Inte alls märklig sågning, bara helt naturlig och i jämförelse med 7D och Canons flaggskepp 1D så är det ju bara "10" som är jämförbart, resten är ju skrattretande dåligt. Och, ja visst passar den bra att jämföra med den nästan 3000:- billigare 1100D. Jo, de vad du som "klassade" A55 ditåt.
"Helt annan klass" var det nyss...
Aha... Nu förstår jag vad du menar med "helt annan klass"... En vanlig uppförjare till en bef "semipro" alltså. "Helt annan klass" lät mer som om nåt underverk var på väg...
Från "extremt sannolik" till "spekulationeroch gissningar" gick väldigt snabbt här och liksom lite på en höft slinker en till "sanning" in om en efterföljare till A900 på 40+ Mpix.
Lite mer i trådens ämne så kommer nog A77ans EVF att göra alla som hanterar kameror för lite mer krävande fotografering väldigt besvikna. Förväntade 12 bps bom bom bom bom bom bom bom....är ju inte ett dugg bättre än 10 bps dito dito dito dito dito dito dito... Jag tror tyvärr att även A77 kommer att betraktas som en leksak som på sin höjd kan jämföras med en 600D. Helt analogt med din klassning av A55 alltså...
Som sagt, vi får väl se. Har aldrig påstått att rykten och läckta uppgifter är fakta, så visst är det spekulation.
"Helt annan" eller "annan" - so what? Same same.
Har hela tiden mend annan klass menat att det var en kamera i ett annat segment till en annan målgrupp kanske.
Tror att Sony tänker sig att A77 ska vara i ungefär samma segment och ska konkurrera mot t.ex. Canon 7D. A65 en utmanare mot 600D/60D nåt sånt.
A55 i dess litenhet ligger närmast 1100D. Visst 2000 dyrare, men den har lite lullull som GPS och så också. Ligger väl nånstans i ett segment mellan den och EOS 550D. Tror inte att någon potentiell köpare står och velar mellan Canon 7D och Sony A55, men däremot 550D eller 1100D. Det är ju inte så att Sony tillverkar kameror för att de ska exakt matcha någon modell från en specifik konkurent. De bygger helt enkelt sin egen linje. Sony själva (Sveriges säljrepresentant) har positonerat A55 som en utmanare till Canon 550D. Hur anser du att den står sig i en jämförelse med 550D? Åker 550D 8or runt den, eller? Snarare tvärtom ju... Löjligt att skriva skrattretande dåligt om A55, men tyck så då om du vill.
Lite uppgifter om de nya modellerna kommer från Sony, dock inte så mycket exakta specifikationer, men gissar att vissa läckta upppgifter till ryktessiter faktiskt är sanktionerade av Sony.
Det som kommit fram nu och klassats som säkert är dock väldigt troligt att det stämmer mycket bra. Det är som sagt väldigt nära release som är framskjuten pga katastrofen i Japan, annars hade den redan varit lanserad. Så tätt inpå finns mycket säker info. Så har det varit alla gånger tidigare.
Så spekulationer är det visst, har aldrig påstått annat. Mycket sannolika specifikationer som en del av detta är heller inte något motsägelsefullt. Trodde att alla kände till de här sakerna, men Elbe frågade ju som om han ine hade levt i en grotta och inte hade en susning, så därför listade jag upp lite saker som är väl spridda och kända vid det här laget. Jag tror inte att det kommer att avvika nämnvärt från detta, men vi får som sagt se om några veckor.
Sony gör bra kameror av hög kvalitet. Helt i klass med Canon, Nikon och Pentax och med en del grejer som är unika och bättre på en del områden. Det är upp till var och en att välja och jämföra hur man vill. Sony menar nog definitivt allvar och snart får vi väl se hur de lyckas. Det kommer alltså flera kameror, A77 som nämnts, A65 med samma sensor och grundteknik, fast lite enklare byggd i plast och sedan också en NEX7 med samma sensor och till skillnad från tidigare NEXar även med iISO blixtsko och EVF-sökare.
Hur bra eller dåligt det blir får vi som sagt se. Tror knappast att den allmänna uppfattningen kommer att vara att det är en leksak i alla fall, men på något sätt skulle nog du i din ensamhet anse det i alla fall, för där spelar det nog ingen roll om något är bra eller dåligt, är det en Sony så är det dåligt per definition eller nåt. Det är ju upp till var och en att avgöra, tycker dock dina och en del andras förklenande omdömen blir lite löjliga faktiskt.
Troligt är att två FF-kameror kommer att släppas under nästa år. En högupplöst (32-36 mpx om det är en uppskalning av 16 mpx-sensorn eller 40+ om det är samma basteknik som i A77), samt en med lägre upplösning för att vara en snabb ljusstark sportkamera. Som sagt spekulation, så vi lämnar det därhän tycker jag.
Som sagt, vi får väl se. När det gäller A55 så har den i princip gjort en grand slam i utmärkelser och är en bra kamera med mycket bra bildkvalitet och smarta bra funktioner. Andra Sony-modeller i andra segment är också mycket bra och jag förstår allvarligt inte era sågningar och omdömen som katastrof i jpeg osv. Det är ju bara trams, men vill ni tycka så så visst, gör det. Det är dock en extremt ovanlig ståndpunkt som inte delas av resten av världen.
A77 må bli klassad som leksak av dig. Skulle nog vara så oavsett hur den är för att det srtår Sony på den. Gissar att ytterst få kommer att dela denna uppfattning doc. Vi får se som sagt, ine så långt kvar.
Om Canon släpper en spegellös systemkamera med EF-fattning nästa år. Hur tror du den blir? Kommer det att bli en leksak som är oanvändbar? Få höra lite gissning nu om detta. Kommer du att jämföra den med Canon 7D också och totalsåga den om den inte överträffar den i allting?
Ödesfrågan är hur bra EVF i A77 blir. Göra alla som "använder kameror mer krävande" besvikna? Återstår att se. Jag tror du får fel.
/Mats