Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Roland Mabo skrev:
Snälla du, vad förväntar du dig i ett * Pentax forum * egentligen? Att vi ska dissa Pentax och hylla Nikon eller Canon? Var är det störst chans att Nikon och Canon hyllas, i ett Pentax forum som detta eller i ett Canon och Nikon forum? Om du som icke-Pentax användare inte tolererar att det skrivs positiva saker om Pentax här så är det bara för dig att gå någon annanstans.

Hälsar
R

Vad man kan forvanta sig ar en smula verklighetsforankring.. Men det finns inte i detta forum.
 
fredriklindstrom skrev:
Inte lika vasst? 6.1 MPIX mot 12.8. 50 1.2 ar superskarp pa 1.2.. Vad forsoker du saga egentligen?

Var det kvalitet eller nagot annat vi pratade om nu?


Vi talar om fotogarfering i lågt ljus här.

Även en K10D skulle vara ett bättre vapen i den situation jag beskrev.
 
papi skrev:
Vi talar om fotogarfering i lågt ljus här.

Även en K10D skulle vara ett bättre vapen i den situation jag beskrev.

Hmm.. lat oss jamfora da, ta en K10D med 50 1.4 och en Canon 5D med 50 1.2.. jag kan utan tvekan kora pa 1600 ISO och fa valdigt lite brus. 3200 ar helt ok det med..
 
Roland Mabo skrev:
Canons 1.2 saknar IS, så jag förstår inte varför du tar upp den som ett exempel. Jag har använt mitt 50 f/1.7 för scenfotografering, en kompakt och bra lösning som gav mig stor rörlighet. Med skakreducering slipper jag köra på den största bländaren i objektivet för att få skarpa bilder med stort skärpedjup och tillhörande långa slutartider.

Canons 50 1.2 ar sjukt skarpt pa 1.2. Pentax ar uppenbarligen inte det.
 
Re: Snälla

jaktis skrev:
Kan ni inte stänga denna diskussion snart
Det behövs bara en giltig anledning. Det var så nära, jag såg ett inlägg med ett personangrepp och, skrev en anmälan på det och tryckte på skicka, men då hade personen som skrivit det ångrat sig och tagit bort inlägget så mitt meddelande som uppmanade till låsning av tråden blev inte skickat. Surt.
 
fredriklindstrom skrev:
Hmm.. lat oss jamfora da, ta en K10D med 50 1.4 och en Canon 5D med 50 1.2.. jag kan utan tvekan kora pa 1600 ISO och fa valdigt lite brus. 3200 ar helt ok det med..

Vi antar att 5D brusar ett steg mindre ( enl testen på dpr) och ett halvt bländarsteg snabbare glugg så blir det totalt 1,5 steg. Om bildstabiliseringen på K10D ger 3,5 steg så klarar du alltså 2 hela steg mindre ljus med den kombinationen. Det är ingen liten skillnad.
 
Roland Mabo skrev:
Applåder, de har ETT objektiv.
Fantastiskt och obegränsat utbud, verkligen.
Jag håller med dig - Nikon är bäst. Helt solklart.
Ett enda objektiv. Helt otroligt bra, överlägset på marknaden. Självfallet.

Wow, vad kreativ jag kan bli med ETT objektiv.
Fantastiskt. Jag tror jag byter direkt.

Hälsar
R

Märker att du slagit upp "sarkasm" i din ordbok. Vad fint.

Men allvarligt, för en stund sen hävdade du bestämt att det saknades fasta porträtt-telen (som din favvo 135:an). Nu visade jag att det visst fanns. Vad är problemet? Nikon har VR-objektiv från 18 mm till 400 (ja, zoomobjektiv mestadels). Och det är ju knappast så att man kommer sluta utveckla objektiv med VR.

Men sitt du där och rapa upp copy-text från Pentax-broschyrer och intala dig själv att Pentax är det bästa systemet i världen.

Du ska få en liten tankenöt: Nikon och Canon står för ca 80 % av världsmarknaden för DSLR:er. De har en enorm användarskara som betalar för sina produkter (överpriser om man frågar dig). Vilka tror du har bäst förutsättningar att utveckla nya produkter som ger användarna störst kreativ frihet före alla andra?

En hint: kolla hur lång tid det tog Pentax att få ut en 10mp-kamera på marknaden. Under samma tid släppte Nikon två 10mp-kameror.
16-50/2.8? Tja, bara fyra år efter Nikon.
 
