Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Gimbal skrev:
Tror nog Leif Bength trollar litegrann...
Man behöver onekligen använda viss magi för att få en sensor att hoppa ut genom luckan för minneskortet...
Hälsar
R
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gimbal skrev:
Tror nog Leif Bength trollar litegrann...
Roland Mabo skrev:
Tillgänglighet är en demokratifråga, att även vanliga konsumenter ska ha tillgång till avancerad teknik.
Jag har inte skrivit att Pentax produkter rent generellt är mycket bättre än övriga tillverkare, men skakreducering i huset - som Pentax använder - är en mer kostnadseffektiv lösning för alla konsumenter, från nybörjaren till proffs, än den lösning med IS i objektiven som Canon och Nikon använder. Det är många som har valt Pentax just för den inbyggda skakreduceringen, det finns många på dpreview som har hoppat över från Canon till Pentax, exempelvis.
Hälsar
R
Om vi delar in proffsen lite och tar tex sportfotografer och pressfotografer så gäller Canon/Nikon av tradition, kontakter osv.eosguy skrev:
........Om nu Pentax produkter är så mycket bättre än övriga tillverkare så kommer konsumenterna / proffsen köpa Pentax, om de nu hellre köper Canon/Nikon så gör dom det. Marknaden har alltid rätt.
Va, har inte du sett det personligen? Ja, men det är ju ett bevis om något att du har helt rätt och världens två giganter på området har fel... :-DRoland Mabo skrev:
Det där är inget som jag har sett ett praktiskt test på mellan IS och SR så det låter som ren teori, dvs det är det som Canon propagerar ut i sin marknadsföring för att försöka stävja intresset för skakreducering i huset som är ett hot mot Canons inkomster.
Lustigt, att så fort någon hävdar en fördel för det andra systemet, då är det "bara teori", "propaganda och marknadsföring", "det finns inga tester somn bevisar detta", osv, osv. Men när Pentax system förs på tal, då deklarerar du frankt att: "Pentax skakreduceringssystem är lika bra som Canons ur effektivitetssynpunkt". Utan någon som helst diskussion, så är detta en Sanning.Roland Mabo skrev:
Det där är inget som jag har sett ett praktiskt test på mellan IS och SR så det låter som ren teori...
Timour, hur många VR-objektiv hade Nikon före den digitala eran? Du menar alltså att Nikon redan satt fast i VR-lösningen och inte kunde ta sig ur den? Som sagt, hur många VR-objektiv hade Nikon innan, säg, 2001-2002? Fundera på det ett tag...timofej skrev:
Det är ju uppenbart att N/C predigitala satsning på VR/IS optik visade sig vara inte lika rationell som AS i huset. De vägrar dock erkänna det. Därav smutskastningen på P, S och O lösning.
papi skrev:
Fotograf i världsklass som nyligen bytt från Canon till Pentax
http://www.pressbook.com/homebook.asp?owner_id=5144&langue_id=2&style_id=&admin=&guest=
Åtskilliga tusenlappar? Nu får du väl ändå ta och ge dig. Om det skulle varit sant, så skulle man ju *fått* några hundra om man köpte 55-200:an utan VR, i stället för den med VR (som kostar typ 2700kr). Påminner också om att nya versionen av 300/2,8VR är några tusen billigare än föregångaren. De flesta andra VR-objektiv som hade en liknande företrädare, har ungefär samma pris som denna.J.Paul skrev:
Är någonting som lägger på åtskilliga tusenlappar på ett objektivs pris bättre än något som har är en relativt låg engångskostnad, bara för att man måste betala mer för det? Det finns ett namn för sådant där, och det är prestigetänkande.
eosguy skrev:
Tycker ofta man får intrycket av att pentax anhängare är aningen desperata i sin jakt på att hitta övertygelse om att systemet är så bra. Att det är jätte stort när en fotograf bytt från canon till pentax visar det om inte
Att rekommendera nybörjare att köpa in sig i pentax idag, är mycket vanskligt. Vem vet vad hoya har för planer med Pentax?, Jag har ingen koll på pentax/hoya, går Pentax med hygglig vinst?, Vill Hoya fortsätta med Pentax, eller vill man sälja, alternativt lägga ned de bitar som eventuellt inte är lönsamma? Om man inte har investerat i pentax systemet sen tidigare så skulle jag idag inte rekommendera någon att ge sig in i det förrens vi vet vad som händer med pentax på långsikt.
Det råder ingen osäkerhet om Pentax framtid sedan HOYAS press relase om planerana för kameraenheten. [/B]
eosguy skrev:
Att säga något annat precis efter ett uppköp vore naturligtvis tjänstefel på hög nivå.
Som sagt jag har ingen koll på Hoya, eller vad de har för finansiella muskler. Men jag skulle iafall inte våga investera i Pentax prylar idag om jag inte sen tidigare hade Pentax, jag skulle avvaktat åtminstonde till våren och se om Hoya står fast vid sin pressrelease.
eosguy skrev:
Att rekommendera nybörjare att köpa in sig i pentax idag, är mycket vanskligt. Vem vet vad hoya har för planer med Pentax?, Jag har ingen koll på pentax/hoya, går Pentax med hygglig vinst?, Vill Hoya fortsätta med Pentax, eller vill man sälja, alternativt lägga ned de bitar som eventuellt inte är lönsamma? Om man inte har investerat i pentax systemet sen tidigare så skulle jag idag inte rekommendera någon att ge sig in i det förrens vi vet vad som händer med pentax på långsikt.
papi skrev:
Pentax har gått från 0 till ca 10% världsmarknaden för DSLR:er på bara några år
Roland Mabo skrev:
självfallet hävdar Canon att deras system är mest effektivt.
R