Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
fredriklindstrom skrev:
Som jag har redan sagt, Canon 400D ar en battre kamera an K10D, i samma klass.

Det där är givetvis ett helt felaktigt påstående.

För det första så vänder sig 400D och K10D till helt olika typer av fotografer. Den som verkligen har gett sig tid till att jämföra dem, märker detta.

Där K10D har knappar och reglage för enkel åtkomst av många funktioner, så måste man gå in i menyer på 400D.

Där K10D erbjuder en flexibilitet i programmeringen av användargränsnittet så är 400D med begränsad.

Där k10D erbjuder många kreativa exponeringslägen för fotografer som känner till bländare, slutartid och ISO, så erbjuder 400D automatiska scenlägen.

Där k10D har en stor pentaprismasökare så har 400D en liten och billig pentaspegel. Där K10D har 9 korssensorer med autofokus, så har 400D bara en.

Där K10D är uppbyggd helt med ett metallchassi, så har 400D bara metall på ett fåtal platser och resten är extra förstärkt plast.

Där K10D har inbyggd vädertätning så har 400D ingenting alls.

Där K10D har inbyggd skakreducering med alla objektiv, så har 400D bara ett begränsat utbud av objektiv, som dessutom är mycket dyrare än objektiven till K10D.

Du har tidigare hänvisat till dpreviews test av K10D som ett bevis på att k10D har dålig bildkvalitet.

Enligt det här testet, som jag redan länkat till tidigare i tråden utan att någon kommenterade det, så är det på ett annat sätt än dpreview fick fram det som. (Dpreviews test har också kritiserats av många för att de använder en begränsad testmetod med för få parametrar).
http://www.imaging-resource.com/PRODS/K10D/K10DIMATEST.HTM

Om vi pratar om dynamik och bildkvalitet, så kommer Fuji S3 som nr 1, medan faktiskt Pentax lägger sig på plats två och tre. Första Canon kommer först på fjärde plats och 400D hamnar på sjätte plats.

När Ljud och Bild jämförde K10D mot D200 och 400D, så fann de att k10D hade högre upplösning och lägre brusnivå på höga ISO tal än D200, och de fann K10D vara likvärdig med 400D på höga ISO tal. Inte bättre, inte sämre, utan likvärdig.

Det finns ingenting i detta som säger att 400D skulle vara en bättre kamera än K10D.

Den ger inte ett bättre bildresultat, den har inte lägre brus på höga ISO nivåer, den har inte bättre byggkvalitet, den har inte fler funktioner, den är inte mest flexibel, den har inte större sökare, den har inte fler objektiv som ger skakreducering, och så vidare och så vidare.

Ändå så påstår du att 400D är bättre.
Vi alla kan se att det finns bara ett skäl till att du säger det - och det är att det står Canon på den. Det är allt.

Gällande PopPhotos test så vet du mycket väl att den skrevs med tanke på nybörjare inom fotografering, de som vill ha scenlägen och styd automatik med färre kreativa möjligheter. För en nybörjare så förstår jag att man kan tycka det är bättre, för den fotograf som vill utvecklas inom fotografering är det dock viktigt med så löst styrda lägen som möjligt, det är viktigt att man själv har möjlighet att påverka sin kamera så mycket som möjligt och k10D har ett användargränsnitt som verkligen underlättar för fotografen, med två rattar för bländare och tid istället för en och de smarta HyperProgram och HyperManuella lägena.

Så Canon 400D konkurrerar snarare med zoomkompakterna, ett alternativ för den som vill trycka och skjuta iväg utan vilja att bestämma så mycket själv. K10D är det ultimata valet för den som vill utvecklas inom fotografering och följer därför Pentax tradition att vara ett val för studenter och fotoskolor.

Den här diskussionen har vi redan haft.

Hälsar
R

elbe skrev:
"Noise levels on the Canon 30D remain impressively low throughout its entire range, even at 800 and 1600 ISO. Indeed it essentially matches the EOS 5D up to 800 ISO with its big brother only coming into its own at 1600 ISO and above. As expected, it also comfortably beats the noise levels of the 10.2 Megapixel Nikon D200 and Sony A100 from 400 ISO and above."

Leif,

enligt följande test hos Imaging Resource så tangerar K10D kurvorna för 30D och 400D på ISO 1600, för dessa tre kameror så möts kurvorna på samma ställe på ISO 1600 vilket innebär att de ger liknande resultat.

Hälsar
R

OJ! De var mycket du skrivit i natt! Lite svårt att få någon överblick över alla argument och utsvävningar...men vi börjar väl här...

Roland Mabo skrev:
Leif,

enligt följande test hos Imaging Resource så tangerar K10D kurvorna för 30D och 400D på ISO 1600, för dessa tre kameror så möts kurvorna på samma ställe på ISO 1600 vilket innebär att de ger liknande resultat.

Hälsar
R

Och så här skriver testaren själv om dom kurvorna:

"While I continue to show noise plots of this sort because readers ask for them, I each time point out that the noise magnitude is only a small part of the story, the grain pattern being much more important."

Hela texten under kurvorna:

"This chart compares the Pentax K10D's noise performance over a range of ISOs against that of
other cameras. While I continue to show noise plots of this sort because readers ask for them, I each time point out that the noise magnitude is only a small part of the story, the grain pattern
being much more important. There's also the matter of how much subtle subject detail is traded away in pursuit of low noise figures. In the case of the Pentax K10D, it's pretty much in the middle of the pack across much of its ISO range, rising to higher values at its ISO 1,600 maximum."

Neocamera har kommit fram till samma sak:

"The Pentax K10D performs quite well, both in terms of image quality and speed. Among 10 megapixels DSLR cameras, its image quality is still behind the Canon Rebel XTi, the current leader. Color, exposure and focus are very curate except for automatic white-balance under artificial lighting. Note that all current DLSR cameras have the same problem, although the K10D seems more afflicted. Noise levels are average for a DSLR, which is very good. Both the Canon XTi and the Nikon D80 show less noise, particularly at ISO 1600. The Sony Alpha A100 shows visibly more noise at ISO 800 and 1600. One great thing about the K10D is that its images keep plenty of details even at high-ISO. The weak point of the K10D's image quality is that it produces JPEG images with softer edges than normal. Even though image sharpness can be adjusted, DP Review reports that it has no effect on edge softness."

Skillnaden mot Sony A100 är att Pentax har skruvat fram med konstgjord brusreducering men med klent resultat. K10Ds resultat SKA nog jämföras med Sonys och Nikon D200...inget bättre iaf.

Roland Mabo skrev:
Leif,

Din argumentation med prestanda vid höga ISO nivåer har dessutom inget bildstabilisering att göra. Visst kan det sägas att du får snabbare slutartider vid högre ISO nivåer, men även när du kör på de slutartider som rekommenderas för den valda brännvidden för att handhålla utan skak, så hjälper ju faktiskt skakreduceringen till. Även om du kör med den klassiska regeln samma slutartid som brännvidden så uppstår det skak. Därför är det inte lika relevant med snabba slutartider som på tiden före skakreducering, och då behöver man inte skruva upp ISO:n på samma sätt så din argumentation faller därmed.

Här hittade jag fö en bild som jag tyckte hade fina färger. Tagen på brännvidden 250 (motsvarar 375 på 24x36), f/5,6 och 1/15" på ISO 400.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=24190457

Ser rätt skakfri ut.
Om man går efter regeln om samma slutare som brännvidd så är denna bild tagen 5 EV steg under den slutartid som rekommenderas (omräknad efter omräkningsfaktorn, regeln om slutartid - brännvidd togs ursprungligen fram för 24x36, så för APS-C behöver man ta hänsyn till bildvinkeln).

Jag tycker det ser ut som att Pentax K10D's skakreduceringssystem fungerar alldeles ypperligt.

Hälsar
R
En sista gång! All skakreducering fungerar! Har sagt de förr i denna tråd!
Och! Canon behöver inte lägga skakredusering i kameran för dom har en "snabbare" sensor och bättre brusbehandling innan färdig bild.

Och tack! Du har fattat Canons system. Istället för att harva på 1/10s, t.o.m 1/2s har nämnts, så kör jag med 1/50s och lägre ändå utan behov av skak samtidigt som jag slipper vara så värst orolig för att motivet rör sej.

Jag har oxå fattat Pentax system. Max effekt vid korta brännvidder med en avtagande kurva mot längre. Föredrar hellre en stigande effekt med längre brännvidd med Canons IS.

Jag är inte imponerad av bilden. Bättre på fri hand på 1/60s t.o.m. utan IS med Canons system och med IS påslaget en klockren bild!

Om utbudet: 64 Canonobjektiv och lika många piratobjektiv i alla möjliga brännvidder och ljusstyrkor...

Roland Mabo skrev:
Ok, så du baserar din åsikt om K10D på D200 och Sony A100. Det är ju intressant, med tanke på att när Ljud och Bild testade K10D så fann de att den hade lägre brus på höga ISO nivåer än D200. Sedan så finns det många test som visar att Sony A100 har sämst brus av alla de som använder sig av Sonys 10Mp sensor, och skälet till detta beror inte på sensorn utan på den bildprocessor som Sony använder som de ej har utvecklat själva utan köpt in och den brusar.

Så jag konstaterar att testet du hänvisar till inte handlar om K10D, utan jämför Canon med två kameror som enligt andra test är sämre vid höga ISO nivåer än K10D.

Du har fortfarande inte visat på vilket sätt som Canon är två stegs snabbare än K10D. Du har visat att Canon kan vara det mot Sony A100, men det var inte det jag frågade efter.

Du har hävdat att Canon är två steg snabbare än K10D, och du har två gånger i rad undvikit att svara på min fråga om var du har fått den uppgiften ifrån. Istället väljer du att jämföra Canon mot andra kameror. Du frångår ämnet nu, det var du som tog upp Canon vs Pentax här, när du nu väljer att prata om andra kameror så frångår du ditt eget ämne som du tog upp. Varför gör du det?

jag konstaterar att du inte har skrivit någon fakta i ärendet utan kommer med gissningar baserade på hur andra märken beter sig vid höga ISO nivåer.

Din argumentation gentemot K10D baserade sig alltså på ren luft, vilket härmed får anses konstaterat.

Hälsar
R

"Brusligan" idag med tidpunkt då resp modell släptes. Om en månad är jag rädd för att den är helt inaktuell... Canon har nog lagt ytterligare mark mellan sej och konkurenterna då

Canon 1DMkIII (feb 2007)
Canon 5D (aug 2005) "Bruskungen" men 1DMkIII tar nog över titeln...
Canon 30D (feb 2006)
Canon 350D (feb 2005)
Canon 400D (aug 2006)
Nikon D80 (juli 2006)
Nikon D200 (nov 2005) K10D (okt 2006) upp till 2 steg under 30D
Sony A100 (juni 2006)

Sony har mest brus men det beror ju inte "på den bildprocessor som Sony använder som de ej har utvecklat själva utan köpt in och den brusar"!!! Pentax har här lagt mer krut på att mjukvarumässigt få bort bruset vid höga iso men inte lyckats med bildkvaliteten. Bara som en medelmåttig 10Mpixare!!! Se testen ovan!

Nej det är utan tvekan där nere K10D ska ligga brusmässigt! Max 400 ISO alltså!

Bedrövligt eg av Pentax med näst nyaste kamera hamna i botten som "medelmåttig" 10 Mpixare!

Godmorgon och ha en bra dag!
/Leif

Senast ändrad:
Oj, vad ni är patetiska. Förstår ni inte att folk kan läsa det ni skriver?

Ge er nu, allihop. Lås tråden. Radera den. Det är pinsamt att läsa pajkastningen.

Roland Mabo skrev:
Nej, jag sätter mig inte själv i klistret för att jag hänvisar till vad Pentax egna tekniker har yttrat på ett japanskt forum. De skrev inget officiellt Pentax yttrande så hur kan det vara desinformation från Pentax? De var bara vänliga och svarade på folks frågor. Låt oss säga så här: Om jag arbetar på ett företag, och ser en fråga i ett forum som gäller det företagets produkter, sprider jag automatiskt desinformation om jag arbetar på företaget?

Ett annat exempel: Jag är medlem i Club Renault. I det forumet finns det några som jobbar med Renault, och som svarar på tekniska frågor. Jag tror faktiskt inte att de sprider desinformation heller, jag tror faktiskt att de helt enkelt bara är vänliga.

Varför skulle det automatiskt vara desinformation bara för att teknikern jobbade på Pentax? Varför skulle tekniker på Pentax sprida mer desinformation än någon annan?

Gällande originaltexten så blev den översatt till mig av en vän till mig, det är alltså en person som jag känner och respekterar. Jag har inget skäl till att tro att min vän har ljugit om texten. Jag känner mina vänner och jag litar på dem. Det var alltså inte vem som helst som översatte texten, utan en människa som jag har en personlig relation till.

Hälsar
R
Med tanke på tråden så förstår jag om du redan när du läser mitt inlägg har taggarna utåt. Man kan inte säga att andra gör det lätt för dig.

Men ditt svar blir ett praktexempel på hur man kan vrida ngns påstående till ngt helt annat.

Från det att jag påstår att alla företag sprider mer eller mindre desinformation. Och då räknar jag in att utelämna information kan ha samma effekt som desinformation. Med syftet att läsaren måste vara källkritisk, inte emot utan just kritisk.

Till att din fråga om "Varför skulle tekniker på Pentax sprida mer desinformation än någon annan?"

Jag undrar nu vad den 3:dje eller 4:de person som läser ditt svar kommer ihåg. Jag gissar att den personen kommer ihåg orden "xxx sprider mer desinformation än yyy". Att det är en fråga sorterar hjärnan bort.

Och helt plötsligt har min uppmaning till allmän källkritik blivit ngt helt annat.

Erik Schalin skrev:
Med tanke på tråden så förstår jag om du redan när du läser mitt inlägg har taggarna utåt. Man kan inte säga att andra gör det lätt för dig.

Men ditt svar blir ett praktexempel på hur man kan vrida ngns påstående till ngt helt annat.

Från det att jag påstår att alla företag sprider mer eller mindre desinformation. Och då räknar jag in att utelämna information kan ha samma effekt som desinformation. Med syftet att läsaren måste vara källkritisk, inte emot utan just kritisk.

Snälla du, jag har inte alls taggarna utåt. Varför tror du det?

Du har inte har förstått det jag skrev.
Informationen kom inte från Pentax, så det var inte Pentax som spred desinformation.

Informationen kom från anställda på Pentax som svarade på frågor i ett användarforum.

Det finns en väldig skillnad här.
Jag ska ge dig ett exempel så kanske du förstår vad jag menar:

Om jag sitter på ett företag och har varit med i vissa projekt, och jag ser en fråga i ett forum gällande ett av de projekten, ett projekt som är avslutat och följaktligen finns det inga hemligheter om det längre, så väljer jag att svara för att jag vill vara trevlig och snäll, och för att jag har kunskap om det som frågan gäller. Det är inte så att jag i det fallet går till min chef och ber om ett sanktionerat svar från företaget, utan jag svarar utifrån min egen erfarenhet och kunskap.

En person läser mitt svar och skriver om mitt svar i ett annat forum. Så kommer du in och uppmanar den personen till att inte bry sig om mitt svar, eftersom jag sprider desinformation.

Förstår du nu vad jag menar?
För jag menar, att det är så här det har gått till i detta fall.

En tekniker representerar inte ledningsgruppen, såvida teknikern inte har blivit utsedd av företaget att utge viss information, så är det inte företaget som uttalar sig när en tekniker uttalar sig. Och jag har heller aldrig hävdat att det var företaget som uttalade sig i detta fall, jag skrev att det var tekniker på företaget. Det är en himla skillnad.

Du pratar om desinformation från företag och att man ska vara källkritisk mot företags information, men eftersom det inte var företaget som gav ut informationen i detta fall så förstår jag inte vad ditt inlägg hade med mitt att göra och det var det jag försökte visa för dig förut, tyvärr utan att du förstod det. Nu har jag gjort ännu ett försök och hoppas att du denna gång förstår mig.

Hälsar
R

mr.b skrev:
Oj, vad ni är patetiska. Förstår ni inte att folk kan läsa det ni skriver?

Ge er nu, allihop. Lås tråden. Radera den. Det är pinsamt att läsa pajkastningen.

Håller med om att det är en löjlig "pajkastning" helt utan vinnare... Eller ett helt oförargligt och avslappnande semesternöje att slänga lite käft mellan dom mer seriösa varven här i livet... Samtidigt lite intressant att höra dom tillspetsade argumenten för och emot. Vet mycket mer om Pentax nu än innan...och det är ju positivt! Sen får man ju skaffa sej en egen uppfattning ändå...

Senast ändrad:
Leif,

jag konstaterar att du helt har bortsett från den kurva som Imaging Resource har i testet. Där finns det olikfärgade linjer för de olika modellerna i testet.

Jag konstaterar enkelt att kuvorna för K10D, 30D och Xti (400D) möts i samma punk vid ISO 1600. Detta innebär att de har liknande, samma, prestanda vid ISO 1600. Att du väljer att förneka detta faktum visar att du inte inte är intresserad av en seriös diskussion.

Topp tre listan i testet gällande dynamiskt omfång och bildkvalitet är:
1. Fuji S3
2. Pentax K100D
3. Pentax K10D

Gällande Sonys brusiga bildprocessor så har jag läst den informationen i användarforum för Sony där användarna hoppas att kommande generationer av Sony har en annan, bättre, bildprocessor som inte adderar till brus. Jag må vara en fullkomlig idiot, men jag tror faktiskt att det ligger något i det.

Pentax har inte alls valt en hård brusreducering, och faktum är att Pentax svaga brusreducering är något som har kritiserats i tester. Skälet till att Pentax har valt en låg mjukvarumässig brusreducering är för att bibehålla textur och detaljer i bilden. Jämför gärna med D80 som har en betydligt kraftfullare brusreducering, dock på bekostnad av detaljer och upplösning.

Nu vet vi ju alla att kurvor inte säger hela sanningen, utan en viktig faktor är också hur bruset ser ut i praktiken. Här har det visats tidigare att bruset på Pentax har en behaglig karaktär, som inte känns lika "digitalt" som andra.

För sin prisklass så tillhör K10D eliten gällande bildkvaliteten vid höga ISO tal.

Självfallet så får du lägre brus vid höga ISO tal med Canon kameror som kostar som tre eller fler K10D, konstigt vore det ju annars. Betalar man 17 000 kr extra, eller mer, för en Canon så tycker jag att man kan räkna med exceptionella prestanda . För att ta så mycket betalt för en kamera som inte har exceptionella prestanda, det vore inget annat än lurendrejeri. Så det är väl inte så konstigt att Canon från 17 000 kr och uppåt (det har tidigare getts exempel från Canon användare här med Canon för 23 000 kr mer gällande hög bildkvalitet vid höga ISO) har låg brusnivå på höga ISO.

Jag finner det oerhört att du påstår att ISO 400 är max med en K10D, jag undrar verkligen vilken K10D du har testat som inte presterar bra över ISO 400. Den kameran måste ha varit feljusterad. Eller menar du att min K10D skulle vara execeptionell? Nej, det kan jag inte tro att du menar. 100 - 400 ISO ser jag ingen skillnad i brusnivå på min K10D, visst är det något högre på ISO 800 men att kalla det oanvändbart är ett väldigt extremt påstående. Det är inte mer oanvändbart än ISO 200 på 135 film, för det är så skillnaden ligger i brus. ISO 1600 läget ger bilder som motsvarar Kodak Royal 800 ISO, som användes av många konsumenter i kompaktkameror på sin tid. Uppenbarligen tyckte inte de att 800 var oanvändbart, lika lite som ISO 1600 skulle vara oanvändbart. Visst, det är ingen hemlighet att det brusar mer än ISO 100, men dina inlägg saknar ju helt proportioner.

Som jag redan har skrivit så innebär Pentax system skakreducering på alla brännvidder och alla objektiv, det finns inte 23 IS objektiv till Canon så jag förstår inte varför du tar upp det hela tiden. Särskilt inte när jag redan i tidigare inlägg i den här tråden har visat Pentax utbud och förklarat på vilket sätt som det är mer flexibelt. Det är givetvis roande att du måste ta in icke IS objektiv i diskussionen, därför att du vet att med enbart IS objektiv så faller Canon platt. Det är bara det, att jämföra objektiv utan skakreducering med ett system där alla objektiv har skakreducering, är ju som att jämföra äpplen och päron.

Jag har redan konstaterat, att ingen av de brännvidder och hastigheter som jag använder med skakreducering idag, finns med skakreducering i Canons system. Detta är inte samma sak som att påstå att det inte finns objektiv, självfallet finns det objektiv, men jag får välja utan skakreducering då - och det vill jag inte. Exempelvis så har inte Canon en 135 f/2.8 med skakreducering, vill jag ha skakreducering är jag hänvisad till en 70-200 f/2.8. Det är ju en jäkla skillnad mellan en 70-200 f/2.8 zoom och ett kompakt 135 f/2.8, inte minst för att 135 f/2.8:an går ner i min kameraväska och det gör inte ett 70-200 f/2.8 zoom. Jag tycker inte om stora objektiv, jag känner mig begränsad med dem. Ett litet objektiv är kompakt, lätt och oerhört trevligt att gå omkring på stan med. Dessutom märks man inte lika mycket som när man har ett stort objektiv, vilket är en stor fördel vid street photography som är ett av mina intressen för tillfället.

Med Canons system är man hänvisad till zoomar om man vill ha skakreducering i brännvidder andra än långa telen. Detta tycker jag är en kraftig nackdel.

Med Pentax system så finns allt, jag är alltså inte hänvisad till vad Pentax tycker att jag ska använda, för alla objektiv fungerar med skakreducering. Även objektiv från tredjepartstillverkare. Det ger mig en större frihet och flexibilitet än vad Canons system erbjuder.

Hälsar
R

elbe skrev:
Håller med om att det är en löjlig "pajkastning" helt utan vinnare... Eller ett helt oförargligt och avslappnande semesternöje att slänga lite käft mellan dom mer seriösa varven här i livet... Samtidigt lite intressant att höra dom tillspetsade argumenten för och emot. Vet mycket mer om Pentax nu än innan...och det är ju positivt! Sen får man ju skaffa sej en egen uppfattning ändå...

Jag tycker att det passerat gränsen för "oförargligt och avslappnande semesternöje", diskussionen håller en petimätig och bitsk nivå, som i och för sig är underhållande men knappast utvecklande för någon.

Folk här borde inse att deras kameror har tillräcklig teknisk kapacitet för att göra dem till mästerfotografer - och att all bildstabilisering är av godo, oavsett var i kamerautrustningen den sitter.

elbe skrev:
En sista gång! All skakreducering fungerar! Har sagt de förr i denna tråd!
Och! Canon behöver inte lägga skakredusering i kameran för dom har en "snabbare" sensor och bättre brusbehandling innan färdig bild.

Och tack! Du har fattat Canons system. Istället för att harva på 1/10s, t.o.m 1/2s har nämnts, så kör jag med 1/50s och lägre ändå utan behov av skak samtidigt som jag slipper vara så värst orolig för att motivet rör sej.

Jag har oxå fattat Pentax system. Max effekt vid korta brännvidder med en avtagande kurva mot längre. Föredrar hellre en stigande effekt med längre brännvidd med Canons IS.

Jag är inte imponerad av bilden. Bättre på fri hand på 1/60s t.o.m. utan IS med Canons system och med IS påslaget en klockren bild!

Om utbudet: 64 Canonobjektiv och lika många piratobjektiv i alla möjliga brännvidder och ljusstyrkor...

1. Du påstår att Canon inte har behövt lägga skakreducering i huset, men de behövde tydligen lägga det i objektiven så ditt argument faller ju. Du har ju själv skrivit att all skakreducering fungerar, så att lägga det i huset eller i objektiven innebär i sig ingen skillnad i fråga om effektivitet. Därför kan du inte skriva saker som "Canon behövde inte lägga i huset" eftersom de uppenbarligen behövde lägga det i objektiven.

Fördelen med att lägga det i huset är att alla objektiv fungerar, du är inte hänvisad till ett specifikt utbud.

2. Du har inte fattat Pentax system. Pentax erbjuder skakreducering på objektiv snabbare än f/2,8 - det gör inte Canon. Med ett f/1,4 objektiv på Pentax så får du två stopp snabbare än med Canon, så Canon är inte alls två stopp snabbare än Pentax.

3. Var har du fått informationen ifrån att Pentax skakreducering skulle vara avtagande vid långa brännvidder? Jag har sett många inlägg och tester i dpreviews användarforum från användare som har använt k10D med långa brännvidder och de har hyllat systemets funktionalitet. Så att verkan skulle vara avtagande håller jag inte med om, faktum är att det snarare är tvärtom. Det märker jag ju själv. Med mitt 135, eller för den delen 300, så blir skillnaden mellan SR på eller avslagen större och tydligare än med mitt 50 eller 24, exempelvis. Det finns en skillnad rakt igenom, men det märks mer vid längre brännvidder, vilket för mig innebär att SR systemet inte alls är avtagande, utan utvecklar sig stigande med längre brännvidder, precis som det du hävdar gäller för Canon IS. Det är alltså precis samma med Pentax.

4. Canon har inte 64 objektiv med IS och utbudet från tredjepartstillverkare med IS är ytterst begränsat. Sigma har ett fåtal. Det roar mig att du jämför icke IS objektiv med ett system där alla objektiv har skakreducering. Jag tycker fortfarande att system där alla objektiv med skakreducering är mer flexibelt, av skäl som jag redan har berättat för dig tidigare. Trots hela 64 objektiv så har Canon inga motsvarigheter med skakreducering för de objektiv som jag idag använder med skakreducering. Med tanke på att Canon har hela 64 objektiv så är det ju roande att det är lilla Pentax som erbjuder skakreducering för de objektiv som Canon inte gör.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:

Om jag sitter på ett företag och har varit med i vissa projekt, och jag ser en fråga i ett forum gällande ett av de projekten, ett projekt som är avslutat och följaktligen finns det inga hemligheter om det längre, så väljer jag att svara för att jag vill vara trevlig och snäll, och för att jag har kunskap om det som frågan gäller. Det är inte så att jag i det fallet går till min chef och ber om ett sanktionerat svar från företaget, utan jag svarar utifrån min egen erfarenhet och kunskap.

Jag skulle gissa att de flesta företag på den nivån INTE skulle tillåta att dess anställda pratar med externa personer om företagets projekt – vare sig pågående eller avslutade.
Om det är så i Pentax fall kan jag naturligtvis inte säga, men jag skulle bli förvånad om de anställda inte har tystnadspliktsavtal som reglerar det.
I så fall hjälper det inte om man bara försöker vara trevlig och snäll.

Roland Mabo skrev:

Du pratar om desinformation från företag och att man ska vara källkritisk mot företags information, men eftersom det inte var företaget som gav ut informationen i detta fall så förstår jag inte vad ditt inlägg hade med mitt att göra och det var det jag försökte visa för dig förut, tyvärr utan att du förstod det.

Jag tycker att man genomgående bör vara källkritisk, inte bara när det gäller företagsinformation. Det kan lika gärna vara vad någon skriver på ett forum. Ungefär som du och jag. :)

Leif,

här är ett test med K10D med 500 brännvidd (motsvarar 750) tagen på 1/10", för att visa effekten mellan SR av och SR på.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=23626268&q=shake+reduction+test&qf=m

Bilden i sig är, som tyvärr många testbilder, helt värdelös. Fotografen har valt att avbilda sin Archos mediaspelare och har inte brytt sig om saker som ljus och skärpa - syftet var inte att ta en bra bild, syftet var att visa skillnad mellan SR av och på, vilket man kan säga att fotografen lyckades med.

Gällande bildkvalitet vid höga ISO nivåer och brus, så gjorde franska Chasseur D'Images ett test i sitt december/januari nr 2006/2007 av K10D och jämförde mot konkurrenterna.

Till och med ISO 800 så fann de att K10D vinner mot Canon 400D, Nikon D80, Sony A100 och Olympus E-510.

På ISO 1600 fann de att K10D och Nikon D80 var bäst, medan resten - inklusive Canon 400D - låg efter.

På ISO 1600 blev det alltså dött lopp mellan Pentax och Canons olika karaktäristik och val av mjukvaruhantering. Tidningen kunde inte utse en klar vinnare på ISO 1600, utan det handlar mycket om personliga preferenser. Och jag noterar att Canon 400D även här hamnade efter och var inte med i toppstriden.

De provade också K10D's skakreducering, dock inte särskilt utförligt, men de provade iaf och fick fina bilder på 1/2s med ett 50mm objektiv (motsvarar 75mm på 24x36). Som sagt, det är inget problem för Pentax fotografer att "harva" nere på 1/2s.

Hälsar
R

Senast ändrad:
AndersGbg skrev:
Jag skulle gissa att de flesta företag på den nivån INTE skulle tillåta att dess anställda pratar med externa personer om företagets projekt – vare sig pågående eller avslutade.
Om det är så i Pentax fall kan jag naturligtvis inte säga, men jag skulle bli förvånad om de anställda inte har tystnadspliktsavtal som reglerar det.
I så fall hjälper det inte om man bara försöker vara trevlig och snäll.

Jag har ingen aning om hur deras anställningsavtal ser ut, jag bara konstaterar att de medverkar i forum och svarar på frågor och detta är en lång och uppskattad tradition. De har säkert avtal som reglerar känslig information, men de släppte knappast någon känslig eller detaljerad information när de rätt ytligt förklarade ett av skälen till att projektet lades ner. Att skriva att Philips sensorn hade för mycket brus och att de valde att fortsätta med andra lösningar, uppfattades uppenbarligen inte som känslig och hemlig information. De gav ju inte några detaljerade grafer, tekniska specifikationer eller liknande, varken om det som var eller om det som skulle komma.

Hälsar
R

Då skulle jag gissa att dessa tekniker har ett officiellt ok från Pentax på vilka uppgifter de får gå ut med (dvs vad då får och inte får svara på).
Jag vet att Mamiya i USA har en liknande person i sitt forum.
Är det så tycker jag att de personerna i så fall blir mer som representanter från Pentax än privatpersoner.

Skulle det vara så att de inte har nån clearning från Pentax tror jag att de skulle var ute på rätt djupt vatten och riskera sina jobb.

AndersGbg skrev:
Jag tycker att man genomgående bör vara källkritisk, inte bara när det gäller företagsinformation. Det kan lika gärna vara vad någon skriver på ett forum.

Visst kan man vara källkritisk, men när källan själv uttalar sig öppet och offentligt om sin egen verksamhet, ja...

Det är ju som när Renaultanställda svarar på frågor i Club Renaults forum, jag tycker det finns viss anledning att misstänka att de vet vad de talar om. Det finns säkert passionerade i många företag, som inte har något emot att diskutera företagets produkter och annat, på fritiden.

Hälsar
R

Så du menar att de springer till sin chef när de på sin fritid har sett frågor i ett forum "hörru chefen, får jag svara på dettta?" Det tror jag knappast de gör. De har sin frihet att avgöra och bestämma själva, de stör knappast chefen varje gång och i detta fall var det ju ingen känslig information. Det hade varit känsligare om de hade gått in på specifika tekniska detaljer, men de gjorde ju inte det.

Hälsar
R

AndersGbg skrev:
Är det så tycker jag att de personerna i så fall blir mer som representanter från Pentax än privatpersoner.

Jag är medlem av Club Renault och deltar aktivt i deras forum. Om jag plötsligt får ett jobb på Renault och fortsätter att delta i forumet på precis samma sätt som jag gör idag, då är jag alltså plötsligt en officiell representant från företaget och sprider desinformation? Jag tycker det är ett väldigt märkligt sätt att se det på.

Det är även en märklig syn att information från företag automatiskt är desinformation, jag tycker det tyder på en destruktiv och negativ världsbild som gränsar till konspirationsteori. Om man ständigt utgår från att andra människor bluffar (företag är uppbyggt av människor) så har man en syn på världen som jag absolut inte delar.

Hälsar
R

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto