Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Trots kritken, så fick väl A55 en Golden Award av DPR om jag inte mins fel. Och visst, ruskigt dåligt att A55 inte kan leverera 10b/s i Live View, klarar semiprokameran 7D 8b/s i Live View.

DPRs "Awards" har ju konstigt nog inte nåt att göra med deras poängsättning utan de delar ut dessa mer efter eget tyckande och kanske mest till A55 för den är en kul leksak.

7D tuffar på i 7-8 bps i samma "blindo" med Liveview som A55. A55 kör ju i princip enbart Liveveiw med sin EVF och är i stort sett alltid "blind" vid seriebildtagnig. 3 bps med A55 verkar fungera bra och sedan naturligtvis vid filmning med 25-30/50-60 bps där lösningen är unik med snabb AF.

Men det är kanske dags att lägga undan A55, som ju har en fast spegel, och börja resonera om spegellösa/spegelfria systemkameror a la NEX m.fl....

Jag tror inte det finns något annat annat syfte med produkter idag än att göra en vinst innevarande kvartal. :)

Det finns olika drivkrafter för lansering av produter vid olika tillfällen. Det finns alltid avvägningar när förertager fattar beslut att stoppa utvecklingen och produktionssätta en produkt. Den kan alltid göras "mer färdig". Bl.a. finns avvägningar för positionering när en produkt ska släppas osv.

Klart att det är en kommeriell verksamhet och de tillverkar och säljer sina kameror för att tjäna pengar, men det finns ändå olika anledningar till vilken spec en produkt får och när i utvecklingsfasen den släpps.

/Mats

Är man bortskämd med pentaprism sökare i pro-klass kameror så blir lixom EVF lite sunkigt.

Eller så blir du bortskämd med en ljus och klar sökare även då det är mörkt och man bara ser skuggor i en OVF och dessutom får tillgång till en massa bra overlay-information mm.

Spara det du nyss skrev i och gå tillbaka om några år och läs vad du skrev sommaren 2011. Blir säkert lite småroligt. Tror att sunkigheten i jämförelse blir åt andra hålet i framtiden.

Den tillverkare som slår sig till ro och inte tror att EVF kommer att dominera framöver, eller åtminstone kalkylerar med att det kan bli så och bara fortsätter med prismor tror jag skulle ta en enormt stor risk. Förmodligen gör nog ingen kameratillverkare det, utan har bråda tider just nu att utveckla nytt, men flera har nog svåra problem och känner sig stressade att de börjat sent gentemot konkurrenter som börjat tidigare.

/Mats

Men det är kanske dags att lägga undan A55, som ju har en fast spegel, och börja resonera om spegellösa/spegelfria systemkameror a la NEX m.fl....

Åtminstone en tillverkare kommer att fortsätta med SLT ett par generationer till. AF-systemet är helt enkelt inte lika bra ännu utan off-sensor phase-detect sensorer och där finns ingen alternativ lösning på problemet annat än SLT för tillfället.

Olympus har ju kommit långt med sin hybrid kontrast/phase-teknik på segellöst, men jag gissar att det inte funkar optimalt rakt av med objektiv konstruerade för "vanlig" phase-detection AF.

Men att lägga undan A55 kan vi nog göra. Visst, den var först med just denna teknik, men positionerad och byggd som en enklare kamera och väldigt mycket av dess tillkortakommanden har inget att göra med själva den tekniska lösningen med SLT. Samma grundteknik komer nu i en helt annan klass av kameror från Sony inom nån månad (A65 och A77) och under nästa år två stycken FF-kameror. Dessutom kommer alldeles snart en ny NEX som även har en EVF och inte bara en LV-display.

Det som ryktas ska komma från Canon och är upphovet till den här tråden vet vi inte. Inte alls säkert att det blir spegellöst med EVF ännu och vilken typ av kamera det blir - NEX-liknande, DSLR-liknande eller nåt helt annat - vet vi inte alls i dagsläget. Spännande är det i alla fall. Tror möjligen att Nikon kan vara snabbare ut på banan med en anan teknisk lösning än Canon. Pentax m.fl. vet vi inte, kan kanske vara precis det här som gjort att de behöver friskt utvecklings-kapital från nya ägare.

Lite spännande att följa kamerautvecklingen det närmaste året är det i alla fall.

Spegellösa system med EVF kommer troligen också i en form som liknar dagens större DSLR med befintliga objektivfattningar. Spegellöst betyder inte alls automatiskt att det blir kameror a lá NEX.

Kapade lite för tror gör man i kyrkan ;-)

Skickligt av dej att utelämna 10 bps i blindo, och i viss mån 6 bps, utan följande AF. Typiskt EVF-problem där en OVF alltid kommer att vara överlägsen.

Sen är det väl så att de som finns idag gäller före rena spekulationer.

Trevligt att du oxå räknar upp några fler "finesser" som saknas. Toppdisplayen t.ex. är nog rätt så bra när det kommer till kritan, eller... Har för mej att du varit rätt så negativ mot den tidigare som A550-ägare?

Jpg-mässigt är den ju oxå en ren katastrof, trots hdr, panorama m.fl. så kallade "jpg-gimmicks", med så fin sensor. DE är fantastiskt gjort av Sony och speciellt "bra" för de som prioriterar bildkvalitet... Jisses!

För övrigt ser jag inget som är bättre idag i A55/Sony än hos de kamerasystem den/de konkurrerar med. Canon, Nikon och i många fall Pentax kör ju 8or runt Sony med sina system - bild-, af-, objektiv-, kamera- och bildstabiliseringsmässigt. Sensormässigt är dom duktiga men den fördelen verkar dom inte alls utnyttja...själva

Följande AF är visst nåt som A55 gör, tom kontinuerligt och samtidigt som bilden exponeras och inte bara korta ögonblick mellan när spegeln momentant flippar ned, vilket inte ens någon prokamera för den tiodubbla prislapen klarar.

10 fps i blindo är rätt mycket bättre än ingen snabb serietagning alls. Du har ju full koll fram till första skottet och på den halvsekunden när du brassar på 5 bilder för att öka chansen att fånga ett specifikt skeende, vad är det då du brukar syssla med interaktivt just då och det är viktigt att du ser i sökaren under korta blinkningar? Zooma ut några procent om det är snabba förflyttningar som du riskerar att missa annars.

"OVF kommer alltid att vara överlägsen". Vet vi ju inte riktigt om framtiden, men en försiktighet med ord som alltid kan nog vara rätt bra. Du kanske har rätt, eller fel, vi vet inte.

Du har rätt i att jag inte är förtjust i topp-display. Tycker det är helt onödigt faktiskt, men de har ju fått kritik för att det inte finns någon på flera modeller och många ser tydligen den där lcd-brickan som något som är viktigt för att klassa det som "pro", så nu sätter de dit en. För mig personligen är det skitsamma. Bara för att jag berättar att det kommer på den nya modellen gör inte att jag tycker det är en viktig bra grej för det. Gör inte så mycket att det finns en heller. jag har en på minh A850, men tittar aldrig på den.

Vet inte varför du säger att A55 är en katastrof JPG-mässigt. Du kanske har väldigt mycket erfarenhet av detta med A55, vad vet jag. Det och även att Canon/Nikon/Pentax skulle köra 8or runt den bildkvalitetsmässigt och på andra sätt är en åsikt du förmodligen är ganska ensam om. Det är i alla fall ingen main-stream åsikt och många finns som tycker precis tvärtom. Men tycka får man ju göra precis som man vill och det är fritt fram att berätta det också.

Att HDR osv är jpeg-funktioner är ju lixom "per definition". Det är sammanslagning av flera exponeringar till en och det kan ju knappast göras RAW som är just en i stort obehandlad exponering. Jag skulle gissa att du faktiskt inte har provat HDR-funktionen i verkligheten och analyserat så mycket bilder från Sony A55. Vet inte var du får dina åsikter ifrån, men du får såklart ha dem om du vill. Kan vara bra att veta att de inte delas av så många som har tittat och analyserat det i verkligheten.

(Är man troende så utövar man sin tro hela tiden och inte bara under gudstjänst. Det är inte i kyrkan som den behövs i samma utsträckning. Tro i den meningen betyder snarare tillit och förtröstan, vilket inte alls är samma som tro i det här sammanhanget där ordet mera betyder gissning.)

/Mats

Senast ändrad:
Eller så blir du bortskämd med en ljus och klar sökare även då det är mörkt och man bara ser skuggor i en OVF och dessutom får tillgång till en massa bra overlay-information mm.

Overlayinformation finns även i prismasökare. Nikon D700 och Canon EOS 7D är två exempel på kameror med sådana sökare, om jag inte missminner mig.

Icke desto mindre hoppas jag på en snabb utveckling av elektroniska sökare. Redan idag är de ju betydligt bättre än för fem år sen.

Pentax m.fl. vet vi inte, kan kanske vara precis det här som gjort att de behöver friskt utvecklings-kapital från nya ägare.
Vi vet att Pentax redan har presenterat en spegellös systemkamera utan sökare, nämligen Pentax Q. En del ser den som en leksak eller kuriosa, men vi får väl se hur det går för den.

Spegellösa system med EVF kommer troligen också i en form som liknar dagens större DSLR med befintliga objektivfattningar. Spegellöst betyder inte alls automatiskt att det blir kameror a lá NEX.

Den första av den nya typen av spegellös systemkamera, Panasonic G1, har den formen (fast med ny objektivfattning), och Panasonic har också fortsatt med den typen av kameror.

Annars kan vi notera att Minolta antagligen var först med en digital systemkamera utan spegel (först med en systemkamera för film utan spegel var förstås Leitz). Den hette Minolta Dimage EX och kom 1998. Den blev antagligen ingen succé eftersom det aldrig kom någon uppföljare.

Senast ändrad:
DPRs "Awards" har ju konstigt nog inte nåt att göra med deras poängsättning utan de delar ut dessa mer efter eget tyckande och kanske mest till A55 för den är en kul leksak.

7D tuffar på i 7-8 bps i samma "blindo" med Liveview som A55. A55 kör ju i princip enbart Liveveiw med sin EVF och är i stort sett alltid "blind" vid seriebildtagnig. 3 bps med A55 verkar fungera bra och sedan naturligtvis vid filmning med 25-30/50-60 bps där lösningen är unik med snabb AF.

7D ja...en kamera som kostar dubbelt så mycket...helt fel kamera att ställa mot A55...och ja 7D klara 7-8fps i liveview dock inte med AF-C

Så vida man inte panorerar snabbt eller det är motiv som rör sig väldigt snabbat och oförutsägbart så funkar 10fps ok och är betydligt mycket bättre/mer än vad likvärdiga kameror i samma prisklass mäktar med..för att ta ett ex på hur det ser ut i sökaren i 10fps:

http://www.youtube.com/watch?v=T8b7isSlnhQ&feature=related

Awarden är en utmärkelse för hur den specifika kameran är totalt sätt(Pris,funktioner,bildkvalité mm) så Dpreview lär inte gett den gul bara för att det är en kul leksak utan för att det är en mycket prisvärd kamera.

Menmen nu ska jag inte tjöta mer om detta...blir lite väl mycket off-topic.

Som sagt det ska blir spännande o se vad Cannons spegellösa kamera kommer att innehålla.

Senast ändrad:

Nja spegelfria kameror är inte det någon form av en önskevision, bla. från Aspman, nu är inte jag i närheten av Joakims teknikfärdigheter, men entuiastiska framtidsförslag förekommer ju som bekant ganska så frekvent på våra fotosidor.

DPR:s kritiklista kan faktiskt förefalla lite märklig inte bara när det gäller Sony utan även andra märken också, läser man hela testen så leverar A55 mycket fin bildkvaltet, ( vilket även Aspman har bevisat under sitt mycket korta lån av modellen ).

Har aldrig tidigare varit med om en kameramodell som A55 som har nagelfarits så in i minsta detalj, ansträngningarna till att hitta brister slår alla rekord. Den har häpnadsväckande jämförts med 1ds-kameror, med orden att den kameran kan den inte slå vad gäller AF-möjligheter.

Modellen är en allra första generation, ganska så lite hänsyn har tagits till det faktumet av någon anledning. Det som har sagts så många gånger tidigare, så blir vi Inlåsta ganska så tidigt genom våra objektivköp, som med åren kan nå ganska så ansenliga summor.

Bara att hoppas att respektive tillverkare inte somnar till vid framtidsbordet, Canon 30D-40D-50D är numera ett klassiskt exempel, när konkurensen är ringa får man mest lite mera pixlar bara, sedan dyker Pentax med flera upp med starka kort, då dyker 7D upp som borde ha kommit efter 40D.

Konkurens betyder utveckling inom alla gebit, annars håller jag med Aspman i tidigare inlägg om att det inte fullt ut har hänt så förbasktat mycket vad gäller bildkvalitet, om man nu inte är isojägare och har mycket pengar.

Vänl.//Bengt.

Spara det du nyss skrev i och gå tillbaka om några år och läs vad du skrev sommaren 2011. Blir säkert lite småroligt. Tror att sunkigheten i jämförelse blir åt andra hålet i framtiden.

Den tillverkare som slår sig till ro och inte tror att EVF kommer att dominera framöver, eller åtminstone kalkylerar med att det kan bli så och bara fortsätter med prismor tror jag skulle ta en enormt stor risk. Förmodligen gör nog ingen kameratillverkare det, utan har bråda tider just nu att utveckla nytt, men flera har nog svåra problem och känner sig stressade att de börjat sent gentemot konkurrenter som börjat tidigare.

/Mats

Det är säkert så att EVF kommer att bli bra till och med bättre än OVF, det tvivlar jag inte på.
Det jag inte tror på är en pro kamera med EVF i höst vilket en del verkar tro på. Skulle kunna tänka mig en Nikon D6 med EVF 2020 eller så.

7D ja...en kamera som kostar dubbelt så mycket...helt fel kamera att ställa mot A55...och ja 7D klara 7-8fps i liveview dock inte med AF-C

Så vida man inte panorerar snabbt eller det är motiv som rör sig väldigt snabbat och oförutsägbart så funkar 10fps ok och är betydligt mycket bättre/mer än vad likvärdiga kameror i samma prisklass mäktar med..för att ta ett ex på hur det ser ut i sökaren i 10fps:

http://www.youtube.com/watch?v=T8b7isSlnhQ&feature=related

Awarden är en utmärkelse för hur den specifika kameran är totalt sätt(Pris,funktioner,bildkvalité mm) så Dpreview lär inte gett den gul bara för att det är en kul leksak utan för att det är en mycket prisvärd kamera.

Menmen nu ska jag inte tjöta mer om detta...blir lite väl mycket off-topic.

Som sagt det ska blir spännande o se vad Cannons spegellösa kamera kommer att innehålla.

Nu är det inte jag som dragit in 7D eller A55 i den här tråden utan de tycks komma från några sonyanhängare och detta verkar gälla i stort sett alltid för 7D, undrar varför?..

Vid all serietagning så vill man ha full koll över vad som händer och den kollen är det endast en OVF som kan ge då man använder båda ögonen att se med. Ok, 3 bps verkar fungera hjälpligt med A55 men man har lik förbannat en "tv-apparat" framför ena ögat. Vad detta innebär om man vill använda båda ögonen tas upp i A77-tråden - även om vilka fler handikapp en EVF innebär. För mej är 10 och 6 bps i A55 ungefär som att sätta en kulskruta i händerna på en skotträdd - tryck av och blunda...bom bom bom bom bom bom bom....

DPR skriver så här om awards:

"We've created two new awards (Gold and Silver) to replace the retiring 'Recommended' and 'Highly Recommended' gongs. There are only two things to know about the awards:
  • They are not awarded to every camera, just those we feel deserve one
  • There is no direct link between the overall score and the awards: they are not given automatically to cameras reaching a certain threshold. Crucially a camera can get an award even if a camera with a higher overall score didn't."

...

Men att lägga undan A55 kan vi nog göra. Visst, den var först med just denna teknik, men positionerad och byggd som en enklare kamera och väldigt mycket av dess tillkortakommanden har inget att göra med själva den tekniska lösningen med SLT.
Jag tror att vi börjar bli överens om att det finns många tillkortakommanden i A55 som man inte kan hänföra till SLT-tekniken. Allt för många tycker jag för att den ska kunna betraktas som något mer än en leksak...

Samma grundteknik komer nu i en helt annan klass av kameror från Sony inom nån månad (A65 och A77) och under nästa år två stycken FF-kameror. Dessutom kommer alldeles snart en ny NEX som även har en EVF och inte bara en LV-display.
Tro, gissning eller sanning?

Helt annan klass av kameror?

Du skriver det som en sanning så att man får ett intryck av att du redan använt och testat prototyper av kommande kameror från Sony.

Nu är det inte jag som dragit in 7D eller A55 i den här tråden utan de tycks komma från några sonyanhängare och detta verkar gälla i stort sett alltid för 7D, undrar varför?..

Vid all serietagning så vill man ha full koll över vad som händer och den kollen är det endast en OVF som kan ge då man använder båda ögonen att se med. Ok, 3 bps verkar fungera hjälpligt med A55 men man har lik förbannat en "tv-apparat" framför ena ögat. Vad detta innebär om man vill använda båda ögonen tas upp i A77-tråden - även om vilka fler handikapp en EVF innebär. För mej är 10 och 6 bps i A55 ungefär som att sätta en kulskruta i händerna på en skotträdd - tryck av och blunda...bom bom bom bom bom bom bom....

DPR skriver så här om awards:

"We've created two new awards (Gold and Silver) to replace the retiring 'Recommended' and 'Highly Recommended' gongs. There are only two things to know about the awards:
  • They are not awarded to every camera, just those we feel deserve one
  • There is no direct link between the overall score and the awards: they are not given automatically to cameras reaching a certain threshold. Crucially a camera can get an award even if a camera with a higher overall score didn't."

Har inget bra svar på den frågan....som sagt helt fel kamera att jämföra med.

Sant att en OVF är bättre i det avseendet men det förutsätter att det är en OVF av lite större och klarare modell för det fungerar inte speciellt bra/tillfredställande på dom billigare kamerorna med en OVF som är som ett sugrör....om man upplever det störande eller inte med EVF är både personligt och en vanesak...jag personligen har inga större problem med det.

3fps fungerar i princip lika bra som i vilken kamera som helst med OVF....ok men det är en uppfattning som är personlig och jag vet att mång andra upplever det precis som du beskriver också men långt ifrån alla tycker att 10fps läget är helt oanvändbart.....jag personligen tycker jag 6fps fungerar helt ok och har inga störer problem att använda det läget vid panorering och trotts brister med 10fps så är det som sagt användbart i många andra situationer där man inte måste ha full kontroll eller panorera o motivet flyttar på sig snabbt.

Ja alltså är det kameror som dom totalsätt tycker är bra i förhållande till pris,funktioner mm som får dessa utmärkelse....en kamera som är dålig och ses som leksak lär inte få någon utmärkelse.

Senast ändrad:
Jag tror att vi börjar bli överens om att det finns många tillkortakommanden i A55 som man inte kan hänföra till SLT-tekniken. Allt för många tycker jag för att den ska kunna betraktas som något mer än en leksak...

Tro, gissning eller sanning?

Helt annan klass av kameror?

Du skriver det som en sanning så att man får ett intryck av att du redan använt och testat prototyper av kommande kameror från Sony.

Jo, A55 har brister, men den sågning du utsätter den för ör märklig. Om man jämför med andra märkens mini-DSLRer så är den ju absolut inte dålig. Bara för att den råkar ha samma maxhastighet som Canons flaggskepp, så ska den ju inte jämföras med dessa eller 7D m.fl. I och för sig klarar den sig hyggligt bra i den konkurrensen också!, men låt den gå en "match" mot t.ex. Canon 1100D som är mera samma klass och målgrupp.

Angående att A77 skulle vara i en annan klass är väl ganska känt. Alla som följt Sony är väl ganska insatta i detta. Exakta kompletta oficiella uppgifter direkt från Sony finns intte, men det har läckt en hel del,speciellt när det är så nära release. Viss oficiell information finns dock.

om Canon skulle avisera att de kommer att lansera en efterföljare till 1D, t.ex., fast hemlighåller exakta specifikationer, skulle det inte då vara märkligt om någon ifrågasätter att den i alla fall kommer att vara en annan klass än 1100D? Sony har länge sagt att det är uppföljaren till A700.

Den skulle redan ha lanserats, men har skjutits fram en månad pga katastrofen i Japan.

Så, nej, jag har inte provat den (tyvärr), men en hel del troligen mycket relevant niformation har släppts, inklusive bilder.

a77-bakifrån.jpg

Några extremt sannolika specifikationer är:
  • Magnesiumchassi, betydligt större än A55
  • Ny 24 megapixel APS-C med ISO-värden över 100 000 (Sensorn kommer troligen också i Nikon D400 senare)
  • SLT-teknik generation 2.
  • "Insanely fast AF"
  • 12 fps eller mer
  • Helt ny OLED viewfinder utan regnbågseffekter, avsevärt snabbare än A55ans och högre upplösnnig (finns siffror, kommer inte ihåg)
  • En del "pro"-attribut som vädertätning, top-display, DMF, snabbminne(n) - verkar lite osäker om detta
  • Inbyggd GPS . alla Sony har det framöver
  • 3 minneskort, med två i spegling, SD/MS/CF
  • USB 3.0 överföring
  • och så alla de vanliga featueres som Sony har och som ni dissar, HDR, 3D-panorama, MFNR osv.

Vi får väl se om releasen om några veckor. Inte konstigt att ganska säkra uppgifter finns tillgängliga så nära releasen av de som använt kameran, fast exakt vad det blir vet vi ju såklart inte. Att det är en annan klass än A55 är dock ställt utom allt tvivel.

Den stora ödesfrågan är hur pass bra EVFen är och o mden håller måttet jämfört med även de bättre optiska prisma-sökarna. En extremt riskfylld situation Sony skulle sätta sig i om den inte gör det, eftersom de nu satsar allt på ett kort och helt lägger ner DSLR. Om den inte är bra så är det många som aviserat att de dtchar Sony totalt, inklusive jag själv! Sony vet förstås risken också och att de gjort det vägvalet och även ska fullfölja det i den kommande efterföljaren till A900 (40+ megapixel) och den lågupplösta snabba FF-kameran ger en hint om att i alla fall de själva tror ganska starkt på sin EVF-lösning.

Som sagt, det är ju spekulationer och gissnigar tills vi vet exakt om några veckor, men en hel del hyggligt tillförlitlig info finns - inte omöjligt officiellt läckt - och som Sony har bekräftat delar av.

/Mats

Pellix contra Sony SLT

Som en av de (förmodligen ganska få i detta forum) som ägt en Canon Pellix en gång i tiden och som idag har en Sony SLT, kan jag för egen del klart ange Canonens stora nackdel: den mörka sökaren.

Tekniken att släppa igenom ljus i en semi-permiabel spegel har på något sätt väsentligt förbättrats, vilket gör att jag inte alls upplever Sonyns sökare som mörk. Det kan inte vara många delar av ett bländarsteg man förlorar. 1/3, kanske?

På den tiden var man ju själv tvungen att bedöma inte bara kompositionen utan ställa in skärpan också, vilket var rätt svårt på Pellixen i jämförelse med den tidens Canon FTQL, eller med Canon 7S - en mätsökarkamera med Leicafattning. En härlig kamera som jag alltid ångrat att jag sålde. Med ett enormt 0,9/ 50mm- objektiv......

