Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu känner jag att det blivit lite mycket av persnangrepp. Det klagas på att det är för lågt i tak på Sonytrådar men nu är det liknande här. Må hända att vissa inlägg varit ofullständigt grundade i fakta och subjektiva men jag i alla fall både lär mig av och uppskattar oliktänkande - annars blir det ju ingen bra diskussion - det är ju bara kameror vi diskuterar.Jag vill gärna lära mig av allas idéer.
 
Jag tror knappast att det är några svårigheter för Canon, Nikon och kanske t.o.m. Pentax att klå både A55 och dess efterföljare med råge när dom väljer att ta fram en SLT-kamera.

Nej, A55 är inte så märkvärdig, annat än intressant nydanande teknik och finesser.
Det är inte de små 6000-7000 kr-kamerorna från de andra tillverkarna heller.

Det jag sa att det inte var något märkligt jag skrev hade inte att göra med A55, utan till att vissa här säger att jag hela tiden kallar folk för idioter om de inte kör Sony eller nåt sånt.

Vi får väl se i framtiden. Det är högst otroligt att det kommer några SLT-kameror från vare sig Canon eller Nikon. Däremot helt spegellösa så småningom när man kan få snabb AF utan spegel och EVF har utvecklats mer. Att det är självklart att Nikon och Canon och Pentax slår Sony med råge förstår jag inte varför man tror, men det får vi väl se så småningom hur det blir, bara spekulationer än så länge.

/Mats
 
Jag tror att hight speed F3:an hade det i alla fall.

Fel av mig, F3H fick man blända upp då den var nedbländad som normalläge
Den hade fast spegel för att anknyta till ämnet i tråden :)
Dessutom så klarade den 13bps, vilket är rätt häftigt med en analog kamera.

[Edit] F2H klarade tydligen 14bps oxo fast spegel, antagligen samma bländarkonstruktion. Det senare är dock ett antagande från min sida.

D3s klarar ju 11bps och den gör det som vanligt :)
 
Senast ändrad:
Jo, A55 är utan tvekan en intressant kamera men, som du skriver, "inga märkliga saker" med den eg. Jag tycker mer den verkar riktigt medioker när huvuddelen av de s.k. finesserna ligger knutna till jpg-formatet. Kanske inte så lyckat om man prioriterar bildkvalitet högst?... Men upp till iso400 verkar den ju hänga med i jpg i.v.f. ;-)

Så här skriver t.ex. DPR om svaghetrna i A55:


"
  • Limited control in 10fps and movie modes
  • AF system not quite up to capturing fast action
  • No live view in 10fps/6fps shooting makes panning almost impossible
  • Slow (50 seconds) buffer clear time (RAW-mode)
  • Little control over high ISO noise reduction in JPEG mode ('auto' or 'weak')
  • Visible loss of detail at anything over ISO 400 in JPEG mode (noise reduction too strong)
  • Menu system a little confusing (hard to orientate yourself sometimes)
  • 'Ghosting' can be an issue in certain scenes (clipped specular highlights against dark backgrounds)
  • EVF slightly more prone to RGB 'tearing' than competitors
  • Image review not separately configurable for EVF and LCD
  • Awkward to navigate between stills and movie playback modes
  • LCD unusually prone to finger prints and smearing (reducing visibility in very bright light)
"


Jag tror knappast att det är några svårigheter för Canon, Nikon och kanske t.o.m. Pentax att klå både A55 och dess efterföljare med råge när dom väljer att ta fram en SLT-kamera.

Vilka funktioner tänker du på då...Panoram,HDR, Hand held Twilight??? Om det är tekniskt möjligt så skulle det krävas enorm processorkraft o få till dom funktionerna i RAW-format...inte så konstigt att dom bara finns tillgängliga i JPEG-formatet.....dock är det väldigt trevliga funktioner som är väldigt användbara(bätte o ha dom än att inte ha dom tillgängliga alls)...sen få man tänka på att större delen av köparna/användarna som köper dessa instegs/mellan-kamerorna faktiskt uteslutande fotar i JPEG.

Ja Sonys JPEG på höga ison i A55 är inte så bra som konkurrenterna...Sony använder alldeles för mycket brusredusering...I RAW är dock skillnaden minimal.

Som vanligt så skall man inte stirra sig blind på alla +/- punkter som tas upp i ett test utan man måste väga samman dem o se/läsa testet till sin helhet....totalt sätt så tycker Dpreview att det är en riktigt bra allroundkamera o gav den Golden Award(Canon 600D fick bara silver trotts färre minus)


[*]Limited control in 10fps and movie modes - Ja men ingen annan kamera i prisklassen klarar av eller är i närheten av 10fps...filmfunktionen kunde dock ha mer inställningsmöjligheter.


[*]AF system not quite up to capturing fast action - Samma sak här...jämfört med konkurrenternas modeller i samma prisklass så är den lika bra/bättre.


[*]No live view in 10fps/6fps shooting makes panning almost impossible - Synd att den inte klarar det men ingen annan kamera är ens i närheten av samma snabbhet när det gäller AF/FPS i liveview-läget


[*]Slow (50 seconds) buffer clear time (RAW-mode) - Ett givet minus o som är störande för den som fotar långa serier.


[*]Little control over high ISO noise reduction in JPEG mode ('auto' or 'weak') - Dåligt...här borde Sony låta användare avgöra hur mycket/lite brusredusering han/hon vill ha.


[*]Visible loss of detail at anything over ISO 400 in JPEG mode (noise reduction too strong) - Samma som ovan.


[*]Menu system a little confusing (hard to orientate yourself sometimes) - Mer personligt hur man upplever detta och inte speciellt svårt att lära sig hur allt fungerar och hänger ihop.


[*]'Ghosting' can be an issue in certain scenes (clipped specular highlights against dark backgrounds) - I princip inget problem alls...kan uppstå i extrema fall


[*]EVF slightly more prone to RGB 'tearing' than competitors - Sant men det är väldigt lite skillnad o kommer med all säkerhet vara bättre tills nästa generation.


[*]Image review not separately configurable for EVF and LCD - Inte nått speciellt stor problem eller som gör den till en sämre/dålig kamera...men visst hade varit ett plus om det va möjligt.


[*]Awkward to navigate between stills and movie playback modes - Helt klart en vanesak men är man van vid nått annat så kan det tyckas fungera lite konstigt.


[*]LCD unusually prone to finger prints and smearing (reducing visibility in very bright light) - Kan vara störande.


Tvivlar inte på att Canon,Nikon mfl kan göra en lika bra/bättre SLT än Sony men att dom skulle klå den med råge med en kamera i samma prisklass tror jag inte på då ingen av nuvarande konkurrerande modeller i samma prisklass klår den med råge.
 
Både rätt och fel...

Testet gjorde en betygssättning av produkterna som var relevant för målgruppen. Det blev helt enkelt bättre bilder med andra kameror.

Sedan kan ju också en mer erfaren fotograf bli missnöjd med att färgen blir eländig när man använder AWB, men ställ i stället frågan varför Nikon inte med ett ord berörde punkterna som gav kameran dåligt resultat i testet. Det provade exemplaret gav ju inte godtagbart bildresultat, utan det hade ett kraftigt rödbrunt färgstick. Vinjettering och missteckning kan man ju ha överseende med, men hemmaknäpparen vill nog i alla fall ha fina färger på korten.

bildkvaliteten bedömdes ju på underlag bestående av bilder av testtavlor - hur representativt för typisk använding är det?

att nikons presschef är ett pajas ändrar inte det faktum att R&Rs test var tattigt och inkongruent utfört.
bilden med färgkartan är dessutom tagen med manuell vitbalans (vilket även säger en del om den tekniska kompetensen hos testarna). i grönt autoläge hade förmodligen AWB givit ett mer neutralt resultat, speciellt med tanke på att den inbyggda blixten (överlägen övriga testkameror) då hade slagit.
återigen - vilket användarscenario försöker man återskapa i testet egentligen?
 
