fredriklindstrom skrev:
Lars exempel jamfor inte 35mm FF, utan en dubbel 35mm, sa det ar inte helt relevant. Det ar mer ett exempel for samma upplosning i en storre senson mot en mindre.
Nar det galler priser sa ar aboslut 200 / 4 billigare an 135 / 2.8, i alla fall i Canon's varld.
1.
I Lars artikel så jämför han APS-C, 24x36 och "dubbel 35mm". 29mm på APS-C, 43mm på 24x36, 61mm på "dubbel 35mm". Det är bara i stycket om rörelseoskärpa där han har glömt att ta med 43mm för 24x36, det är med i paragraferna innan, bland annat i stycket om skärpedjup som jag gav dig.
Poängen är fortfarande den - att med en mindre sensor så får du mindre rörelseoskärpa än med en större sensor.
Jag förstår att du inte tycker detta är "helt relevant", eftersom detta visar på att du har fel.
2.
Enligt Cyberphoto så är priset på Canons 135 f/2.8 "Soft fokus" 4 195 kr. "Soft fokus" tekniken adderar pengar till priset, det är alltså inget "vanligt" objektiv, utan det är ett soft fokus objektiv. Pentax har också haft soft fokus objektiv, och de var dyrare än utan soft fokus. Exmpelvis FA 28 f/2.8 Soft focus som låg någon tusenlapp högre i pris än FA 28 f/2.8 utan soft fokus.
Gällande Canons 200 f/4 så hittar jag inte det objektivet listat hos Cyberphoto.
Vi kan istället göra en annan jämförelse.
200 f/2.8 på APS-C motsvarar 300 f/4 på 24x36.
Tar vi Canons priser, som du själv har refererat till - så kostar 200 f/2.8 7 795 kr, billigaste 300 f/4:an går på 13 995 kr. (Cyberphoto).
Så den som väljer Canons kameror med mindre sensorer (350/400/30D) jämfört med 24x36 (5D etc) tjänar en bra slant på objektiven, och får dessutom mindre rörelseoskärpa på köpet. Det låter som en bra affär!
Nu går det inte att göra en sådan prisjämförelse inom Pentax, för Pentax har nästan helt skrotat 24x36 objektiven, det finns bara ett fåtal kvar.
Jag håller inte med din framtidsprognos om att alla kommer att köra på 24x36 i framtiden, jag är övertygad om att det finns utrymme för många olika format på marknaden. 4/3, APS-C, 24x36, olika mellanformat. Lika lite som 24x36 har konkurrerat ut mellanformat, lika lite kommer APS-C konkurrera ut 24x36 - eller 24x36 att konkurrera ut APS-C. Det är min övertygelse.
Hälsar
R