elbe
Avslutat medlemskap
papi skrev:
En del fotografer tycker nog att det är en fördel att kunna anväda ett betydligt lägre ISO istället om motivet tillåter.
Om man tar en helt skarp bild med IS/SR skulle den inte ha blivit bättre med stativ som man dessutom inte alltid har med eller tid att rigga.
Själv använder jag med fördel mest ISO 400 och ibland ISO 200 eller 800 utan problem. ISO 100 använder jag bara om det är så ljust att det absolut behövs och 1600 då om det behövs i mörkret. Det fungerar bra det oxå. Orsaken till min val kan du läsa mer om här.
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=75&tci=128
Sen tycker jag att det är bra utan IS på brännvidder under ca 70 mm. Dels för att det inte behövs och dels för det påminner mej om att det ändå handlar om att hålla kameran så stilla som möjligt oavsett om man har IS eller inte. Jag har märkt tendenser att bli mer slarvig med IS och med AS i huset eller IS på alla objektiv skulle det i slutändan bli suddigt ändå...på grund av slarv och överskattning.
Sen finns det "stativ" överallt redo att nyttjas...även med IS på långa objektiv.