...

Tvivlar inte på att Canon,Nikon mfl kan göra en lika bra/bättre SLT än Sony men att dom skulle klå den med råge med en kamera i samma prisklass tror jag inte på då ingen av nuvarande konkurrerande modeller i samma prisklass klår den med råge.

De nackdelar som DPR tog upp visar väl bara att SLT inte är en mogen teknik än.

Att köra med 10 bps i stort sett helt blindo med singel shot AF på första exponeringen beror ju helt på den dåliga EVF-tekniken där t.o.m. 6 bps fungerar mer eller mindre knasigt. 10 bps är ju bara en ren säljsiffra i de här fallet och i viss mån även 6 bps.

A55 är nog som DPR skriver mer lämpad som en ren "Liveview-kamera" som NEX m.fl. "systemkompakter". Jag själv ser nog mer A55 som en ren prylkamera för nördar än så länge.

Men för att återgå till den spegelösa varianten som Canon lovat till nästa år så är ju inte de några konstiga kameror att ta fram heller.
 
De nackdelar som DPR tog upp visar väl bara att SLT inte är en mogen teknik än.

Att köra med 10 bps i stort sett helt blindo med singel shot AF på första exponeringen beror ju helt på den dåliga EVF-tekniken där t.o.m. 6 bps fungerar mer eller mindre knasigt. 10 bps är ju bara en ren säljsiffra i de här fallet och i viss mån även 6 bps.

A55 är nog som DPR skriver mer lämpad som en ren "Liveview-kamera" som NEX m.fl. "systemkompakter". Jag själv ser nog mer A55 som en ren prylkamera för nördar än så länge.

Men för att återgå till den spegelösa varianten som Canon lovat till nästa år så är ju inte de några konstiga kameror att ta fram heller.

Är väl ingen som sagt att tekniken är fullt mogen än heller....men trotts det så gör inte bristena att A55an är en sämre kamera än konkurrenternas modeller i samma prisklass.

Nja visst till största del är det väl ett försäljningsargument att den klarar 10fps som i praktiken fungerar långt ifrån optimal i dagsläget men det är trotts det väldigt användbart i många situationer där man inte måste panorera eller motivet förflyttar sig snabbt så helt meningslöst/värdelöst är det inte...6fps fungerar helt ok när man väl har använt det ett tag och vant sig vid hur det fungerar...3fps fungerar alldeles utmärkt och är knappt märkbart långsammare i praktiken än konkurrenterna som klarar 07-1fps mer i sina likvärdiga modeller.

Antar att du bara testat en SLT som hastigast eller inte alls eftersom du drar den slutsatsen...

Ja det ska blir intressant o se vilken väg Canon går när det gäller ett spegellös system...vilken storlek på sensor mm som dom kommer att använda sig av.
 
De nackdelar som DPR tog upp visar väl bara att SLT inte är en mogen teknik än.

Att köra med 10 bps i stort sett helt blindo med singel shot AF på första exponeringen beror ju helt på den dåliga EVF-tekniken där t.o.m. 6 bps fungerar mer eller mindre knasigt. 10 bps är ju bara en ren säljsiffra i de här fallet och i viss mån även 6 bps.

A55 är nog som DPR skriver mer lämpad som en ren "Liveview-kamera" som NEX m.fl. "systemkompakter". Jag själv ser nog mer A55 som en ren prylkamera för nördar än så länge.

Men för att återgå till den spegelösa varianten som Canon lovat till nästa år så är ju inte de några konstiga kameror att ta fram heller.

Dessa nackdelar visar väl inget alls om SLT-tekniken. Kåpngliga menyer, LCD som kladdar, för stark brusreducering på höga ISO och allt vad det var är ju inte knutet till själva SLT-tekniken.

Därmed inte sagt att A55 är någon über-kamera, men den är bättre på många saker än konkurenternas mini-DSLR för i runda tal samma pengar.