Sonyn är en dröm på många vis: mycket snabb autofokus även i dåligt ljus, snabb i serietagning och med en elektronisk sökare som är mycket bra och som en bonus går det alldeles utmärkt att bedöma även exponeringen i den.

Jag har haft en hel del systemkameror under åren som börjat både på N, C, O och P, men den som börjar på S slår allt ;-)

Tekniken att släppa igenom ljus i en semi-permiabel spegel har på något sätt väsentligt förbättrats, vilket gör att jag inte alls upplever Sonyns sökare som mörk. Det kan inte vara många delar av ett bländarsteg man förlorar. 1/3, kanske?

Inte så konstigt att SLT-kamerans sökare är ljusare. Den har ju elektronisk sökare.

Men det är väl möjligt att halvtransparenta speglar har förbättrats under åren. Jag tycker inte att sökaren i min Canon EOS RT är märkbart mörkare än sökarna i mina andra ungefär samtida EOS-kameror med vippspegel.

Jo, A55 har brister, men den sågning du utsätter den för ör märklig. Om man jämför med andra märkens mini-DSLRer så är den ju absolut inte dålig. Bara för att den råkar ha samma maxhastighet som Canons flaggskepp, så ska den ju inte jämföras med dessa eller 7D m.fl. I och för sig klarar den sig hyggligt bra i den konkurrensen också!, men låt den gå en "match" mot t.ex. Canon 1100D som är mera samma klass och målgrupp.
Inte alls märklig sågning, bara helt naturlig och i jämförelse med 7D och Canons flaggskepp 1D så är det ju bara "10" som är jämförbart, resten är ju skrattretande dåligt. Och, ja visst passar den bra att jämföra med den nästan 3000:- billigare 1100D. Jo, de vad du som "klassade" A55 ditåt.
Angående att A77 skulle vara i en annan klass är väl ganska känt. Alla som följt Sony är väl ganska insatta i detta. Exakta kompletta oficiella uppgifter direkt från Sony finns intte, men det har läckt en hel del,speciellt när det är så nära release. Viss oficiell information finns dock.
"Helt annan klass" var det nyss...
om Canon skulle avisera att de kommer att lansera en efterföljare till 1D, t.ex., fast hemlighåller exakta specifikationer, skulle det inte då vara märkligt om någon ifrågasätter att den i alla fall kommer att vara en annan klass än 1100D? Sony har länge sagt att det är uppföljaren till A700.
Aha... Nu förstår jag vad du menar med "helt annan klass"... En vanlig uppförjare till en bef "semipro" alltså. "Helt annan klass" lät mer som om nåt underverk var på väg...
Den skulle redan ha lanserats, men har skjutits fram en månad pga katastrofen i Japan.

Så, nej, jag har inte provat den (tyvärr), men en hel del troligen mycket relevant niformation har släppts, inklusive bilder.

Visa bilaga 118288

Några extremt sannolika specifikationer är:
  • Magnesiumchassi, betydligt större än A55
  • Ny 24 megapixel APS-C med ISO-värden över 100 000 (Sensorn kommer troligen också i Nikon D400 senare)
  • SLT-teknik generation 2.
  • "Insanely fast AF"
  • 12 fps eller mer
  • Helt ny OLED viewfinder utan regnbågseffekter, avsevärt snabbare än A55ans och högre upplösnnig (finns siffror, kommer inte ihåg)
  • En del "pro"-attribut som vädertätning, top-display, DMF, snabbminne(n) - verkar lite osäker om detta
  • Inbyggd GPS . alla Sony har det framöver
  • 3 minneskort, med två i spegling, SD/MS/CF
  • USB 3.0 överföring
  • och så alla de vanliga featueres som Sony har och som ni dissar, HDR, 3D-panorama, MFNR osv.
Vi får väl se om releasen om några veckor. Inte konstigt att ganska säkra uppgifter finns tillgängliga så nära releasen av de som använt kameran, fast exakt vad det blir vet vi ju såklart inte. Att det är en annan klass än A55 är dock ställt utom allt tvivel.

Den stora ödesfrågan är hur pass bra EVFen är och o mden håller måttet jämfört med även de bättre optiska prisma-sökarna. En extremt riskfylld situation Sony skulle sätta sig i om den inte gör det, eftersom de nu satsar allt på ett kort och helt lägger ner DSLR. Om den inte är bra så är det många som aviserat att de dtchar Sony totalt, inklusive jag själv! Sony vet förstås risken också och att de gjort det vägvalet och även ska fullfölja det i den kommande efterföljaren till A900 (40+ megapixel) och den lågupplösta snabba FF-kameran ger en hint om att i alla fall de själva tror ganska starkt på sin EVF-lösning.

Som sagt, det är ju spekulationer och gissnigar tills vi vet exakt om några veckor, men en hel del hyggligt tillförlitlig info finns - inte omöjligt officiellt läckt - och som Sony har bekräftat delar av.
Från "extremt sannolik" till "spekulationeroch gissningar" gick väldigt snabbt här och liksom lite på en höft slinker en till "sanning" in om en efterföljare till A900 på 40+ Mpix.

Lite mer i trådens ämne så kommer nog A77ans EVF att göra alla som hanterar kameror för lite mer krävande fotografering väldigt besvikna. Förväntade 12 bps bom bom bom bom bom bom bom....är ju inte ett dugg bättre än 10 bps dito dito dito dito dito dito dito... Jag tror tyvärr att även A77 kommer att betraktas som en leksak som på sin höjd kan jämföras med en 600D. Helt analogt med din klassning av A55 alltså...

Både rätt och fel...

Testet gjorde en betygssättning av produkterna som var relevant för målgruppen. Det blev helt enkelt bättre bilder med andra kameror. Sedan kan man så klart diskutera påvens skägg och hur användbar bedömningen var.

Nikon anmärkte på petitesser där de anger felaktiga siffror för ett antal parametrar, varav ingen berörde det som satte betyg på kameran, utan enbart gällde mått, som inte hade någon betydelse för bedömningen. Det som främst fällde kameran, jämfört med de andra som testades i samma serie, var den eländigt dåliga vitbalansen. Optiken presterade inte heller lika bra som Canons, vilket är en av förklaringarna till varför den ena hamnade i toppen och den andra i botten.

Misstaget från R&R var kanske att alls besvara påhoppen från Nikon. Självklart kan man se det som arrogans när de beskriver var problemen låg; inte i det som Nikon anmärkte på, utan på bristerna i bildkvalité. För den som använder vitreferens och tar fram sina bilder från råfil är det så klart inte relevant, men för en familjeknäppare är det faktiskt relevant. Om man ser det till vad man får för pengarna, så borde man som konsument få bättre valuta för sina pengar, och man förväntar sig nog att ett högre pris också ska kunna avspeglas i någon kvalitetshöjning på resultatet.

Problemets rot är väl inte att kameran presterar dåligt vid ett sådant test, utan att den här typen av produkter säljs till folk som inte förstår sig på att använda dem.

Så här skrev de:
"Det som vi anser viktigast, nämligen bildkvaliteten nämner inte Nikon någonstans i brevet. Detta får ovanstående kommentarer från deras sida, snarast att ses som rökridåer som ska skymma detta faktum. Detta paket, och troligen framför allt objektivet, ger inte lika bra bilder som andra paket i detta test. Här kan du se ett par exempel på testbilder från detta paket. Notera det starka rödbruna sticket, distorsionen och vignetteringen. Det är dessa bildresultat som fungerar som begränsningsfaktor, och drar ned slutbetyget för detta Nikon-paket."

Hela svaret finns på:
http://www.radron.se/Nyheter/Klargorande-om-testet-av-systemkameror/

Sedan kan ju också en mer erfaren fotograf bli missnöjd med att färgen blir eländig när man använder AWB, men ställ i stället frågan varför Nikon inte med ett ord berörde punkterna som gav kameran dåligt resultat i testet. Det provade exemplaret gav ju inte godtagbart bildresultat, utan det hade ett kraftigt rödbrunt färgstick. Vinjettering och missteckning kan man ju ha överseende med, men hemmaknäpparen vill nog i alla fall ha fina färger på korten.

Det låter ju bra och logiskt det du skriver. Det finns väl egentligen bara ett problem: i princip i samtliga tester från fotopressen får nikon d90 högsta betyg. Så vem hade rätt - råd och rön, eller de andra? You tell me.

Inte alls märklig sågning, bara helt naturlig och i jämförelse med 7D och Canons flaggskepp 1D så är det ju bara "10" som är jämförbart, resten är ju skrattretande dåligt. Och, ja visst passar den bra att jämföra med den nästan 3000:- billigare 1100D. Jo, de vad du som "klassade" A55 ditåt.
"Helt annan klass" var det nyss...
Aha... Nu förstår jag vad du menar med "helt annan klass"... En vanlig uppförjare till en bef "semipro" alltså. "Helt annan klass" lät mer som om nåt underverk var på väg...
Från "extremt sannolik" till "spekulationeroch gissningar" gick väldigt snabbt här och liksom lite på en höft slinker en till "sanning" in om en efterföljare till A900 på 40+ Mpix.

Lite mer i trådens ämne så kommer nog A77ans EVF att göra alla som hanterar kameror för lite mer krävande fotografering väldigt besvikna. Förväntade 12 bps bom bom bom bom bom bom bom....är ju inte ett dugg bättre än 10 bps dito dito dito dito dito dito dito... Jag tror tyvärr att även A77 kommer att betraktas som en leksak som på sin höjd kan jämföras med en 600D. Helt analogt med din klassning av A55 alltså...

