Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Technikdirekt

Produkter
(logga in för att koppla)
en kocko fråga såhär på lördagskvällskvisten... allt jag betalar från tecknikdirekt är alltså priset på varan + frakten? inga andra fåniga avgifter?

//Johannes
 
Tobias Lindberg skrev:
ja, jag talar av egen erfarenhet... att de kontaktade mig kan bero på att fakturauppgifterna som de fick från postorderföretaget kanske inte specificerade så tydligt vilken typ av produkter det rörde sig om. En modellbeteckning och ett obskyrt fabrikat kanske inte säger så mycket för en handläggare på skattemyndigheten.

Har den lokala skattemyndigheten administrativt stöd för VARJE enskild produktindivid som importeras till vårt land?

Och om allt inte stämmer hör de av sig för att komplettera?

Det låter som om de skulle behöva tusentals och åter tusentals handläggare enbart för detta ... det här känns väldigt märkligt ...
 
extacn skrev:
Har den lokala skattemyndigheten administrativt stöd för VARJE enskild produktindivid som importeras till vårt land?

Och om allt inte stämmer hör de av sig för att komplettera?

Det är nog snarare så att skattmasen vill veta vad det rör sig om för slags produkt och om den platsar i den verksamhet som vill dra momsen. Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att dra momsen för en grävmaskin om du jobbar som bröllopsfotograf, för att ta ett udda exempel.
 
oee skrev:
(Vad gör lampan som ibland lyser grönt på min 420ex tex?:))

Från den svenska manualen:
"Du kan fotografera under uppladdningstiden, när kontrollampan lyser grön. Blixtaggregatet ställs in automatiskt för blixtfotografering under uppladdniningstiden i följande situationer:
(1) Med A-TTL när kameran är inställd för enbildsframmatning.
(2) Med TTL när blixtreflektorn är riktad rakt framåt eller 7 nedåt."

Så, nu vet du det oxå. :)



// Calle
 
Michael Johansson skrev:
Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att dra momsen för en grävmaskin om du jobbar som bröllopsfotograf, för att ta ett udda exempel.

Vadårå? jag vill ha brudparet sittande i skopan, vem vill ta konventionella bröllopsbilder?? Skattis måste väl ha lite känsla för konst!
 
oee skrev:
(Vad gör lampan som ibland lyser grönt på min 420ex tex?:))

På 550EX lyser den gröna lampan i tre sekunder som en bekräftelse på att normal blixtexponering har genomförts. (Sid.18 i den svenska manualen för 550EX, "Kontroll av tillräcklig exponering".)
Om lampan inte tänds så har all energi använts för blixten och bilden kan vara underexponerad.

Så jag antar att det är samma på 420EX, eller?
 
Joppe skrev:
en kocko fråga såhär på lördagskvällskvisten... allt jag betalar från tecknikdirekt är alltså priset på varan + frakten? inga andra fåniga avgifter?

Det stämmer.
Hämtade ut ett objektiv idag som jag hade beställt. Eftersom det var förbetalt så var det inga extra avgifter hos posten.
Jag behövde inte ens ha med avin. Det räckte med kollinummret och att jag kunde styrka min identitet.

En eloge till Technikdirekt:
De som packar grejerna gör det nästan för bra.
Lådan som innehöll objektivet var ca 15x20cm.
Den hade de lagt i en låda som var utan att överdriva minst fyra gånger större. Och fullproppad med embalage.
Vet inte hur de hanterar posten i Tyskland, men objetivet var helt i alla fall.
 
RawBeer [E.F.S] skrev:
Fick sen ett mail vilket kolli nummer mitt paket hade. så jag kunde spåra det på tyska resp svenska postens hemsidor.

Ungefär hur långt efter fick du det?
Har beställt två Tamracväskor (5315 för €16 stycket), har fått mail om att ordern behandlats, men dom har inte dragit några pengar eller skickat nått kolli id.

Vad heter kolli id på tyska förresten?

(Kan förresten intyga att dom är snabba på mail, frågade om dom hade produkten jag sökte på lager och fick svar inom 24h.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.