fredriklindstrom skrev:
1) Den enda riktiga kritiken ar ju att det forekommer centreringsfel, vilket det gor pa fler objektiv an IS, t.ex. sa har 24 - 70 2.8L problem, som atgardas, men ingen skulle nagonsin fa for sig att kalla det objektivet kasst.
2.8 ar ratt sa snabbt, det ar oftast inte nodvandigt att ha skakreducering i lagrebrannvidder nar du har 2.8 eller lagre. Det finns IS obektiv som tacker hela spektrumet, men behover du snabbare far du ga utan IS, och oftast sa behovet av snabbare objektiv pga skarpedjupet, dar antiskak inte har nagot att gora i alla fall.
Med Nikons DX objektiv menade jag att de har kompenserat for vidvinklarna och snabbheten jamfort med 35 mm.
Sweet spot ma vara storre, men den tacker inte hela sensorn nar den ror sig utan for den centrerade positionen, vilket rimligtvis leder till oregelbunden vignettering . Sen har du ju problemet med att sokaren inte ar stabliserad.
Du sa forovrigt att Pentax K10D ar den perfekta kameran. Inte ur nagot speciellt perspektiv, sen andrade du dig, och det ar vad politiker gor.
1. Jag tycker att alla mina punkter är "riktig kritik". De objektiv jag använder i mitt system idag, finns inte med IS hos Canon. Som jag har skrivit hur många gånger som helst redan, så ger SR en positiv skillnad även vid kortare brännvidder, det är min egen erfarenhet. Ni Canon användare är lustiga, en del av er säger att det inte behövs vid kortare brännvidder, medan andra säger att det inte fungerar på andra brännvidder än just korta. Båda påståendena är fel.
Och om det inte behövs vid kortare kan man ju fråga sig varför Canon har ett 17-85 med IS... 17 är rätt kort.
Det är sant att skakreducering i sig inte är relaterad till skärpedjupet, men om du har ett objektiv där vill ha lägsta skärpedjup och önskar en större bländare än f/2,8 så är det knappast en nackdel med skakreducering också. Som jag har skrivit så ger SR en fördel på alla brännvidder, även vid snabbare slutartider. Det är även en fördel med snabbare än f/2,8 objektiv om man fotar i mörka miljöer eftersom man som fotograf får en ljusare sökarbild och därmed lättare att komponera bilden. Det är väldigt användbart med SR på objektiv snabbare än f/2,8 - skillnaden mellan dig och mig är att jag har sådana objektiv som fungerar med SR, jag uttalar således inte teori här utan jag beskriver min egen erfarenhet.
Du har uppenbarligen svårt att förstå att Pentax har konstruerat sina objektiv med tanke på en rörlig sensor i huset, trots att jag har skrivit det fortsätter du som om detta inte vore sant. Någon av er, jag minns inte vem nu, påstod att Canon hade kompenserat för bristerna i den optiska linjen i sin IS optik. Om Canon kan kompensera, så kan väl Pentax också göra det. Eller?!
Sensorn rör sig upp/ner eller höger/vänster. Den kan även rotera kring sin egen axel för att kompensera för det nedåtgående rörelse som fotografen ofta gör när han/hon trycker på slutaren.
Jag undrar vilka DX objektiv som du har hittat som inte jag har hittat. De har en 12-24 f/4, Pentax har också en 12-24 f/4. De har en 17-55 f/2,8, Pentax har en 16-50 f/2,8, de har två 55-200 f/4-5.6, (ena med VR), Pentax har ett 55-200 f/4-5.6, de har ett 17-55 f/3,5-5,6 Pentax har ett 18-55 f/3,5-5,6. Nikon har ett 18-200 f/3.5-5.6 och 18-135 f/3,5-5,6 och 18-70 f/3,5-5,6 samt ett 10 f/2,8 fisheye. Pentax täcker upp området med andra objektiv.
Däremot så har Pentax ett 10-17 f/3,5-4,5 fisheye, ett DA 14 f/2,8, 21 f/3,2, 40 f/2,8, 70 f/2,4, 16-45 f/4, 50-135 f/2,8 och snart 200 f/2,8, 300 f/4, 55 f/1,4, 35 f/2.8 Macro, nytt 35 (1,4 eller 2,0), 60-250 f/4 17-70 och 55-300, alla i DA, plus 100 f/2,8 Macro och 50 f/2,8 Macro i D FA.
Du vet mycket väl att du har missförstått mig, men eftersom du inte kan erkänna det så fortsätter du att klaga på mig, precis som politiker.
Hälsar
R