Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
elbe skrev:
Vad gäller objektiv-IS så är denna teknik överlägsen på längre brännvidder på alla tänkbara sätt, skak, AF, mätning, komposition, hållbarhet mm.

Visa gärna det i en test då. Hållbarheten för optiska system är inte nått vidare bra enligt photozone som testat det mesta som finns. Många objektiv dras med centreringsfel som ger försämrad skärpa i bilderna.
 
AndersGbg skrev:
Men om du nu ville få skillnaden i pris så stor som möjligt och BARA tittade på antiskakfunktionen hade du ju lika gärna kunnat jämföra 1D mark III med K100D, eller hur?
Jag menar, varför välja en så dyr kamera som K10D om det ändå bara är antiskakfunktionen man är ute efter?

Enligt mina beräkningar får man 7,2 stycken K100D för samma pris som en 1D mark II.

Att jag jämförde med 1Ds Mk II berodde på att en Canon användare själv tog in den kameran i diskussionen och då använde jag den som jämförelse. Det var inte jag som tog in den i diskussionen.

Jag har jämfört många lösningar i olika inägg, bl a så visade jag att Canons billigaste lösning med 400D + 17-85 IS + 70-300 IS är 10 000 kr dyrare än Pentax billigaste 18-55 + 75-300 lösning med skakreducering. Jag har också jämfört k10D med 30D. Så jag har tagit upp många olika prisjämförelser med olika kameror och objektiv från Pentax och Canon lägret. Från billigaste till dyraste och mycket där emellan. Allt för att visa det faktum att Pentax skakreduceringslösning ger den bredaste och lägst prissatta lösningen.

jag noterar att du väljer att diskutera mig och mina inlägg istället för att komma med argument gällande skakreducering, har argumenten tagit slut?

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
AndersGbg skrev:
Pentax HAR ett (1) digitalt format i dagsläget: APS-C. Allt annat är bara spekulationer och önsketänkande.

Pentax har nyligen visat en fungerande 645D på mässa så mer än ett önsketänkade skulle jag nog kalla det.
 
AndersGbg skrev:
Sen tycker jag att det är intressant att du skriver om 645D som om det vore klart att den kommer lanseras.

Den kanadensiske men Paris-baserade modefotografen Benjamin Kanarek har vid ett lunchmöte med chefen för Pentax France fått ett personligt och officiellt löfte om att 645D kommer att lanseras inom kort. Det exakta lanseringsdatumet förväntas annonseras på kommande PMA mässa i Paris.

Dessvärre så glömde Benjamin fråga huruvida 645D erbjuder skakreducering.

Hälsar
R
 
elbe skrev:
DA 200 ersätter FA 300 skriver du. Kanske 200mm då är gränsen för att överhuvudtaget få någon skskredusering med SR/AS i huset.

Nejdå, jag har ett gammalt helmanuellt 500mm tele som jag köpt för småpengar. Har provat handhållet med och utan SR påslaget. Det funkar kalas.
 
Gimbal skrev:
Nejdå, jag har ett gammalt helmanuellt 500mm tele som jag köpt för småpengar. Har provat handhållet med och utan SR påslaget. Det funkar kalas.

Så sensorn hoppade inte ut via luckan till minneskortet som en Canon användare tidigare hävdat händer vid långa brännvidder på Pentax? ;)

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag har jämfört många lösningar i olika inägg, bl a så visade jag att Canons billigaste lösning med 400D + 17-85 IS + 70-300 IS är 10 000 kr dyrare än Pentax billigaste 18-55 + 75-300 lösning med skakreducering. Jag har också jämfört k10D med 30D. Så jag har tagit upp många olika prisjämförelser med olika kameror och objektiv från Pentax och Canon lägret. Från billigaste till dyraste och mycket där emellan. Allt för att visa det faktum att Pentax skakreduceringslösning ger den bredaste och lägst prissatta lösningen.

jag noterar att du väljer att diskutera mig och mina inlägg istället för att komma med argument gällande skakreducering, har argumenten tagit slut?

Hälsar
R

Nejdå, jag tycker följande om skakreducering:

En sensorbaserad lösning har flera fördelar. Den ger alla objektiv funktionen, är billigare (eftersom man bara behöver köpa den en gång, så att säga) och är väl möjligtvis mindre känslig för fel.
Men.
Den objektivbaserade lösningen har en stor fördel: att även sökarbilden stabiliseras.
För den som är intresserad av att se skillnaden har Nikon (surprise...) en flashsida om sin VR-teknik där man kan se skillnaden i sökarbilder: http://nikonimaging.com/global/technology/vr/index.htm (klicka på "Clearer finder image")

Alltså:
Har jag två kameror framför mig, säg en K10D med FA 24-90 (du får gärna föeslå ett bättre objektiv) och en D80 med 18-200 VR så skulle jag välja den senare eftersom den antiskaklösningen har alla fördelar som K10D-exemplet har plus en stabiliserad sökarbild.

