ANNONS
Annons

Test av bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
papi skrev:
Vad får dig att tro att HOYA sulle köpa Pentax för stora pengar för att sedan lägga ner en vinstgivande enhet? Möjligen skulle man kunna sälja den men då lever ju Pentax vidare med annan ägare.

:)
Givetvis släpper Pentax 10 nya objektiv före jul bara för att Hoya skall lägga ner verksamheten nästa år.
:)

Hälsar
R

eosguy skrev:
Precis som Pentax hävdar att deras system är bäst ;)

Surfade precis in på cyberphoto och titta närmare på Pentax, man kan ju inte dissa något utan att ha tittat närmare vad som erbjuds, kanske är Pentas IS i huset bättre än i objektivet jag vet inte, Men konstaterade iafall att utbudet av objektiv var väldigt dåligt, alla verkade ligga prismässigt i budget klassen, kanske är canons objektiv på tok för dyra, men min erfarenhet är att man får vad man betalar för och jag tror inte att pentax är ett system som matchar mina krav på kvalité men duger säkert för de med begränsad budget :) Den dag Pentax matchar min 1d3 och 300 2.8 IS till en 3:e del av priset så kan jag tänka mig att byta...

Var hävdar Pentax att deras system är bäst?
Det finns en skillnad här. Canon dissar skakreducering i huset i sin engelska marknadsföring. Pentax har valt att inte dissa någon annan i sin marknadsföring, utan för dem räcker det att tala om sina egna fördelar. När man vet att man är bäst, som Pentax givetvis vet, så finns det ingen anledning till att smutskasta sina konkurenter som Canon gör.

Utbudet av objektiv är dåligt eftersom Pentax har lagt ner de allra flesta av sina objektiv för 24x36, detta har jag skrivit tidigare i tråden. Ett av skälen till detta är att de inte ger optimal prestanda på digitala sensorer så Pentax utvecklar nya istället och före jul så har de 10 nya objektiv att lansera. (ett annat skäl är att många av de äldre objektiven hade bly, vilket är förbjudet av EU för konsumentelektronik).

I den professionella DA Star serien så har vi
DA 300 f/4, 200 f/2.8 60-250 f/4, 16-50 f/2.8, 50-135 f/2.8, 55 f/1.4 - alla dessa kommer lanseras före jul och ersätter tidigare FA Star varianter.

Sedan så fortsätter Pentax med den exklusiva och kompakta Limited serien, höstens bidrag till kollektionen för den modevetne fotografen som söker extra accessoar är 35 f/2.8 Limted Macro, som väl matchar höstfärgerna och går särskilt väl till tweedkostym.
(ja, men Limited serien är väldigt speciella objektiv som förenar både högpresterande optik, mekanisk kvalitet, exklusivt utförande och smakfull design i ett).

Sedan så har vi nya zoomar för mellanklassen - 17-70 och 55-300. Och nytt standardobjektiv på 35mm.

Vilka objektiv som kommer till vårens kollektion, är inte officiellt än men det väntas att vårens utbud kommer att presenteras på någon av fashion visningarna under hösten. Kanske med Benjamin Kanarek själv på catwalken? Det ryktas om att något särskilt är på gång i Paris iaf, där Pentax verkligen kommer se till att de uppfattas som tillhörande eliten av modehusen.

I Japan så kallas Pentax för "Japans Leica", just på grund av objektivens kvalitet.

Hälsar
R

Senast ändrad:
eosguy skrev:
jag tror inte att pentax är ett system som matchar mina krav på kvalité men duger säkert för de med begränsad budget :) Den dag Pentax matchar min 1d3 och 300 2.8 IS till en 3:e del av priset så kan jag tänka mig att byta...