Som sagt, vi får väl se. Har aldrig påstått att rykten och läckta uppgifter är fakta, så visst är det spekulation.

"Helt annan" eller "annan" - so what? Same same.
Har hela tiden mend annan klass menat att det var en kamera i ett annat segment till en annan målgrupp kanske.

Tror att Sony tänker sig att A77 ska vara i ungefär samma segment och ska konkurrera mot t.ex. Canon 7D. A65 en utmanare mot 600D/60D nåt sånt.

A55 i dess litenhet ligger närmast 1100D. Visst 2000 dyrare, men den har lite lullull som GPS och så också. Ligger väl nånstans i ett segment mellan den och EOS 550D. Tror inte att någon potentiell köpare står och velar mellan Canon 7D och Sony A55, men däremot 550D eller 1100D. Det är ju inte så att Sony tillverkar kameror för att de ska exakt matcha någon modell från en specifik konkurent. De bygger helt enkelt sin egen linje. Sony själva (Sveriges säljrepresentant) har positonerat A55 som en utmanare till Canon 550D. Hur anser du att den står sig i en jämförelse med 550D? Åker 550D 8or runt den, eller? Snarare tvärtom ju... Löjligt att skriva skrattretande dåligt om A55, men tyck så då om du vill.

Lite uppgifter om de nya modellerna kommer från Sony, dock inte så mycket exakta specifikationer, men gissar att vissa läckta upppgifter till ryktessiter faktiskt är sanktionerade av Sony.

Det som kommit fram nu och klassats som säkert är dock väldigt troligt att det stämmer mycket bra. Det är som sagt väldigt nära release som är framskjuten pga katastrofen i Japan, annars hade den redan varit lanserad. Så tätt inpå finns mycket säker info. Så har det varit alla gånger tidigare.

Så spekulationer är det visst, har aldrig påstått annat. Mycket sannolika specifikationer som en del av detta är heller inte något motsägelsefullt. Trodde att alla kände till de här sakerna, men Elbe frågade ju som om han ine hade levt i en grotta och inte hade en susning, så därför listade jag upp lite saker som är väl spridda och kända vid det här laget. Jag tror inte att det kommer att avvika nämnvärt från detta, men vi får som sagt se om några veckor.

Sony gör bra kameror av hög kvalitet. Helt i klass med Canon, Nikon och Pentax och med en del grejer som är unika och bättre på en del områden. Det är upp till var och en att välja och jämföra hur man vill. Sony menar nog definitivt allvar och snart får vi väl se hur de lyckas. Det kommer alltså flera kameror, A77 som nämnts, A65 med samma sensor och grundteknik, fast lite enklare byggd i plast och sedan också en NEX7 med samma sensor och till skillnad från tidigare NEXar även med iISO blixtsko och EVF-sökare.

Hur bra eller dåligt det blir får vi som sagt se. Tror knappast att den allmänna uppfattningen kommer att vara att det är en leksak i alla fall, men på något sätt skulle nog du i din ensamhet anse det i alla fall, för där spelar det nog ingen roll om något är bra eller dåligt, är det en Sony så är det dåligt per definition eller nåt. Det är ju upp till var och en att avgöra, tycker dock dina och en del andras förklenande omdömen blir lite löjliga faktiskt.

Troligt är att två FF-kameror kommer att släppas under nästa år. En högupplöst (32-36 mpx om det är en uppskalning av 16 mpx-sensorn eller 40+ om det är samma basteknik som i A77), samt en med lägre upplösning för att vara en snabb ljusstark sportkamera. Som sagt spekulation, så vi lämnar det därhän tycker jag.

Som sagt, vi får väl se. När det gäller A55 så har den i princip gjort en grand slam i utmärkelser och är en bra kamera med mycket bra bildkvalitet och smarta bra funktioner. Andra Sony-modeller i andra segment är också mycket bra och jag förstår allvarligt inte era sågningar och omdömen som katastrof i jpeg osv. Det är ju bara trams, men vill ni tycka så så visst, gör det. Det är dock en extremt ovanlig ståndpunkt som inte delas av resten av världen.

A77 må bli klassad som leksak av dig. Skulle nog vara så oavsett hur den är för att det srtår Sony på den. Gissar att ytterst få kommer att dela denna uppfattning doc. Vi får se som sagt, ine så långt kvar.

Om Canon släpper en spegellös systemkamera med EF-fattning nästa år. Hur tror du den blir? Kommer det att bli en leksak som är oanvändbar? Få höra lite gissning nu om detta. Kommer du att jämföra den med Canon 7D också och totalsåga den om den inte överträffar den i allting?

Ödesfrågan är hur bra EVF i A77 blir. Göra alla som "använder kameror mer krävande" besvikna? Återstår att se. Jag tror du får fel.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar