AndersGbg
Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Därför är det oerhört anmärkningsvärt att Nikon tar nästan 15 000 kr för sitt objektiv, eftersom det har varit ute på marknaden så länge. Pentax tar under 8 000 kr för sitt och det har precis börjat att levereras.
Det är vanligt på marknaden att produkter är dyrast när de lanseras, för att sedan sjunka i pris. Detta faktum gör prisskillnaden mellan dyra gamla Nikon och lågt prissatta nya Pentax helt omöjlig att förstå.
Dessutom så har inte Nikons dyra 17-55 skakreducering, vilket är något du får med Pentax.
Nikon tar onekligen bra betalt för många av sina produkter, det mest förvånande är att konsumenterna accepterar det. Visst är det så att Nikon har ett starkt varumärke, men att betala flera tusen extra bara för namnet, det är verkligen orationellt. Personligen anser jag det vara lurendrejeri.
Hälsar
R
Som jag fattat det är Pentax DA 16-50/2,8 i princip identiskt med Tokina AT-X 165 PRO 16-50/2,8 – som ju finns i Nikonfattning. Så i Nikonsystemet kan man välja på olika objektivkonstruktioner.
Och jag vet vad du kommer skriva: nej man får inte skakreducering inbyggt i nåt av dem.
Själv är jag grymt nöjd med mitt 17-55 och tycker att det har varit värt varenda krona jag fick spara ihop för att kunna köpa det.