Roland Mabo skrev:
Ja, om jag exempelvis vill ut på stan och göra lite "candid photopgrahy" eller "street photography" som det heter på svenengelska, var är de små snabba och fasta brännvidderna? De saknas helt i din lista. Med Pentax finns dem.
(och kom inte dragandes att man ska ha stativ, för det är otympligt och opraktiskt vid denna typ av fotografering).

Canon och Nikon har säkert ett bra utbud för den som enbart sysslar med fågelfotografering eller något annat där långa telen är viktigt, men för den som inte gör det då - där ser jag hur många hål som helst i deras IS/VR utbud. Och varför har de inga makron med IS/VR? Makroobjektiv är de skarpaste av alla objektiv, de är utmärkta att använda för annan fotografering än makron också.

Hälsar
R

Om vi ska jämföra kameror så har Canon två steg snabbare sensor än Pentax så medans Pentaxfotografen är nere på 1:10s och harvar kör Canonfotogranfen vidare på 1:50s på ISO1600 och över utan problem med bildkvaliteten och inga problem med att motiven rör sej.

48 Canonobjektiv, plus alla pirater, utan IS och med ljusstyrkor ner till 1,2 drar alltså nytta av detta, även IS-objektiven maturligtvis.

(16 Canonobjektiv har IS och då förträdesvis där de behövs...på längre telen...plus de priatobjektiv som börjar komma. Dessutom så är Canons IS upp till 4 steg "snabbare".)

De...kallar jag utbud och valfrihet att fotografera!...

PS. Här går det undan i kommentarflödet! Någon har redan tait upp det här med kamerasnabbheten ser jag. DS
 
Roland Mabo skrev:
Snälla du, vad förväntar du dig i ett * Pentax forum * egentligen? Att vi ska dissa Pentax och hylla Nikon eller Canon?
Vet inte om jag förväntade mig det, men man hoppas ju i alla fall alltid på en seriös debatt. Tyvärr blev det inte så här och nu.

Och det skall du veta Raphael, att på alla andra Canon/Nikon forum jag deltar (även på Fotosidan), så är vi sannerligen inte främmande för att ta upp, och klaga på, det egna märkets brister. Därför blir det generellt också mycket mer av värde sagt på där, än det blivit i denna debatt.

Fem dåliga saker med min Nikon-utrustning:
-- Vill ha något stegs lägre brus på D200 från 800ISO, liksom på min D2H.
-- D200:ans batteritid kunde varit bättre.
-- Min D70 har en alldeles för liten sökare.
-- Saknar VR på på en del gluggar, vill att uppdateringarna skall gå fortare.
-- Min D70 kan bara styra en enda blixtgrupp trådlöst

Är du man nog att lista fem dåliga saker med ditt Pentax-system nu, Raphael? Inklusive en punkt som har med skakreduceringen att göra, tack. Kom igen nu!
 
elbe skrev:
Om vi ska jämföra kameror så har Canon två steg snabbare sensor än Pentax så medans Pentaxfotografen är nere på 1:10s och harvar kör Canonfotogranfen vidare på 1:50s på ISO1600 och över utan problem med bildkvaliteten och inga problem med att motiven rör sej.

RAW-data på DPR säger att det är ett steg mellan 5D och en bra Sonysensor. Du kanske har rätt men i så fall har DPR fel och då vore intressant med en källa?
 
Anders,

jag har verkligen försökt hålla mig till ämnet i den här diskussionen som handlar om skakreducering, men ni icke Pentax användare tycks drivas av någon extrem vilja att ständigt och hela tiden vilja diskutera andra saker än trådrubriken och jag undrar varför. Nu vill du diskutera Pentax som system vs Canon eller Nikon, alltså inte bara skakreduceringen utan massa andra saker och också och jag undrar - varför i hela friden då och varför just i denna tråd? Är ni så missnöjda med era system att ni måste komma hit och klaga för att era system inte hyllas tillräckligt i avdelningen för Pentax?!

Hälsar
R
 
elbe skrev:
Om vi ska jämföra kameror så har Canon två steg snabbare sensor än Pentax så medans Pentaxfotografen är nere på 1:10s och harvar kör Canonfotogranfen vidare på 1:50s på ISO1600 och över utan problem med bildkvaliteten och inga problem med att motiven rör sej.

48 Canonobjektiv, plus alla pirater, utan IS och med ljusstyrkor ner till 1,2 drar alltså nytta av detta, även IS-objektiven maturligtvis.

De...kallar jag utbud och valfrihet att fotografera!...

Varför ska det jämföras kameror i en tråd som handlar om skakreducering? Jo, för att ni vet att ni har förlorat diskussionen och ni försöker rädda er genom att försöka diskutera andra saker än det som den här tråden är till för. Det känns varken särskilt moget eller seriöst.

Jag förstår inte varför du tar upp icke-IS/VR objektiv i en tråd som handlar om skakreducering. Vill du ha skakreducering, så är utbudet begränsat. Du tar ju upp icke IS/VR objektiv för att försöka säga att Canon inte har ett begränsat utbud, men det visar ju bara det som också är min poäng - att går du enbart efter IS/VR så har både Canon och Nikon ett synnerligen begränsat utbud. Det finns huvudsaklingen zoomar, det saknas många fasta och snabba brännvidder. Det där har jag redan skrivit och gett exempel på.

Det är ytterst märkligt att i en tråd som handlar om skakreducering i ett Pentax forum så klarar ni inte av att hålla er till ämnet utan väljer att förstöra tråden genom att diskutera helt andra saker än skakreducering i era försök att dissa Pentax. Det tycker jag är anmärkningsvärt, och förvisso roande eftersom det verkligen visar att era argument helt har tagit slut.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Anders,

jag har verkligen försökt hålla mig till ämnet i den här diskussionen som handlar om skakreducering, men ni icke Pentax användare tycks drivas av någon extrem vilja att ständigt och hela tiden vilja diskutera andra saker än trådrubriken och jag undrar varför. Nu vill du diskutera Pentax som system vs Canon eller Nikon, alltså inte bara skakreduceringen utan massa andra saker och också och jag undrar - varför i hela friden då och varför just i denna tråd? Är ni så missnöjda med era system att ni måste komma hit och klaga för att era system inte hyllas tillräckligt i avdelningen för Pentax?!

Hälsar
R

Visst, jag tycker att man ska försöka hålla sig till ämnet. Ibland blir det dock så att det drar iväg lite och då tycker jag att man kan tillåta det.
Jag försöker inte på något sätt trasha Pentax-systemet. Det har många fördelar, framförallt att man får mycket valuta för pengarna – vilket kanske inte alltid är fallet med Nikon. Men det betyder inte att jag tycker att Pentax är det perfekta systemet. T ex tycker jag inte att skakreducering i huset har ALLA fördelar mot den objektivbaserade varianten – för det har det inte.
I alla fall, det är inte min mening att komma hit och alltid vara emot allt. Men om du jämför Pentax med andra märken (som Nikon) får du vara beredd på att folk med motsatta åsikter postar inlägg med motargument.
För hur kul hade det varit om alla märkesforumen bara lovsjöng det egna märket i alla lägen?

Nu ska jag kolla på CSI! Vi hörs!
 
AndersGbg skrev:
För hur kul hade det varit om alla märkesforumen bara lovsjöng det egna märket i alla lägen?

Det ar ju just det som ar problemet, Pentaxforumet saknar sjalvdistans..

Jag hoppar in i Nikonforumet da och da, och dar blir man inte pahoppad sa fort man namner att Nikon inte ar bast pa allt, utan medhall och onskningar om forbattringar, precis som i Canon forumet...

Jag har skrivit det forut, och jag skriver det igen, det ar alltid kul att ta del av andra forum for att lara sig mer, men i Pentaxforument sa blir man angripen som person sa fort man namner nagot som inte ar bra med Pentax.. Pentax ar inte bast pa allt, absolut inte, och folket i Pentaxforumet skrammer ivag mig for all framtid fran att kopa en Pentax, aven fast jag redan har en kompakt och en gammal systemkamera.. Kanske skulle kika pa ett Fuji S5 hus bara for att istallet.
 
jorgene skrev:
du man nog att lista fem dåliga saker med ditt Pentax-system nu, Raphael? Inklusive en punkt som har med skakreduceringen att göra, tack. Kom igen nu!

Varför vill du diskutera kamerasystem i en tråd som handlar om skakreducering och varför vill du diskutera ditt system i avdelningen för Pentax? Varför klarar ni inte av att hålla er till ämnet? Och du begär dessutom att jag ska frångå ämnet, för annars är jag inte "man" nog. Så det är alltså "manligt" att bryta mot ämnesrubriken? Vad är det för manligt i det? Och apropå detta att vara "man" så ska jag berätta en sak för dig, jag tycker din fråga "Är du man nog?" är genus normativ så det stänker om det. Jag är queer och det är jag stolt över.

