avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Det låter ju bra och logiskt det du skriver. Det finns väl egentligen bara ett problem: i princip i samtliga tester från fotopressen får nikon d90 högsta betyg. Så vem hade rätt - råd och rön, eller de andra? You tell me.
I can tell you. När det gäller Nikons kritik av testet och R&Rs klargörande som länkats till här så har R&R rätt till 100%! Försök leta rätt på Nikons svar till testet, riktigt uselt och pinsamt.
Sen tycker jag också att mer relevanta saker borde ha testats och kanske på ett annat sätt. R&R testade dock inte kameran, utan testade och jämförde olika kamerakit i sin helhet.
När det var aktuellt så läste jag Nikons svar till Råd och Rön och sedermera svaret som länkats till här. Då var det en uppgift som påverkade mig väldigt mycket i val av kamera, inte testresultatet, utan Nikons bemötande av det.
Det var skriet i som jag uppfattade det nedlåtande och hätsk ton.
Klagomålen som framfördes var att R&R hade gjort grova sakfel. Sedan räknade de upp dessa påstådda grova sakfel som visade sig vara 12,2 megapixel istället för 12,3 - det visade sig att R&R hade rätt. Nästa var antalet pixlar på displayen som Nikon multiplicerade med 3 för RGB - håller med R&R i det fallet också. Vikt och mått skiljde några gram och mm, men det visade sig också att R&R hade rätt. Det var allt! Inte något alls om hur kameran presterade bildmässigt osv. som var huvudpunkten i testet.
Rent objektivt är R&Rs klargörande helt korrekt. Svaret från Nikon var ju helt sjukt - om du lyckas leta rätt på det och publicera här så är det bara attläsa- otroligt pinsamt från Nikon.
Sen att Nikon D90 är en mycket fin kamera råder inget tvivel om. Det går at ha synpunkter på testresultatet och argumentera på annat sätt. Har för mig att den fick dåligt betyg för "vinjettering" osv, vilket inte är så viktigt i sammanhanget, speciellt om det är kameran man jämför. Tydligen var kit-objektivet som de testade den med kanske inte av yppersta klass och R&R valde att jämföra "kit", inte kameror.
Nikon valde dock att inte alls nämna själva slutsatserna utan skrev istället ett argt brev med listning av grova sakfel som inte visade sig vara varken grova eller felaktiga, enkla mätbara saker där Nikon helt enkelt hade fel. Det var det svaret som jag läste och i absolut sista sekund gjorde att jag köpte en Sony A550 istället för Nikon D90 hösten 2009. Jag hade skämts för mycket att bli förknippad med Nikon efter detta.
/Mats