Surfa in på photozone.de och kolla in objetivtesterna där så får du kanske en annan bild av verkligheten. Några av de högsta uppmätta mtf värdena är från just Pentaxobjetiv. Kanske inte till 1/3 av priset men vill man ha det bästa får man vara beredd att betala lite ;)

Låter ju toppen killar! finns inget bättre än konkurrens, det bidrar till att alla tillverkare jobbar hårdare på att ge oss konsumenter bättre produkter.

eosguy skrev:
Surfade precis in på cyberphoto och titta närmare på Pentax, man kan ju inte dissa något utan att ha tittat närmare vad som erbjuds, kanske är Pentas IS i huset bättre än i objektivet jag vet inte, Men konstaterade iafall att utbudet av objektiv var väldigt dåligt, alla verkade ligga prismässigt i budget klassen,

Totalt 62 st på Cyberphoto och 10 nya kommer i år. Prislägen upp till 22.000 och flera runt 10 papp. Borde nog vara tillräckligt för flesta fotografer...

Gällande längre objektivän 300 så kommer det till Pentax APS-C system. För 24x36 hade Pentax 400, 500, ja även 1000 och 2000 objektiv (enormt stora monster som kostade som en ny bil i småbilsklassen).

Proffsfotografen Benjamin Kanarek, som har ett nära samarbete med Pentax France, har antytt både en, två och fler gånger att han har fått information direkt från Pentax att situationen med få långa objektiv "has been taking care of" och så ler han i mjugg och vill inte säga mer, men det kommer info om detta till hösten.

Hälsar
R

papi skrev:
Surfa in på photozone.de och kolla in objetivtesterna där så får du kanske en annan bild av verkligheten. Några av de högsta uppmätta mtf värdena är från just Pentaxobjetiv. Kanske inte till 1/3 av priset men vill man ha det bästa får man vara beredd att betala lite ;)

Just det, det är det som är grejjen med Pentax - att man betalar lite pengar för att få det bästa. Det är kanske det som är problemet, att Pentax är för billiga. Om man betalade mycket pengar istället för lite, så skulle antagligen Pentax anseende vara högre på marknaden.

Hälsar
R

Patrick, jag skulle gärna vilja att du svarar på var du fick uppgiften om världsmarknadsandelar för DSLR:er som du refererade till tidigare.

Och då passar jag på att upprepa min fråga som jag dock inte verkar få något svar på:

Mabo, jag noterar att du nogsamt undvikit att kommentera mitt inlägg om hur en stabiliserad sökarbild har stora positiva effekter på AF- och ljusmätningsprestanda. Kom du inte på något negativt att avfärda detta med? Kan det rent av vara så att detta är en fördel, gentemot en sensorbaserad lösning?

Eller är det också bara "Nikon-propaganda"?

AndersGbg skrev:
Patrick, jag skulle gärna vilja att du svarar på var du fick uppgiften om världsmarknadsandelar för DSLR:er som du refererade till tidigare.

Uppgifterna jag sett är från lite olika håll, Japan, Australien, Storbritanien. Just nu hittar jag den från Japan där Pentax är tredje största aktören med knappt 7% av marknaden.

http://www.asahi.com/english/Herald-asahi/TKY200707190113.html

Skall se om jag kan hitta några fler.

De enda siffror jag hittar för den totala DSLR-världsmarknaden är IDC:s siffror för 2006:
http://www.globeauto.com/servlet/story/RTGAM.20070403.gtcamera0403/GAStory/Technology/?tag=sales

Här ligger Pentax på en femteplats med 5.4 av marknaden efter Canon, Nikon, Sony och Olympus.

Nu kommer ju iofs mycket av K10D-försäljningen inte med i 2006 års siffror, men det gör ju inte t ex Olympus E-410 eller Nikon D40/D40x heller.
För Sony lär det väl däremot se mindre ljust ut. Skulle vara grymt förvånad om de lyckats behålla sin placering 2007.

Jörgen,

att jag har uttalat mig om "Canon propaganda" beror på att Canon i sin engelska annonsering har smutskastat systemen med sensorbaserad skakreduceringen, vilket de också har fått oerhörd kritik för i många forum, bl a dpreview. Det är många användare som inte känner igen sig i Canons beskrivning, så den propagandan har inte fallit så väl ut inom världens foto communities.

Gällande din fråga så har jag inte upplevt något som helst problem med 300 brännvidd som alltså motsvarar en bildvinkel som ett 450mm objektiv för 24x36, varken autofokus eller ljusmätningssystem har fallerat och jag har fått skarpa bilder. Däremot så har mitt objektiv en hel del CA, men det är ju ett annat problem som inte är relaterat till skakreduceringen (det är ett objektiv för 24x36 och inte anpassat för digitala sensorer). Det du beskriver som ett problem har jag inte kunnat verifiera i praktiken.

Antagligen behöver man gå upp ännu mer i brännvidd för att det du beskriver ska bli ett problem och då börjar ju tyngden kännas vid. Objektiv på 500 och uppåt väger en hel del, så frågan är om de verkligen handhålls?

Sen bortser ju du från det faktum att Canon inte har IS på alla objektiv. Jag skrev ganska mycket om det till dig och jag har fortfarande inte sett ett svar på det. Pentax erbjuder ju möjlighet till skakreducering hela tiden med alla objektiv och nog tycker jag att ett system där man alltid har tillgång till det, är bättre än ett där det bara finns tillgängligt för ett fåtal. Det erbjuds inte IS på vidvinklar eller fasta normaler. Var är 35mm f/2 med IS i ? (motsvarande 50 på 24x36)? Det finns ingen täckning från vidvinkel till tele, zoomar och fasta brännvidder, med IS i objektiven, det finns stora hål. Det finns heller ingen lösning för äldre objektiv med IS, du kan inte köpa ett begagnat objektiv från 70-talet utan IS och det plötsligt blir IS, men du har den möjligheten med Pentax. Så kontentan är, oavsett hur du argumenterar så kan du inte komma bort från det faktum att det IS inte finns i alla objektiv och följaktligen så uppstår situationer när fotografen inte har tillgång till det. Med Pentax har du alltid skakreducering, om du vill (funktionen kan stängas av). Du hamnar inte i en situation där du plötsligt skulle behöva IS, men inte har det för ditt objektiv inte klarar det. Det är inte alltid man har stativet med sig, så ett "virtuellt stativ" som alltid är tillgängligt med alla objektiv, kan knappast vara en nackdel.

Hälsar
R

jorgene skrev:
Åtskilliga tusenlappar? Nu får du väl ändå ta och ge dig. Om det skulle varit sant, så skulle man ju *fått* några hundra om man köpte 55-200:an utan VR, i stället för den med VR (som kostar typ 2700kr). Påminner också om att nya versionen av 300/2,8VR är några tusen billigare än föregångaren. De flesta andra VR-objektiv som hade en liknande företrädare, har ungefär samma pris som denna.

Jämför vi Nikons prislista med Canons så är det iaf för mig uppenbart att Nikon subventionerar VR och att Canon tar ut ett premiumpris. Nu är jag medveten om att Canon användarna hävdar att Canons objektiv är dyrare därför att de har en extra bra optik, men frågan är om Nikon användarna håller med om att Canons IS objektiv är så mycket bättre. För mig som står utanför både Canon och Nikon systemet så konstaterar jag enkelt att de märkena har helt olika prispolitik för i grunden samma lösning.

Som Pentax användare behöver man inte bry sig om det, eftersom skakreducering finns i huset och fungerar med alla objektiv, t o m med gamla skruvfattade objektiv från 60-talet.

Det är fortfarande så att skakreducering är bättre än ingen alls.

Hälsar
R

Jörgen,

jag skrev till dig:
"Jag konstaterar enkelt att med Pentax så har du möjlighet till skakreducering på alla brännvidder med alla objektiv, och därför ger mindre problem med rörelseoskärpa jämfört med ett system där endast ett fåtal av objektiven har IS och dessutom till premiumpris vilket gör lösningen oåtkomlig för många vanliga konsumenter. Även med billigaste "kitzoomar" i ren budgetklass så erbjuder Pentax skakreducering, det fungerar dessutom med objektiv från tredjepartstillverkare.

Du kan köpa det populära Sigma 17-70 till Pentax och få skakreducering, det går inte till Canon. Du får t o m skakreducering på makroobjektiv, inte minst Tamrons populära AF 90 f/2.8 1.1 Macro eller Sigmas "fuskmakro" 70-300 APO. Dessa objektiv ger mindre skak på en Pentax jämfört med på en Canon, just på grund av Pentax skakreduceringssystem. Detta är en enorm fördel.
"

Eftersom du inte svarade på detta så antar jag att du inte kom på något negativt att avfärda detta med?!

Touché, käre vän. En garde!

Hälsar
R

AndersGbg skrev:
De enda siffror jag hittar för den totala DSLR-världsmarknaden är IDC:s siffror för 2006:
http://www.globeauto.com/servlet/story/RTGAM.20070403.gtcamera0403/GAStory/Technology/?tag=sales

Här ligger Pentax på en femteplats med 5.4 av marknaden efter Canon, Nikon, Sony och Olympus.

Nu kommer ju iofs mycket av K10D-försäljningen inte med i 2006 års siffror, men det gör ju inte t ex Olympus E-410 eller Nikon D40/D40x heller.
För Sony lär det väl däremot se mindre ljust ut. Skulle vara grymt förvånad om de lyckats behålla sin placering 2007.

Siffrorna från Japan är försäljningen de senaste 6 månaderna. Uppsvinget för Pentax började i mitten av 2006 med K100D men K10D är säkert den Pentaxkamera som säljer bäst just nu.

Ja Sony måste nog lansera en ny modell för att komma upp fjolårets starka försäljning.

Ja, Pentax England säger att de ligger på 3:e plats internationellt nu och hävdar till branschsiffror från årets första 6 månader.

K10D började levereras i stora volymer först i januari i år, under hösten så hade Pentax problem med att få ut kameran på marknaden på grund av att K100D blev en oväntat stor succé när den lanserades förra sommaren. Det fanns inte utrymme hos Pentax att distribuera K10D ordentligt, de hade fullt sjå med att skicka iväg lådor med K100D.

Det är Pentax skakreduceringssystem som till stor del har lett till dessa framgångar.

Hälsar
R

Senast ändrad:
AndersGbg skrev:
Hmm, det verkar skilja sig grymt mycket mellan olika världsdelar:
I Australien är Canon fortfarande absolut störst:
http://www.smarthousenews.com.au/Di...rticle=/Digital Photography/Industry/C2S3H5R2

Canon 58 %
Nikon 20 %
Pentax 10 %
Olympus 6 %
Sony 4 %

Och i Japan ser det rätt annorlunda ut:
http://ranking.computernews.com/marketview/newsimages/2007_05_23.pdf

Nikon 49 %
Canon 35 %
Sen ligger Pentax, Olympus och Sony rätt jämnt kring 5-6 %.

Det var den jag också sett, det ser klart bättre ut för Canon här.

jorgene skrev:
Åtskilliga tusenlappar? Nu får du väl ändå ta och ge dig. Om det skulle varit sant, så skulle man ju *fått* några hundra om man köpte 55-200:an utan VR, i stället för den med VR (som kostar typ 2700kr). Påminner också om att nya versionen av 300/2,8VR är några tusen billigare än föregångaren. De flesta andra VR-objektiv som hade en liknande företrädare, har ungefär samma pris som denna.
Klart jag inte ger mig ;) 55-200 är ett instegstele som ska vara billigt, inriktat på nybörjare som vill ha lite längre brännvidd på sin D40/D40X/D80. Det jag syftade på när jag skrev det där var Canons 70-200-telen. Detta är läget i skrivande stund: 70-200/4,0 utan IS kostar 6 209 kr och med IS 10 295 kr, det är en prisskillnad på drygt 4 086 kr. Kollar man på 70-200/2,8 kostar versionen utan IS 11 995 kr och den med IS 17 471, vilket gör en prisskillnad på 5 476 kr. Det är vad jag kallar åtskilliga tusenlappar!

EDIT: Javisst ja, du ska få en källhänvisning också! http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s7677538#resultat

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar