ANNONS
Annons

Svartvitt fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)

Slanggorf

Aktiv medlem
Har varit borta en tid från framkallning och svartvitt fotokopiering.

Använder dom flesta plastpapper nu förtiden?

V.v berätta lite vad ni använder och varför. V.v kommentera lite om hållbarhet också, dom som vet.

Janne E

Ja plastpapper är vanligast. De är bra nuförtiden. Hållberheten är inget problem så länge man sköljer, fixerar och framkallar noggrannt.

Jag kör Ilford Multigrade och Agfa Multicontrast beroende på film. Ilford är väldigt mjuk i högdagrarna och passar därför inte filmer som Tri-X som har samma egenskap. Ilford passar däremot T-Max.

Agfa Multicontrast.
Bra svärta, neutral bildton, stor spännvidd vad gäller kontrast och kraftig bas, papperet känns tjockare.
Annars är Multigrade alternativet.

Om hållbarhet är viktigt skall du vara väldigt noga med att inte skölja för länge, till slut tränger vätska in i papperet via kanterna.

Det rekommenderas att den totala våttiden för plastpapper bör ligga under 10 minuter.

Jo de flesta använder väl plastpapper. Dock finns det inget som slår ett riktigt fiberpapper =)

Ett tips är att prova Varycon fiberpapper (variabel kontrast) (finns på photax.se) om det är ett fiberpapper du är ute efter. Det är ett mycket trevligt papper som ger bra bilder.

Om du istället vill ha ett plastpapper som är lite billigare kan du prova Efke FinePrint. (plast variabel kontrast)

Till variabelt kontrast papper så filtrerar du för att reglera hårdhet. Använd en speciell filtersats med hårdhetsgrader från 1-5 ungefär eller filtrera med ett färghuvud (Magenta filtret)

Om du vill ha fast kontrast så finns efke papprena med det också...

mipert skrev:

Om hållbarhet är viktigt skall du vara väldigt noga med att inte skölja för länge, till slut tränger vätska in i papperet via kanterna.

Det rekommenderas att den totala våttiden för plastpapper bör ligga under 10 minuter.

Låter konstigt tycker jag, mina bilder ligger i vatten tills jag är klar för dagen, det sista jag gör att köra 5 min i sköljen. D.v.s bilderna kan bli liggande upp till 5 timmar i vatten. Jag har inte märkt några problem med hållbarheten.

Det märker du kanske inte förrän om 20 år eller så. Mipert har helt rätt, plastpapper ska inte sköljas mer är vad tillverkarna rekommenderar.

Jag har ett antal bilder kopierade på Emaks plastpapper (KX10?) där det märks en tydlig skillnad mellan de som är sköljda lite för länge och de där jag varit noga med att bryta i tid.

Skillnaden består i att de som sköljts länge är vågiga och buckliga och kanterna har fått ”hundöron”. Bådar inte gott för framtiden.

mipert skrev:

Skillnaden består i att de som sköljts länge är vågiga och buckliga och kanterna har fått ”hundöron”. Bådar inte gott för framtiden.
Ligger plastpapper i vätska för länge kryper det in vatten i pappersbasen längs kanterna och papperet slår sig. Även när det torkat helt är det inte helt plant. Skär man bort någon mm. runtom blir pappret plant igen.
Annars bör man som sagt följa tillverkarens rekommendationer.

Agfapapper

Kan någon tala om för mig vad skillnaden mellan AGFA 310 MCP B/W och AGFA 312 MCP B/W är?

I beskribning står det "blank eller halvmatt yta", jag antar att det är det som 310 och 312 anger. Hur är de i förhållande till Ilfords Glossy, Satin och Pearl?

//Pontus

Ett variabelt plastpapper jag vill rekommendera är Fine Print från Photax, varm ton, mycket hög glans och mycket bra tonomfång.

Emaks plastpapper är också bra men finns bara i fasta graderingar.

Varicons variabla plastpapper är bra men jag upplever det lite mesigt i Dmax om bilden har mycket svärta men är underbart till ljusa bilder.
Nu har jag bara använt det matta pappret och det gör verkligen skäl för betecknngen "matt" - den blankare sidan är baksidan.

Kodaks plastpapper anser jag inte gör skäl för sitt pris och måste nästan alltid efterbehandlas i Selen för svärtans skull.

Plastpapper i all ära men slår inte fiber hur man än vrider och vänder på det, jo, kanske priset. Emaks fiberpapper är min favorit därefter Ilford.

Tack för kommentarerna.
Det där med multikontrastpapper måste undersökas närmare. Är det någon som vet någon bra bok i ämnet?

Re: Agfapapper

typhoon skrev:
Kan någon tala om för mig vad skillnaden mellan AGFA 310 MCP B/W och AGFA 312 MCP B/W är?

I beskribning står det "blank eller halvmatt yta", jag antar att det är det som 310 och 312 anger. Hur är de i förhållande till Ilfords Glossy, Satin och Pearl?

//Pontus

AGFA's blanka papper är som Ilfords blanka, medan det halvmatta är... hm... som satin eller kanske mitt emellan satin och pearl-yta.

Agfas blanka fiberpapper är jättetrevligt med sin höga svärta. Rekommenderas. Använder också halvmatta plastpapper från Ilford och Agfa och föredrar nog Agfa, faktiskt. Bra svärta där också.

Håller med om att Agfas fiberpapper är riktigt bra. Ger en ganska neutral bildton, som dock drar lite åt det varma hållet. Sen är det inte så dyrt, ungefär som Ilford. Om du vill ha ett billigare papper kan du använda Forte eller Kentmere, säljs på kameradoktorn bl.a och är prisvärda. Sen kan jag också tipsa om Bergger, vilket är ett mycket bra märke, men som kostar där efter, 24 30 i 50pack kostar runt 650 spänn. Men om det är till något speciellt kan det vara värt pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar