ztenlund
Aktiv medlem
Ändrades från två till tre år 2005.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Man kan ju alltid försöka.Lycka till att slå direktiv och lagar i huvudet på ett företag som inte betalar moms...
Jo, jag köper hellre ett nytt hus istället för att betala 90% av nypriset för ett tre år gammalt. Tack för tipset!
@Härnström: Jag tror inte att efterfrågan finns på de priserna.
Ny eller begagnad? Oavsett vilket så är det tre år gammal kamera, det är sant men det finns ingen nyare så det är inget att gnälla för. Sedan du ska köpa ett objektiv eller två - det finns nästan bara flera år gamla konstruktioner. Inget att gnälla över bara gilla läget.
Men om du är mycket intresserad av garantier - köp direkt från Canon - de erbjuder två års garanti.
Hur menar du nu?
Jag menar naturligtvis att jag inte vill betala 90% av vad en splitt ny 5D IV kostar i svensk butik just nu för en begagnad kamera som använts i tre år redan. Det har inget att göra med hur gammal kameramodellen är. Hur kan det vara oklart i sammanhanget?
Objektiv har jag redan. Jag förslår att du faktiskt läser vad du svarar på i fortsättningen.
Konsumentköplagen gäller i Sverige och ger reklamationsrätt i tre år (för detaljer om hur den fungerar se Konsumentverkets förklaring.Diskussionen gällde priset på MKIV. Där ett nytt hus från butiken i England kostar lika mycket som ett begagnat kamerahus i Sverige. Om jag tolkar det rätt, England ger ett års fabriksgaranti mot svenska Canon som ger 2 års garanti och prisskillnaden är ungefär 8000 kr.
Konsumentköplagen gäller i Sverige och ger reklamationsrätt i tre år (för detaljer om hur den fungerar se Konsumentverkets förklaring.
EUs konsumentregler gäller i EU och ger två års reklamationsrätt. För detaljer om hur det fungerar se Konsumenteuropa.
Konsumentköplagen gäller i Sverige och ger reklamationsrätt i tre år (för detaljer om hur den fungerar se Konsumentverkets förklaring.
EUs konsumentregler gäller i EU och ger två års reklamationsrätt. För detaljer om hur det fungerar se Konsumenteuropa.
Det har jag ingen aning om. Varför inte fråga firman direkt?Så vilket momsnummer och/eller organisationsnummer har företaget ifråga? Det har man förstås (väl synligt) när man säljer prylar i EU.
En garanti är något som helt och hållet är upp till säljaren att utlova (eller inte utlova). Reklamation enligt konsumentköplagen (och EUs konsumenträtt) är å andra sidan lagstadgad.Ok, vad jag förstår så kan återförsäljarna sätta olika längder på garantier när det prylar som säljs i fotobutiker.
En garanti är något som helt och hållet är upp till säljaren att utlova (eller inte utlova). Reklamation enligt konsumentköplagen (och EUs konsumenträtt) är å andra sidan lagstadgad.
Enligt EUs reklamationsregler är det kört, såvida inte säljaren utlovar en garanti som är längre än 2.5 år. Vad som gäller enligt den svenska konsumentköplagen: se första länken i inlägg #54.Vad händer om en Canon kamera pajar efter 2,5 år?