Syftet med A55 var nog primärt att förbereda marknaden för nya idéer, även om SLT-tekniken inte är helt , eller rättare sagt var det för ett år sedan när den lanserades. Utvecklingen går snabbt och alldeles strax lanseras ju nästa generation som åtm. jag tror kommer att vara ett stort steg bättre. Det blir också kameror i ett annat segment, större, fler direkta kontroller, top-lcd, magnesiumhus, vertikalgrepp, mera batteri osv.

Tror som sagt inte att det kommer SLT-modeller från de andra tillverkarna. Så småningom när sensor-baserad phase detect AF utvecklats kan de göras helt spegellösa. Det tror jag dock inte hinns med om Canon ska lansera sin första spegellösa med EVF nästa år, utan det kommer nog i så fall att bli med någon form av kontrast-AF, kanske i samarbete med Olympus. Tror faktiskt de får svårt och lanserar den för att de måste visa upp att de också kan tekniken, men egentligen inte vill och jag tror inte den kommer att kunna mäta sig med Sonys versioner och framförallt inte överträffa dem. Sony kommer då med generation 3 av denna teknik och två stycken FF-hus.

Tror faktiskt det finns ett par utvecklingsår försprång hos Sony i detta segment just nu och de satsar allt på denna teknik, så det blir kanske inte alldeles enkelt för de andra att "självklart göra sådana kameror som utklassar Sony" eller hur du uttryckte det. Sony är rätt duktiga på elektronik och ju mer sådant som kommer in i kamerorna, desto mer på deras egen hemmaplan är det.


/Mats
 
Dessa nackdelar visar väl inget alls om SLT-tekniken. Kåpngliga menyer, LCD som kladdar, för stark brusreducering på höga ISO och allt vad det var är ju inte knutet till själva SLT-tekniken.

Därmed inte sagt att A55 är någon über-kamera, men den är bättre på många saker än konkurenternas mini-DSLR för i runda tal samma pengar.

Syftet med A55 var nog primärt att förbereda marknaden för nya idéer, även om SLT-tekniken inte är helt , eller rättare sagt var det för ett år sedan när den lanserades. Utvecklingen går snabbt och alldeles strax lanseras ju nästa generation som åtm. jag tror kommer att vara ett stort steg bättre. Det blir också kameror i ett annat segment, större, fler direkta kontroller, top-lcd, magnesiumhus, vertikalgrepp, mera batteri osv.

...

Kapade lite för tror gör man i kyrkan ;-)

Skickligt av dej att utelämna 10 bps i blindo, och i viss mån 6 bps, utan följande AF. Typiskt EVF-problem där en OVF alltid kommer att vara överlägsen.

Sen är det väl så att de som finns idag gäller före rena spekulationer.

Trevligt att du oxå räknar upp några fler "finesser" som saknas. Toppdisplayen t.ex. är nog rätt så bra när det kommer till kritan, eller... Har för mej att du varit rätt så negativ mot den tidigare som A550-ägare?

Jpg-mässigt är den ju oxå en ren katastrof, trots hdr, panorama m.fl. så kallade "jpg-gimmicks", med så fin sensor. DE är fantastiskt gjort av Sony och speciellt "bra" för de som prioriterar bildkvalitet... Jisses!

För övrigt ser jag inget som är bättre idag i A55/Sony än hos de kamerasystem den/de konkurrerar med. Canon, Nikon och i många fall Pentax kör ju 8or runt Sony med sina system - bild-, af-, objektiv-, kamera- och bildstabiliseringsmässigt. Sensormässigt är dom duktiga men den fördelen verkar dom inte alls utnyttja...själva
 
Kapade lite för tror gör man i kyrkan ;-)

Skickligt av dej att utelämna 10 bps i blindo, och i viss mån 6 bps, utan följande AF. Typiskt EVF-problem där en OVF alltid kommer att vara överlägsen.

Det är full-time autofokus på SLT-kamerorna....alltså man har följande AF ovs om man skjuter i 3,6 eller 10fps dock med begränsningen att man inte kan ställa/sköta exponeringen manuellt i 10fps läget om man vill ha följande AF...i 10fps läget så sköter kameran exponering mm(full auto) om man använder sig av AF-C...dock kan man köra single-servo AF i 10fps och ställa exponeringen manuellt.
 
Nu är ju Sony inget för mig i dagsläget - jag har fina objektiv till min Canon där det i flera fall saknas motsvarighet hos Sony. Däremot springer nog inget av de stora företagen åttor om något annat f u i vissa nischer. Sedan är det ju synd att flera av Sonys JPEG finesser förtärs något av dess JPEG behandling. Råfilerna gör ju sensorn rättvisa men då får man ju inte nytta av dessa finesser. Sedan är EVF en smaksak - idag iget för mig men en väg ur de begränsningar med liten spegel och sämre sökare i OVF på cropkameror. De blir säkert bättre på sikt men när och vem som på sikt blir bäst på sikt på detta är ren (om än rolig) spekulation. Först blir inte alltid bäst.
 
Jo, A55 är utan tvekan en intressant kamera men, som du skriver, "inga märkliga saker" med den eg. Jag tycker mer den verkar riktigt medioker när huvuddelen av de s.k. finesserna ligger knutna till jpg-formatet. Kanske inte så lyckat om man prioriterar bildkvalitet högst?... Men upp till iso400 verkar den ju hänga med i jpg i.v.f. ;-)

Så här skriver t.ex. DPR om svaghetrna i A55:


"
  • Limited control in 10fps and movie modes
  • AF system not quite up to capturing fast action
  • No live view in 10fps/6fps shooting makes panning almost impossible
  • Slow (50 seconds) buffer clear time (RAW-mode)
  • Little control over high ISO noise reduction in JPEG mode ('auto' or 'weak')
  • Visible loss of detail at anything over ISO 400 in JPEG mode (noise reduction too strong)
  • Menu system a little confusing (hard to orientate yourself sometimes)
  • 'Ghosting' can be an issue in certain scenes (clipped specular highlights against dark backgrounds)
  • EVF slightly more prone to RGB 'tearing' than competitors
  • Image review not separately configurable for EVF and LCD
  • Awkward to navigate between stills and movie playback modes
  • LCD unusually prone to finger prints and smearing (reducing visibility in very bright light)
"


Jag tror knappast att det är några svårigheter för Canon, Nikon och kanske t.o.m. Pentax att klå både A55 och dess efterföljare med råge när dom väljer att ta fram en SLT-kamera.

Trots kritken, så fick väl A55 en Golden Award av DPR om jag inte mins fel. Och visst, ruskigt dåligt att A55 inte kan leverera 10b/s i Live View, klarar semiprokameran 7D 8b/s i Live View.
 
Först är väl mycket sällan bäst :)
[Edit]Inom teknikutveckling alltså, sport är det ju rätt ofta först är bäst.

Sant men någon måste alltid ta första steget...EVF är knappast något nytt utan har använts i video/filmkameror och även i stillbildskameror(Fuji,Nikon,Canon,Sony mfl) länge...utvecklingen av EVF har helt enkelt inte gått så snabbt framåt som man kunde ha önskat.
 
Sant men någon måste alltid ta första steget...EVF är knappast något nytt utan har använts i video/filmkameror och även i stillbildskameror(Fuji,Nikon,Canon,Sony mfl) länge...utvecklingen av EVF har helt enkelt inte gått så snabbt framåt som man kunde ha önskat.
Nä det är ju iofs sant.
Det är svårt att göra elektronik som blir bättre på att flytta ljus än slipat glas är.
Är man bortskämd med pentaprism sökare i pro-klass kameror så blir lixom EVF lite sunkigt.

Det är lite som att jämföra ipad med en bok, jädrar va flådigt ipaden är. Jag älskar den till det mesta. Den dock går inte att läsa romaner på stranden med, den är så otroligt usel i solen. Bättre på så mycket och ändå helt värdelös.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.