Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders,

Eftersom Pentax fortfarande hävdar officiellt att de fortsätter att utveckla 645D och att kameran kommer att lanseras, så kan det knappast vara ett "R-Y-K-T-E" att skriva att de kommer att göra det eftersom detta är den officiella information som finns tillgänglig.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
En vän till mig har en Canon 20D med IS objektiv, jag har testat och jag tycker helt klart Pentax är att föredra som system och även för skakreducering. Han har ju bara två objektiv till sin, båda zoomar. Jag har fler objektiv till min k10D, varav tre är fasta brännvidder, bl a min favorit 135 f/2.8 som är mitt mest använda objektiv. Det finns ingen 135 f/2.8 med skakreducering till Canon eller Nikon. Med Canons och Nikons lösning skulle jag känna mig begränsad som fotograf, helt hänvisad till Canons och Nikons val brännvidder för IS/VR. Med Pentax får jag frihet, det är inte Pentax som bestämmer vad jag ska välja för brännvidd med IS/VR, det är jag själv som bestämmer. Jag har friheten att välja vilken brännvidd som helst, för alla ger mig skakreducering. Därmed så har jag mer kreativa möjligheter, en större palett och fler penslar att måla med. Köper man Canon eller Nikon så får man en fastställd palett, du har inte friheten att välja på samma sätt.

Hälsar
R

Precis, alltså är Pentaxs antiskakfunktion bättre ur ett systemperspektiv.
 
Roland Mabo skrev:
Anders,

Eftersom Pentax fortfarande hävdar officiellt att de fortsätter att utveckla 645D och att kameran kommer att lanseras, så kan det knappast vara ett "R-Y-K-T-E" att skriva att de kommer att göra det eftersom detta är den officiella information som finns tillgänglig.

Hälsar
R

Nej, men det är ett rykte att de kommer lanserade den "inom kort". Det finns ju ingen "time frame" satt för lanseringen, eller?
 
Roland Mabo skrev:
Anders,

Eftersom Pentax fortfarande hävdar officiellt att de fortsätter att utveckla 645D och att kameran kommer att lanseras, så kan det knappast vara ett "R-Y-K-T-E" att skriva att de kommer att göra det eftersom detta är den officiella information som finns tillgänglig.

Hälsar
R

Antiskak? I kameran eller i kommande 645D objektiv eller inte alls? Skulle var roligt att höra från dej som har direkt kontakt med "officiella" tekniker från Pentax/Hoya...
 
Det är inget rykte att Pentax France hävdar att de lanserar den "inom kort", de hävdar verkligen det, däremot så har Pentax Japan inte satt ett officiellt datum. Båda är Pentax (Pentax France ägs av Pentax Japan, det är alltså ingen fristående distributör). Vad Pentax Japan tycker om det som Pentax France hävdar är däremot inget som jag känner till, men det är inte helt ovanligt att Pentax distributörer har svårare att hemlighålla information än Pentax Japan. Ett exempel på detta är *ist DL där Pentax Sverige skickade ut ett nyhetsbrev med kameran ett par dagar innan Pentax Japan släppte ett oficiellt nyhetsbrev. Jag fick det själv och jag blev rätt förvånad för ingen annanstans stod det något om kameran. :)

Hälsar
R
 
elbe skrev:
Antiskak? I kameran eller i kommande 645D objektiv eller inte alls? Skulle var roligt att höra från dej som har direkt kontakt med "officiella" tekniker från Pentax/Hoya...

Jag har ingenstans skrivit att jag har kontakt med tekniker från Pentax/Hoya. Det jag skrev är att de har svarat på frågor i ett japanskt användarforum. Jag har en vän i Japan som översatte informationen från japanska till engelska och skickade till mig. Hur du kan få det till att jag har "direkt kontakt" med Pentax tekniker förstår jag inte.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag har ingenstans skrivit att jag har kontakt med tekniker från Pentax/Hoya. Det jag skrev är att de har svarat på frågor i ett japanskt användarforum. Jag har en vän i Japan som översatte informationen från japanska till engelska och skickade till mig. Hur du kan få det till att jag har "direkt kontakt" med Pentax tekniker förstår jag inte.

Hälsar
R

Bra! Ungefär som allt prat och önsketänkande i detta forum alltså!...
 
