Fredrik,
jag tycker det skulle vara väldigt anmärkningsvärt om Canon inte hade ett ISO 6400 läge som var användbart med tanke på hur mycket den kameran kostar jämfört med dyraste Pentax. Canon kameran kostar över 36 000 kr. Det är alltid intressant att ni drar in de dyraste kamerorna i den här diskussionen när ni väljer att dissa Pentax. Uppenbarligen klarar ni inte av att göra det med utrustning som ligger i samma prisklass som Pentax. Före dig var det en som drog in Canon 1Ds MkII i diskussionen. Självfallet är det smickrande för Pentax att ni måste dra in kameror som kostar som flera stycken Pentax kameror tillsammans för att kunna hävda er. Det roar mig att ni tycker att Pentax är en så svår och stor motståndare att ni måste dra in det absolut tyngsta artilleriet.
Nu är jag ju inte förvånad Fredrik, för du har ju tidigare pratat om dem som tillhörande samma klass av kameror medan jag alltid har hävdat att de är olika.
Jag är övertygad om att Pentax skulle bli smickrade över din jämförelse om de kände till den.
Gällande handhållning så är det väldigt olika för olika fotografer och dessutom olika i olika väder, om det blåser så påverkar det rörelsen mer än om det är vindstilla, givetvis. Och visst är det så att man med träning och god vana kan orsaka underverk.
Men, poängen med Pentax system är just tillgänglighet. Man behöver inte vara en höginkomsttagare som har råd med värsta Canon, man behöver heller inte ha tränat länge och väl för att hålla en kamera på rätt sätt.
Pentax vänder sig till alla, ger alla en möjlighet att nyttja fördelarna med skakreducering. Du får fler objktiv, du får lägre priser, du behöver inte ens ha någon som helst vana innan, alla får fördelar. Det finns inget elistiskt tänkande, det finns inte ett utbud som bara vänder sig till ett fåtal, du kan vara amatör eller proffs eller vad som helst däremellan. Det spelar ingen roll när man har en Pentax. Det är det som är det fina.
Medan Canon uppenbarligen vänder sig till den som föredrar zoomar, med undantag av långa telen, så har Pentax något för alla. De objektiv som i Canons utbud skulle vara intressant för mig, har inte skakreducering. Med Canon skulle jag bli tvingad att köra med tunga och stora zoomar, vilket jag inte tycker om. Med Pentax så är man inte tvingad, man har möjligheten att själv välja. Zoom eller fast brännvidd? Allt finns med skakreducering. Du kan välja det som passar ditt sätt att fotografera på, du behöver inte anpassa dig efter systemet, utan du kan låta systemet anpassa sig efter dig.
Hälsar
R