad vi däremot VET, det är att DA optiken har ett lägre försäljningspris än Canons EF-S och Nikons DX. (vilket är vad konsumenter bryr sig om). Dessutom är DA optiken mindre och lättare.

Detta är fakta.
Ditt påstående att Pentax objektiv för SR systemet (DA) är dyrare, större och tyngre, är fel. I själva verket är de billiare, mindre och lättare än konkurrenterna Canon och Nikon.

Hälsar
R

AndersGbg skrev:
Men eftersom du jämförde en setup från Pentax och en från Canon (utifrån ett antiskakperspektiv, visst) och sen raljerade om hur mycket dyrare Canon var så tycker jag att det är fair att faktiskt poängtera att man får mer för pengarna i Canon-fallet och kan använda utrustningen för andra typer av fotografering än med Pentaxen.

Annars kan vi ju jämföra Pentax Optio M40 med Hasselblad H3D-39. Då får man 176 stycken Pentax-kameror för samma pris som en Hasselbladare. Fast då ingår iofs inget objektiv till den senare... :)

Edit: Råkade svara på fel inlägg...

En Canon användare (Fredrik L) tog in en Canon för 36 000 kr i diskussionen och därför använde jag den, det var inte jag som tog in en kamera för 28 000 kr mer.

För 28 000 kr så får man mer kamera, självfallet, men att man skulle få "mer för pengarna" i betydelse mer för varje krona, det tycker jag inte. Jag tycker inte det som den kameran har, är värt 28 000 kr extra. Men detta är ju ett personligt val.

Jag har även visat att billigaste Canon lösningen med IS från standard till tele, är 10 000 kr dyrare än Pentax billigaste lösning med SR. Jag tycker inte den lösningen är värd 10 000 kr extra.

Allt det här vet du ju redan, för jag har redan skrivit det till dig förut. Jag tycker du återkommer med samma argument till mig hela tiden, som jag givetvis svarar på samma sätt som jag har svarat dig tidigare och då går diskussionen i cirklar.

Hälsar
R

Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Du kan verkligen inte hantera att Pentax inte ar bast pa allt, eller hur?

Självfallet är Pentax inte bäst på allt, verkligen inte, och jag har heller inte påstått det. Så självfallet kan jag hantera att Pentax inte är bäst på allt, för det ju helt felaktigt att säga att Pentax är bäst på allt.

Jag har absolut inga problem med att en Canon för 36 000 kr är bättre på många sätt än en Pentax för 8 000 kr, jag har ju många gånger skrivit till dig redan att det vore märkligt om en kamera för 8 000 kr vore bättre än en kamera för 36 000 kr.

(Hur många gånger ska jag behöva skriva detta till dig egentligen? Har jag inte skrivit det tio gånger minst redan?)

Om du har fått det felaktiga intrycket att jag tycker att Pentax är bäst på allt så ber jag om ursäkt, jag är ledsen att du har missförstått mig, jag är ledsen att du har fått det intrycket och jag ber dig ärligt och sant om ursäkt för det och jag hoppas du accepterar min ursäkt.

Förlåt mig, Fredrik.

Kan du hantera att Canon inte är bäst på allt?
Jag har svårt att tro det eftersom du tar in en kamera för 28 000 kr mer än dyraste Pentax för att tala om att Canon är bättre...

Finns det någon Pentax som du anser är bättre än Canon? Finns det något Pentax objektiv som du anser är bättre än Canon, eller iaf bra?

Jag har inga problem med att säga att Canon 1D, Ds och alla varianter är bättre än det som Pentax har ute idag. Jag har inga problem med att säga att Canon EF 50 f/1,2 är ett oehört fint objektiv och bättre än något som Pentax har för 50 idag.
(Pentax hade ett fantastiskt 50 f/1,2 en gång, men de gör det inte längre, tyvärr).

Så kom igen nu Fredrik, vilken Pentax kamera är bättre än Canon och vilket Pentax objektiv är bättre?

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Pentax har den mest sålda systemkameran på den japanska marknaden,
R

Menar du den länken där Pentax sålde mest under 7dagar? Kanske du skulle förtydligat så du inte av misstag lurar någon, men det kanske var det som var din mening.

Michael,

jag är självfallet inte ute efter att lura någon och jag tycker du inför en tråkig ton i diskussionen genom att du insinuerar det.

Jag skrev att Pentax i flera veckors tid har varit den populäraste systemkameran på den japanska hemmamarknaden, och det var det jag åsyftade när jag skrev att Pentax är den mest sålda på japanska marknaden. Jag trodde inte jag skulle behöva lägga till "sedan flera veckor" i just den meningen eftersom jag precis innan i tidigare inlägg skrivit det. Om jag är tvungen att skriva allting varje gång i varje inlägg, så blir det väldigt långt. Jag trodde de som läser, läser flera inlägg och kopplar ihop det som skrivs i inläggen.

Men ok, jag tar till mig kritiken och ber om ursäkt.

Under hela våren så har det kommit många rapporter från Japan som visar Pentax popularitet, visst har populariteten också skiftat. Under en period så var Olympus E-510 precis före K10D, men E-510:n fanns inte med i senaste listan så den gjorde ett endast tillfälligt besök på topplistan. Några andra systemkameror finns inte med på tio-i-topp än Pentax.

Jag förstår att du som nytillkommen tittare i forumet inte har hunnit med att läsa alla, men det finns där - länkar till rapporter även tidigare än förra veckan.

Jag har dock inte haft ork att leta fram dem och lista dem i ett inlägg, och det, min vän, tänker jag inte be om ursäkt för.

Hälsar
R

AndersGbg skrev:

Om vi satt och diskuterade skakreduceringsystemet i Optio A40 (M40 har inte skakreducering), tycker du att det är "fair" om en av deltagarna tar in en Hasselblad HD3D-39 i diskussionen för att dissa Option?

Om jag svarar på införandet av Hasselblad i diskussionen, för att belysa det absurda i situationen, så kommer du alltså klaga på mig och säga att jag inte är "fair"?

Fast den som inte var "fair", det var ju den som tog in "bladaren".

Jag tycker din kritik mot mig är orättvis.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Om vi satt och diskuterade skakreduceringsystemet i Optio A40 (M40 har inte skakreducering), tycker du att det är "fair" om en av deltagarna tar in en Hasselblad HD3D-39 i diskussionen för att dissa Option?

Om jag svarar på införandet av Hasselblad i diskussionen, för att belysa det absurda i situationen, så kommer du alltså klaga på mig och säga att jag inte är "fair"?

Fast den som inte var "fair", det var ju den som tog in "bladaren".

Jag tycker din kritik mot mig är orättvis.

Hälsar
R

Lugn, det vara ett skämt (eller försök till sådant). Därav smileyn.

Dessutom har ju inte ens Hasselbladaren skakreducering, vare sig i huset eller objektiven. Antar att 311 250 kronor inte räcker till för att man ska få den funktionen... ;-)

Jag är alltid lugn för jag har ett inbyggt skakreduceringssystem. Jag behöver alltså inte ta på mig några särskilda kläder eller skor för att få den funktionen, utan den fungerar med vad jag än har på mig.

:)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Självfallet är Pentax inte bäst på allt, verkligen inte, och jag har heller inte påstått det. Så självfallet kan jag hantera att Pentax inte är bäst på allt, för det ju helt felaktigt att säga att Pentax är bäst på allt.

Jag har absolut inga problem med att en Canon för 36 000 kr är bättre på många sätt än en Pentax för 8 000 kr, jag har ju många gånger skrivit till dig redan att det vore märkligt om en kamera för 8 000 kr vore bättre än en kamera för 36 000 kr.

(Hur många gånger ska jag behöva skriva detta till dig egentligen? Har jag inte skrivit det tio gånger minst redan?)

Om du har fått det felaktiga intrycket att jag tycker att Pentax är bäst på allt så ber jag om ursäkt, jag är ledsen att du har missförstått mig, jag är ledsen att du har fått det intrycket och jag ber dig ärligt och sant om ursäkt för det och jag hoppas du accepterar min ursäkt.

Förlåt mig, Fredrik.

Kan du hantera att Canon inte är bäst på allt?
Jag har svårt att tro det eftersom du tar in en kamera för 28 000 kr mer än dyraste Pentax för att tala om att Canon är bättre...

Finns det någon Pentax som du anser är bättre än Canon? Finns det något Pentax objektiv som du anser är bättre än Canon, eller iaf bra?

Jag har inga problem med att säga att Canon 1D, Ds och alla varianter är bättre än det som Pentax har ute idag. Jag har inga problem med att säga att Canon EF 50 f/1,2 är ett oehört fint objektiv och bättre än något som Pentax har för 50 idag.
(Pentax hade ett fantastiskt 50 f/1,2 en gång, men de gör det inte längre, tyvärr).

Så kom igen nu Fredrik, vilken Pentax kamera är bättre än Canon och vilket Pentax objektiv är bättre?

Hälsar
R

Jag har gang efter annan sagt att Canon 400D ar en likvardig med K10D. PopPhoto.com havdar att 400D ar battre.

Det var inte vad testet handlade om, utan om att Pentax SR inte funkar sa bra i seriebildstagning.
Du kunde inte ta till dig av det, istallet forsoket du ga off topic.

Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
Jag har gang efter annan sagt att Canon 400D ar en likvardig med K10D. PopPhoto.com havdar att 400D ar battre.

Det var inte vad testet handlade om, utan om att Pentax SR inte funkar sa bra i seriebildstagning.
Du kunde inte ta till dig av det.

1. Nej, du har hävdat att 400D är bättre än K10D. Nu skriver du för första gången att 400D är likvärdig med K10D. Du har alltså ändrat dig, och det är ju bra.

Jag konstaterar att jag kan erkänna att Canon kan vara bättre än Pentax, inte likvärdig. Jag har inte sett dig erkänna någonstans att Pentax kan vara bättre än Canon.

Och du anklagar mig för att jag skulle ha problem med att Pentax inte är bäst på allt. Det är ju helt uppenbart att du har problem med att Canon inte är bäst på allt.

Dessutom svarade du inte på min fråga om objektiv.

2. Eftersom man kunde tolka att systemet inte fungerade i seriebildstagning, så pekade jag att systemet fungerar. Jag skrev ingenstans HUR systemet fungerar, bara ATT.

Hur du kan tolka detta som att jag inte tar till mig informationen i testet, det förstår jag inte.
Du läser in saker som jag inte har skrivit och tolkar hej vilt.

Jag har självfallet inga som helst problem med att ett test visar att vid seriebildstagning så fungerar det sämre, och att jag förtydligar att systemet fungerar innebär inte automatiskt en kritik mot testet.

Gällande off topic så har du ständigt i denna diskussion gått off topic, jag har bett om ursäkt för de gånger när jag har gått off topic, bl a i inlägg riktade till dig. Jag har inte sett dig göra det någon gång.

Hälsar
R

Senast ändrad:
fredriklindstrom skrev:
PopPhoto.com havdar att 400D ar battre.

Fredrik,

jag kan erkänna att Canon kan vara bättre än Pentax. Jag bad dig uttryckligen erkänna att Pentax kan vara bättre än Canon, för att ge dig möjligheten att visa att du inte har problem med att Canon inte är bäst på allt - för som vi alla vet så finns det inget märke som är absolut bäst.

Istället för att göra det så skriver du att Popular Photography hävdar att 400D är bättre. Jag bad inte om Popular Photography, jag bad dig. Det var dig jag skrev till, inte Popular Photography. Jag gav dig inga ramar, du hade kunnat välja vilken Pentax vs vilken Canon som helst. Jag gav dig även möjligheten att prata objektiv.

Det är uppenbarligen helt omöjligt för dig att erkänna att Pentax kan vara bättre, du är alltså bara i Pentax avdelningen för att dissa Pentax och hävda att Canon är bättre. (plus att anklaga mig för både det ena och det andra).

Tack, nu vet vi alla att jag kan erkänna att Canon kan vara bättre än Pentax, men du kan inte erkänna att Pentax kan vara bättre än Canon.

Jag undanber mig därför alla ytterligare påståenden om att jag har problem med att Pentax inte är bäst på allt, som du fyller dessa trådar med - eftersom jag nu har bevisat att jag inte har problem med att Pentax inte är bäst på allt.

Däremot så har du problem med att Canon inte är bäst på allt.

Hälsar
R

Senast ändrad:
hailstorm skrev:
Detta är de mtf-värden han mätt upp... kom sedan och påstå att skärpan är jämn... end of discussion?

Michael,

Jag skrev tydligt och klar till dig att det är "sant att med vidvinkeln så sjunker även pannkakorna något, det är vanligt på vidvinklar. Men du uttrycker dig som att skillnaden är extrem mellan centrum och kanterna, vilket det inte är. Klaus skriver "isn't quite as high". Det är betydligt mildare än det du påstår" och det står jag för fortfarande.

Klaus har om pannkakorna skrivit:
"Pancake lenses have the reputation to produce a very even resolution across the frame but at cost of peak performance."
(DA 40)

"As mentioned in the other pancake lens reviews this kind of lenses tend to produce a very even resolution across the frame but at (slight) cost of peak performance compared to conventional lens designs (such as the Pentax FA 77mm f/1.8 Limited). "
(DA 70)

"even resolution" = jämn upplösning.
Om du kritiserar mig för att ha skrivit "jämn" så kritiserar du även Klaus, för det är från honom jag fick det.

Jag konstaterar att han även hävdar bättre kantskärpa på DA 16-45 f/4 och 12-24 f/4 än du hävdar.

Klaus slutsummeringen för alla objektiv, både de tre stycken som du själv kritiserade (16-45, 12-24 och 21:an) och de två extra jag tog in (40 och 70) är att de alla ger väldigt fina resultat i hans test. 21:an var det enda objektivet som sjönk något mer i kanterna än de övriga, de andra låg väldigt fint till över hela linjen. Jag har gett länkarna, alla kan se själva.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
1. Nej, du har hävdat att 400D är bättre än K10D. Nu skriver du för första gången att 400D är likvärdig med K10D. Du har alltså ändrat dig, och det är ju bra.

Jag konstaterar att jag kan erkänna att Canon kan vara bättre än Pentax, inte likvärdig. Jag har inte sett dig erkänna någonstans att Pentax kan vara bättre än Canon.

Och du anklagar mig för att jag skulle ha problem med att Pentax inte är bäst på allt. Det är ju helt uppenbart att du har problem med att Canon inte är bäst på allt.

Dessutom svarade du inte på min fråga om objektiv.

2. Eftersom man kunde tolka att systemet inte fungerade i seriebildstagning, så pekade jag att systemet fungerar. Jag skrev ingenstans HUR systemet fungerar, bara ATT.

Hur du kan tolka detta som att jag inte tar till mig informationen i testet, det förstår jag inte.
Du läser in saker som jag inte har skrivit och tolkar hej vilt.

Jag har självfallet inga som helst problem med att ett test visar att vid seriebildstagning så fungerar det sämre, och att jag förtydligar att systemet fungerar innebär inte automatiskt en kritik mot testet.

Gällande off topic så har du ständigt i denna diskussion gått off topic, jag har bett om ursäkt för de gånger när jag har gått off topic, bl a i inlägg riktade till dig. Jag har inte sett dig göra det någon gång.

Hälsar
R

Nej du, jag har aldrig havdat att 400D ar battre, utan helt tiden konstaterat att de ar likvardiga, och att PopPhoto havdar att den ar battre.

Du har ju knappast hallt dig till off topic, och nar jag for inte allt forlange sen forsokte fa dig att presentera en losning for mig, sa kom du inte fram med nagot alls. Alltsa ar inte Pentax universallosning for alla.

Pentax ar inte battre for mig, och jag tanker aldrig saga att de ar heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar