J.Paul skrev:
Fredrik syftade på marginalen, den större bildcirkeln som behövs för att sensorn ska kunna få rum att röra sig, och det ligger nog något i det. Det borde bli dyrare om den ska teckna en större bildcirkel, särskilt i jämförelse med Canon som har sensorcrop på 1.6. Pentax har 1.5 och SR-marginal.
Men har de haft SR i åtanke redan när de konstruerade det första DA-objektivet?
Som jag har visat så är inte Canons EF-S objektiv mindre, lättare eller billigare än Pentax. De borde ju iaf vara mindre och lättare om de har en mindre bildcirkel än Pentax DA objektiv, men så är det ju inte.
Det är samma med Nikons DX objektiv.
Förklaringen är enkel, de täcker en större bildcirkel än APS-C formatet. Vi har ju sett ett inlägg från en Nikon användare som hävdar att hans DX 12-24 f/4 för APS-C sensorn kan användas i den längre änden på 24x36 sensor utan vinjettering. Det är samma med objektiv från Sigma och Tamron, de har en större bildcirkel än APS-C. Det har alla.
Pentax har haft skakreducering i utveckling under lång tid, självfallet konstruerades DA objektiven med systemet i åtanke. Det var ju inte precis en funktion som tog tre månader att utveckla.
Eftersom Pentax objektiv, anpassade efter skakreducering, inte är dyrare, tyngre eller större än Canons EF-S eller Nikons DX, så anser jag det helt fel att påstå att de borde vara det för verkligheten är att de är inte det!
Och systemet fungerar ju ypperligt, som alla vet.
Teori i all ära, men se verkligheten, se hur det verkligen är! Det sprids många myter här, det är dags att se verkligheten nu och inse fakta.
Det är fortfarande så att Pentax objektiv är billigare än märkeskonkurrenternas objektiv för APS-C, så hur kan de vara dyrare när de de facto är billigare?!
Det är ju bara att kolla i listorna och jämföra pris, storlek och vikt, vilket jag redan har gjort. Jag tog uppgifterna från Cyberphoto.
Visst, fortsätt ni skriva att Pentax "borde vara dyrare" om ni vill, det är fortfarand fakta att Pentax är billigare, mindre och lättare.
Vissa här har verkligen svårt att inse när de har fel.
Hälsar
R