eosguy skrev:
Precis som Pentax hävdar att deras system är bäst
Surfade precis in på cyberphoto och titta närmare på Pentax, man kan ju inte dissa något utan att ha tittat närmare vad som erbjuds, kanske är Pentas IS i huset bättre än i objektivet jag vet inte, Men konstaterade iafall att utbudet av objektiv var väldigt dåligt, alla verkade ligga prismässigt i budget klassen, kanske är canons objektiv på tok för dyra, men min erfarenhet är att man får vad man betalar för och jag tror inte att pentax är ett system som matchar mina krav på kvalité men duger säkert för de med begränsad budget Den dag Pentax matchar min 1d3 och 300 2.8 IS till en 3:e del av priset så kan jag tänka mig att byta...
Var hävdar Pentax att deras system är bäst?
Det finns en skillnad här. Canon dissar skakreducering i huset i sin engelska marknadsföring. Pentax har valt att inte dissa någon annan i sin marknadsföring, utan för dem räcker det att tala om sina egna fördelar. När man vet att man är bäst, som Pentax givetvis vet, så finns det ingen anledning till att smutskasta sina konkurenter som Canon gör.
Utbudet av objektiv är dåligt eftersom Pentax har lagt ner de allra flesta av sina objektiv för 24x36, detta har jag skrivit tidigare i tråden. Ett av skälen till detta är att de inte ger optimal prestanda på digitala sensorer så Pentax utvecklar nya istället och före jul så har de 10 nya objektiv att lansera. (ett annat skäl är att många av de äldre objektiven hade bly, vilket är förbjudet av EU för konsumentelektronik).
I den professionella DA Star serien så har vi
DA 300 f/4, 200 f/2.8 60-250 f/4, 16-50 f/2.8, 50-135 f/2.8, 55 f/1.4 - alla dessa kommer lanseras före jul och ersätter tidigare FA Star varianter.
Sedan så fortsätter Pentax med den exklusiva och kompakta Limited serien, höstens bidrag till kollektionen för den modevetne fotografen som söker extra accessoar är 35 f/2.8 Limted Macro, som väl matchar höstfärgerna och går särskilt väl till tweedkostym.
(ja, men Limited serien är väldigt speciella objektiv som förenar både högpresterande optik, mekanisk kvalitet, exklusivt utförande och smakfull design i ett).
Sedan så har vi nya zoomar för mellanklassen - 17-70 och 55-300. Och nytt standardobjektiv på 35mm.
Vilka objektiv som kommer till vårens kollektion, är inte officiellt än men det väntas att vårens utbud kommer att presenteras på någon av fashion visningarna under hösten. Kanske med Benjamin Kanarek själv på catwalken? Det ryktas om att något särskilt är på gång i Paris iaf, där Pentax verkligen kommer se till att de uppfattas som tillhörande eliten av modehusen.
I Japan så kallas Pentax för "Japans Leica", just på grund av objektivens kvalitet.
Hälsar
R