Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
cmyk skrev:
Med pentax 300/2,8 kan du ju gå och fika när AF ska ställa in sig...kan bli dyrt i längden när man plåtar sport,
Du har alltså personlig erfarenhet av autofokusen i FA Star 300 f/2.8? Jag har ett enkelt råd till dig, det är dåligt för magen att fika så snabbt. Man ska dricka och tugga långsamt, för annars riskerar man magsår.
Det är ingen hemlighet att gamla FA serien skrotas nu och Pentax släpper nya DA, DA Star och DA Limiteds. Den faktiska ersättaren för FA Star 300 f/2.8 är DA Star 200 f/2.8 SDM ED. Brännvidden 200 på APS-C formatet ger en bildvinkel som motsvarar 300 på 24x36 format. Med ett 200 på APS-C får du alltså samma räckvidd och bildvinkel som 300 på 24x36. DA Star 200 f/2.8 kommer hamna under 10 000 kr i pris (det exakta priset är ej fastställt än, min personliga gissning är runt 8 000 kr) och levereras från September. Det är väderskyddat och har supersonic drift, givetvis får det funktionen skakreducering på Pentax K serie av digital systemkameror.
Under 80-talet så fanns det en slogan jag tyckte om "Power without the price", det gällde nu inte Pentax, men det skulle kunna gälla Pentax för vad de erbjuder nu för tiden.
Canon 300 f/2.8 IS L kostar 43 995 kr.
Canon 1DS Mark II hus kostar 67 995 kr.
Canon EOS 5D hus kostar 25 995 kr.
1DS + 300 blir 111 990 kr.
5D + 300 blir 69 985 kr.
Ett K10D hus kostar 7 995 kr.
200 f/2.8 (motsvarar 300 f/2.8) hamnar under 10 000 kr i pris.
Det är möjligt att skillnaden mellan Pentax och Canon här bara motsvarar några hundralappar för dig, men för vanliga konsumenter så är det en enorm skillnad.
Pentax erbjuder snabbt telefoto med skakreducering för vanliga konsumenter, och dessutom vidvinkel, standardobjektiv, zoomar, makron - allt med skakreducering, till priser som många konsumenter har råd med. Det gör inte Canon.
Jag jämför med Canons 24x36 därför att Canon användare själv har tagit upp dem i diskussionen och jämfört med Pentax, exempelvis i texten "Pentax har inget som matchar min 1DS".
Räkna själv ut hur många K10D man kan köpa för vad en 1DS kostar...
På er verkar det vara en nackdel med ett lågt pris, att erbjuda mycket för pengarna. Det är något som jag inte förstår. Hur kan man med glädje vilja att betala mycket pengar?
Hälsar
R