Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spaning om priset på begagnade kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Jag roade mig med att titta i en av kameraaffärernas begagnat-sidor, och det är lite intressant med prissättningen och hur priset sjunker med åldern på kameramodellen. Just nu ser jag att de har ett flertal Canon-kamerahus, EOS 80D, EOS 5D mk III och EOS 1D mk IV till försäljning för exakt samma pris, 6990 Kr. Samtidigt har de ett gäng 7D Mk II för ytterligare en tusenlapp. Den nyaste modellen av dem, 80D behåller kanske ett lite högre pris bara för att den är nyast, samt att den fortfarande går att köpa som ny till ett betydligt högre pris, Frågan är bara, om nu priset är samma, är verkligen dessa kameror jämförbara ? Jag tänker både prestanda, byggkvalitet, funktioner, etc.
 
Är inte skick och antal exponeringar parametrar att räkna in? Jag tycker inte priset ska vara samma på en som tagit 150 000 exp. och en med 20 000. Inte heller på en som varit på reportageresa i långtbortistan och en som suttit på stativ i studio.
Men annars drar man väl av för ålder och framför allt om det kommit en senare modell.

Har man en digitalkamera i byrålådan som man inte använder gör man bäst i att sälja den om man inte vill se värdet sjunka som en sten. Butikerna vill normalt inte ha hyllvärmare som tappar värde och binder kapital heller.
 
Du kan alltid hitta tester och jämförelser om du söker med tex. DuckDuckGo
Jag provade:

fick bla. dessa svar:


avseende "rätt" pris brukar Tradera vara behjälplig
 
Är inte skick och antal exponeringar parametrar att räkna in? Jag tycker inte priset ska vara samma på en som tagit 150 000 exp. och en med 20 000. Inte heller på en som varit på reportageresa i långtbortistan och en som suttit på stativ i studio.
Men annars drar man väl av för ålder och framför allt om det kommit en senare modell.

Har man en digitalkamera i byrålådan som man inte använder gör man bäst i att sälja den om man inte vill se värdet sjunka som en sten. Butikerna vill normalt inte ha hyllvärmare som tappar värde och binder kapital heller.
Jo, det tycker jag också. Det är därför jag tycker det är lite märkligt att om man väger in alla såna parametrar att fem st 5D mk III och två st 1D mk IV och några stycken 80D hamnar på exakt samma pris.
 
Jämförbara är de alltid men inte lika bra.
80D är en APS-kamera och 5D3 en fullformatare. 1D4 en järnspis.
Om de är bra eller inte beror väl mest på vad man använder dem till.
För mig passar 5D3 alldeles utmärkt och de andra två går bort.
Priserna sjunker säkert ordentligt om det blir ordning efter pandemin, spegellöst tar över och gör det snart helt och hållet.
 
Jämförbara är de alltid men inte lika bra.
80D är en APS-kamera och 5D3 en fullformatare. 1D4 en järnspis.
Om de är bra eller inte beror väl mest på vad man använder dem till.
För mig passar 5D3 alldeles utmärkt och de andra två går bort.
Priserna sjunker säkert ordentligt om det blir ordning efter pandemin, spegellöst tar över och gör det snart helt och hållet.
Jag hade valt 1D4 av de där tre.
 
Priset på dessa begagnade spegelkameror är ju inte jättehögt och jag kan tänka mig att det kommer att ramla in ännu fler inbytta proffs- och semiproffsmodeller med spegel framöver från dem som går över till spegellöst och det borde rimligtvis sänka priset ännu mer.
 
En sak är väl att annonsera ut ett pris. Men att sälja t ex en 5D iii för 6-7000 när den passerat 200 000 click, det känns inte seriöst. Även om det kanske inte är så dyrt att sätta in en ny slutare, så har ju trots allt all annan mekanik gått samma sträcka.

Har sett att det finns 5D iii som gått över 600 000.
 
Frågan är bara, om nu priset är samma, är verkligen dessa kameror jämförbara ? Jag tänker både prestanda, byggkvalitet, funktioner, etc.
Jämförbara är de förstås, i ordets egentliga mening. Likadana är de inte. De har väldigt olika egenskaper, de är bra på olika sätt och dåliga på olika sätt. Om de är värda lika mycket? Nja, tror faktiskt det mest är en slump att de har samma pris. Att prissätta begagnad elektronik är en mycket inexakt vetenskap, och gissningsvis finns det en del prutmån för den som är intresserad.
 
Den som inte har bråttom kan alltid fynda. Som säljare eller som köpare.
Om säljaren har bråttom så kan köparen pruta. Köparen fyndade.
Om säljaren inte har bråttom utan kan invänta en köpare som har bråttom. Då ”fyndar” säljaren.
 
Jämförbara är de förstås, i ordets egentliga mening. Likadana är de inte. De har väldigt olika egenskaper, de är bra på olika sätt och dåliga på olika sätt. Om de är värda lika mycket? Nja, tror faktiskt det mest är en slump att de har samma pris. Att prissätta begagnad elektronik är en mycket inexakt vetenskap, och gissningsvis finns det en del prutmån för den som är intresserad.
Ja, t.ex. ägg och tegelstenar är jämförbara, i ordets egentliga mening, man kommer förstås ganska snabbt fram till att det bara är äggen som är ätbara och att tegelstenen är betydligt tyngre än ägget åtminstone när det gäller hönsägg ifall man jämför dem, men det var inte i den betydelsen jag använde ordet jämförbar, utan snarare i betydelsen att kamerahusen är lika. Jag tror dock precis som du skriver att prissättningen av begagnatutrustning nog mera handlar om att välja ett pris som man hoppas nån är villig att betala, och helst lite högre så att man tjänar lite mera på affären, och det är lite det som är poängen med min trådstart.
 
En risk man tar som köpare av äldre hårt använd professionell utrustning är att den fallerar och tillverkaren inte längre erbjuder reservdelar eller att priset på reservdelarna och service vida överstiger priset på motsvarande produkt men som vårdats och inte gått lika hårt.

En billig Nikon D3 med 290000 bilder tagna kan verka köpvärd men den ska vara bra billig för att egentligen vara värd pengarna - om man nu inte kan fortsätta nyttja tillbehören i händelsen att slutaren ger upp.
 
Jag ifrågasätter inte att en yrkesfotograf är aktsam om sin utrustning, det är nog tvärtom väldigt viktigt att vara, men den används ju kontinuerligt och mycket så slitaget blir stort på många sätt, inte bara i form av ett högt shuttercount. Och en yrkesfotograf inbillar jag mig inte släpper sin älsklingskamera innan den är helt slutkörd. Fyndet man kan göra på begagnatmarknaden tror jag i stället ligger i klassen under proffsutrustningen men som dessutom använts extremt lite, t.ex. nån som köpt en kamera i övre "entusiastskiktet" typ EOS 90D, tagit några bilder men sedan kommit på att fotografering inte riktigt var grejen och kameran har fått ligga, ibland till och med i originalkartongen.
Det kan kanske vara en anledning till att en 80D fått samma pris som en 5DIII.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.