Erik Schalin skrev:
Nä, jag skriver att man skall vara källkritisk till all info. Och vidare att man skall vara försiktig med hur man vidarebefodrar info och vad som är egna och andras tolkningar.
Varför skiver du som du gör, vad är din bakgrund till det, hur kan du ha den åsikt som du har, vad baserar du den på, vad har du för bakgrund och utbildning och livserfarenhet som gör att du kan framföra en sådan åsikt? Har du några referenser som jag kan ringa och fråga om du är trovärdig?
Ja, detta är löjligt. Självfallet.
Jag förstår vad du menar, men jag förstår inte vad det hade att göra med det jag skrev.
För det första var det inte en fråga om tolkning, den vännen jag har som översätter från japanska till engelska har jag fullt förtroende för gällande det, jag känner honom alltså personligen och litar på honom, vi har en sådan relation att vi kan göra det. Jag går inte omkring och tror att mina vänner bluffar, jag har inte sådana vänner som gör det helt enkelt.
Sedan kan man givetvis tycka att teknikern som skrev i ett forum bluffade, men då väcks ett problem: motivet. Vad skulle en tekniker ha för motiv att bluffa i detta fall? Informationen som gavs ut i detta fall var att sensorn inte hade de prestanda som Pentax önskade, och bruset var ett av de sakerna som de hade problem med.
Vad är motivet till att detta skulle vara en bluff? och du pratar om tolkning, om nu personen talade om att sensorn brusade och att detta var ett problem, hur skulle detta tolkas annorlunda?
Vilket motiv skulle Pentax ha för att bluffa om ärendet? Varför skulle de skriva att sensorn brusade om sensorn inte brusar?
Jag tar upp specifika detaljer om mitt inlägg och situationen, eftersom det var det du svarade på, och jag gör det därför att jag fortfarande inte förstår vad ditt inlägg har med mitt att göra. Du har uppmanat mig till källkritik och att företag sprider desinformation, på vilket sätt är ditt inlägg applicerbart på den här situationen, hur skulle jag tänka och agera som jag inte har gjort, vad i mitt beteende är det som du egentligen kritiserar? Varför skriver du till mig att företag sprider desinformation, vad är det ditt syfte med det och varför skriva just till mig? Vad var det hos dig som fick dig att skriva det, hur tänkte du? Tänkte du att jag är blåögd och naiv och tror på allt som man säger till mig, något måste det ju ha varit som får dig att uppmana mig till källkritik. Så vad är ditt motiv och vad är ditt syfte? Och hur kan jag veta att du inte sprider desinformation?
Hälsar
R