Cygni
Aktiv medlem
Dynamiskt omfång finns så det räcker och blir över i alla nya kameror.Ja du, efter att ha läst igenom tråden misstänker jag att förvirringen bara ökat
Jag har för mitt fågelfotograferande gått från Nikon Z7, D750 och D500 med Tamron 150-600 G2, till OM-1 med Olympus 300 F4 Pro och deras 100-400-zoom med 6,3 som största bländare vid 400 mm. Jag är hur nöjd som helst med skärpan och autofokusens förmåga att hitta och följa fåglar. Detta särskilt med 300 mm-objektivet som är galet skarpt och funkar utmärkt även med 1,4 gångers teleconverter. Även bildstabiliseringen är magisk med 300-an.
Att som någon påstå att det finns motsvarande objektiv i storlek och vikt för FF kanske stämmer om vi pratar om zoom-objektiv med ganska dålig ljusstyrka men inte om vi pratar om ljusstark fast optik med motsvarande praktiska brännvidd - långt ifrån och då ska vi inte ens nämna kostnadsskillnaden. Olympus 300 Pro kostar cirka 27’ kr ny vilket inte är jättemycket mer än Sonys och Nikons zoomar som går upp till 600 mm men med en största bländare på 6,3. Min Tamron hade också 6,3 men i praktiken var man tvungen att blända ned till f8 för att få hygglig skärpa vid 600 mm - den verkliga gränsen för det objektivet var snarare 550 mm också vid f8 för bra skärpa.
Man ska också komma ihåg att detta att t ex f 2,8 för MFT motsvarar f 5,6 för FF avser skärpedjupet och inte exponeringen, den blir densamma oavsett sensor.
Det jag lärt mig den hårda vägen med OM-1 är dock att det är mer noga att exponeringen blir så korrekt som möjligt när bilden tas, för det finns inte alls samma möjligheterna att rädda en felexponerad bild vid efterbehandlingen som med Nikon-kamerorna, särskilt om bilden är underexponerad. Överexponering, förvånande nog, verkar OM-1 tåla mer utav, men du får alltså inte samma dynamiska omfång med OM-1 som med en FF-kamera eller APS-c. Personligen var jag inte särdeles imponerad av det dynamiska omfånget för Nikon D500 (APS-c) men det kan ju bero på att jämförde med FF-kamerorna Z7 och D750.
Av mina Nikon-prylar har jag valt att endast behålla Z7 med tre kortare objektiv för annat än fågelfoto där den högre upplösningen och det större dynamiska omfånget känns viktigt, t ex landskapsbilder och foton i svagt ljus som norrsken och vintergatan eller blixtbilder inomhus.
Hoppas jag endast i måttlig grad bidragit till ev ökad förvirring. Lycka till med ditt val!
En bra video om just det.