Så, jag är tillräckligt queer nog för att svara på din uppmaning - fast det innebär att jag bryter mot trådens ämne. Den här tråden har ni redan förstört med er ovilja att hålla er till ämnet.

1. Jag tycker illa om färgen på min K10D. Min *ist DS var silver/svart och jag vill ha den färgkombinationen på min K10D också. Jag har MZ-5n och MZ-10 i silver/svart också. K10D skär sig helt klart mot min Pentax samling. Dessutom ser mitt FA 28-105 f/3.2-4.5 i silver/svart fult ut på min K10D. Det är en stor brist. Allra bäst vore om det fanns utbytbara skal så man kunde välja sin egen färgkombination.

2. Pentax har inte gjort en P-TTL kompatibel ringblixt än.

3. Pentax gör inget polarisationsfilter, de har Skylight filter men jag vill ha ett polarisationsfilter som det står Pentax på.

4. Jag vill gärna ha ett val där man kan ändra färgsättningen i menyn på K10D. Man kan det i Optio 30 och i min mobiltelefon, jag saknar att man inte kan göra det i K10D. Personligen skulle jag ha valt andra färger för menyn.

Och så ville du ju ha något om skakreduceringssystemet.
5. Markeringen för SR systemets funktion är för liten i sökaren, det hade varit bra att kombinera det med en pipsignal för att göra det tydligare. Jag tycker även placeringen är fel, den sitter för långt åt vänster. Det hade varit bra att ha den i mitten.

Hälsar
R
 
AndersGbg skrev:
Men om du jämför Pentax med andra märken (som Nikon) får du vara beredd på att folk med motsatta åsikter postar inlägg med motargument

Men snälla du, det är ju ni som har kommit hit och skrivit om hur bra era system är och hur dålig Pentax är i denna tråd. Så fort det skrivs något positivt om Pentax i denna avdelning för Pentax (oavsett vad det är), så kommer icke-Pentax användare hit och börjar prata om sina systems fördelar och gör allt för att dissa Pentax. Det har hänt väldigt mycket senaste tiden och så spårar trådarna ur hela tiden eftersom dessa personer inte klarar av att hålla sig till ämnet, som nu denna tråd där det har skrivits mycket om helt andra saker än skakreducering, som var vad denna tråd egentligen handlade om. Eftersom icke-Pentax användare inte hade tillräckligt med argument gällande skakreducering, så tog dessa personer in helt andra frågor. Och nej, jag hade inte väntat mig det. Jag hade väntat mig att de som deltar i en tråd i allafall försöker hålla sig till trådens ämne. Men det var tydligen för mycket begärt.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Varför ska det jämföras kameror i en tråd som handlar om skakreducering? Jo, för att ni vet att ni har förlorat diskussionen och ni försöker rädda er genom att försöka diskutera andra saker än det som den här tråden är till för. Det känns varken särskilt moget eller seriöst.

Jag förstår inte varför du tar upp icke-IS/VR objektiv i en tråd som handlar om skakreducering. Vill du ha skakreducering, så är utbudet begränsat. Du tar ju upp icke IS/VR objektiv för att försöka säga att Canon inte har ett begränsat utbud, men det visar ju bara det som också är min poäng - att går du enbart efter IS/VR så har både Canon och Nikon ett synnerligen begränsat utbud. Det finns huvudsaklingen zoomar, det saknas många fasta och snabba brännvidder. Det där har jag redan skrivit och gett exempel på.

Det är ytterst märkligt att i en tråd som handlar om skakreducering i ett Pentax forum så klarar ni inte av att hålla er till ämnet utan väljer att förstöra tråden genom att diskutera helt andra saker än skakreducering i era försök att dissa Pentax. Det tycker jag är anmärkningsvärt, och förvisso roande eftersom det verkligen visar att era argument helt har tagit slut.

Hälsar
R

Var sitter sensorn om inte i kameran och Canons sensor är snabbare än Pentax...enkelt eller hur!

Pentax behöver SR/AS i huset för att hänga med. Canon behöver de inte.

PS. Flygandefågelfotografer kör gärna utan IS för tiderna som krävs är ända så snabba. DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.