Annons

Sony a900 är här!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick precis mail från Scand.Photo. Dom kanske får in min kamera redan imorgon! Härliga tider! :)
Jag är väldans intresserad av funktionen att kunna finlira AF:en till enskilda objektiv (har en del felfokuserande sigma som är rätt bra annars), så du kan väl posta här om du testar det!!! MVH Christer
 
Magiskt som vanligt. 29000 kr i Sverige och 24700 i UK.

Skall bli kul att se lite serieproduktionsbilder.

// Maxe
 
Tycker det betyder mycket mer när priserna varierar mycket i EU än när de är lägre i USA. Att handla från USA liknar ju mycket att handla begagnat för oss europeer eftersom vi inte får EU-garanti, får lägga på EU-moms etc. Att beställa från någon seriös UK-handlare som WarehouseExpress skiljer däremot inte mycket från att beställa från Cyberphoto eller Scandinavian Photo, förutom lite längre leveranstid och 4 - 5k lägre pris.

De lägre EU-priserna (även Frankrike verkar förmånligt) är egentligen enda anledningen till att jag inte köpt någon A900 i Sverige än, blir möjligen en beställning eller kanske en "affärsresa" när kameran och batterigrepp finns allmänt tillgänglig i butikerna.

...men Sony kanske droppar priset några tusen här också till dess (eller inför något proffsserviceprogram eller liknande som ger mervärde när man handlar lokalt).
 
Senast ändrad:
Plötsligt känns det som att det finns en annan anledning till att priset på A900 kommer pressas nu :)

5DmkII kan vara det bästa som Sony-fotografer kunde önskat sig. En kamera med lågt pris och flashigt videoläge som trissar upp märkeskriget och sätter press på priset, men med mestadels sämre specifikation för stillbildsfoto (21 mp vs 24 mp, 5 fps vs 3,9 fps, mindre sökare, ingen husstabilisering) såvida de inte gjort något magiskt med brushanteringen.

Vem vet, kanske t.o.m. går att få tag på en A900 + batterigrepp + Zeiss 24 - 70mm f2.8 för 40ksek inom någon månad...
 
Senast ändrad:
...
5DmkII ..., men med mestadels sämre specifikation för stillbildsfoto (21 mp vs 24 mp, 5 fps vs 3,9 fps, mindre sökare, ingen husstabilisering) såvida de inte gjort något magiskt med brushanteringen.
...
Räcker det inte med att det står Canon på huset - det brukar det ju göra. Hur ska man annars förklara EOS 350/400/450?
 
Att många inser att de inte bara "köper en kamera", utan att de också köper in sig i ett *system*?
Skrämmande nog ligger det nog en del i det du skriver, att många köpare av instegskameror valt sämre erbjudanden bara för att någon tutat i dem om nödvändigheten av att kunna köpa en 600mm f4 (för bara 78ksek) till sin EOS 350D eller 40D ifall behovet plötsligt skulle uppstå...

Vi får väl se om Canon den 22:a släpper lite ny optik som matchar upplösningen hos sensorn också. Just nu ser ju det systemet inte så imponerande ut för 21 mp kameror, ingen skarp ljusstark normalzoom etc.
 
Samt att de där knappast är ett gäng dåliga kameror.
Jag har aldrigt hävdat att de är "dåliga kameror", exempel på sanslöst misslyckad ergonomisk design, gjorda för frökenhänder, har undermåliga sökare, eller att de har ett undermåligt AF-system.

Jag påstår däremot att de är tillräckligt bra kameror för att knäppa kort.
 
nej nej, hävdade inte att du sagt något om att de skulle va dåliga, la bara till det som exempel på varför folk har köpt dem.
 
Skrämmande nog ligger det nog en del i det du skriver, att många köpare av instegskameror valt sämre erbjudanden bara för att någon tutat i dem om nödvändigheten av att kunna köpa en 600mm f4 (för bara 78ksek) till sin EOS 350D eller 40D ifall behovet plötsligt skulle uppstå...
Det är ju skönt att du inte överdriver och med flit missförstår...

Nåja, de flesta andra förstår säkert vad jag menade.
 
Att många inser att de inte bara "köper en kamera", utan att de också köper in sig i ett *system*?

Just därför att man köper in sig i ett system handlar en smart modern köpare kamera som kan använda vilka objektiv man vill utan förlora det som skall år 2008 vara standard. Bildstabilirsering.. Och Af....Samt kan byggas vidare på ända från startnivån i sin nya line till toppnivån.. Och det dyraste som är objektiven går att använda utan tappa funktionerna någonsin..... Det är smart.!..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.