Förstår du hur jag resonerar? Ser man på det ur ett kamerasystemperspektiv så är Pentax bättre, men ur ett konkrekt kameraperspektiv så vinner Nikons lösning.
 
papi skrev:
Pentax har nyligen visat en fungerande 645D på mässa så mer än ett önsketänkade skulle jag nog kalla det.

Tja, tidigare har ju 645D varit känd som "glasmonterkameran" så det är väl ett steg framåt att de nu har en fullt fungerande prototyp. Det betyder dock inte att man kommer lansera kameran – och det säger absolut ingenting om när. Man får skilja på prototyp och modell klar för marknad. Ett tag var det ju 18mp nu är det helt plötsligt 31mp som gäller.
 
Roland Mabo skrev:
1. Vilka tester visar att objektiv-IS är bättre på skak, autofokus, mätning, komposition och hållbarhet, jämfört med en sensorbaserad lösning? Ditt prat om hållbarhet förstår jag inte eftersom till skillnad från andra sensorbaserade system så är Pentax lösning elektromagnetisk. Och Canons IS bygger på mekanik som flyttar omkring linselement. Det finns rapporter om Canon IS objektiv som har tvingats lämnas in på service på grund av att systemet har fallerat. Vilkar och hur många rapporterar har du sett om Pentax kameror varit inne för service pga ett trasigt SR system? Gällande autofokus och mätning så har jag själv inte upplevt några som helst problem med längre brännvidder på min K10D så jag förstår inte vad ni pratar om, det känns som lösa argument utan grund.

2. Det är ju intressant att du säger att 200 är gränsen för Pentax SR system, när jag själv har skrivit att jag har ett objektiv med 300 brännvidd som fungerar alldeles ypperligt. Penta lanserar dessutom ett nytt 300 objektiv samtidigt med nya 200 f/2.8, det blir DA Star 300 f/4 SDM ED. Det förväntas att längre brännvidder kommer att annonseras till hösten, enligt Benjamin Kanarek som har fått denna information från Pentax France.

Hälsar
R

På längre brännvidder avtar funktionen på SR/AS i huset för att till sist försvinna helt med ökande brännvidd. Sensorn önskade rörelser på längre brännvidder får helt enkelt inte plats i ramen den sitter i. Och ramen den sitter i kan ju inte vara större än objektivets bildcirkel för då får ju sensorn till sist inget ljus på sej...om den inte skulle ta vägen ut i det fria via minnesluckan alltså...

Elektromagnetik med metallram och rullager runt sensorn...eller kanske till o med på sensorn?...

All mekanik kan gå sönder, även Pentaxs SR.

Till sist! Jämför SR med olika mätsökar- och kompaktkameror med olika antiskak istället...blir mer äpplen och päron annars. (Se Nicklas ovan).
 
AndersGbg skrev:
Tja, tidigare har ju 645D varit känd som "glasmonterkameran" så det är väl ett steg framåt att de nu har en fullt fungerande prototyp. Det betyder dock inte att man kommer lansera kameran – och det säger absolut ingenting om när. Man får skilja på prototyp och modell klar för marknad. Ett tag var det ju 18mp nu är det helt plötsligt 31mpå som gäller.

Men det normla är ju i alla fall att lanserar de kamror man utvecklat, allt annat skulle jag kalla spekulation och det är väl bra att man justerar upp specen under utvecklingsarbetets gång.
 
Roland Mabo skrev:
Den kanadensiske men Paris-baserade modefotografen Benjamin Kanarek har vid ett lunchmöte med chefen för Pentax France fått ett personligt och officiellt löfte om att 645D kommer att lanseras inom kort. Det exakta lanseringsdatumet förväntas annonseras på kommande PMA mässa i Paris.

Och min granne har en moster vars kollega lunchade med chefen för Nikon Malaysia som sa att de kommer släppa en 50mp-kamera snart. :)
Snälla, om det nu är ett "officiellt" löfte – borde det då inte finnas nån information om detta allmänt tillgängligt?
Eller är det bara Benjamin som får ta det av löftet?
Sånt kalla R-Y-K-T-E-N och har låg trovärdighet.
 
elbe skrev:
På längre brännvidder avtar funktionen på SR/AS i huset för att till sist försvinna helt med ökande brännvidd.

Det finns användare här på FS som använt 800mm på KM och säger att det är lika effektivt som Nikons system på längre brännvidder, ja till och med lite bättre.
 
AndersGbg skrev:
Förstår du hur jag resonerar? Ser man på det ur ett kamerasystemperspektiv så är Pentax bättre, men ur ett konkrekt kameraperspektiv så vinner Nikons lösning.

Nej, jag förstår inte hur du resonerar eftersom du kan välja vilket objektiv som helst till K10D, vill du ha en 18-200 så finns det från både Sigma och Tamron som ger skakreducering på Pentax. Du är alltså inte låst till ett begränsat utbud av objektiv. Istället för att välja objektiv med IS/VR och försöka hitta det som stämmer med dina behov av brännvidd och bländare, och om du inte hittar ett IS/VR objektiv för det så tvingas du använda ett utan IS/VR - så kan du med Pentax lösning helt koncentrera dig på att välja det objektiv som har den kvalitet, det pris, de brännvidder och den bländare som passar just dig, för du vet att det kommer att fungera med skakreducering, vilket du än väljer kommer att fungera.

Med Pentax lösning missar du därmed aldrig ett kreativt ögonblick, för du har alltid tillgång till skakreducering och behöver därför inte begränsas av objektiven eftersom alla objektiv ger skakreducering.

Eftersom Pentax alltid erbjuder skakreducering, så ser jag det som ett bättre alternativ än ett som på vissa objektiv erbjuder skakreducering.

Ditt argument om stabil sökarbild har jag tidigare svarat på tre gånger redan i inlägg skrivna till Jörgen.

Hälsar
R
 
papi skrev:
Men det normla är ju i alla fall att lanserar de kamror man utvecklat, allt annat skulle jag kalla spekulation och det är väl bra att man justerar upp specen under utvecklingsarbetets gång.

Ja, det är ju det normala. Jag är bara tveksam till om Pentax verkligen kommer besluta sig för att gå in i mellanformatsklassen. Det är ju en krympande marknad med ett fåtal aktörer. T ex valde ju Contax att helt lägga ner.
Risken är att man förlorar mer pengar på att satsa på en produktionsmodell av kameran än att lägga ner utvecklingen i ett sent skede.

Det är lite som när man satsar pengar i poker. Har man redan stoppat in en massa marker i potten tar det ju emot att lägga sig. Fast man kan ju förlora ännu mer om man inte gör det.
 
AndersGbg skrev:
Och min granne har en moster vars kollega lunchade med chefen för Nikon Malaysia som sa att de kommer släppa en 50mp-kamera snart. :)
Snälla, om det nu är ett "officiellt" löfte – borde det då inte finnas nån information om detta allmänt tillgängligt?
Eller är det bara Benjamin som får ta det av löftet?
Sånt kalla R-Y-K-T-E-N och har låg trovärdighet.

Det är officiell information från Pentax att 645D kommer att släppas, däremot så har de valt att hemlighålla det absoluta datumet. Men att kameran kommer att släppas är officiellt fastställt, det finns flera pressmeddelanden från Pentax som talar om det, dock utan leveransdatum.

Var har du fått informationen ifrån att Pentax EJ kommer att lansera 645D på marknaden? För mig låter det som ett R-Y-K-T-E och har låg trovärdighet.

Pentax har visat upp fungerande kameror på olika mässor, de har även medgivit att lanseringen har dröjt på grund av tekniska orsaker, men har alltid hävdat och hävdar fortfarande att kameran kommer att lanseras. Det finns ingen som helst information from Pentax som visar på att projektet har lagts ner, så varför påstår du det?

Dina personliga teorier och ryktesspridande om att kameran ej kommer att släppas har jag svårt att koppla till skakreducering, du får gärna förklara kopplingen för mig. Jag har skrivit att det i dagsläget inte är känt huruvida den får skakreducering eller inte, men du kanske har information om detta som jag inte känner till?

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Nej, jag förstår inte hur du resonerar eftersom du kan välja vilket objektiv som helst till K10D, vill du ha en 18-200 så finns det från både Sigma och Tamron som ger skakreducering på Pentax. Du är alltså inte låst till ett begränsat utbud av objektiv. Istället för att välja objektiv med IS/VR och försöka hitta det som stämmer med dina behov av brännvidd och bländare, och om du inte hittar ett IS/VR objektiv för det så tvingas du använda ett utan IS/VR - så kan du med Pentax lösning helt koncentrera dig på att välja det objektiv som har den kvalitet, det pris, de brännvidder och den bländare som passar just dig, för du vet att det kommer att fungera med skakreducering, vilket du än väljer kommer att fungera.

