Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Asch då! Motorzoom och inte så kul ljusstyrka gör den rätt så ointressant för mig - jag behåller nog mina fasta gluggar som inte väger nåt och får plats i den väska jag ändå alltid släpar på (för att få med plånbok, nycklar, ipad, fan och hans moster)
Låter som du har stora byxfickor om du får plats med kitzoomen i den (i och för sig får jag nog ner den i benfickorna mina cargo pants jag oftast har, men det blir rätt obekvämt).
Men Anders, det är väl en bra början! Nu kommer vi säkert få allt fler objektiv med motorzoom och det är bara bra för då äntligen kan en NEX börja kunna mäta sig med kompakterna (förutsatt att AF i filmläge också kan fås att inte hugga blixtsnabbt utan mer mjukt, så att det inte blir alltför ryckigt). Hoppas dock att objektiven också är tillräckligt tysta. Jag kan tänka mig ett sådant. Hittills har bristen på motorzoom avhållit mig från att filma med mina systemkameror samt ljudet också.
Frugans HX9V sköter all filmning hos oss och det gör den till följd av en helt ohotad briljans på området i jämförelse med precis allt annat i systemkameraväg jag haft hittills. Filma med systemkamera suger om du frågar mig och det är en gåta för mig att folk har velat ha det i sina systemkameror när det är så mycket bättre i kompakterna. Kom nu inte dragande med det där korta skärpedjupet igen i FF med filmfunktion såsom 5D MK III exv. , för det kan inte på långa vägar kompensera för den fullständigt usla filmfunktionen som finns i alla DSLR:er när det gäller själva hanteringen. De spegellösa är en aning bättre än DSLR:erna som ju inte ens har följande AF men motorzoom är bara ett måste för mig i alla fall.
I övrigt är jag bara irriterad på filmfunktionen i min NEX eftersom den ju har oskicket att starta oombedd alltsomoftast och sedan har den den ännu mer irriterande egenskapen att den efter det står i filmvisningsläge tills man tar en ny stillbild. Hur ofta har inte det skett? ...men möjligen kan det justeras i menyerna.