Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael,

Det är tråkigt att du blir sur på det som skrivs i forum. Se på mig exempelvis, jag blir aldrig sur. Jag är alltid glad, oavsett vad som skrivs. Det som skrivs påverkar aldrig mitt humör, för hur skulle det kunna göra det - det är ju bara ord.

Du skrev "pressträffar", det betyder - som jag ser det - informationsmöten med pressen, journalister. De som möter pressen, journalister, är på den träffen informationspersonal. De representerar officiellt företaget och är utsedda för att ge en viss typ av information.

Jag har självfallet ingen kunskap om du har träffat övrig Pentax personal i andra sammanhang, det vet jag inget om, jag konstaterar att du själv skrev "pressträffar före Photokina".

Om du känner dig påhoppad eller illa behandlad så ber jag, i vanlig ordning, givetvis om ursäkt för detta. Jag har uppenbarligen missförstått dig.
Hur ska jag nu göra dig lycklig?

Du har missförstått mig många gånger, och du har inte en enda gång kunnat be om ursäkt för det. Jag har flera gånger pekat på dina missförstånd, inte en enda gång har du bett om ursäkt.

Jag kan iaf be om ursäkt när jag gör misstag, jag kan erkänna mina fel och brister.

Din fråga om vem jag är, vad spelar det för roll vem jag är, eller vem du är, eller vem någon annan är i detta forum? Du har tagit upp detta tidigare, varför är det så viktigt för dig vem man är? Måste man ha någon speciell titel eller utbildning för att diskutera med dig? Ja jag vet att frågan är tillspetsad, men jag börjar ju faktiskt undra eftersom du har tagit upp det tidigare, det verkar vara viktigt för dig vem man är. Jag missförstår dig säkert.

Hälsar
R
 
fredriklindstrom skrev:
1) Du tycker att det ar anmarkningsvart att en kamera for 36000 kr inte har ISO 6400..

Att du vill ha ett macroobjektiv som portratt foto visar mer pa att Pentax inte kan skapa skarpa porttratt objektiv, nar Canon t.ex. har 85 1.2, 85 1.8, 135 2.0, sjukt skarpa.

2) Canon's 30D och 400D erbjuder ISO 3200 som ar anvandbart. 1600 mycket anvandbart. Pentax kan inte saga detsamma utan t.ex. Noise Ninjas hjalp.

3) Feltolkar?? Antingen sa var bilden ett test pa antiskak eller sa visste personen inte hur man skulle stalla in kameran.. Jag skulle aldrig satsa pa 5EV lagre an rekommenderat for en given brannvidd, det ar ju att be om misslyckade bilder, SR/IS/VR eller inte.

4) Vad du tycker ar ytterst irrelevant nar det gar emot rekommenderade installningar for slutartider och brannvidder. ISO 800 eller 1250 hade varit ett sakrare kort for att fa bilden bra, och lyckas med bild efter bild. Det ar vad en bra fotograf gor, lyckas med bild efter bild efter bild, och chansar inte pa installningar.

1. Jag förstår att prisfaktorn inte betyder något för dig, som tagit upp en kamera för 36 000 kr för att klaga på en kamera som kostar 8 000 kr, men för oss vanliga människor med vanliga inkomster så är det en stor skillnad. Givetvis är det så att när man betalar så mycket pengar för en kamera, så borde detta rimligen innebär ett mervärde, kameran borde rimligen vara exceptionell på alla sätt och vis för annars tycker jag det är lurendrejeri. Betalar man 36 000 kr för en kamera istället för 8 000 kr, så bor det vara något alldeles alldeles extra. Så om Canon nu erbjuder detta, så har de bara gjort det som förväntats av dem. Det hade varit konstigt om de hade gjort en dålig kamera för de pengarna, det hade varit konstigt om de inte hade gjort en kamera som på många sätt innebär ett mervärde jämfört med en kamera för 8 000 kr.

2. Så bara för att jag vill ha ett makroobjektiv, så innebär det automatiskt att Pentax inte har skarpa objektiv? Ja du, detta är ju komiskt. Jag tillhör "vanligt folk", och jag har inte råd att lägga ut hur mycket pengar som helst på objektiv. Självfallet så har Pentax väldigt skarpa objektiv, FA 77 f/1.9 Limited, FA 31 f/1.9 Limited (Limited anses som världens bästa objektivserie av Luminous Landscape) har exceptionell skärpa och det finns massor av tester som visar det. Det finns många fler väldigt skarpa Pentax objektiv. Men jag vill ju ha ett makro, också. Så istället för ett makro och ett skarpt porträttobjektiv, så vill jag ha allt i samma. För jag har inte råd med två olika. Jag förlorar inget i prestanda på att ha ett makroobjektiv som porträttobjektiv, förutom att ha det till makrotillämpningar. Det är ju exceptionellt skarpt, även vid längre avstånd än makro. Eftersom du har råd med kameror som kostar ofantligt mycket mer än vad som någonsin är nåbart för min ekonomi, så förstår jag om du inte ser det ekonomiska problemet som jag tar upp för dig. Jag förstår att du tycker det är märkligt att vilja ha ett makroobjektiv som porträttobjektiv, eftersom du antagligen har alla pengar som behövs för att köpa på dig många olika objektiv och du befinner dig därför inte i samma valsituation som jag - i likhet med andra vanliga människor som inte är höginkomsttagare.

3. Det finns många på nätet som har utforskat gränserna för vad Pentax skakreducering klarar, det är nästan en tävling om vem som tar skarpaste bilden med längsta handhålla slutartiden. Nu är ju detta extremfall, men har man inget stativ med sig så är det positivt med en extra säkerhetsmarginal. Det är ju därför som Canon har IS, för att ge en extra säkerhetsmarginal. Jag ser ingen nackdel med att den extra säkerheten finns tillgänglig för alla objektiv, för alla brännvidder.

4. Med Pentax behöver man inte köra på 800 eller över 1200 för att få bra bilder, iaf inte utomhus. Om man inte har exceptionella krav på snabba slutartider vid actionfotografering, men då talar vi om en specifik situation och inte fotografering rent generellt. I vanligt solljus så når jag slutartider på 1/2000 och uppåt med mina snabba objektiv, och då kör jag inte ens på ISO 800. Visst kan det vara en nackdel att K10D inte går över 1/4000 slutare men jag har inte upplevt det som ett problem, jag har aldrig behövt mer. Om jag körde på ISO 1600 i dagsljus så behöver jag ju mer än 1/4000. Jag har aldrig befunnit mig i en situation där jag har behövt mer.

Hälsar
R


Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Mikael,

Det är tråkigt att du blir sur på det som skrivs i forum. Se på mig exempelvis, jag blir aldrig sur. Jag är alltid glad, oavsett vad som skrivs. Det som skrivs påverkar aldrig mitt humör, för hur skulle det kunna göra det - det är ju bara ord.

Du skrev "pressträffar", det betyder - som jag ser det - informationsmöten med pressen, journalister. De som möter pressen, journalister, är på den träffen informationspersonal. De representerar officiellt företaget och är utsedda för att ge en viss typ av information.

Jag har självfallet ingen kunskap om du har träffat övrig Pentax personal i andra sammanhang, det vet jag inget om, jag konstaterar att du själv skrev "pressträffar före Photokina".

Om du känner dig påhoppad eller illa behandlad så ber jag, i vanlig ordning, givetvis om ursäkt för detta. Jag har uppenbarligen missförstått dig.
Hur ska jag nu göra dig lycklig?

Du har missförstått mig många gånger, och du har inte en enda gång kunnat be om ursäkt för det. Jag har flera gånger pekat på dina missförstånd, inte en enda gång har du bett om ursäkt.

Jag kan iaf be om ursäkt när jag gör misstag, jag kan erkänna mina fel och brister.

Din fråga om vem jag är, vad spelar det för roll vem jag är, eller vem du är, eller vem någon annan är i detta forum? Du har tagit upp detta tidigare, varför är det så viktigt för dig vem man är? Måste man ha någon speciell titel eller utbildning för att diskutera med dig? Ja jag vet att frågan är tillspetsad, men jag börjar ju faktiskt undra eftersom du har tagit upp det tidigare, det verkar vara viktigt för dig vem man är. Jag missförstår dig säkert.

Hälsar
R


DU spekulerar, tro dig veta.Du vet inte vad en pressträff på Photokina är. Du vet inte vilka som deltar. Men du antar förbannat mycket. Du hänvisar till källor som inte kan kontrolleras.Hur vet vi att du inte har missuppfattat saker?


Har man själv har varit med och utvärderat kameror under många år, resultat som sedan har publicerats, deklarerat och beskrivit testförfarandet så undrar jag - VEM fan är du som tuggar runt en massa skit som om du vore inhyrd av Pentax.

Vilka tester har du gjort och redovisat.

Mikael
 
Mikael,

självfallet kan jag missförstå information, precis samma sak som att du kan missförstå information. Jag har mina fel och brister som alla andra människor och jag kan också be om ursäkt när jag har missförståt någonting. Det är däremot något som jag inte har sett dig göra.

Jag har redan bett dig om ursäkt för att jag har missförstått dig. Du har inte en enda gång bett mig om ursäkt de gånger som du har missförstått mig.

Jag bryr mig inte om människors olika titlar, utbildningar, inkomster eller status. Det har aldrig betytt något för mig. Jag tycker alla människor är likvärdiga, därför är det ointressant för mig vem du - eller någon annan - är i detta forum. Jag anser att alla människor, oavsett etnicitet, utbildning, sociala förhållanden, verksamhet eller utbildning, har något intressant att komma med i diskussioner.

Vi är uppenbarligen väldigt olika som personer.

Hälsar
R
 
Vad herr Mabo har råd med för kamera och inte är ju totalt ointressant. Du kan inte lägga din egen plånbok som ribban för vad "vanligt" folk har råd att köpa. Tyvärr så är din inkomst nog inte representativt för medelinkomsten i Sverige om man ska gå på de uppgifter om din egen ekonomi du lämnat tidigare i tråden.
 
Vilken pajas du är Roland. Flertal vill stänga tråden. Jag är beredd att instämma men först skall jag testa den beryktade Pentaxkameran angående raw och brusbild och se efter om det finns några skillnader mot exv d80.

Mikael
 
De flesta människor i Sverige tjänar under 25 000 kr i månaden. 15 000 - 20 000 kr ligger många vanliga inkomster på för vanliga knegare. Butikspersonal, serviceyrken, kanslister, kontorister, receptionister och så vidare. Inom IT branschen år är lönerna ofta högre, informatörer och webbare hamnar ofta på 25' - 30'. Sedan ska skatt dras av och hyror och sådant betalas. Hyror på 3' - 5' i månaden är ej ovanligt för hushåll (3' är taget i underkant). Har du bostadsrätt tillkommer ofta amorteringar på lån. Löner på 12' - 13' är också vanligt, särskilt bland ungdomar och för de s k låglöneyrkena.

De flesta hushåll i Sverige är singelhushåll, det finns alltså ingen partner som kan bidra ekonomiskt. Många av dessa hushåll har barn. Dessa lever under ekonomiskt kännbara förhållanden.

Så här ser verkligheten ut för många. Att köpa en kamera för 36 000 kr, eller lägga upp 17 000 kr för Canons billigaste IS lösning för att täcka vidvinkel till tele, det är inte en ekonomisk möjlighet för många vanliga människor eftersom det motsvarar eller överstiger en månadslön. För de har andra utgifter. Amorteringar, bensin till bilen, gräsklipparen som gick sönder, vad som helst...

Är man vanlig knegare och vill ha Canon, ja då får man klara sig utan IS. Eller på sin höjd skaffa ett IS.

Det finns ekonomiska fördelar med att köpa ett system där alla objektiv blir skakreducering, för den där 10 000 kr är "ingen stor skillnad" spelar detta säkert ingen roll, men för vanliga människor så är 10 000 kr en stor skillnad.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Mikael,

jag konstaterar enkelt att jag kan be dig om ursäkt när jag missförstår dig, men du kan inte be mig om ursäkt när du missförstår mig.

Att du kallar mig för "pajas" visar på en attityd som jag inte tycker hör hemma i en seriös diskussion. Jag har inte använt några dömande epitet gentemot dig, varför gör du det mot mig?

Hälsar
R
 
Roland
Jag har bokat kameran för test.

Pajas- du har väl förjänat det utrycket.Du ser dig som allvetande, du antar saker utan att veta

Mikael
 
Roland Mabo skrev:
Är man vanlig knegare och vill ha Canon, ja då får man klara sig utan IS. Eller på sin höjd skaffa ett IS.
Vilket fantastiskt skitsnack.
Allt handlar om vad man är beredd att lägga sina pengar på. Även "knegare" köper då och då bil, häst eller lägger varenda krona de får över på sin ögonsten till båt. Varför skulle den som är kameraintresserad inte kunna lägga pengarna på kamerautrustning?
Har man inte för mycket pengar över så behöver man inte köpa sin utrustning splitterny, det finns gott om fina begagnade Canon-hus och IS-gluggar på begagnatmarknaden.

Därmed inte sagt att det vore fel val att köpa sig en Pentax-utrustning men du får det att låta som något man gör för att man inte har råd med något finare. Pentax hus och objektiv är nog bättre än så.
 
Mikael,

du pratar om signalnivåer och utsignaler från sensorn. Eftersom du talar om signalnivåer, och int skriver något om bilder, så antar jag att du pratar om tekniska mätdata, vilket jag liknar vid att mäta upp en högtalare.

Chasseur d'image har utgått från bilderna som kameror har producerat. Vi kan likna det vid att lyssna på en högtalare.

Är det därför som Chasseur D'image har fått fram andra resultat än de som du har fått fram gällande hög ISO?

Observera nu att jag inte säger att den ena metoden är bättre eller sämre, jag bara konstaterar det faktum att det du skriver är rätt upp och ner jämfört med Chasseur D'Images test av K10D, och jag försöker förstå varför det är så.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
De flesta människor i Sverige tjänar under 25 000 kr i månaden. 15 000 - 20 000 kr ligger många vanliga inkomster på för vanliga knegare. Butikspersonal, serviceyrken, kanslister, kontorister, receptionister och så vidare. Inom IT branschen år är lönerna ofta högre, informatörer och webbare hamnar ofta på 25' - 30'. Sedan ska skatt dras av och hyror och sådant betalas. Hyror på 3' - 5' i månaden är ej ovanligt för hushåll (3' är taget i underkant). Har du bostadsrätt tillkommer ofta amorteringar på lån. Löner på 12' - 13' är också vanligt, särskilt bland ungdomar och för de s k låglöneyrkena.

De flesta hushåll i Sverige är singelhushåll, det finns alltså ingen partner som kan bidra ekonomiskt. Många av dessa hushåll har barn. Dessa lever under ekonomiskt kännbara förhållanden.

Så här ser verkligheten ut för många. Att köpa en kamera för 36 000 kr, eller lägga upp 17 000 kr för Canons billigaste IS lösning för att täcka vidvinkel till tele, det är inte en ekonomisk möjlighet för många vanliga människor eftersom det motsvarar eller överstiger en månadslön. För de har andra utgifter. Amorteringar, bensin till bilen, gräsklipparen som gick sönder, vad som helst...

Är man vanlig knegare och vill ha Canon, ja då får man klara sig utan IS. Eller på sin höjd skaffa ett IS.

Det finns ekonomiska fördelar med att köpa ett system där alla objektiv blir skakreducering, för den där 10 000 kr är "ingen stor skillnad" spelar detta säkert ingen roll, men för vanliga människor så är 10 000 kr en stor skillnad.

Hälsar
R

Jisses

Och du undrar varför jag kallar dig något.
Jag skulle kunna va mycket tuffare men avstår.

Lägg ner
Hälsningar Mikael
 
Roland Mabo skrev:
Mikael,

du pratar om signalnivåer och utsignaler från sensorn. Eftersom du talar om signalnivåer, och int skriver något om bilder, så antar jag att du pratar om tekniska mätdata, vilket jag liknar vid att mäta upp en högtalare.

Chasseur d'image har utgått från bilderna som kameror har producerat. Vi kan likna det vid att lyssna på en högtalare.

Är det därför som Chasseur D'image har fått fram andra resultat än de som du har fått fram gällande hög ISO?

Observera nu att jag inte säger att den ena metoden är bättre eller sämre, jag bara konstaterar det faktum att det du skriver är rätt upp och ner jämfört med Chasseur D'Images test av K10D, och jag försöker förstå varför det är så.

Hälsar
R

Återigen visar du dina okunskaper.
Läs på vad en signalnivå är, dekorderingen mm är en annan sak.
Förutsättning för en bild är en signalnivå.

BLUDDRA NU INTE PÅ

Mikael
 
Mikael,

om du vill gå omkring och kalla människor för olika saker, så får det stå för dig. Jag tycker inte det hör till en seriös diskussion att lägga epitet på människor.

Jag konstaterar fortfarande att jag bad dig om ursäkt för att jag missförstod dig, du har inte svarat eller kommenterat detta. Jag tar det därför som att du inte accepterar min ursäkt.

Jag konstaterar också att du inte en enda gång har bett om ursäkt för någon av de gångerna som du har missförstått mig.

Till skillnad från dig kan jag uppenbarligen erkänna mina fel och brister, för jag är definitivt inte ofelbar. Jag har inte sett dig göra det någon gång. Du påstår att jag är "allvetande". Den som kan erkänna sina fel och brister, kan inte per defnition vara "allvetande". Däremot så kan uttrycket passa in på den som inte kan be om ursäkt för misstag.

Hälsar
R
 
Mikael,

jag har inte skrivit att förutsättningen för en bild INTE är signalnivå. Det jag försöker göra, är att förstå varför dina resultat skiljer sig från Chasseur D'Image. Istället för att komma med att jag visar min okunskap, så hade du kunnat svara på min fråga.

Du skriver ju att Canons CMOS är bättre än CCD vid hög ISO, och i Chasseur D'Images test så placerade sig CCD kamerorna högre än kameran (400D) med Canons CMOS.

Jag försöker bara förstå varför du och Chasseur D'image har fått motsatta resultat.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Mikael,

jag har inte skrivit att förutsättningen för en bild INTE är signalnivå. Det jag försöker göra, är att förstå varför dina resultat skiljer sig från Chasseur D'Image. Istället för att komma med att jag visar min okunskap, så hade du kunnat svara på min fråga.

Hälsar
R
Av den enkla anledningen att jag inte har läst vad dom har skrivit, ej heller sett deras testmetod, raw, jpg, brus/detaljnivå osv osv.
Vad skiljer mina tester och fynd, en del ligger här på fotosidan mot exv Phil Askeys testresultat.
Jag kan inte uttala mig om Pentaxkameran-därför har jag beställt en testkamera.Det enda jag vet är att samma sensor används av andra och där är resultatet likvärdigt, dvs mina fynd och Askeys fynd.

Spännande och se - när jag väl får kameran om det skiljer något mellan Pentax och exv Nikon.
Eller hur
Mikael
 
Roland Mabo skrev:
De flesta människor i Sverige tjänar under 25 000 kr i månaden. 15 000 - 20 000 kr ligger många vanliga inkomster på för vanliga knegare. Butikspersonal, serviceyrken, kanslister, kontorister, receptionister och så vidare. Inom IT branschen år är lönerna ofta högre, informatörer och webbare hamnar ofta på 25' - 30'. Sedan ska skatt dras av och hyror och sådant betalas. Hyror på 3' - 5' i månaden är ej ovanligt för hushåll (3' är taget i underkant). Har du bostadsrätt tillkommer ofta amorteringar på lån. Löner på 12' - 13' är också vanligt, särskilt bland ungdomar och för de s k låglöneyrkena.

De flesta hushåll i Sverige är singelhushåll, det finns alltså ingen partner som kan bidra ekonomiskt. Många av dessa hushåll har barn. Dessa lever under ekonomiskt kännbara förhållanden.

Så här ser verkligheten ut för många. Att köpa en kamera för 36 000 kr, eller lägga upp 17 000 kr för Canons billigaste IS lösning för att täcka vidvinkel till tele, det är inte en ekonomisk möjlighet för många vanliga människor eftersom det motsvarar eller överstiger en månadslön. För de har andra utgifter. Amorteringar, bensin till bilen, gräsklipparen som gick sönder, vad som helst...

Är man vanlig knegare och vill ha Canon, ja då får man klara sig utan IS. Eller på sin höjd skaffa ett IS.

Det finns ekonomiska fördelar med att köpa ett system där alla objektiv blir skakreducering, för den där 10 000 kr är "ingen stor skillnad" spelar detta säkert ingen roll, men för vanliga människor så är 10 000 kr en stor skillnad.

Hälsar
R

Sa ditt enda argument att kopa Pentax ar ekonomi.
Bra, da lamnar vi det.

De som har rad koper Canon eller Nikon, de andra far klara sig med Pentax.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.