Med Pentax lösning missar du därmed aldrig ett kreativt ögonblick, för du har alltid tillgång till skakreducering och behöver därför inte begränsas av objektiven eftersom alla objektiv ger skakreducering.

Eftersom Pentax alltid erbjuder skakreducering, så ser jag det som ett bättre alternativ än ett som på vissa objektiv erbjuder skakreducering.

Ditt argument om stabil sökarbild har jag tidigare svarat på tre gånger redan i inlägg skrivna till Jörgen.

Hälsar
R

Jaman, det var ju precis det jag skrev tidigare.
Pentax största fördel ligger på en systemnivå, dvs att att du kan välja vilket objektiv som helst ur systemet och ändå få funktionen.
Men jämför man två kameror ur vardera system med antiskak (ett på sensornivå och ett i objektivet) så tycker jag att objektivlösningen är att föredra.

Att du sen i dina tester inte tycker att du behöver sökarbildsstabilisering betyder ju inte att funktionen är bra och att andra kan tycka att det är en deal-breaker för dem.
Har du ens testar en VR- eller IS-lösning?
Jag har testat både Nikons VR-teknik och KonicaMinoltas AS-teknik och jag föredrar VR.
 
papi skrev:
Det finns användare här på FS som använt 800mm på KM och säger att det är lika effektivt som Nikons system på längre brännvidder, ja till och med lite bättre.

Och just nämnda Konica-Minolta system hamnade sist i det test som Pentax vann. :) Troligen är därför Pentax ännu bättre vid långa brännvidder.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Det är officiell information från Pentax att 645D kommer att släppas, däremot så har de valt att hemlighålla det absoluta datumet. Men att kameran kommer att släppas är officiellt fastställt, det finns flera pressmeddelanden från Pentax som talar om det, dock utan leveransdatum.

Var har du fått informationen ifrån att Pentax EJ kommer att lansera 645D på marknaden? För mig låter det som ett R-Y-K-T-E och har låg trovärdighet.

Pentax har visat upp fungerande kameror på olika mässor, de har även medgivit att lanseringen har dröjt på grund av tekniska orsaker, men har alltid hävdat och hävdar fortfarande att kameran kommer att lanseras. Det finns ingen som helst information from Pentax som visar på att projektet har lagts ner, så varför påstår du det?

Dina personliga teorier och ryktesspridande om att kameran ej kommer att släppas har jag svårt att koppla till skakreducering, du får gärna förklara kopplingen för mig. Jag har skrivit att det i dagsläget inte är känt huruvida den får skakreducering eller inte, men du kanske har information om detta som jag inte känner till?

Hälsar
R

Jag spekulerar självfallet när jag skriver att jag inte TROR att 645D kommer lanseras inom kort som du hävdar. Varken du eller jag har ju nån magisk kula att se framtiden med.
Jag bygger min uppfattning på det faktum att Pentax sagt att kameran är på väg i flera år nu. Men tro mig, jag skulle tycka det vore grymt kul om det kom en 645D som såldes till ett bra pris. Jag har bara tappat hoppet om att det kommer ske inom kort.

Detta har inget mer med skakreducering att göra är att vi tidigare diskuterade hur många digitala format Pentax har i dagsläget. Svaret på den frågan är fortfarande ett (1): APS-C.
Om ett år kanske de har två, vad vet jag.
 
AndersGbg skrev:
Har du ens testar en VR- eller IS-lösning?
Jag har testat både Nikons VR-teknik och KonicaMinoltas AS-teknik och jag föredrar VR.

En vän till mig har en Canon 20D med IS objektiv, jag har testat och jag tycker helt klart Pentax är att föredra som system och även för skakreducering. Han har ju bara två objektiv till sin, båda zoomar. Jag har fler objektiv till min k10D, varav tre är fasta brännvidder, bl a min favorit 135 f/2.8 som är mitt mest använda objektiv. Det finns ingen 135 f/2.8 med skakreducering till Canon eller Nikon. Med Canons och Nikons lösning skulle jag känna mig begränsad som fotograf, helt hänvisad till Canons och Nikons val brännvidder för IS/VR. Med Pentax får jag frihet, det är inte Pentax som bestämmer vad jag ska välja för brännvidd med IS/VR, det är jag själv som bestämmer. Jag har friheten att välja vilken brännvidd som helst, för alla ger mig skakreducering. Därmed så har jag mer kreativa möjligheter, en större palett och fler penslar att måla med. Köper man Canon eller Nikon så får man en fastställd palett, du har inte friheten att välja på samma sätt.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.