Roland Mabo skrev:
Det är inget rykte att Pentax France hävdar att de lanserar den "inom kort", de hävdar verkligen det, däremot så har Pentax Japan inte satt ett officiellt datum. Båda är Pentax (Pentax France ägs av Pentax Japan, det är alltså ingen fristående distributör). Vad Pentax Japan tycker om det som Pentax France hävdar är däremot inget som jag känner till, men det är inte helt ovanligt att Pentax distributörer har svårare att hemlighålla information än Pentax Japan. Ett exempel på detta är *ist DL där Pentax Sverige skickade ut ett nyhetsbrev med kameran ett par dagar innan Pentax Japan släppte ett oficiellt nyhetsbrev. Jag fick det själv och jag blev rätt förvånad för ingen annanstans stod det något om kameran. :)

Hälsar
R

Ok, min franska är lite ringrostig (läs: obefintlig). Du kan väl visa var på www.pentax.fr man kan hitta information om att 645D kommer snart?
Om det nu inte är ett officiellt obekräftat rykte alltså.
 
Jag förstår inte vad du menar.
Jag skrev ju att Pentax France chef har uttalat sig officiellt om att kameran "kommer snart". Han uttalade sig inte som privat person under ett informellt, hemligt möte. Han uttalade sig som chefen för Pentax France, hans ord står alltså för företagets ord, därför blir det ett oficiellt uttalande. Ett rykte blir det om han har uttalat sig som privatperson, men eftersom han i egenskap av chef för Pentax France hävdar det så blir det inget rykte, då blir det ett officiellt uttalande från Pentax France. Jag tror inte du riktigt förstår skillnaden mellan rykte och officiellt uttalande.

Ett exempel:
Det finns flera intervjuer med K D Torigoe, chef för Pentax Japan, där han har uttalat sig om företagets utveckling, eftersom Pentax Japan inte har dessa uttalanden på sin hemsida så definieras detta alltså som rykten enligt dig - medan jag menar att Torigoes uttalanden är officiella.

Svenska Akademiens ordlista definierar "oficiell" enligt följande:
"som härrör från el. representerar offentlig myndighet el. de styrande; som gäller utåt sett el. inför allmänheten".

Både chefen för Pentax France, vars namn jag tyvärr lagt ifrån minnet och K D Torigoe tillhör "de styrande", de är chefer. De representerar sitt företag och de har uttalat sig publikt, inför allmänheten. Följaktligen så har uttalanden skett i överrensstämmelse med Svenska Akademiens definition av ordet. Det står ingenstans att det måste ske via ett pressmeddelande eller finnas en länk på en hemsida för att det ska anses vara officiellt, det räcker med att uttalandet var öppet från en styrande eller representant från en styrande och självfallet kan detta ske på olika sätt. I en intervju, i ett pressmeddellande, i en text på Internet, eller över en lunch där informationen sedan kom upp på en hemsida. Pentax France *vet* att Benjamin Kanarek skriver om alla sina möten med Pentax, så de använder Benjamin Kanarek till att ge Pentax användarna information. Därför var det "inför allmänheten" och publikt, eftersom det var en överrenskommelse att det som chefen sa till Benjamin skulle läggas ut publikt.

Om du hävdar annorlunda så rekommenderar jag att du lämnar in en skrivelse till Svenska Akademien så kanske de övervägar att ändra betydelsen så att den mer överrenstämmer med din syn på saken, jag själv finner diskussionen nedlagd från min sida eftersom ordlistans definition stödjer min sak i ärendet.

Hälsar
R
 
Tycker du att "informellt, hemligt möte" låter som något officiellt?
Jag håller inte med om att det stämmer överens med vad som står i Svenska Akademiens ordlista, speciellt inte med tanke på formuleringen "som gäller utåt sett el. inför allmänheten".

Men det är alltid kul att bli uppläxad om betydelsen av ordet "oficiell". Är det nytt förresten? Jag hittar inte det i min ordbok... :)
 
AndersGbg skrev:
Tycker du att "informellt, hemligt möte" låter som något officiellt?

Jag skrev "Han uttalade sig inte som privat person under ett informellt, hemligt möte."

Det var alltså det som INTE hände, jag skrev ju att han INTE gjorde så.
Det som hände var att han uttalade sig som oficiell representant från Pentax France under ett officiellt möte, en lunch under hans arbetstid, och publikt möte. Det fanns inget hemligt, informellt, med det, vilket jag också skrev.

Men ok, jag är medveten om att det mänskliga undermedvetna sorterar bort ordet "INTE" och uppenbarligen hände det hos dig eftersom du INTE uppmärksammade det. :)

Jag vet inte vilken ordbok du har, men jag har "Svenska Akademiens ordlista över svenska språket", version från 1998 men upplaga tryckt 2000, Nordstedts.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Ok, då missuppfattade jag dig. Tycker fortfarande att det är väl svagt att kalla det för officiella uppgifter dock.

Och ordet stavas "officiell", kolla i din ordbok. Står det "oficiell" skulle jag bli väldigt förvånad.
 
Roland Mabo skrev:
Henrik,

varför har du problem med att hålla en seriös ton i en seriös diskussion? Jag är helt öppen för en seriös diskussion om skakreduceringssystem, varför är inte du det? Humor i all ära, men nu börjar du gränsa till personangrepp.

Hälsar
R

slå upp "ironi" i din fina ordlista,

förresten, slå upp "självdistans" också när du ändå är igång,


;)
 
Roland Mabo skrev:
Med Canons och Nikons lösning skulle jag känna mig begränsad som fotograf, helt hänvisad till Canons och Nikons val brännvidder för IS/VR.
Hälsar
R

Begransad???

17 - 55 2.8 IS
24 - 105 mm f/4 IS
70 - 200 2.8 eller 4 IS
100 - 400 5.6 IS
28 - 300 5.6 IS
300 2.8 IS
400 4 DO IS
400 2.8 IS
500 4 IS
600 4 IS

Jag har sakert missat nagra... Begransad? Jo, men visst.
 
fredriklindstrom skrev:
Begransad???

17 - 55 2.8 IS
24 - 105 mm f/4 IS
70 - 200 2.8 eller 4 IS
100 - 400 5.6 IS
28 - 300 5.6 IS
300 2.8 IS
400 4 DO IS
400 2.8 IS
500 4 IS
600 4 IS

Jag har sakert missat nagra... Begransad? Jo, men visst.

men bäst är ändå ett gammalt hederligt stativ..
funkar alltid..

;)
 
Roland Mabo skrev:
Och just nämnda Konica-Minolta system hamnade sist i det test som Pentax vann. :) Troligen är därför Pentax ännu bättre vid långa brännvidder.
Tycker du verkligen om du försöker lägga band på Pentaxkänslorna för ett ögonblick att det är en rimlig slutsats att dra efter ett enda test, där man använt en matberedare som stativ vid en synnerligen kort brännvidd?

Visst är det en möjlighet att Pentax system verkligen är betydligt effektivare än Sonys också på andra brännvidder men det känns för mig väldigt oseriöst att på grundval av detta test hävda att skillnaden troligen blir ännu större på längre brännvidder.

Bildstabilisering bör vara något av det svåraste som finns att utvärdera och detta test är intressant som ett första försök att skapa en objektiv testmetod. Däremot är det först när man provat på åtminstone ett urval av brännvidder, framförallt något som åtminstone liknar tele, och med några alternativa testmetoder (t.ex. någon där människor håller i kameran) och börjar se återkommande trender i resultaten som man med någon trovärdighet kan fälla uttalanden om systemens effektivitet under verkliga förhållanden.

Jag tycker det är lika olyckligt när folk utan oberoende testunderlag hävdar att Canons och Nikons lösningar är effektivare än husstabilisering på längre brännvidder. Åtminstone jag vet inget annat än Canons reklam som styrker det påståendet och som partsinlaga har den förstås ringa trovärdighet i sammanhanget.
 
fredriklindstrom skrev:
Begransad???

17 - 55 2.8 IS
24 - 105 mm f/4 IS
70 - 200 2.8 eller 4 IS
100 - 400 5.6 IS
28 - 300 5.6 IS
300 2.8 IS
400 4 DO IS
400 2.8 IS
500 4 IS
600 4 IS

Jag har sakert missat nagra... Begransad? Jo, men visst.

Inget snabbare än f2.8, svagt tycker jag ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.